Halloj! Har lite funderingar kring ventilationen i mitt kök. Ny på sånt här så jag slänger in all möjlig info som kan va bra att veta.
Byggår: 1956
Flerfamiljs hus, Bostadsrätt på 3 plan, varav min lgh är på plan 1.
Fjärrvärme.

I lägenheten finns tillluft-ventil i badrum, ovanför fönster i vardagsrum, sovrum och kök.
I kök finns även en ventil inne i skafferiet.
Frånluft sitter på vägg snett ovanför spisen. Enligt en i föreningen så är detta en gemensam ventilation och går upp i taket via skorsten.

Spisfläkten är återcirkulerande kolfilter.

Jag har varit upp på vinden och har kommit fram till att det måste vara en självdragsventilation då jag inte hittar nått fläktsystem där.

Layoutskiss av lägenhet med markerade ventilationspunkter i kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök med vit spis, fläktkåpa och köksskåp, markerad frånluftsventil på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppet skafferi i ett kök med hyllor fulla av livsmedel samt en markerad ventil i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fråga nr 1:
I princip varje dag så ramlar det ner fågelbajs, fjädrar och annat mög från min frånluft-vent och ner på diskbänk/spis.
Förslag från en i föreningen: "Tror att en rosett/klaff-ventil skulle göra susen". Men det skulle ju bara dölja problemet i bästa fall. Vad säger ni?

Fråga nr 2:
Köket ska renoveras lite längre fram och jag skulle vilja veta vilka alternativ jag har angående ventilationen i kök då jag har hört lite olika saker...

A: Får jag ta bort ventilationen i skafferiet?
B: Får jag använda frånluften tillsammans med en köksfläkt? Fördelar/nackdelar?
Förslagen som jag har fått från 2 olika i föreningen är att: Ha återcirkulerande kolfläkt över för att dölja ventilationen, men göra ett separat vent-rör och galler ut i sidan på fläktkåpa då man inte får dra spisfläkten till ventilationen.

Den andra personen säger att om jag väljer att sätta en elektrisk fläkt där så måste jag ha en alliansfläkt för att den skall vara godkänd att använda när det är delad ventilation.

Tror jag fick med all info, och hoppas nån kunnig sitter på lite svar. :)
MVH
 
A
du får be föreningen om att sätta skydd i skorstenen så att inget ramlar ner ev rensa kanalen.
utöver detta får du inte göra någonting! allt annat kommer att försämra för samtliga
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
du får be föreningen om att sätta skydd i skorstenen så att inget ramlar ner ev rensa kanalen.
utöver detta får du inte göra någonting! allt annat kommer att försämra för samtliga
Så ett skydd i/på skorsten borde jag kunna KRÄVA för att inte vent-kanalen ska fyllas med skit?
Och jag skulle kunna byta ut mitt spjäll mot en annan typ av spjäll som inte är helt öppet i nederkant, då det blir där som skiten studsar ut.

Men sen må det väll också vara okej att bara dra om luften genom ett eget rör i fläktens rör med en ventil så som jag har ritat på denna bild? Fläktens utblås är genom en ventil på vardera sida om fläktröret. Köksfläkt med handritad skiss visande föreslagen lösning för luftventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
kräva är ett stort ord, kan ge oönskade reflexioner...
kanske du som har underhållsansvaret i "din" pipa/luftkanal. men rensa kanalen och förhindra i görligaste mån ytterligare nedfall är ju rätt självklart.

när det gäller din dragning till fläkten tolkar jag det som om du skall ta upp en ny ventil igenom väggen, är det rätt?

för i så fall funkar det inte med husets övriga ventilation risken är överhängande att du får in all sköns odörer från din nuvarande avluft, dvs det suger in bakvägen.
 
electroluxaren skrev:
kräva är ett stort ord, kan ge oönskade reflexioner...
kanske du som har underhållsansvaret i "din" pipa/luftkanal. men rensa kanalen och förhindra i görligaste mån ytterligare nedfall är ju rätt självklart.

