Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
Och hur viktigt är det extra skyddet för att minska belastningen på vården?
Av de med bara vaccin var det 1,5% som fick covid, och av de utan vaccin men med antikroppar, var det 0,1%
Den extra effekten av vaccinet för de med tidigare smittan är därmed försumbar i antal personer.
Då finns det bättre åtgärder man kan lägga tid och pengar på.
Skärmdump av nyhetsartikel med text om att 80% av covid-19 patienter på IVA är ovaccinerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
harry73
I Ironside skrev:
Men om man inte haft en Covid-19 sjukdom och inte taget vaccinet, menar du att det inte spelar någon roll för smittspridningen om man tar vaccinet?
Har man inte haft covid då har vaccinet såklart en stor effekt. Jag rekommenderar därför alla riskgrupper och alla som oroar sig över att bli sjuk I covid, att vaccinera sig.
Jag tycker inte att man kan kräva att alla ska vaccinera sig, och vill någon inte vaccinera sig, då ska man respektera det.

Men jag tycker framförallt att man ska föra en öppen och ärlig diskussion om vaccin.
 
  • Gilla
JLyck och 4 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Nej jag är inte blind. Du skrev att man skulle kolla så "att man inte ligger i riskzonen". I riskzonen för att bli svårt sjuk i corona så klart eftersom det var ett svar på hur du ansåg att man skulle gå till väga för att på ett säkert sätt smitta folk med corona.

Men ok, du menade något helt annat än du skrev, så då håller du med oss andra om att det inte går att (i förväg) avgöra om man blir svårt sjuk i corona med hjälp av ett test?
Nej det är där skon klämmer att själva testet skulle visa ditt immunförsvar och har du ett bra immunförsvar så kan man smitta den med corona och vitsen är att låta folk få antikroppar så risken är liten att smitta ute i samhället. Det här var en interljuv med 2 amerikanska forskare i tv om man kunde minska smittspridningen och jag tycker det låter/lät intressant. Men åter det här är inte genomförts eller kommer genomföras vad jag vet.Och nej har heller inte påståt att man i förväg kan se om man blir sjuk i corona.

I så fall är vi åter på frågan hur du tänkt att sjukvården ska ta hand om alla som blir svårt sjuka när man smittat dem. För det handlar ju om miljontals människor som ska smittas och tusentals som kommer bli svårt sjuka om man ska ersätta vaccineringen med sjukdom. Och känner du någon empati för de som kommer dö?
J Jonobe skrev:
De lymfocyter som anges mätas i provet finns absolut. Dock är det en begränsad del av immunsystemet, och inom sjukvården tas detta provet sällan. I princip vid HIV-infektion och vissa immunnedsättande läkemedel. Absolut inget rutinprov, och fullkomligt meningslöst att screena med.

Vi tar det venöst, och här tas det kapillärt vilket gör mig rätt skeptisk till provet i säg men det kanske fungerar även i den formen. Kapillära prover har sina begränsningar dock.

I bästa fall är det falsk marknadsföring och pengar i sjön, i sämsta fall är det ett felaktigt prov. Oavsett är det ointressant och det mäter inte "hur starkt" immunförsvar någon har.
Demmpa Demmpa skrev:
Inte att man blir sjuk av själva testet, däremot att man kunde se om man skulle bli allvarligt sjuk av C-19.
 
Redigerat:
harry73
M mojjen skrev:
[bild]
Jag förstår inte riktigt vad du vill säga med inlägget förutom att du tydligt visar att du inte fattar vad jag skrev
 
I
harry73 harry73 skrev:
Har man inte haft covid då har vaccinet såklart en stor effekt. Jag rekommenderar därför alla riskgrupper och alla som oroar sig över att bli sjuk I covid, att vaccinera sig.
Jag tycker inte att man kan kräva att alla ska vaccinera sig, och vill någon inte vaccinera sig, då ska man respektera det.

Men jag tycker framförallt att man ska föra en öppen och ärlig diskussion om vaccin.
Visst kan man inte begära att någon ska ta vaccinet, de e lite som att man inte kan begära att någon ska ha medkänsla för andra människor. Men man får då också vara redo att leva med sura miner.

Säg att vi har kalle här som är i riskgrupp, han tar vaccinet för att skydda sig. Det visar sig dock att han inte får 100%-igt skydd och åker på en svår sjukdom. Hade personerna han kommit i kontakt med taget vaccinet hade chansen att Kalle klarat sig varit klart större.

