N najks skrev:
Det jävligt intressanta här är att personen på lantmäteriet ifrågasätter "är det viktigt med lika stor del" ?

Om man säger såhär.. en sjötomt (eller som i detta fall HAVS-utsikt) på 1000 m2 (en villatomt dvs) kan lätt gå för några hundra tusen kronor - dvs utan byggnader!

Jag tycker definitivt det är en viktig aspekt..

I annat fall får de övriga en villatomt extra i yta, som de sedan kan stycka av och sälja till extern part

Vad tycker ni andra?
Du gör nog en tankevurpa här. Det är inte självklart att en villatomt skulle kunna styckas och säljas för hundratusentals kronor från de andra fastigheterna. Inom strandskyddat område säger min erfarenhet att det är nästintill omöjligt att etablera nya fastigheter utan tidigare bebyggelse. Din fastighet (om jag kommer ihåg rätt sen tidigare i tråden) ligger delvis bakom strandskyddslinjen vilket faktiskt kan ge dig större möjlighet till exploatering än de strandnära fastigheterna. Lika värde är inte alltid lika många kvadrat.

Om det går stigar kors och tvärs och det inte är några problem att ta sig fram till fastigheterna skulle jag ifrågasätta ”tarmen” jag nämnde i tidigare inlägg, den biten kan med tanke på mitt resonemang vara värdefull. Jag tycker även bredden på remsan vid stranden är klent tilltagen.

Finns det inget protokoll från Lantmäteriet där resonemang förs kring klyvningen och fastighetsgränsernas läge? De brukar vara informativa. Har inte din mor fått något sådant förutom kartan?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Om det inte är viktigt kan ju lika gärna du få en större tomt än de andra två? Förstår inte resonemanget där.
 
  • Gilla
l3ff3
  • Laddar…
Detta är alltså en klyvning utan överenskommelse? Fastigheterna måste dels utformas så att de är lämpliga enligt FBL, dels efter yrkande. Motsvarar inte klyvningslotternas värde din andel i fastigheten ska du ha ersättning i pengar. Det verkar ha hållits ett sammanträde i fält där ni inte närvarat? Det är förmodligen anledningen till att det ser ut som det gör. Vid sammanträde ges sakägare möjligheten att framföra muntliga yrkanden. Som sakägare bör du ha fått protokoll från sammanträdet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Tarmen upp till stigen på fastighet 2 borde du kräva hör till dig, vad är syftet med den? Att kunna anlägga en bilväg?
Sen så borde du ha en rak linje från punkten mitt mellan ditt hus och nr 3, ner till havet med en bredd på åtminstone 40m nere vid stranden.
Då får ni väl betydligt mer lika tomter och din blir inte inklämd med en nästan obrukbar remsa ner till stranden.
 
Hej
Har inte läst hela tråden så kanse det varit uppe förut

Om inte strandtomt är ett absolut krav varför inte försöka få en så stor fastighet som möjligt med bra gränsdragning utan strand och sedan kräva ett bra välskrivet servitut med de andra två fastigheterna på att använda stranden för tex båt fiskebod eller vad ni nu vill ha den till som kompensation för det minskade fastighetsvärdet?

Eller som ett alternativ om strandtomt är ett absolut krav. se om det går att göra kilen ner till stranden smalare. bara så bred att så det räcker för en väg eller stig och sedan större igen vid stranden då har ni både strandtomt och slipper servitut på tillträde till stranden
 
Alltså såhär är det ju..

vi avstår alltså ca 1000 m2 tomt från "vår del" till dessa andra två

de får betydligt mer yta till sina tomter

värderingen är ca 300-400 000kr på 1000 m2 (såldes nyligen häromveckan en tomt med sämre läge men några små byggnader på för 1.6milj, den var ganska exakt något på 4000 m2 stor)

hur man än räknar så tappar vi 1000 m2 mark som skulle ha ett potentiellt värde på 300 - 400 000kr
 
GoC GoC skrev:
Tarmen upp till stigen på fastighet 2 borde du kräva hör till dig, vad är syftet med den? Att kunna anlägga en bilväg?
Sen så borde du ha en rak linje från punkten mitt mellan ditt hus och nr 3, ner till havet med en bredd på åtminstone 40m nere vid stranden.
Då får ni väl betydligt mer lika tomter och din blir inte inklämd med en nästan obrukbar remsa ner till stranden.
EXAKT

precis min tanke, våra 18m borde bli det dubbla minst.. och att man gör dragningen med rakt nedåt!
 
N najks skrev:
EXAKT

precis min tanke, våra 18m borde bli det dubbla minst.. och att man gör dragningen med rakt nedåt!
Verkar som om dina kära grannar har stakat ut hur dom vill ha sina tomter och Lantmäteriet har gjort förslaget därefter.
Är ju enkelt att fixa, dom får varken ström eller vatten via servitut/matning från er fastighet.
Verkar som om vissa påtryckningsmedlet krävs.
 
