Jag har sett ganska många klingor och aldrig sett någon där varannan klinga sitter off center åt olika håll.

Snittbredd är därför alltid lika med tandbredd.

Ska man vara riktigt petig så är snittbredden alltid lite bredare än tandbredd på grund av klingans vobbel vilket är en funktion av axelvobbel och klingans planhet. Större klingdiameter ger mer effekt av vobbel.

En bra klinga på en bra såg brukar ge kanske 3,25-3,30mm snittbredd med 3,20mm tandbredd.
 
  • Gilla
Putte G... och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
V vectrex skrev:
Jag har sett ganska många klingor och aldrig sett någon där varannan klinga sitter off center åt olika håll.

Snittbredd är därför alltid lika med tandbredd.

Ska man vara riktigt petig så är snittbredden alltid lite bredare än tandbredd på grund av klingans vobbel vilket är en funktion av axelvobbel och klingans planhet. Större klingdiameter ger mer effekt av vobbel.

En bra klinga på en bra såg brukar ge kanske 3,25-3,30mm snittbredd med 3,20mm tandbredd.
Jag tänkte mer på precisionen hur hårdmetalltänderna fästs. Den toleransen gör att bredden blir något större än vad en tand är.
 
LoweW LoweW skrev:
Gårdagens verktygspresent som tack för att man hjälpte syster & svåger med deras bygge. Klumpig som jag är kommer denna säkert att rädda mina fingrar någon dag :geek:
Nyfiken/okunnig - Hållare/påskjutande för bordssåg eller vad är det? :)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Jag tänkte mer på precisionen hur hårdmetalltänderna fästs. Den toleransen gör att bredden blir något större än vad en tand är.
Tänderna slipas även på sidorna efter fastlödning.

Hur en cirkelsågklinga tillverkas kan man läsa om här:
http://www.swedex.se/om-oss/produktion/

Mer komplex produktion än man tänker sig kanske och troligen en förklaring till varför bra klingor är dyra.
Kan varna för intressant läsning. :)

//Ronnie
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
P Pysslarn skrev:
Nope. På klingans stomme sitter tänderna symmetriskt pålödda, dvs de bygger ut lika mycket åt bägge sidor om stommen. Tänderna är ofta (alltid?) bredare än stommen.
Är väl så antagligen för att undvika obalans/vobbel.

//Ronnie
Framförallt vill du inte att bladet nyper i materialet (tänk skränkning på handsågar) :cool:
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
LoweW
D dilemma skrev:
Nyfiken/okunnig - Hållare/påskjutande för bordssåg eller vad är det? :)
Det är precis vad det är :ok:
 
Jonas Persson
P Pysslarn skrev:
Tänderna slipas även på sidorna efter fastlödning.

Hur en cirkelsågklinga tillverkas kan man läsa om här:
[länk]

Mer komplex produktion än man tänker sig kanske och troligen en förklaring till varför bra klingor är dyra.
Kan varna för intressant läsning. :)

//Ronnie
Hmm, vi har nog alla sett den processen för länge sedan... 15 sek in.

 
  • Älska
  • Gilla
Kalendern och 4 till
  • Laddar…
D dilemma skrev:
Nyfiken/okunnig - Hållare/påskjutande för bordssåg eller vad är det? :)
Det stämmer, som redan nämnts. Jag vill bara flika in och säga att det är Rolls Roys-versionen av påskjutare.

Jag har länge velat ha en men jag har svårt att motivera priset, man kan t.ex. få en riktigt bra tving för samma pris vilket har en större direkt nytta.

Jag har hintat till sambon att en sådan (microjig) är en bra present men än så länge har hon inte nappat :p
 
Jag bytte kulkoppling på släpet för någon vecka sedan, och irriterade mig som fan på att min 1/2” momentnyckel var av kinesisk billighetsmodell, där skalan är graderad med värden som 82.4 Nm osv, och därmed omöjlig att ställa in på det man vill ha. Därför ligger nu, när jobbet är klart, en Hazet 5122-3CT på utlämningsstället. Jag inser att det är onödigt, men det är inget starkt argument för mig.

Tillägg: Jag antar att de flesta, men inte alla, känner till att ett skruvförband blir svagare av både för låga och för höga åtdragningsmoment.
 
  • Gilla
Tule54 och 5 till
  • Laddar…
A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Hmm, vi har nog alla sett den processen för länge sedan... 15 sek in.

[media]
Världens bästa tv-serie:heart:
 
  • Gilla
Horgmo och 1 till
  • Laddar…
mattiasp mattiasp skrev:
Jag bytte kulkoppling på släpet för någon vecka sedan, och irriterade mig som fan på att min 1/2” momentnyckel var av kinesisk billighetsmodell, där skalan är graderad med värden som 82.4 Nm osv, och därmed omöjlig att ställa in på det man vill ha. Därför ligger nu, när jobbet är klart, en Hazet 5122-3CT på utlämningsstället. Jag inser att det är onödigt, men det är inget starkt argument för mig.

Tillägg: Jag antar att de flesta, men inte alla, känner till att ett skruvförband blir svagare av både för låga och för höga åtdragningsmoment.
Det finns som vanligt värdefull lärdom här; billigast att köpa rätt verktyg direkt (y):)
 
  • Gilla
mattiasp
  • Laddar…
Dagens inköp. Fått ok recensioner i förhållande till priset.

Ska nog räcka för mina ynka svetsprojekt
 
  • Två förpackningar med svetsutrustning: en automatisk svetshjälm och en ARC-svets.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Det verkar som du fått Parkslide, det är livsfarligt om du läser här på BH :oops::cry:
 
  • Haha
  • Gilla
boschkenta och 6 till
  • Laddar…
Själv har jag köpt 2st Dewalt klingor till kap/ger sågen. Snart dags för totalrenovering av nya huset
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 1 till
  • Laddar…
Äntligen! Nya skruvmejslar som hänger på väggen så ungarna inte når! Kanske man kan ha sina prylar i fred och hitta när man skall ha dom… Färgglada skruvmejslar ordnade på en vägghängare utanför barns räckhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.