Sen har vi såklart hela den där biten med trycket på sjukvården och vårdskulden men så länge som tillräckligt många gör sitt för att trycka ner smittan så kan man fortsätta att hjälpa alla de som står i kö.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 4 till
  • Laddar…
R
V växelventil skrev:
Nej det är där skon klämmer att själva testet skulle visa ditt immunförsvar och har du ett bra immunförsvar så kan man smitta den med corona och vitsen är att låta folk få antikroppar så risken är liten att smitta ute i samhället. Det här var en interljuv med 2 amerikanska forskare i tv om man kunde minska smittspridningen och jag tycker det låter/lät intressant. Men åter det här är inte genomförts eller kommer genomföras vad jag vet.Och nej har heller inte påståt att man i förväg kan se om man blir sjuk i corona.
För det första, ansträng dig i.a.f. så pass att citeringen blir rätt när du postar ett inlägg. Eller är t.o.m. den nivån för hög för dig?

För det andra, nu hävdar du ju återigen att man kan testa om någon kommer bli svårt sjuk i corona:

"testet skulle visa ditt immunförsvar och har du ett bra immunförsvar så kan man smitta den med corona"

Det är helt klart så att du varken förstår vad vi skriver eller vad du själv skriver. Och med den nivån så känns det lönlöst att fortsätta traggla med dig.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Visst kan man tycka att man inte kan begära att någon ska ta vaccinet, de e lite som att man inte kan begära att någon ska ha medkänsla för andra människor. Men man får då också vara redo att leva med sura miner.

Säg att vi har kalle här som är i riskgrupp, han tar vaccinet för att skydda sig. Det visar sig dock att han inte får 100%-igt skydd och åker på en svår sjukdom. Hade personerna han kommit i kontakt med taget vaccinet hade chansen att Kalle klarat sig varit klart större.

Sen har vi såklart hela den där biten med trycket på sjukvården och vårdskulden men så länge som tillräckligt många gör sitt för att trycka ner smittan så kan man fortsätta att hjälpa alla de som står i kö.
Du kommer aldrig uppnå 100% vaccinerade
Dessutom kommer du inte uppnå 100% täckning på vaccinet.

Sen är det inget nytt det du kommer med.
Tror att alla här vet de flesta argument....
 
harry73
I Ironside skrev:
Visst kan man inte begära att någon ska ta vaccinet, de e lite som att man inte kan begära att någon ska ha medkänsla för andra människor. Men man får då också vara redo att leva med sura miner.

Säg att vi har kalle här som är i riskgrupp, han tar vaccinet för att skydda sig. Det visar sig dock att han inte får 100%-igt skydd och åker på en svår sjukdom. Hade personerna han kommit i kontakt med taget vaccinet hade chansen att Kalle klarat sig varit klart större.

Sen har vi såklart hela den där biten med trycket på sjukvården och vårdskulden men så länge som tillräckligt många gör sitt för att trycka ner smittan så kan man fortsätta att hjälpa alla de som står i kö.
Det du säger är rätt, men det du inte säger blir lite fel.
Så ja, man kan inte begära att någon ska ta vaccinet på ungefär samma sätt som att man inte kan begära att någon ska ha medkänsla för andra människor. Det är korrekt och en rimlig jämförelse, för det handlar om din kropp och dina tankar/känslor och det är den absoluta gränsen för vad som är ditt att bestämma över.
Det du inte skriver, men som jag ändå läser mellan raderna, är att du jämför att inte ta vaccin med att inte ha medkänsla för andra människor. Det stämmer såklart inte. Det finns väldigt många andra sätt att uttrycka sin medkänsla för andra människor. Covid-relaterad kan det vara att ha god handhygien, avstå från stora smittspridarevenemang, stanna hemma vid sjukdomssymptom, hålla avstånd, mm.

Och visst finns den biten med sjukvården där. Den blev såklart värre pga covid, men den fanns redan innan. Låt oss nu försöka få tillbaka den bra sjukvården som vi hade tidigare. se till att personalen vill stanna och inte flyttar till Norge eller börjar jobba för bemanningsföretag för en högre lön.
Låt oss se till att det finns tillräckligt med platser på läkarutbildningar, så att de som vill bli läkare kan det.
Låt oss se till att läkarna har tid igen för sina patienter och kan se helheten.

Jag vill ha en bra sjukvård igen, men problemet är mycket större än Covid.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
I
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du kommer aldrig uppnå 100% vaccinerade
Dessutom kommer du inte uppnå 100% täckning på vaccinet.