N najks skrev:
EXAKT

precis min tanke, våra 18m borde bli det dubbla minst.. och att man gör dragningen med rakt nedåt!
Men vad har du YRKAT på?
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Men vad har du YRKAT på?
Vi har idag meddelat lantmäteriet att detta inte faller i god jord hos oss

Vi yrkade på en uppdelning som var mer rättvist gjord räknat på kvadratmeter, samt strand-angränsning

Den aktuella stycknings-kartan som då tydligen lämnas in till lantmäteriet är gjord av min mors bror och syster, jag fick idag veta att hon själv inte varit en aktiv del av denna..
 
  • Gilla
ylven och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Verkar som om dina kära grannar har stakat ut hur dom vill ha sina tomter och Lantmäteriet har gjort förslaget därefter.
Är ju enkelt att fixa, dom får varken ström eller vatten via servitut/matning från er fastighet.
Verkar som om vissa påtryckningsmedlet krävs.
Där sa du något intressant!

faktum är ju att vi idag har själva huvudbyggnaden som både el och vatten går via..

pumpen som förser alla med vatten förgrenas från vårt hus, så även el-abonnemanget!
 
  • Gilla
l3ff3 och 1 till
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Detta är alltså en klyvning utan överenskommelse? Fastigheterna måste dels utformas så att de är lämpliga enligt FBL, dels efter yrkande. Motsvarar inte klyvningslotternas värde din andel i fastigheten ska du ha ersättning i pengar. Det verkar ha hållits ett sammanträde i fält där ni inte närvarat? Det är förmodligen anledningen till att det ser ut som det gör. Vid sammanträde ges sakägare möjligheten att framföra muntliga yrkanden. Som sakägare bör du ha fått protokoll från sammanträdet.
TS skriver att hans mamma varit med på sammanträde i fält men hon verkar inte ha yrkat på något särskilt. Varför TS inte var med framgår inte. Protokoll efterfrågar jag också.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
OM det är så att er tomt behöver bli 711m2 större (enligt sifforna ovan) och tarmen neråt havet är 60m lång (enligt ritningen) så kan man ju bredda denna med 11,85m. 6,43 meter åt 1:215 samt 5,42m åt 1:216. Då borde nya ytorna bli ganska lika. Du får dessutom en knappt 30m tarm som är klart bättre.

Oaktat "kvaliteten" på kvadratmetrarna så skulle jag på en karta tycka det var mer rimligt. De andra tomterna har, enligt mig, bättre form med smalt uppåt land och öppnar upp mot havet. Klart mkt trevligare än att ha en tratt neråt havet. Så om NÅGOT så skulle 1:214 vara större än de övriga för att kompensera. Men lantmätaren kanske kan motivera varför 1:214 ska vara värd mycket mer per kvadratmeter?
 
  • Gilla
Räknenisse och 1 till
  • Laddar…
Herr hatt Herr hatt skrev:
Hej
Har inte läst hela tråden så kanse det varit uppe förut

Om inte strandtomt är ett absolut krav varför inte försöka få en så stor fastighet som möjligt med bra gränsdragning utan strand och sedan kräva ett bra välskrivet servitut med de andra två fastigheterna på att använda stranden för tex båt fiskebod eller vad ni nu vill ha den till som kompensation för det minskade fastighetsvärdet?

Eller som ett alternativ om strandtomt är ett absolut krav. se om det går att göra kilen ner till stranden smalare. bara så bred att så det räcker för en väg eller stig och sedan större igen vid stranden då har ni både strandtomt och slipper servitut på tillträde till stranden
Nu är det vad jag förstår inte en strandtomt utan det går en landremsa går mellan TS fastighet och vattnet. Det är inte heller bara att smälla upp en fiskebodar hur som helst inom strandskyddat område.
 
Redigerat:
M MetteKson skrev:
TS skriver att hans mamma varit med på sammanträde i fält men hon verkar inte ha yrkat något särskilt. Varför TS inte var med framgår inte, då detta varit ett ypperligt tillfälle att framföra sina åsikter. Protokoll efterfrågar jag också.
pga att dessa möten tillkallades under tvång av min släkt, jag var själv i stan och har ett jobb..

min mor var därute i och med pensionsålder, därav att hon blev kallad till möten när de visste att jag inte skulle vara där! Vid vissa möten uppgavs även önskemål att detta endast skulle ske mellan "syskonen" i fråga.
 
M MetteKson skrev:
Nu är det vad jag förstår inte en strandtomt utan det går en landremsa går mellan TS fastighet och vattnet. Det är inte heller bara att smälla upp en fiskebilder hur som helst inom strandskyddat område.
Exakt - stämmer till fullo!

tomten är "angränsande" mot vatten och strand..
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.