Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
V växelventil skrev:
Man undrar hur många här inne som har blivit sjuk i covid 19?På mitt jobb har flertalet blivit sjuka men inga har behövt uppsöka sjukhus men läser man en del av inläggen så verkar det som att måste få akut sjukvård.
Det finns en särskild tråd om det som heter något med hälsoläge.

Tillägg: Men risken för att hamna på sjukhus har ökat med tiden, alfa orsakade att en större andel av de bekräftade fallen hamnade på sjukhus än den variant som orsakade andra vågen enligt Socialstyrelsens undersökning. Exakt procentandel beror på ålder men i snitt var det väl en uppgång från 2 % till drygt 3 % om jag kommer ihåg rätt. Det finns någon undersökning i något annat land som tyder på att delta ytterligare har ökat på risken för allvarlig sjukdom.
 
Redigerat:
BirgitS
Det här från dagens presskonferens med Fohm kan ju passa bra här. Det gäller vaccinationsgrad hos bekräftade fall i Region Stockholm under de senaste två månaderna.
Cirkeldiagram som visar vaccinationsgrad hos smittade: 76% ovaccinerade, 16% en dos, 8% två doser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta gäller sjukhusinlagda under de senaste 12 veckorna.
Diagram som visar vaccinationsgrad hos sjukhusinlagda: 66% två doser, 26% en dos, 8% ovaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det var förstås mycket mycket större andel än 8 % som var fullvaccinerade för två månader sen.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
I dag hörde jag på radion att Danmark är på väg att slopa alla restriktioner. Covid klassas inte längre som samhällsfarlig eftersom sjukvården inte längre riskerar att kollapsa p.g.a. smittspridningen. Detta beror, enligt
experterna på radio, enbart på vaccinationerna.

Så ni som väljer att inte ta vaccinatinet får väl helt enkelt skänka en tacksamhetens tanke till oss som har gjort det för att vi är påväg mot en normalalare tillvaro. Om ni nu inte tillhör skaran som anser att pandemin är en bluff och att restriktionerna var onödiga från början..
 
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tyckte att det lät som en rolig teori...
Trodde att ironin var tydlig
Det ligger ett moment 22 över din ”teori”.
Man måste bara bli sjuk först för att få antikroppar så man inte blir (svårt) sjuk…
Låter snarare som teorin skulle vara att covid-19 är en vanlig ofarlig förkylning…:rolleyes:
Ironi är svårt på forum. Smileys kan hjälpa.

Kanske någon hör att naturliga antikroppar är bättre än de från vaccinet och missar moment 22.

Annars finns det andra sätt att skaffa sig antikroppar. Någon annans som man klonat upp i stora mängder. :oops:
Desperate Texas doctors turn to antibody treatments to slow down surging COVID-19 hospitalizations
https://www.texastribune.org/2021/08/23/coronavirus-texas-antibody-treatment-regeneron-doctors/
Tror behandlingen kostar runt 10-20’000kr och ges inom några dagar efter man testat positivt om de ska ha effekt på utgången.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Sambon har tre gånger som vuxen blivit skadad vid cykelåkning så mycket att han har behövt åka till sjukhus. Ingen gång har varit brant bergsvägg eller liten skogsstig utan det har två gånger varit på vanlig asfalterad gata och en gång på en bred iordninggjord gång- och cykelväg men inte asfalterad. Två av gångerna har hjälmen varit sprucken och bara att kasta efteråt så jag har verkligen varit mycket glad att det var hjälmen och inte huvudet som har tagit upp stöten. Första gången var han lite drygt 40 år. Sonen kom hem från högstadiet en gång med sprucken hjälm och hade han inte haft hjälm hade han inte kommit hem själv den dagen.


Nu har det ju gjorts väldigt grundliga studier om det efter att den felaktiga studien fick sånt genomslag.
Vart det inte så att de tillslut fick dra tillbaka studien?
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vart det inte så att de tillslut fick dra tillbaka studien?
Den felaktiga (falska) studien har förstås dragits tillbaka men den förekommer ju gott om referenser till den inom antivaxx-rörelsen.
 
