Hej,

Vi har precis köpt vår förstas bostadsrätt, det är en 3a på 70kvm. Den var i bra skick men skulle behövas målas, samt bredspacklas då det fiberväv i nästan hela lägenheten.

Jag har skickat säkert 12 offerter, och fick vår första offert nu.

Hall, 2 st sovrum, kök samt v-rum: Väggar bredspacklas samt målas. Taken i och påspacklas samt målas.

Arbete: 55 812,50
Material: 21 875,00

Uppdragets kostnad = 77 688,00 SEK inkl. moms före ROT-avdrag
Arbetskostnad med rätt till ROT-avdrag = 55 813,00 kr inkl. moms, efter ROT-avdrag = 39 070,00 kr inkl. moms.

Total kostnad efter ROT-avdrag = 60 945,00 kr inkl. moms.

Är detta ett rimligt kostnadsförslag eller är det åt pipsvängen?

I tidigare fastigheter har jag alltid målat själv då det varit hyresrätter, och då har det kostat ca. 6000kr för 60kvm, och detta är då färg plus material, grundfärg + 2 lager, ej någon större spackling.

Tacksam för guidning!

Tack!

/ David
 
  • Gilla
Jongran
  • Laddar…
D Dubadai skrev:
Hej,

Vi har precis köpt vår förstas bostadsrätt, det är en 3a på 70kvm. Den var i bra skick men skulle behövas målas, samt bredspacklas då det fiberväv i nästan hela lägenheten.

Jag har skickat säkert 12 offerter, och fick vår första offert nu.




Är detta ett rimligt kostnadsförslag eller är det åt pipsvängen?

I tidigare fastigheter har jag alltid målat själv då det varit hyresrätter, och då har det kostat ca. 6000kr för 60kvm, och detta är då färg plus material, grundfärg + 2 lager, ej någon större spackling.

Tacksam för guidning!

Tack!

/ David
ville du ha fast pris?

annars kan du kolla vad de uppskattar i tidsåtgång och hur många som i så fall gör jobbet? Fast pris = de vill säkra upp så de har marginal.

jag tycker det ser dyrt ut men jag vet inte heller hur tak och väggar ser ut. Ska de ta bort väven el smacka på nytt utanpå? Vänta in 2 offerter till så har du en indikation.
 
  • Gilla
Gamlagrannen
  • Laddar…
Z Zeke_Varg skrev:
ville du ha fast pris?

annars kan du kolla vad de uppskattar i tidsåtgång och hur många som i så fall gör jobbet? Fast pris = de vill säkra upp så de har marginal.

jag tycker det ser dyrt ut men jag vet inte heller hur tak och väggar ser ut. Ska de ta bort väven el smacka på nytt utanpå? Vänta in 2 offerter till så har du en indikation.
Kände likadant, jag frågade faktiskt nu efter jag postade inlägget tidsuppskattningen, och då skrev han bara "Två veckor", samt att det var fast pris!

Tyckte också det var i överkant, tak och väggar är i bra skick, och dom sa inget om hur dom skulle göra, men jag antar att man smackar på nytt utanpå väven? Annars så ska man ju riva upp alla väggar i hela lägenheten och det känns ju aningen orimligt.

Taket var i såpass bra skick att vi inte ens tänkte måla det.
 
D Dubadai skrev:
Hej,

Vi har precis köpt vår förstas bostadsrätt, det är en 3a på 70kvm. Den var i bra skick men skulle behövas målas, samt bredspacklas då det fiberväv i nästan hela lägenheten.

Jag har skickat säkert 12 offerter, och fick vår första offert nu.




Är detta ett rimligt kostnadsförslag eller är det åt pipsvängen?

I tidigare fastigheter har jag alltid målat själv då det varit hyresrätter, och då har det kostat ca. 6000kr för 60kvm, och detta är då färg plus material, grundfärg + 2 lager, ej någon större spackling.

