redarn redarn skrev:
Att en tjänsteman vid en myndighet ställer en sådan fråga är positivt inte negativt. Svaret bör vara ungefär "ja det är viktigt för oss".

Om det enligt tjänstemannen och lagen mm. varit oviktigt hade han sagt det i stället. Det här var en öppning att säga "ja, det är viktigt" och påtala att ni inte alls är överens om gränsdragningen.

Det är det som lantmätaren är där för att bestämma. Alltså inte hjälpa er att komma överens (det är så klart första alternativet men det kommer ni uppenbarligen inte göra) utan att faktiskt lyssna på alla och sedan fatta ett beslut.
Det är vad vi gjort, meddelat honom om att det är viktigt

samt tillfört att vi inte finner det besvärligt terrängmässigt att förlägga gränsdragningen något närmare nr3, dvs så att vi får iaf mer än 18m tomtbredd mot vattnet, och att det även har ganska stor betydelse ur en rent ekonomisk aspekt - dvs värdet på den aktuella avstyckningen i fråga
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
N najks skrev:
Det är vad vi gjort, meddelat honom om att det är viktigt

samt tillfört att vi inte finner det besvärligt terrängmässigt att förlägga gränsdragningen något närmare nr3, dvs så att vi får iaf mer än 18m tomtbredd mot vattnet, och att det även har ganska stor betydelse ur en rent ekonomisk aspekt - dvs värdet på den aktuella avstyckningen i fråga
Så här borde vara en mer jämlik fördelning
Fastighetskarta med numrerade tomter och markerade gränser som föreslår en omfördelning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
KarolinaA och 4 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Så här borde vara en mer jämlik fördelning
[bild]
Ja ungefär så hade vi tänkt oss, definitivt bör gränsen mot stranden dras åt höger så att vi faktiskt har någon typ av mark nedåt också

Däremot har vi inget problem med gränsen mot vänster, dvs den korta tarmen uppåt..
främst då det går en dalgång där och vi kommer ändå inte kunna få någon användning för den biten, det blir liksom ett ägande utan mening

har du räknat på det hela eller körde du ögonmått och drog upp den röda gränslinjen?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
B
Jag tycker att din mor skall ställa krav på rättvisare delning till lantmätaren!
LM ska vara opartisk och inte bara lyssna på de mest högljuda och som vill ha mer och bättre än andra.
Det är solklart och enkelt att se att din mor får sämsta marknadsvärdet och den sämsta lotten.
Lyssnar LM inte så överklaga beslutet till mark & miljödomstolen.
;)
 
B
GoC GoC skrev:
Så här borde vara en mer jämlik fördelning
[bild]
Det ska vara mer raka linjer som fastighetsgränser och mindre vinklar. Svårt att hålla reda på krokiga linjer. Borde LM ha koll på.
;)
 
N najks skrev:
Ja ungefär så hade vi tänkt oss, definitivt bör gränsen mot stranden dras åt höger så att vi faktiskt har någon typ av mark nedåt också

Däremot har vi inget problem med gränsen mot vänster, dvs den korta tarmen uppåt..
främst då det går en dalgång där och vi kommer ändå inte kunna få någon användning för den biten, det blir liksom ett ägande utan mening

har du räknat på det hela eller körde du ögonmått och drog upp den röda gränslinjen?
Jag bara ritade på känn. Men då är dalgången även oväsentlig för ägaren av fastighet 2. Även om den är oanvändbar så påverkar den fastighetens värde. Och du vet aldrig vilken nytta du kan ha av en dalgång
 
  • Gilla
TreeView
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag bara ritade på känn. Men då är dalgången även oväsentlig för ägaren av fastighet 2. Även om den är oanvändbar så påverkar den fastighetens värde. Och du vet aldrig vilken nytta du kan ha av en dalgång
Breddning i framkant mot stranden är ju mer intressant. Rent av helt okej att tomt 2 är lite större just pga den "oanvändbara" dalgången. Den kan ju eventuellt behövas för dragning av el/va i framtiden.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Jag bara ritade på känn. Men då är dalgången även oväsentlig för ägaren av fastighet 2. Även om den är oanvändbar så påverkar den fastighetens värde. Och du vet aldrig vilken nytta du kan ha av en dalgång
Perfekt ställe att leda dagvatttwn till på den egna fastigheten, eller bygga en enkel jordkällare m.m
 
GoC GoC skrev:
Jag bara ritade på känn. Men då är dalgången även oväsentlig för ägaren av fastighet 2. Även om den är oanvändbar så påverkar den fastighetens värde. Och du vet aldrig vilken nytta du kan ha av en dalgång
ja alltså dalgången går i princip vid gränsen mellan "vänter / mitten" men börjar först en bit ned på kartan.. ca 5-8cm gissningsvis, så vi skulle ju egentligen kunna få bredare längst upp mot vänster hörn i och med att de byggnader vår familj använder står där!
 