när det gäller din dragning till fläkten tolkar jag det som om du skall ta upp en ny ventil igenom väggen, är det rätt?

för i så fall funkar det inte med husets övriga ventilation risken är överhängande att du får in all sköns odörer från din nuvarande avluft, dvs det suger in bakvägen.
Ja det är väll lätast att få med sig någon om man är len i truten i första hand.
Men jag ser det som att något kanske inte är som det ska, om en ventilation fylls med fågelskit mm. Och om det dessutom åker ner där man lagar mat så är det ett stort sanitärt problem. Jag skulle ju kunna byta spjäll till ett som inte är öppet i nederkant, och även sätta nät för, men då döljer man ju bara problemet tills det är dags att rensa fågelbajs igen.

Nja, jag va nog lite otydlig där!
Min tanke va att när jag väl renoverar upp köket så kan jag flytta spis och spisfläkt så att spisfläktens rör är mitt för ventilen på väggen.
Då kan jag leda ett rör från den befintliga ventilen på väggen fram till en ventil som jag monterar fram på spisfläktens framsida.

Då leder jag bara om ventilen lite, och det borde väll va okej?
 
A
F farbrormulle skrev:
Ja det är väll lätast att få med sig någon om man är len i truten i första hand.
Men jag ser det som att något kanske inte är som det ska, om en ventilation fylls med fågelskit mm. Och om det dessutom åker ner där man lagar mat så är det ett stort sanitärt problem. Jag skulle ju kunna byta spjäll till ett som inte är öppet i nederkant, och även sätta nät för, men då döljer man ju bara problemet tills det är dags att rensa fågelbajs igen.

Nja, jag va nog lite otydlig där!
Min tanke va att när jag väl renoverar upp köket så kan jag flytta spis och spisfläkt så att spisfläktens rör är mitt för ventilen på väggen.
Då kan jag leda ett rör från den befintliga ventilen på väggen fram till en ventil som jag monterar fram på spisfläktens framsida.

Då leder jag bara om ventilen lite, och det borde väll va okej?
Jaha det borde funka bra
 
  • Gilla
farbrormulle
  • Laddar…
BirgitS
F farbrormulle skrev:
A: Får jag ta bort ventilationen i skafferiet?
Ventilationen i skafferiet ska bara ventilera skafferiet för att hålla det svalt under vinterhalvåret. Det borde därför inte vara något problem att stänga den ventilen men du behöver godkännande av styrelsen eftersom ventilationen är deras ansvar.

Om inte styrelsen vill ta beslut så kan du föreslå att du tar in en ventilationskonsult som ger ett besked som styrelsen kan acceptera. T.ex. en konsult från den firma som brukar göra OVK i föreningen.
 
  • Gilla
farbrormulle
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Jaha det borde funka bra
Då har jag lite mer kött på benen, tack för hjälpen
 
  • Gilla
KalleSvensson
  • Laddar…
A
F farbrormulle skrev:
Halloj! Har lite funderingar kring ventilationen i mitt kök. Ny på sånt här så jag slänger in all möjlig info som kan va bra att veta.
Byggår: 1956
Flerfamiljs hus, Bostadsrätt på 3 plan, varav min lgh är på plan 1.
Fjärrvärme.

I lägenheten finns tillluft-ventil i badrum, ovanför fönster i vardagsrum, sovrum och kök.
I kök finns även en ventil inne i skafferiet.
Frånluft sitter på vägg snett ovanför spisen. Enligt en i föreningen så är detta en gemensam ventilation och går upp i taket via skorsten.

Spisfläkten är återcirkulerande kolfilter.

Jag har varit upp på vinden och har kommit fram till att det måste vara en självdragsventilation då jag inte hittar nått fläktsystem där.

