N najks skrev:
Skall nu försöka infoga bilden från lantmäteriet (vi är alltså avstyckningen i mitten)

Mitt ögonmått kan bedra mig, men är inte fastigheten till höger om oss rätt mycket större? (från vattnet sett)

[bild]
Den lilla ”tarmen” som fastighet 2 har bredvid era hus, är det för att kunna komma till byggnaderna och resten av fastigheten? Här det en väg/stig där? Och hur är det med tillfart till fastighet 2?
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
R Riverground skrev:
Om ni sedan vill gå ner till sjön, hur blir det då? Er kil går snett ned mot sjön, jag kan tänka mig at tomt ett vill fortsätta ned mot sjön i samma riktning som tomtgränsen går, tomt två vill nog gå direkt mot sjön, annars blir deras stranddel väldigt liten, i mitten blir ni ihopklämda.

Såvida ni inte har ett högt och fint läge ser det ut som att ni har en betyldigt sämre del av kakan.
ned till havet ja.. jag tror inte någon av oss i princip känner att "åh måste ha tomt angränsande till stranden" eftersom ändå allemansrätt gäller - det är alltså inte strandtomt på det sättet

läget är samma för oss som nr3 - dvs relativt högt

men bägge parter (2+3) har alltid varit så nöjda så med både läge + det faktum att de fick nya byggnader betalda av min morfar/mormor (det har liksom aldrig varit något missnöje förrän nu)
 
M MetteKson skrev:
Den lilla ”tarmen” som fastighet 2 har bredvid era hus, är det för att kunna komma till byggnaderna och resten av fastigheten? Här det en väg/stig där? Och hur är det med tillfart till fastighet 2?
Ja det går en stig där.. nyttjas förvisso av ALLA på ön som allmän "väg" typ, för gående, fyrhjuling osv..

det är inget att tänka på egentligen, eftersom den ligger på andra sidan dalgången mellan (oss) och 1an,
det är nog mer en praktisk lösning eftersom ingen annan skulle få någon användning för den sträckan
 
M MetteKson skrev:
Den lilla ”tarmen” som fastighet 2 har bredvid era hus, är det för att kunna komma till byggnaderna och resten av fastigheten? Här det en väg/stig där? Och hur är det med tillfart till fastighet 2?
alltså många pratar om "tillfart"

men faktum är att på en öppen tomt, på en ö, inga bilar osv.. och det finns minst 3-4 stigar till varje "tomt-del" även efter avstyckning - så det är inte på något sätt ett problem för någon
 
D Dennis K skrev:
Jag tog in bilden över fastighetsgränserna i Autocad och mätte, fastighet 1 är 28%, 2 och 3 cirka 36% var. Finns såklart en felmarginal beroende på brytningsfel när du fotat skärmen. Men det visar på ett ungefär.
Okej, tack - då är det egentligen inte så stor skillnad då?

känns ju som större när man bara ser en bild, men vill ändå höra vad lantmäteriet har mätt upp i kvadrat..
 
N najks skrev:
ALLA har exakt lika "strandnära" läge, utsikt över strand + vatten därtill

som det är nu med den preliminära "styckningen" så har de andra två dessutom betydligt mer "strandremsa" längst ned mot vattnet.. skulle gissa på att vi har ca 40m och de övriga minst det tredubbla (ren spekulation)
18m bredd har ni. Den avstyckningen skulle då jag inte acceptera. Dels en mindre tomt och en uppdelning av ”stranden” som verkar vara gjord för att ge sina släktingar en mer värdefull tomt.
Helt hopplöst att sälja eran fastighet till ett pris motsvarande de andra då den ligger inklämd mellan de andra två.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
18m bredd har ni. Den avstyckningen skulle då jag inte acceptera. Dels en mindre tomt och en uppdelning av ”stranden” som verkar vara gjord för att ge sina släktingar en mer värdefull tomt.
Helt hopplöst att sälja eran fastighet till ett pris motsvarande de andra då den ligger inklämd mellan de andra två.
Kommer aldrig sälja, oavsett summa jag erbjuds..

men förstår din tankegång, det är klart att man vill ha en rättvist uppdelad tomt

hur pass säker är du på 18m strandbredd (dvs anslutning mot stranden) ?

Nr3 får givetvis mer strandbredd då hela tomten är utformad som en solfjäder..
men frågan är mer om vi har 18m och nr3 har låt säga 55m eller något liknande?
 
N najks skrev:
Kommer aldrig sälja, oavsett summa jag erbjuds..

men förstår din tankegång, det är klart att man vill ha en rättvist uppdelad tomt

hur pass säker är du på 18m strandbredd (dvs anslutning mot stranden) ?

Nr3 får givetvis mer strandbredd då hela tomten är utformad som en solfjäder..
men frågan är mer om vi har 18m och nr3 har låt säga 55m eller något liknande?
Det står ju mått på kartan du laddat upp. Det är mått angivna på varenda delsträcka. 17,71m för att vara exakt och dom andra två har ca 80m var sig. Så 10% av strandremsor är vad ni får enligt förslaget. Bara att förkasta förslaget
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Det står ju mått på kartan du laddat upp. Det är mått angivna på varenda delsträcka.
det måttet hade jag nog helt missat.. men vad stod det på styckningen för nr3?

måste ha varit rejält mycket längre med tanke på hur det ser ut på bilden
 
N najks skrev:
det måttet hade jag nog helt missat.. men vad stod det på styckningen för nr3?

måste ha varit rejält mycket längre med tanke på hur det ser ut på bilden
Är väl enklast du kollar på bilden du la opp i ditt eget inlägg, eller på kartan du fått
 
GoC GoC skrev:
Är väl enklast du kollar på bilden du la opp i ditt eget inlägg, eller på kartan du fått
ja då är ca 18m för oss och 60+ för de andra två.. känns inte helt som en rättvis fördelning nedåt stranden

skulle utan tvekan säga att vår tomt bör breddas minst 10m mot nr3

18m är ju mindre än två normala villor i bredd - MINDRE än tomten jag har i stan
 
som jag trodde, VI får ca 1000 m2 mindre tomt än de övriga två!


Lungön 1:214 (din klyvningslott) får en areal om 2799 kvm.

Lungön 1:215 (Calles lott) får en areal om 3896 kvm.

Lungön 1:216 (Annikas lott) får en areal om 3835 kvm.
 
Runt 3510kvm ska vardera tomt vara om det ska va helt 100 rättvist.
Siffrorna understruket i rött angen längden på gränserna mellan de runda markeringarna:
 
  • Förrättningskarta med tre tomter markerade i gult och längder understrukna i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jävligt intressanta här är att personen på lantmäteriet ifrågasätter "är det viktigt med lika stor del" ?

Om man säger såhär.. en sjötomt (eller som i detta fall HAVS-utsikt) på 1000 m2 (en villatomt dvs) kan lätt gå för några hundra tusen kronor - dvs utan byggnader!

Jag tycker definitivt det är en viktig aspekt..

I annat fall får de övriga en villatomt extra i yta, som de sedan kan stycka av och sälja till extern part

Vad tycker ni andra?
 
  • Gilla
  • Wow
l3ff3 och 3 till
  • Laddar…
jag tycker det är viktigt, inte nog med att de andra tomterna fick nya byggnader, de får mer tomt och vattennära mark med.

jag skulle definitivt backa tillbaka det till LM så de får göra om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.