Sen är det inget nytt det du kommer med.
Tror att alla här vet de flesta argument....
Övertygad om att din andra kommentar går hand i hand med den första.
 
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
R RoAd skrev:
För det första, ansträng dig i.a.f. så pass att citeringen blir rätt när du postar ett inlägg. Eller är t.o.m. den nivån för hög för dig?

För det andra, nu hävdar du ju återigen att man kan testa om någon kommer bli svårt sjuk i corona:

"testet skulle visa ditt immunförsvar och har du ett bra immunförsvar så kan man smitta den med corona"

Det är helt klart så att du varken förstår vad vi skriver eller vad du själv skriver. Och med den nivån så känns det lönlöst att fortsätta traggla med dig.
Tror tamejtusan min dammsugare fattar det här.
1.vilka var det som låg på intensiven när alfa varianten härjade. Folk med underliggande sjukdomar och äldre och dom skulle man INTE Smitta.Det var väl inte yngre som hade bra immunförsvar som hamnade på intensiven.
 
harry73 harry73 skrev:
Det du säger är rätt, men det du inte säger blir lite fel.
Så ja, man kan inte begära att någon ska ta vaccinet på ungefär samma sätt som att man inte kan begära att någon ska ha medkänsla för andra människor. Det är korrekt och en rimlig jämförelse, för det handlar om din kropp och dina tankar/känslor och det är den absoluta gränsen för vad som är ditt att bestämma över.
Det du inte skriver, men som jag ändå läser mellan raderna, är att du jämför att inte ta vaccin med att inte ha medkänsla för andra människor. Det stämmer såklart inte. Det finns väldigt många andra sätt att uttrycka sin medkänsla för andra människor. Covid-relaterad kan det vara att ha god handhygien, avstå från stora smittspridarevenemang, stanna hemma vid sjukdomssymptom, hålla avstånd, mm.

Och visst finns den biten med sjukvården där. Den blev såklart värre pga covid, men den fanns redan innan. Låt oss nu försöka få tillbaka den bra sjukvården som vi hade tidigare. se till att personalen vill stanna och inte flyttar till Norge eller börjar jobba för bemanningsföretag för en högre lön.
Låt oss se till att det finns tillräckligt med platser på läkarutbildningar, så att de som vill bli läkare kan det.
Låt oss se till att läkarna har tid igen för sina patienter och kan se helheten.

Jag vill ha en bra sjukvård igen, men problemet är mycket större än Covid.
Riktigt bra skrivet!
 
V växelventil skrev:
Tror tamejtusan min dammsugare fattar det här.
1.vilka var det som låg på intensiven när alfa varianten härjade. Folk med underliggande sjukdomar och äldre och dom skulle man INTE Smitta.Det var väl inte yngre som hade bra immunförsvar som hamnade på intensiven.
Det är samma sak nu. Vaccinet förstärker den effekten. Det är fortfarande äldre och riskgrupper som ligger pyrt till. (Förutom ovaccinerade förstås).
 
  • Stapeldiagram som visar antal IVA-inlagda i Sverige per miljon invånare och vaccinationsstatus i augusti 2021.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
skogaliten och 6 till
  • Laddar…
harry73
timmelstad timmelstad skrev:
Vaccinet förstärker den effekten.
Om vaccinet förstärker den effekten är inget jag vill påstå. Kanske det är så, men det känns rimligare att man ser effekten av avtagande effekt av vaccinet, som man först ser hos dom som fick vaccinet först. Under hösten borde de andra åldersgrupperna också öka i statistiken
 
timmelstad timmelstad skrev:
Det är samma sak nu. Vaccinet förstärker den effekten. Det är fortfarande äldre och riskgrupper som ligger pyrt till. (Förutom ovaccinerade förstås).
Fast alfa varianten smittar mindre än andra varianten så skulle man kört testet vet vi ju inte hur många som hade blivit smittade av dom som är äldre och vad jag fattade så brast det på just att det finns så många varianter och att man skulle stänga ner helt.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
P
V växelventil skrev:
Ja du får väl göra det.men åter till frågan när är det okej antalet % som är vaccinerade jag menar 59% är i mina ögon inte positiva siffror som behöver sjukvård och när går gränsen eftersom det kommer ju öka när fler vaccinera sig.jag trodde man vaccinerar sig för att slippa bli allvarligt sjuk eller?
Om alla är vaccinerade en en av dem behöver sjukhusvård är 100 % av dem som behöver sjukhusvård vaccinerade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.