[bild] [bild] [bild]

Fråga nr 1:
I princip varje dag så ramlar det ner fågelbajs, fjädrar och annat mög från min frånluft-vent och ner på diskbänk/spis.
Förslag från en i föreningen: "Tror att en rosett/klaff-ventil skulle göra susen". Men det skulle ju bara dölja problemet i bästa fall. Vad säger ni?

Fråga nr 2:
Köket ska renoveras lite längre fram och jag skulle vilja veta vilka alternativ jag har angående ventilationen i kök då jag har hört lite olika saker...

A: Får jag ta bort ventilationen i skafferiet?
B: Får jag använda frånluften tillsammans med en köksfläkt? Fördelar/nackdelar?
Förslagen som jag har fått från 2 olika i föreningen är att: Ha återcirkulerande kolfläkt över för att dölja ventilationen, men göra ett separat vent-rör och galler ut i sidan på fläktkåpa då man inte får dra spisfläkten till ventilationen.

Den andra personen säger att om jag väljer att sätta en elektrisk fläkt där så måste jag ha en alliansfläkt för att den skall vara godkänd att använda när det är delad ventilation.

Tror jag fick med all info, och hoppas nån kunnig sitter på lite svar. :)
MVH
F farbrormulle skrev:
Halloj! Har lite funderingar kring ventilationen i mitt kök. Ny på sånt här så jag slänger in all möjlig info som kan va bra att veta.
Byggår: 1956
Flerfamiljs hus, Bostadsrätt på 3 plan, varav min lgh är på plan 1.
Fjärrvärme.

I lägenheten finns tillluft-ventil i badrum, ovanför fönster i vardagsrum, sovrum och kök.
I kök finns även en ventil inne i skafferiet.
Frånluft sitter på vägg snett ovanför spisen. Enligt en i föreningen så är detta en gemensam ventilation och går upp i taket via skorsten.

Spisfläkten är återcirkulerande kolfilter.

Jag har varit upp på vinden och har kommit fram till att det måste vara en självdragsventilation då jag inte hittar nått fläktsystem där.

[bild] [bild] [bild]

Fråga nr 1:
I princip varje dag så ramlar det ner fågelbajs, fjädrar och annat mög från min frånluft-vent och ner på diskbänk/spis.
Förslag från en i föreningen: "Tror att en rosett/klaff-ventil skulle göra susen". Men det skulle ju bara dölja problemet i bästa fall. Vad säger ni?

Fråga nr 2:
Köket ska renoveras lite längre fram och jag skulle vilja veta vilka alternativ jag har angående ventilationen i kök då jag har hört lite olika saker...

A: Får jag ta bort ventilationen i skafferiet?
B: Får jag använda frånluften tillsammans med en köksfläkt? Fördelar/nackdelar?
Förslagen som jag har fått från 2 olika i föreningen är att: Ha återcirkulerande kolfläkt över för att dölja ventilationen, men göra ett separat vent-rör och galler ut i sidan på fläktkåpa då man inte får dra spisfläkten till ventilationen.

Den andra personen säger att om jag väljer att sätta en elektrisk fläkt där så måste jag ha en alliansfläkt för att den skall vara godkänd att använda när det är delad ventilation.

Tror jag fick med all info, och hoppas nån kunnig sitter på lite svar. :)
MVH
Matos skall inte märkas i andra rum därför skall ett kök inte ha någon tilluftsventilation, utan tilluften skall komma från andra rum. Extra viktigt för dig för ditt kök har ingen fläkt. Samma är det för badrum.

Massor av bostäder har detta fel.

Ventilen i skafferiet är för kallskafferi och numera är kylskåpen så stora att de inte behövs längre, så bara att skruva igen den.


Prova att skyffla ur frånluftsventilen från skräp och dammsug. Sedan behövs nog ett skydd utomhus.
Du kan inte koppla köksfläkten dit för då kan grannen få in ditt matos genom sin frånluft. Brandrisk också.

