Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P Pin skrev:
Med en dåres envishet återvänder jag till frågan om varför ni inte vaccinerat er.:geek:

Någon?
2989 inlägg till ditt och nästintill inte ett enda inlägg handlar om det.
Det är skällsord som "idiot" "stolle" ditten och datten.

Men om vi säger att den här tiden har delat upp alla i lite läger hit och dit så atteee.
 
BirgitS
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jaså. Nämn någon som tror att Coronan inte finns, samt är imot vaccin på det hela taget.

Staffans
Det var SVT:s Södertäljeredaktion, har jag för mig, som var ute och intervjuade folk angående om de skulle vaccinera sig. Då var det en yngre man som slängde ur sig ungefär "Jag tror inte på corona." innan han gick vidare.

Catharina Åberg i den här tråden var ju helt klart mot all sorts vaccinering, helt och hållet en antivaxxer.
 
J
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Marx:D
Visst fan, inte Groucho dock
 
blackarrow blackarrow skrev:
Intressant tanke. Varför inte mäta antikroppsnivåerna och om nivån är hög nog får man sitt Covid-bevis utan att behöva vaccinera sig. :)

Har man åkt på en ny andra covid-19 infektion lär immunförsvaret reagera med höjda nivåer av antikroppar på samma sätt som en boosterdos skulle gjort.

Men hur tillförlitligt är antigenstestet och…
Det räcker egentligen inte att bara räkna antalet för att vara säker på att ha en fungerande immunitet. Antikropparna ska vara effektiva för den variant man smittas av om de ska stoppa att man smittar vidare.
Det går att räkna på tid från vaccination och vaccintyp för att bedöma immuniteten vid ett givet tillfälle.

Vad gör man om man som fullvaccinerad har för låga nivåer?
Får man inte ut sitt Covid-pass om nivåerna är för låga?
Ska man mäta nivåer av de olika varianterna antikroppar man har? (Jfr vaccinens namn).
Ska vi vandra in på spekulations- och gissningsmarkerna kan jag komplettera med diverse teorier jag har just nu då jag har två döttrar och en fullvaccinerad fru hemma som är sjuka men jag har trots närkontakt och godnattpussande testat negativt. Jag är också den som annars är frisk när det går flunsor, förkylningar och magsjukor så en enkel (anekdotisk) slutsats är att jag har ett starkare immunförsvar än dem och att det gjort att jag inte smittats trots att övriga hushållet nu är som under värsta influensaepidemierna.
 
timmelstad timmelstad skrev:
Ska vi vandra in på spekulations- och gissningsmarkerna kan jag komplettera med diverse teorier jag har just nu då jag har två döttrar och en fullvaccinerad fru hemma som är sjuka men jag har trots närkontakt och godnattpussande testat negativt. Jag är också den som annars är frisk när det går flunsor, förkylningar och magsjukor så en enkel (anekdotisk) slutsats är att jag har ett starkare immunförsvar än dem och att det gjort att jag inte smittats trots att övriga hushållet nu är som under värsta influensaepidemierna.
Ska vi spekulera då om du hade blivit smittad om du inte var vaccinerad? Själv tillhör jag samma kategori som du... Klarar det mesta....:D
 
Tycker att ni som skriver här är icke trovärdiga. Ungefär 6 miljoner människor dör i svält varje år.
 
BirgitS
garvin garvin skrev:
Tycker att ni som skriver här är icke trovärdiga. Ungefär 6 miljoner människor dör i svält varje år.
Och på grund av det kan man inte vara trovärdig när man pratar om covidvaccin?
Hur kommer du fram till det?
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
Vad tror du själv?
 
timmelstad timmelstad skrev:
Ska vi vandra in på spekulations- och gissningsmarkerna kan jag komplettera med diverse teorier jag har just nu då jag har två döttrar och en fullvaccinerad fru hemma som är sjuka men jag har trots närkontakt och godnattpussande testat negativt. Jag är också den som annars är frisk när det går flunsor, förkylningar och magsjukor så en enkel (anekdotisk) slutsats är att jag har ett starkare immunförsvar än dem och att det gjort att jag inte smittats trots att övriga hushållet nu är som under värsta influensaepidemierna.
För att vara extremt smittsamt så smittar det jävligt konstigt.
Brorsan var med om samma som dig, även hans dotter. Tanten blev sjuk men ingen annan, inga utslag på något test överhuvudtaget.
Hörde även att bekanta till familjen var med om samma sak, tanten sjuk, ingen annan hon träffat trots de hade en familjeträff pga vissa omständigheter.
Även på arbetet likadant. Vi har inte haft spridning, utan de är utifrån och de smittar inte av.

Så man kan undra varför.
 
  • Gilla
garvin
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ska vi spekulera då om du hade blivit smittad om du inte var vaccinerad? Själv tillhör jag samma kategori som du... Klarar det mesta....:D
Med tanke på smittsamheten hos Delta är min lekmannateori att jag då blivit smittad (men med lindriga symptom).
Det är ju det logiska antagandet.
De fall man hör talas om med till synes unga och friska individer som drabbas hårt är ju extremt ovanligt och inget man bör räkna med. Samtidigt är ju även en osannolik risk en risk och konsekvensen är katastrofal om man har otur.

Därav att man inte chansar oavsett.

Det anekdotiska (det jag tidigare poängterat att man inte ska tillmäta någon trovärdighet…) antyder ju ändå att de som tidigare haft ett vad de själva upplevt som ett starkt immunförsvar verkar klara sig bättre även när det gäller Covid. (Och det är precis det resonemanget som är farligt, nota bene).
 
garvin garvin skrev:
Vad tror du själv?
Att du relativiserar? Nu kan de dessutom dö i Covid om de inte svälter ihjäl.

Vad tycker du vi ska göra åt svälten? Väpnat anfall och tvinga på diktaturerna demokrati så att maten kan fördelas bättre?
 
Misstänker att du gör vad kan. Inte ett skit alltså.
 
  • Wow
Pin
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Misstänker att du gör vad kan. Inte ett skit alltså.
Pratar du om vaccinet nu (eftersom tråden handlar om det) eller pratar du fortfarande om svältande barn?

på A svarar jag att jag är vaccinerar och propagerar för att flera ska göra det, bla här i tråden

på B svarar jag att det är just det jag arbetar med

hade du svar på vad du själv gör?
 
  • Gilla
mojjen och 1 till
  • Laddar…
Du gör tydligen inget bra jobb.
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
garvin garvin skrev:
Du gör tydligen inget bra jobb.
Tack ska du ha :crysmile: det värmer när man får beröm av en auktoritet

Hur tror du det hade sett ut annars? Du är som vaccinmotståndarna som säger att det inte fungerar för att några få blivit sjuka. Sitter du själv inne på en snabb lösning på problemet du anför så skriv den gärna här (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.