  • Gilla
Jonobe
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Och för att elda ännu mer på brasan, kan problem med tarmfloran (som är en viktig del i immunförsvaret) orsaka autismliknande symptom och då är det plötsligt inte längre så osannolikt att vaccin kan orsaka autismdiagnoser
Autism är en npf-diagnos. Det har inget med tarmflora och immunförsvar att göra. Rena dumheter och direkt oförskämt mot alla med npf-diagnoser.
 
  • Gilla
Guzzi och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns en särskild tråd om det som heter något med hälsoläge.

Tillägg: Men risken för att hamna på sjukhus har ökat med tiden, alfa orsakade att en större andel av de bekräftade fallen hamnade på sjukhus än den variant som orsakade andra vågen enligt Socialstyrelsens undersökning. Exakt procentandel beror på ålder men i snitt var det väl en uppgång från 2 % till drygt 3 % om jag kommer ihåg rätt. Det finns någon undersökning i något annat land som tyder på att delta ytterligare har ökat på risken för allvarlig sjukdom.
Jag har spräckt två hjälmar. Nr ett när ett dike var grävt över vägen men inte markerat :surprised:. Cykeln delvis förstörd och rejäla skrapsår på kropp och ansikte. Nr två blev jag rammad av ett cyklande litet barn som var själv ute på cykelbanan och körde rakt på mig. En dåligt parkerad bil skymde korsande cykelbanor.

Cyklar alltid med hjälm när jag ska lite längre och cyklar fortare. Hoppar över det mina 1000 m till ICA på cykelbanan.

Har man ingen hjälm behöver man ingen. ;):D
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Vet du om smittspårnig?När jag var sjuk fick man fylla i en formulär hur/Var man tror man blev smittad.Vet inte hur det fungerar idag.
Det funkar exakt likadant. Min trettonåriga dotter testade positivt igår och fick smittspårningssamtal idag. Är otroligt tacksam över att vara fullvaccinerad och inte ha några symptom just nu då min fru som också är fullvaccinerad är sänkt som vid en rejäl influensa nu. Så det är jag som får sköta alla ärenden nuförtiden…
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Det funkar exakt likadant. Min trettonåriga dotter testade positivt igår och fick smittspårningssamtal idag. Är otroligt tacksam över att vara fullvaccinerad och inte ha några symptom just nu då min fru som också är fullvaccinerad är sänkt som vid en rejäl influensa nu. Så det är jag som får sköta alla ärenden nuförtiden…
Men hur blir det nu när din dotter är smittade.Måste du testa dig fast du är fullvavaccinerad?
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det ligger ett moment 22 över din ”teori”.
Man måste bara bli sjuk först för att få antikroppar så man inte blir (svårt) sjuk…
Låter snarare som teorin skulle vara att covid-19 är en vanlig ofarlig förkylning…:rolleyes:
Ironi är svårt på forum. Smileys kan hjälpa.

Kanske någon hör att naturliga antikroppar är bättre än de från vaccinet och missar moment 22.

Annars finns det andra sätt att skaffa sig antikroppar. Någon annans som man klonat upp i stora mängder. :oops:
Desperate Texas doctors turn to antibody treatments to slow down surging COVID-19 hospitalizations
[länk]
Tror behandlingen kostar runt 10-20’000kr och ges inom några dagar efter man testat positivt om de ska ha effekt på utgången.
blackarrow blackarrow skrev:
Det ligger ett moment 22 över din ”teori”.
Man måste bara bli sjuk först för att få antikroppar så man inte blir (svårt) sjuk…
Låter snarare som teorin skulle vara att covid-19 är en vanlig ofarlig förkylning…:rolleyes:
Ironi är svårt på forum. Smileys kan hjälpa.

Kanske någon hör att naturliga antikroppar är bättre än de från vaccinet och missar moment 22.