Det finns idag riktigt bra kolfilterfläktar som inte har frånluft. Man rengör filtret ibland. Fördelen är att man inte sänker temperaturen i bostaden vintertid om man har vanliga ventiler i väggarna. Även utan tilluftsventiler i väggarna kan temperaturen inomhus sänkas. Köksfläkten är en riktig energibov. Därför kommer det idag mer och mer fläktar som inte har frånluft. Finns även integrerade i köksbänken bredvid spisen, vet inte hur de funkar.
Traditionell köksfläkt kommer inte att finnas om ett antal år.
 
Redigerat:
Magnus Filip skrev:
Matos skall inte märkas i andra rum därför skall ett kök inte ha någon tilluftsventilation, utan tilluften skall komma från andra rum. Extra viktigt för dig för ditt kök har ingen fläkt. Samma är det för badrum.

Massor av bostäder har detta fel.

Ventilen i skafferiet är för kallskafferi och numera är kylskåpen så stora att de inte behövs längre, så bara att skruva igen den.


Prova att skyffla ur frånluftsventilen från skräp och dammsug. Sedan behövs nog ett skydd utomhus.
Du kan inte koppla köksfläkten dit för då kan grannen få in ditt matos genom sin frånluft. Brandrisk också.

Det finns idag riktigt bra kolfilterfläktar som inte har frånluft. Man rengör filtret ibland. Fördelen är att man inte sänker temperaturen i bostaden vintertid om man har vanliga ventiler i väggarna. Även utan tilluftsventiler i väggarna kan temperaturen inomhus sänkas. Köksfläkten är en riktig energibov. Därför kommer det idag mer och mer fläktar som inte har frånluft. Finns även integrerade i köksbänken bredvid spisen, vet inte hur de funkar.
Traditionell köksfläkt kommer inte att finnas om ett antal år.
Tack för svar!
Ska snacka lite med styrelsen o se vad vi kommer fram till:)
 
Magnus Filip skrev:
Köksfläkten är en riktig energibov. Därför kommer det idag mer och mer fläktar som inte har frånluft. Finns även integrerade i köksbänken bredvid spisen, vet inte hur de funkar.
Traditionell köksfläkt kommer inte att finnas om ett antal år.
Vad menar du med detta? Alla köksfläktar utom just kolfilterfläktar, som man väl främst installerar när man inte kan ha frånluft, har någon form av luftutsläpp - inklusive de i hällen eller bänkskivan. Det är ju poängen med en fläkt.
 
A
1 16386 skrev:
Vad menar du med detta? Alla köksfläktar utom just kolfilterfläktar, som man väl främst installerar när man inte kan ha frånluft, har någon form av luftutsläpp - inklusive de i hällen eller bänkskivan. Det är ju poängen med en fläkt.
Petimäter. Frånluft de om evakueras till utomhus givetvis.
 
Alla fläktar tar in och släpper ut luft. En kolfilterfläkt släpper ut luften i rummet; alla andra fläktar släpper ut luften utanför byggnaden.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Magnus Filip skrev:
Köksfläkten är en riktig energibov.
Hur många kWh per år kostar en köksfläkt i ett normalt hus med självdragsventilation?
 
A
useless useless skrev:
Hur många kWh per år kostar en köksfläkt i ett normalt hus med självdragsventilation?
kWh på el-motorn är försumbar. Problemet tex vintertid är att den drar ut varmluft och kyler ned huset. Matlagning en timme med köksfläkten på gjorde att vårt förra hus blev kallt och det tog tid inna det blev varmt igen. Kanske 3 kWh på en timme extra med värmepump?
även kunde det ryka in när man fyllde på ved i braskassetten när man eldade i den. Tror att de med evakuering kommer att försvinna framöver.
En riktig energibov, men tror att det har missats i de allmänna miljödiskussionerna.

I vårt nya hus har vi vid spisen ett slags filtersystem i kåpa med recirkulation nedifrån och upp och tillbaka. Tror det är kolfilter. Får sätta mig in i det snart hur ofta man skall serva i den.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.