Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Smacka på färg på väv eller tapet är billigt för det går fort.

Men ska det göras fackmässigt så brukar det handla om att ta ned väv och målad tapet. Binda underlaget och laga allt elände och bygga upp en ny helt plan yta med bredspackling och slipning om och om igen. Det här är drygt och tidskrävande arbete. Till sist målningen som är ren fröjd och går rätt fort.

Snickerier är samma historia. Smacka på ny snickerifärg är billigt, att börja skrapa, laga och bygga upp en ny yta för målning är dyrt och tidskrävande.
Dom svarade följande nu:

Jag har räknat med att bredspackla direkt på den målade väven 2 ggr.
Om den sitter dåligt måste man rycka ner den. Då tillkommer kostnad för det.
Inget jag kan avgöra av bara bilder. Behöver se och känna på ytorna.
Då känns det ju nästan ännu mer galet, priset, om det är så att dom inte ens ska riva ner det, utan då tillkommer det tid om dom ska göra det...
 
Claes Sörmland
D Dubadai skrev:
Dom svarade följande nu:



Då känns det ju nästan ännu mer galet, priset, om det är så att dom inte ens ska riva ner det, utan då tillkommer det tid om dom ska göra det...
Låter dyrt men jag har inte köpt måleritjänster av detta slag så jag passar på om det har gått hyperinflation i den branschen.

Dessutom om de har gett en offert med ett fast pris så är det den som gäller även om de måste ta ned väven för att det ska bli en fackmässigt målad vägg. De bär med offert på fast pris risken för strul med väven. Om det inte står något i offerten som specar att arbetet inte omfattar det momentet. Eller det inte är ett fast pris som har offererats.
 
  • Gilla
Nafs nafs och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten
Snickerier, dvs, dörrkarmar fönster, socklar är inte med i den prisofferten. Snickerier tar mycket längre tid att måla. Men ta dit målaren och be om en samlad offert. Han kan då få mer tid/hela dagar hos dig vilket kan ge ett lite billigare pris.

Fundera på socklarna om du ska ta bort de innan spackling. Det skulle jag göra.

Och taket håller jag med andra om att det också bör målas.

Jag vill nog påstå att spackla slätt och fint är bland det svåraste som finns, inget man gör själv (iaf inte jag).

Den där glasfiberväven var populär fram till på 90-talet. Dvs, väldigt gammal och extremt omodern. Jag skulle definitivt låta spackla över den. Att bara måla kommer inte att göra att lägenheten känns ny och fräsch.
 
  • Gilla
Ralphager och 5 till
  • Laddar…
B
D Dubadai skrev:
Dom svarade följande nu:



Då känns det ju nästan ännu mer galet, priset, om det är så att dom inte ens ska riva ner det, utan då tillkommer det tid om dom ska göra det...
Tipset är ju att göra det själv.

Folk arbetar för att tjäna pengar. Inte bedriva välgörenhet
 
  • Gilla
Ralphager och 2 till
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Tipset är ju att göra det själv.

Folk arbetar för att tjäna pengar. Inte bedriva välgörenhet
Det har nog ingen påstått, men hur man än vrider och vänder på det så är det oerhört mycket pengar, även om man tar bort materialet osv, för två veckors arbete.
 
  • Gilla
carsten47 och 2 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Snickerier, dvs, dörrkarmar fönster, socklar är inte med i den prisofferten. Snickerier tar mycket längre tid att måla. Men ta dit målaren och be om en samlad offert. Han kan då få mer tid/hela dagar hos dig vilket kan ge ett lite billigare pris.

Fundera på socklarna om du ska ta bort de innan spackling. Det skulle jag göra.

Och taket håller jag med andra om att det också bör målas.

Jag vill nog påstå att spackla slätt och fint är bland det svåraste som finns, inget man gör själv (iaf inte jag).

Den där glasfiberväven var populär fram till på 90-talet. Dvs, väldigt gammal och extremt omodern. Jag skulle definitivt låta spackla över den. Att bara måla kommer inte att göra att lägenheten känns ny och fräsch.
Tyvärr har du helt rätt, i vår nuvarande hyresrätt har vi målat på fiberväv i hallen och även om det inte stör mig så mycket så är det långt från optimalt, hur fin färgen än är ;)

Ska vänta in några fler offerter så man har något att bolla med!
 
