Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
B b8q skrev:
Undrar hur många gånger detta har upprepats på olika sätt i denna tråd…:thinking:
Inte tillräckligt många gånger, verkar det som. :cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
P
M mickef skrev:
Om inte fas 4 blir klar varför initiera den överhuvud taget?
För att man kontinuerligt (eller snarare med jämna mellanrum) får fram nya rön.
 
P
F fsn skrev:
Nu haltar din logik dock rätt fett, låser man in alla människor och får mat utlevererat….. hur? Vem transporterar maten, vem packar maten mm. Och hur blir det med toapapper, kommer det med samma leverans eller förväntas man bunkra innan?
Hur ofta får ISS matleveranser? ;)
 
P
P Pin skrev:
Ständigt detta toapapper. Hade det inte varit för det hade vi utrotat Covid för länge sedan. Nu måste alla ut i panik för att rullen plötsligt tagit slut innan viruset gått och dött :crysmile:
Det där måste bara vara en felkommentar, eller?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Förutom att tiden är onödigt lång så kommer förstås väldigt många att dö under tiden eftersom det inte längre blir några som jobbar inom äldreomsorg, hemtjänst och sjukvård. Sen undrar även jag hur du har tänkt dig att mat ska produceras och levereras när alla är inlåsta.
Vilken tid föreslår du? Tänk på att man måste vara säker på att viruset måste försvinna.
Leveransen är den lättaste lösa.

Men å andra sidan. Så är jag inte speciellt förtjust i tanken. Om vi då bortser med problemen med sjukvård och allt sådant.
Så är jag övertygad om att siffrorna för självmord skulle öka brutalt. Jag är dock övertygad om att det skulle fungera
 
BirgitS
M mickef skrev:
Jag har förstått att det finns lindrande läkemedel typ morfin och ångestdämpande även andningshjälp, om man inte är alltför gammal.
Men undrar man inte vilken fas botemedlen ligger i?
Man har sen förra våren gett propplösande mediciner i förebyggande syfte för de som behöver sjukhusvård. Antiinflammatoriska för att motverka ett överaktivt immunsystem ett annat. Godkända läkemedel sen lång tid tillbaka normalt. Vad jag kommer ihåg på rak arm.
https://www.mabra.com/medicin/5-vanliga-lakemedel-som-anvands-for-att-behandla-svar-covid-19/7392086
https://www.vgregion.se/halsa-och-vard/vardgivarwebben/vardriktlinjer/covid-19/kunskapslage/
 
P pmd skrev:
Det där måste bara vara en felkommentar, eller?
Nej hurså?
 
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vilken tid föreslår du? Tänk på att man måste vara säker på att viruset måste försvinna.
Leveransen är den lättaste lösa.

Men å andra sidan. Så är jag inte speciellt förtjust i tanken. Om vi då bortser med problemen med sjukvård och allt sådant.
Så är jag övertygad om att siffrorna för självmord skulle öka brutalt. Jag är dock övertygad om att det skulle fungera
Två veckor har ju räckt på karantänhotellen i Australien och Nya Zeeland, smittan därifrån har ju varit från folk som har lyckats smita ut eller via anställda som blivit smittade där så vitt jag vet.

Leveranser är väl inte lätta att lösa när alla är inlåsta.

Nej, tyvärr är det ju ogenomförbart eftersom det skulle leda till så många dödsfall. Men visst fungerar det att isolera alla för att utrota viruset, dock måste det ju ske över hela jordklotet samtidigt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det beror ju på åldern på barnet. Äldre barn (tonåringar, 15+ ?) har ju mer rätt att bestämma än små barn.
Detta är ju väldigt intressant. Vi kan inte tvinga någon att ta vaccinet, men är det ett barn kan vi tvinga det? Ju yngre desto mer rätt att tvinga? Jag håller med dig om att det borde vara som du skriver men jag är rädd att det inte är så. Med FNs barnkonvention som numera är lag så får vi föräldrar inte tvinga barnen till någonting. Men vi kan ju ge dem lite olika alternativ och konsekvenser så vi hjälper dem välja rätt.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Två veckor har ju räckt på karantänhotellen i Australien och Nya Zeeland, smittan därifrån har ju varit från folk som har lyckats smita ut eller via anställda som blivit smittade där så vitt jag vet.

