Det är något liknande vi körde med;)
Det blev mycket smul när det skulle skäras frigolit men resultatet blev en riktigt varm och torr källare.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Dags för uppdatering, det har hänt ganska mycket sen sist, i alla fall sett till arbetsinsats, kassaflöde och livssituation.
Radhuset är sålt och vi har fått våra byggbodar på plats på tomten som vi ska bo i under bygget. Källaren är återfylld, platta/bjälklag är gjutet och nu går vi bara och väntar på husleveransen.
Leveransen skulle ha skett nu på måndag följt av montage på tisdag, hela tjocka släkten på plats nästa helg och spika panel och vips skulle vi ha tätt hus innan septembers slut.. så blev det inte..
Fönsterleverantören, NorDan, lät meddela i elfte timmen att de inte får fram rätt aluminumprofiler till våra fönster och därför inte kan leverera fönstren till husfabriken enligt plan. Jäkligt surt med tanke på att vi spikade utformningen på alla fönster och la beställningen i april, och endast 2-3 arbetsdagar innan planerad leverans meddelar de att de inte har råvaror så det räcker, det lämnar banken mig mer att önska!

Nu siktar vi istället på stomleverans mån V38, så håll tummarna för det!

Återfyllning:
Återfyllningen gick fint, mina sparade massor räckte nästan.. Tycker alltid det är sjukt svårt att uppskatta hur mycket massor man ska spara till återfyllningen. Vi körde bort säkert 25-30 lass när vi schaktade och jag var länge orolig för att jag skulle behöva köpa in minst lika mycket. Men vi klarade oss med inköp av 6-7 lass av diverse fraktioner för att tillgodose behovet.
Iofs har vi inte fyllt helt färdigt till FM, men jag är rädd att få för brant backe upp till huset då så inte kranbilen kommer tillräckligt långt fram, så den sista halvmetern får vi ta till våren när vi kör finplaneringen.
Vi blev klara på två dagar.
Nyggjuten byggplatta med armeringsjärn och byggarbetsplats i förgrunden, gul grävmaskin i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grävmaskin vid byggarbetsplats, återfyller grunden med schaktmaterial, synliga rör och isolering i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Armering, rör, trappa, gjutning osv:
Fick tips av grävmaskinisten att armera skarven mellan platta/källarvägg lite extra för att minimera risken för sprickor, så jag la i 2m 12'or cc 20 cm hela sträckan. Kommer säkerligen få sprickor ändå, men nu har jag gjort vad jag kunnat iaf..
Armeringsnäten var en tuff match att få på plats, det var nät med 10mm-armering och 100mm mellan maskorna, fingerskarvade.. Vägde 150 kg styck, fick ringa in 4 polare att hjälpa till, så i teorin skulle vi lyfta 30 kg var.. men näten var ju så satans stora och bängliga, så ibland kändes det som man bar 5 kg och han bredvid 65 kg, dessutom rätt mycket meck att få dem att passa ordentligt över alla uppstick, men tillslut fick vi till det!
Har även kapat upp hål där källartrappan ska vara och satt avstängarplåt. Vi byggde alla bärande väggar i källaren först med 120mm-reglar c/c 300, kompletterade med 20 stycken rejäla Peri-stämp också.

Bommade såklart lite rör och uppstick och fick lyfta lite isolering och kantbalkar och göra om.. bland annat till uteköket, men jag kom på det i tid så nu får vi både avlopp, varm- och kallvatten och el dit:)
Blev riktigt nöjd med golvvärme-dragningen också, fick till det här skåpet med 9 slingor betydligt bättre än fördelaren i källaren med bara 4 slingor:)