Tacksam för guidning!

Tack!

/ David
Med fiberväv menar du glasfiberväv i fiskbensmönster eller är det en slät väv?
 
Det går säkert att få ett bättre pris.

Generellt sett så får du lägre kostnad om du anlitar hantverkare med (säkert äkta) referenser på löpande räkning. Är det en hantverkare med bra referenser så har han inte råd att lura dig. Och han har en lång kö med uppdrag. Skulle han maska sig till mer timmar hos dig, så får han problem med nästa kund.

men ta in tips från släktingar, grannar, kolleger osv. Omdömen på olika förmedlingssidor är ofta falska.
 
  • Gilla
svencpl och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Smacka på färg på väv eller tapet är billigt för det går fort.

Men ska det göras fackmässigt så brukar det handla om att ta ned väv och målad tapet. Binda underlaget och laga allt elände och bygga upp en ny helt plan yta med bredspackling och slipning om och om igen. Det här är drygt och tidskrävande arbete. Till sist målningen som är ren fröjd och går rätt fort.

Snickerier är samma historia. Smacka på ny snickerifärg är billigt, att börja skrapa, laga och bygga upp en ny yta för målning är dyrt och tidskrävande.
 
  • Gilla
Rawberry och 8 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Man kan ju titta på hur många timmar de har räknat med. Säg att de tänker sig t ex 550 kr i timmen inklusive moms (440 kr i timmen utan moms) så ger det 100 arbetstimmar. Två arbetsveckor är kring 80 timmar plus 20 h reserv om det skulle visa sig att väggarna är mer elände än de hoppas på.
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
S Snappahaneklanen skrev:
Med fiberväv menar du glasfiberväv i fiskbensmönster eller är det en slät väv?
Hej,

Ja exakt, väggarna ser ut såhär i nästan alla rum (se bild) :)

Antar att det är det du menar?
 
  • Närbild på en vit vägg med strukturerad yta inuti ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RMag och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Smacka på färg på väv eller tapet är billigt för det går fort.

Men ska det göras fackmässigt så brukar det handla om att ta ned väv och målad tapet. Binda underlaget och laga allt elände och bygga upp en ny helt plan yta med bredspackling och slipning om och om igen. Det här är drygt och tidskrävande arbete. Till sist målningen som är ren fröjd och går rätt fort.

Snickerier är samma historia. Smacka på ny snickerifärg är billigt, att börja skrapa, laga och bygga upp en ny yta för målning är dyrt och tidskrävande.
Då lär man sig något nytt varje dag, då känner det mer rimligt om det är så att man tar ner och river allt, och att det är ungefär 2 veckors arbete + lite marginal.

Kändes bara väldigt saftigt om man jämfört med att bara måla rakt på väggen som den är nu (vilket skulle vara alternativet om jag själv gör det)
 
Verkar rätt dyrt.< nu är jag inte målare så riktig killgissning. Om Man bredspacklar över de gamla tapeterna, vilket borde vara billigast, så borde de lösa det på 2 elelr 3 rundor. Åtgång enligt beckers 1l/m2, du har troligen 120-150m2 väggar i en 70m2 lgh. Så första lagret är kanske 10 spänner sen ytterligare kanske 5 spänner för nästa lager. Jag brukar köpa Beckers spackel för 220:-/st. Men räkna dubbelt för det hantverkaren tar. Då har du spackel för runt 5-8000:-
Färg av vettig kvalitet 1000:-/spann, 3 strykningar inkl grundfärg, JAg hade räknat 2 grund och 4 täckfärg, ca 6000:-

Förbrukninsgamterial, för täckning slipning rollrar etc, 1-2000:-

Rimligt material 12-16000:-

Arbete, känns som att 1 man kanske borde kunna gå över spacklingen på 3-4 dagar. Om det är för mycket att klara på en dag för ett varv, kanske de behöver vara 2. Det måste ju torka ordentligt mellan så det behöves n dag per varv. Så rimligt med 5-6 mansdagar.
Målning bör man klara 3 strykningar på 1,5 dag.