  • Gilla
Bror9
  • Laddar…
Det är svår att få en uppfattning när man inte vet hur terrängen ser ut?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Det är svår att få en uppfattning när man inte vet hur terrängen ser ut?
marken mellan "mitten / höger" är i princip helt plan.. inte minsta höjdskillnad mellan de tilltänkta gränstomterna, endast höjdskillnad ned mot vattnet av förklarliga skäl
 
GoC GoC skrev:
Verkar som om dina kära grannar har stakat ut hur dom vill ha sina tomter och Lantmäteriet har gjort förslaget därefter.
Det är ju så det blir om det är två som förklarar vad deras vilja är och den tredje inte framför speciellt mycket åsikter. Vanligtvis försöker lantmätaren tillmötesgå så mycket som möjligt av de önskemål som finns, i den mån de är rimliga och balanserade om de inte går emot någon annans intressen. Han behöver få veta vilka invändningar som finns mot de andras förslag.

Ifall TS mor har svårt att hävda sig på möten med alla syskon så tycker jag hon ska tala enskilt med lantmätaren för att få fram sin syn eller be TS om hjälp att driva hennes sak.
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
R Räknenisse skrev:
Det är ju så det blir om det är två som förklarar vad deras vilja är och den tredje inte framför speciellt mycket åsikter. Vanligtvis försöker lantmätaren tillmötesgå så mycket som möjligt av de önskemål som finns, i den mån de är rimliga och balanserade om de inte går emot någon annans intressen. Han behöver få veta vilka invändningar som finns mot de andras förslag.

Ifall TS mor har svårt att hävda sig på möten med alla syskon så tycker jag hon ska tala enskilt med lantmätaren för att få fram sin syn eller be TS om hjälp att driva hennes sak.
Det är ungefär därför jag har denna tråd.. för att kunna vara behjälplig och få lite input och infallsvinklar

Skall idag ta kontakt med lantmäteriet och skicka en karta med vad vi anser vara mer rimlig gränsdragning, samt framföra aspekterna;

- alla 3 tomter ligger lika nära havet/strand osv
- den i mitten får ett mer utsatt läge pga tomtens utformning (man ser det ju var som helst.. vem vill bo i mitten i en radhuslänga liksom?)

- vi har mest dalgång på vår lott, dvs mark som inte går att nyttja utan mer blir en buffertzon (dvs om vi frångår tanken om att dra framtida rör/avlopp/bygga jordkällare/bunker etc)

- 18m bredd på tomten kontra deras ca 80m /person
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
N najks skrev:
Det är ungefär därför jag har denna tråd.. för att kunna vara behjälplig och få lite input och infallsvinklar

Skall idag ta kontakt med lantmäteriet och skicka en karta med vad vi anser vara mer rimlig gränsdragning, samt framföra aspekterna;

- alla 3 tomter ligger lika nära havet/strand osv
- den i mitten får ett mer utsatt läge pga tomtens utformning (man ser det ju var som helst.. vem vill bo i mitten i en radhuslänga liksom?)

- vi har mest dalgång på vår lott, dvs mark som inte går att nyttja utan mer blir en buffertzon (dvs om vi frångår tanken om att dra framtida rör/avlopp/bygga jordkällare/bunker etc)

- 18m bredd på tomten kontra deras ca 80m /person
Inte för att på något sätt försöka få er att avstå från något ni tycker är viktigt. Men jag vill bara påminna om att tvistiga klyvningar ,(jag utgår ifrån att detta är ett klyvningsärende) tenderar att generera många arbetstimmar för lantmätaren. Vilket i sin tur landar hos er inblandade som en faktura.
 
  • Gilla
ylven och 3 till
  • Laddar…
L Ludde67 skrev:
Inte för att på något sätt försöka få er att avstå från något ni tycker är viktigt. Men jag vill bara påminna om att tvistiga klyvningar ,(jag utgår ifrån att detta är ett klyvningsärende) tenderar att generera många arbetstimmar för lantmätaren. Vilket i sin tur landar hos er inblandade som en faktura.
Då har du läst dåligt i tråden.
Det är en ”frivillig” avstyckning/delning av fastigheten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.