Annars finns det andra sätt att skaffa sig antikroppar. Någon annans som man klonat upp i stora mängder. :oops:
Desperate Texas doctors turn to antibody treatments to slow down surging COVID-19 hospitalizations
[länk]
Tror behandlingen kostar runt 10-20’000kr och ges inom några dagar efter man testat positivt om de ska ha effekt på utgången.
Man behöver inte analysera allting....
Om man nu inte vet hur man får antikroppar så finns google.

Va inte så blodigt allvarlig. Livet är för kort.
(Även med vaccin)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Den felaktiga (falska) studien har förstås dragits tillbaka men den förekommer ju gott om referenser till den inom antivaxx-rörelsen.
Jo... Den fanns ute tillräckligt länge för att skada...
 
V växelventil skrev:
Men hur blir det nu när din dotter är smittade.Måste du testa dig fast du är fullvavaccinerad?
Nej jag måste inte testa mig. Rekommendationen är att de i samma hushåll som är inte har några symptom ska testa sig fem dagar efter att den första testade sig. Detta för att säkerställa att när den första smittade varit symptomfri i två dagar och det gått minst sju dagar sen första dagen med symptom så är ingen annan i hushållet positiv.

Jag omfattas inte ens av hushållskarantän så länge jag inte har några symptom. Nu har jag varit och testat mig ändå för att jag vill veta om jag är asymptomatisk och smittad eller om jag verkligen inte blivit smittad alls.

V växelventil skrev:
Men hur blir det nu när din dotter är smittade.Måste du testa dig fast du är fullvavaccinerad?
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
timmelstad timmelstad skrev:
Nej jag måste inte testa mig. Rekommendationen är att de i samma hushåll som är inte har några symptom ska testa sig fem dagar efter att den första testade sig. Detta för att säkerställa att när den första smittade varit symptomfri i två dagar och det gått minst sju dagar sen första dagen med symptom så är ingen annan i hushållet positiv.

Jag omfattas inte ens av hushållskarantän så länge jag inte har några symptom. Nu har jag varit och testat mig ändå för att jag vill veta om jag är asymptomatisk och smittad eller om jag verkligen inte blivit smittad alls.
Okej du kunde haft bättre förutsättningar med tanke på både frugan och dotter är sjuka så du bör vara lite vaksam skulle iallafall jag vara.Vi hoppas inget allvarligt händer och att frugan och dotter snart blir friska.
Om det finns möjlighet så kanske eget sovrum är nog inte så dumt.
 
Redigerat:
J
harry73 harry73 skrev:
Nu får jag erkänna att jag inte använder cykelhjälm alls. Skulle jag cykelträna på branta bergsvägar eller små skogstigar, skulle jag kanske göra det men inte nu.
Och mina barn vet att det finns lagar på cykelhjälm för barn under 15, men att jag inte ser det som riskfyllt att cykla ytan hjälm.
Jag föreslår alltid att fira 15årsdagen med att cykla ytan hjälm runt polishuset.
Här baserar jag mig på olycksstatistik i Holland och Sverige.
Statistiken i Holland är bättre uppdelad i åldersgrupper, och då ser man att framförallt seniorer borde bära hjälm, inte barn.

Men liksom vaccin finns det inget utrymme för diskussion i Sverige.

Jag har även synpunkter på det vanliga vaccinprogrammet. Jag tycker t ex att man ska ta hänsyn till om barnet fortfarande ammas, då kan man med fördel senarelägga vaccinationen, och man ska ta hänsyn till allergier. Även det kan vara anledning att senarelägga vaccinationen eller i alla fall göra det utanför pollensäsongen.
Och för att elda ännu mer på brasan, kan problem med tarmfloran (som är en viktig del i immunförsvaret) orsaka autismliknande symptom och då är det plötsligt inte längre så osannolikt att vaccin kan orsaka autismdiagnoser
Sluta snacka om sånt strunt. Det är nog få saker som orsakat barn så mycket skada som den förfalskade artikeln om MPR-vaccinet och autism. Mässlingepidemier pågår fortfarande för fullt världen över.
 
  • Gilla
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.