Blir nog en hel del spilltid, pga mycket torktider. men om inte entreprenören har ett likande uppdrag i närheten han kan växla mellan, så får man nog räkna med att ta det. Har man inte för bråttom, så är det en del som man kan komma överens att de poppar in och kör ett delmoment emellan.


Så rimligt enligt min uppskattning med 6-8 mansdagar dvs runt 65H, det borde rimligtvis innebära 30-40000:- inna rot. (ca 20-30000 efter rot.
Sen skall de väl ha bilkostnad på minimum 300:-/dag, vissa tar det dubbla. räkna runt 3-4000:-

Summerar man det så landar man någonstans runt 45-60000:- innan rot, eller ca 35-50000:- efter rot.

Som sagt jag är inte entreprenör, utan renoverar själv och köper in tjänster sparsamt. Så jag kan vara helt ute i det blå. Men jag tror egentligen jag lite i överkant. Kollar man tex på fixjourens prislista så tar de 157:-/m2 inkl material och 2 rundor, efter rot. vilket för 120m2 blir ca 20000:-, sen är kostnaden för målning ungefär lika mycket. Så gissningsvis är medelvärdet av min uppskattning runt 40000:- +-10000 inkl rot ett vettigt riktmärke.
Bredspackling av vägg/tak | Fixjouren
 
  • Gilla
tompajo och 2 till
  • Laddar…
D Dubadai skrev:
Då lär man sig något nytt varje dag, då känner det mer rimligt om det är så att man tar ner och river allt, och att det är ungefär 2 veckors arbete + lite marginal.

Kändes bara väldigt saftigt om man jämfört med att bara måla rakt på väggen som den är nu (vilket skulle vara alternativet om jag själv gör det)
Man bredspacklar väl över även en sådan tapet?. (Om man nu inte vill göra ett extremt grundligt och dyrt jobb)..
 
  • Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
För några årsedan så gjorde vi något liknande. ca 70 kvm 3:a. Måla alla rum, måla alla taken, Riva tapet i 3 rum, sedan lite skarvspackling etc. Det gick å 65K och tog 5 !!!! Veckor... (dock inte hel tid, men hantverkare dyker upp när det passar, framförallt på sommaren när de jobbar ute vid bra väder). Jag tog in 7 offerter och alla kostade typ samma. Med det sagt så tycker jag det verkar rimligt pris, framförallt då du vill bredspackla samtliga väggar. Det tar tid.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 2 till
  • Laddar…
D Dubadai skrev:
Då lär man sig något nytt varje dag, då känner det mer rimligt om det är så att man tar ner och river allt, och att det är ungefär 2 veckors arbete + lite marginal.

Kändes bara väldigt saftigt om man jämfört med att bara måla rakt på väggen som den är nu (vilket skulle vara alternativet om jag själv gör det)
Fråga gärna din entreprenör vad han tänkt här. Riva ner all tapet och börja från botten, elelr bredspackel över befintlig. Jag misstänker att han räknat med att bredspackel på befintlig tapet.
 
Det är ingen bra ide att hoppa över taken som någon föreslog. När väggar och målning är åtgärdade kommer de omålade taken lätt att kännas sjabbiga.
 
  • Gilla
trcjesa och 15 till
  • Laddar…
Karlia
yonna yonna skrev:
Det är ingen bra ide att hoppa över taken som någon föreslog. När väggar och målning är åtgärdade kommer de omålade taken lätt att kännas sjabbiga.
Håller med. På landet tog vi in hantverkare för tapetsering och måla lister och foder, golvet målade jag. Vi tänkte att taket var ok... Jo, de ska fixa taket i vinter, det ser inte alls bra ut mot allt det nya.

Det blir inte billigare att ta in dem en gång till, plocka undan möbler, täcka allt..
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.