Gjutningen gick fint, betongen räckte:) Ursparingen jag gjort är för ett stort skjutparti vi ska där, ville gärna få tröskeln i liv med golvet.
Arbetare förbereder gjutning av betongplatta med armeringsnät och uppstick vid byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggt bjälklag med utsparning för källartrappa och armeringsjärn i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utsikt genom takstolar i en konstruktion av trä med synligt källarutrymme och arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd betonggrund med armeringsjärn och nylagd makadam, omgiven av skogsnatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongplatta med armering och verktyg, förberedd för bygge av hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyinstallerad golvvärmefördelare på isolerad betongplatta med armeringsjärn runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Golvvärmefördelare med nio anslutna slingor och två manometrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd plattgrund med armeringsnät, rörinstallationer och uppstick inför gjutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gjutet bjälklag med armeringsjärn och golvvärmeslangar, byggplats med skog och sjö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggnadsplats med armeringsjärn på grundplatta, rörinstallationer och temporärt staket i skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En byggarbetsplats med gjutet bjälklag och armeringsjärn, mobilkran som arbetar och byggmaterial runtomkring i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyggjuten betongplatta för husgrund med synliga armeringsjärn och skog i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Livssituationen då:
Ja, det kanske lät lite drastiskt i "ingressen", men det som förändrats är att vi nu bor på arbetsplatsen:) Två byggbodar ombyggda till en liten 2-rummare på 45 kvadratmeter. Alla bekvämligheter man kan tänka sig med diskmaskin, tvättmaskin, torkskåp, kyl/frys, induktionshäll, varmluftsugn, två sovrum och hall i ena boden och badrum, kök och vardagsrum i andra hallen. Med två rätt väl tilltagna altaner på fram och baksidan funkar det faktiskt väldigt bra!
Dessa är btw redan till salu, så om du är intresserad är det bara att skicka PM. Jag kan ordna med transport och alla bygglovshandlingar som behövs, de blir tillgängliga till våren.
En temporär bostad bestående av två hopsatta byggbodar upphöjda på pallar på en byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggbodar på tomten som används till bostad under ett byggprojekt, omgivna av grus och skog.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tjära faltak:
Bilderna visar när jag stryker den första plankan med svarttjära från Auson, när detta skrivs återstår bara 45 plankor av totalt 400-500 stycken.. det har varit ett kladdigt och tråkigt arbete, men sånt förekommer ju också..
Vi valde att späda tjäran med 10-15% balsamterpentin, också från Auson, och dessutom värma upp den innan applicering, allt för att få den att tränga in bättre i trät. Vi har tjärat alla sidor nu innan montage och ska dra på ett sista lager när planken ligger på plats för att få ett extra skydd och försegla alla spikskallar.
Person som applicerar svarttjära på en träplanka under ett tält med byggmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det var allt för nu, hoppas ni uppskattar mina inlägg:)
 
  • Nyligen gjuten betongplatta för ett husbygge omgiven av skog med uppstick och verktyg synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Armerad betongplatta på byggarbetsplats med grävmaskin och återfylld källare i skogsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Erik JL och 24 till
  • Laddar…
Fint som tusan, stort lycka till! Finns nog iaf ett lass fyllnad i Älta om det kan vara nåt, lastning kan nog ombesörjas.
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
Respekt! Tjära är kärlek! Ser dig kämpa varje dag från vägen efter lämning på skolan.
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
Snyggt! Kämpa
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
Grymt jobbat.
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
Smart att bo på byggarbetsplatsen. (y)

//AA
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
D Daniel Barnaniel skrev:
Fint som tusan, stort lycka till! Finns nog iaf ett lass fyllnad i Älta om det kan vara nåt, lastning kan nog ombesörjas.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Respekt! Tjära är kärlek! Ser dig kämpa varje dag från vägen efter lämning på skolan.
Tack:) kul att du följer oss på nära håll också:)
 
S saiter skrev:
Smart att bo på byggarbetsplatsen. (y)

//AA
Ja det känns som en riktig guldlösning faktiskt! Underlättar vardagslogistiken nåt enormt!
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
I väntan på husleveransen går jag och klurar och funderar, ställde en fråga i VVS-forumet (https://www.byggahus.se/forum/threads/y-ventil-foer-att-styra-avloppet.428728/) om att sätta en Y-ventil efter vasken i verkstaden, så jag kan styra potentiellt miljöfarligt vatten (efter penseltvätt etc etc)..

Hittar bara marina produkter, nån som vet om det finns nån lösning för hus?
 
hoffret hoffret skrev:
I väntan på husleveransen går jag och klurar och funderar, ställde en fråga i VVS-forumet ([länk]) om att sätta en Y-ventil efter vasken i verkstaden, så jag kan styra potentiellt miljöfarligt vatten (efter penseltvätt etc etc)..

Hittar bara marina produkter, nån som vet om det finns nån lösning för hus?
Har inget svar på din fråga, men jag hittade biologiskt nedbrytbar penseltvätt på Biltema. Den kanske man kan spola ut även om färgresterna kan vara miljöfarliga :)
 
Fasadställningen på plats och idag levererades stommen, tyvärr tre veckor sen..
Imorrn monterar vi så mycket vädret tillåter och fortsätter med det som blir över på fredag..

Fasadställning framför en byggnadsstomme på en tomt med grus och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggstomme hissas av kran över fasadställning i skogsmiljö med höstfärgade träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kran lyfter byggstomme vid fasadställning på byggarbetsplats mot himmel med moln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En fasadställning med en lastbilskran som lyfter en byggmodul mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Erik JL och 5 till
  • Laddar…
Skönt att va igång!

:love:
 
  • Gilla
Erik JL och 1 till
  • Laddar…
Nu har vi ett hus!!!
Maximalt oflyt med vädret gjorde att stomresningen drog ut lite på tiden, hann få på all råspont och underlagspappen på halva taket innan himlen återigen öppnade sig igår kväll! men i helgen blir det sol och perfekt panelspikningsväder!

Hus under konstruktion med ställningar, råspont på taket och en kranbil, omgiven av skog och klippor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alnervik och 14 till
  • Laddar…
Just nu är det nerförsbacke, bara trampa på och kom så långt ni kan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.