  • Gilla
Hemmakatten
  • Laddar…
D Dubadai skrev:
Hej,

Vi har precis köpt vår förstas bostadsrätt, det är en 3a på 70kvm. Den var i bra skick men skulle behövas målas, samt bredspacklas då det fiberväv i nästan hela lägenheten.

Jag har skickat säkert 12 offerter, och fick vår första offert nu.




Är detta ett rimligt kostnadsförslag eller är det åt pipsvängen?

I tidigare fastigheter har jag alltid målat själv då det varit hyresrätter, och då har det kostat ca. 6000kr för 60kvm, och detta är då färg plus material, grundfärg + 2 lager, ej någon större spackling.

Tacksam för guidning!

Tack!

/ David
Vill eller kan man inte göra det själv får man betala, jag tror att det kan kosta väsentligt mer än den offert du fått innan allt är färdigmålat och fräscht, du slipper undan med mtrl kostnaden om du gör det själv och du har ju övat i hyresrätt tidigare.
 
  • Gilla
Hectric
  • Laddar…
Sådan glasfiberväv är det bästa man kan ha som grund för en tapet eller målad yta.
Väggen blir stark, ytan spricker inte.
Rent vansinne att ta bort den!

På med renoveringstapet eller bredspackla är det bästa. Antagligen mindre jobb också.
 
  • Gilla
storstefan och 5 till
  • Laddar…
B
D Dubadai skrev:
Det har nog ingen påstått, men hur man än vrider och vänder på det så är det oerhört mycket pengar, även om man tar bort materialet osv, för två veckors arbete.
Så är de kanske. Men de är vad dem vill ha.

Nån gång får man bara acceptera de oxh välja mellan att ta det eller leta vidare.

Varför argumentera om allt
 
Jag gjorde samma sak för några månader sedan i storstad. 70 kvm, 2,9m i takhöjd. En stor vägg på 20kvm behövde bredspacklas, takyta på 30kvm behövde också målas. 31tkr efter rot blev det. 8 dagars jobb cirka.
Mvh
 
  • Wow
  • Gilla
Dubadai och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Mina föräldrar satte någon slags specialtapet över strukturtapeten och spacklade skarvarna innan de målade. Blev riktigt bra, och gissningsvis mycket billigare än att bredspackla.
Gick dessutom fort och man slipper slipdamm överallt….
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Har bekanta som gjorde en total makeover på nyinköpt bostadsrätt. Kostade drygt 100 000. Men då var det 120 kvm med 3,5m takhöjd. Det var bredspackling av alla väggar, målning (även målning av fönster, lister osv) tapet i några rum. Men det var nog 4 år sedan.
 
  • Gilla
Dubadai och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Har bekanta som gjorde en total makeover på nyinköpt bostadsrätt. Kostade drygt 100 000. Men då var det 120 kvm med 3,5m takhöjd. Det var bredspackling av alla väggar, målning (även målning av fönster, lister osv) tapet i några rum. Men det var nog 4 år sedan.
Inget konstigt om man lejer bort jobbet, kanske går att göra det själv för 20tusen
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Mina föräldrar satte någon slags specialtapet över strukturtapeten och spacklade skarvarna innan de målade. Blev riktigt bra, och gissningsvis mycket billigare än att bredspackla.
Gick dessutom fort och man slipper slipdamm överallt….
Var det renoveringstapet, kanske? Säljs på rulle som vanliga tapeter, men mycket tjockare.
 
  • Gilla
Manfra och 1 till
  • Laddar…
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Jag gjorde samma sak för några månader sedan i storstad. 70 kvm, 2,9m i takhöjd. En stor vägg på 20kvm behövde bredspacklas, takyta på 30kvm behövde också målas. 31tkr efter rot blev det. 8 dagars jobb cirka.
Mvh
Vad var det för firma du använde, kanske befinner mig i samma storstad ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.