Leveranser är väl inte lätta att lösa när alla är inlåsta.

Nej, tyvärr är det ju ogenomförbart eftersom det skulle leda till så många dödsfall. Men visst fungerar det att isolera alla för att utrota viruset, dock måste det ju ske över hela jordklotet samtidigt.
Tänk så här. Du vill vara vara helt säker jag skulle säga en månad. Man måste var helt säker. Som du vet så kör inte alla kroppar efter samma böcker
 
BirgitS
P pmd skrev:
Vilka länder är det som använder sådana? Resultatet från ett antikroppstest borde kunna gälla ganska länge men ett PCR-test måste man väl göra om åtminstone rätt ofta?
Spanien har nämnts. Frankrike är känt, både för våldsamma protester och att det fick upp efterfrågan på vaccin. I Tyskland har det i alla fall varit uppe till diskussion.
Sen vad varje enskilt land har ställt upp för krav har jag inte brytt mig om att sätta mig in i.

Frankrike: https://www.svd.se/frankrike-infor-krav-pa-vaccinpass--boter-far-ges
Italien: https://marcusoscarsson.se/just-nu-...npass-for-allt-fran-restauranger-till-idrott/

Negativa test för pågående sjukdom lär ju bara vara giltiga under kort tid (typ 2-3 dygn).

Tillägg: Danmark verkar ha något med tanke på detta:
Nattklubbarna måste kontrollera coronapass på gästerna fram till den 10 september, då alla begränsningar upphör gälla.,
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 10.44
 
Redigerat:
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
BirgitS
P Pin skrev:
Detta är ju väldigt intressant. Vi kan inte tvinga någon att ta vaccinet, men är det ett barn kan vi tvinga det? Ju yngre desto mer rätt att tvinga? Jag håller med dig om att det borde vara som du skriver men jag är rädd att det inte är så. Med FNs barnkonvention som numera är lag så får vi föräldrar inte tvinga barnen till någonting. Men vi kan ju ge dem lite olika alternativ och konsekvenser så vi hjälper dem välja rätt.
Man kan ju se det som man vill men inte frågar man ettåringar om de vill vaccinera sig.
 
BirgitS
M mojjen skrev:
Framför allt så är de tidiga vaccinen från Pfizer mindre effektiva mot Delta. Då Israel vaccinerade tidigt, så ahr den en större andel som är vaccinerade med den versionen. Har läst någonstans att de nyare vaccinen skyddar bättre även mot delta..
Så vitt jag vet tillverkar Pfizer fortfarande samma vaccin. Däremot så avtar effekten av vaccinet med tiden.

Vaccintillverkarna har pratat om att uppdatera sitt vaccin för nya varianter men det har inte kommit ut något sånt vad jag har sett. Däremot läste jag något om att Pfizer inte tyckte att det var nödvändigt att uppdatera för tillfället utan att det gick lika bra att ge en till dos av det befintliga vaccinet för att höja skyddet mot delta.
 
BirgitS
tusenett skrev:
”Haft covid” verkar endast kunna styrkas med att sjukvårdspersonal tagit covid-test som visat positivt. Antikroppstest eller egentaget PCR-test duger inte.
[länk]
Okej, dock behöver det ju inte vara exakt samma regler i alla länder.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Man kan ju se det som man vill men inte frågar man ettåringar om de vill vaccinera sig.
Nej men om ett litet barn är rädd för sprutan och kränger och skriker, vad händer då? Vi har blivit hemskickade från vaccinering av barn en gång. De ville inte ge sprutan när barnet inte ville. Kanske var runt tre år då.

Nu är det ju inte aktuellt att vaccinera någon under skolåldern så det går ju att prata med dem, men å andra sidan har de en egen vilja.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.