Mikael_L
H Harald Blåtumme skrev:
Jag skulle inte råda någon att skaffa maskiner i gamla NiCD eller NIMH idag, väldigt föråldrad och underlägsen batteriteknologi på alla sätt.
Ett inte så nödvändigt råd, det går väl inte ens att hitta maskiner med de gamla batterisystemen sedan flera år tillbaka?


edit:
Jå såhär går det när man sitter och försöker läsa ikapp i en tråd man inte var med i början.
Det går ju inte att läsa alla några hundra inlägg för att sen backa bak och läsa allt en gång till för att svara, så det här blev ju lite knäppt, då det avhandlades klart strax efteråt. (Jag såg inte ens hur lång tråden var innan jag hade svarat :oops:)
 
  • Haha
Höghus
  • Laddar…
Duttarmajster
N Nikorasu skrev:
Tror den billigaste dragaren från Lidl uppfyller dina krav, för övrigt de krav som 99% av alla här har på en dragare. Cellerna i Li akkar tillverkas alla av ett fåtal företag, Sanyo och Panasonic är störst. Så det är samma sak i under plasten i alla. De håller säker minst 20 år, men antalet batterisystem håller på att minska (tex genom Bosch Open Battery) så du kommer säkert att kunna köpa nya då också.
Jag köpte 2st billigaste skruvdragarna på ÖoB 2012, har renoverat och byggt Attefallare med dom, borrat och bökat, båda funkar fortfarande utmärkt. Har inte märkt någon försämring på batterierna, men dom laddas ett par gånger per år som jag tror är nödvändigt för att bibehålla funktion.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C chromatic91 skrev:
Hejsan!

Jag försöker sakta men säkert få ihop lite verktyg hemma i lägenheten så att jag vet att jag har det som kan behövas om jag behöver fixa, eller åka till morsan och hjälpa henne i trädgården och så vidare.

Men jag är lite nojjig över köpet av en bra batteridriven skruvdragare. Jag är en sådan person som helst köper något riktigt bra verktyg som man kan ha livet ut, jag har fortfarande en slagborr från 80-talet som fungerar utmärkt :crysmile:

Men en bra skruvdragare är begränsad av batteriet!
Jag är ju inte en sådan som använder maskinen varje dag, det kan gå flera månader mellan att man använder den, men då behövs den ju verkligen, den ska vara smidig att ta med och kanske jobba några timmar hos morsan, skruva ihop lite saker. Men sen så åker den ju ner i lådan igen och blir liggandes.

Och oavsett hur väl man tar hand om batteriet, så säger folk att efter 4-5 år så börjar den tappa rejält, och efter 10 år? Good luck. Drömmen är ju att det isåfall finns originalbatterier att köpa från tillverkaren, men det är stort tvek på det. Det kan också finnas en chans att man kan hitta "piratbatterier" på kinesiska sidor som passar. Men också osäkert.

Vad gör man i en sådan situation? Borrmaskinen kanske fungerar helt perfekt rent mekaniskt, men kraftkällan går ju inte att få tag på längre...

Här är det jag skaffat än så länge!

[bild]
[bild]

Tack på förhand! :heart:
C chromatic91 skrev:
Hejsan!

Jag försöker sakta men säkert få ihop lite verktyg hemma i lägenheten så att jag vet att jag har det som kan behövas om jag behöver fixa, eller åka till morsan och hjälpa henne i trädgården och så vidare.

Men jag är lite nojjig över köpet av en bra batteridriven skruvdragare. Jag är en sådan person som helst köper något riktigt bra verktyg som man kan ha livet ut, jag har fortfarande en slagborr från 80-talet som fungerar utmärkt :crysmile:

Men en bra skruvdragare är begränsad av batteriet!
Jag är ju inte en sådan som använder maskinen varje dag, det kan gå flera månader mellan att man använder den, men då behövs den ju verkligen, den ska vara smidig att ta med och kanske jobba några timmar hos morsan, skruva ihop lite saker. Men sen så åker den ju ner i lådan igen och blir liggandes.

Och oavsett hur väl man tar hand om batteriet, så säger folk att efter 4-5 år så börjar den tappa rejält, och efter 10 år? Good luck. Drömmen är ju att det isåfall finns originalbatterier att köpa från tillverkaren, men det är stort tvek på det. Det kan också finnas en chans att man kan hitta "piratbatterier" på kinesiska sidor som passar. Men också osäkert.

Vad gör man i en sådan situation? Borrmaskinen kanske fungerar helt perfekt rent mekaniskt, men kraftkällan går ju inte att få tag på längre...

Här är det jag skaffat än så länge!

[bild]
[bild]

Tack på förhand! :heart:
Bosch Blå!
 
Mikael_L
C chromatic91 skrev:
Men jag är lite nojjig över köpet av en bra batteridriven skruvdragare. Jag är en sådan person som helst köper något riktigt bra verktyg som man kan ha livet ut,
C chromatic91 skrev:
Men en bra skruvdragare är begränsad av batteriet!
Jag är ju inte en sådan som använder maskinen varje dag, det kan gå flera månader mellan att man använder den, men då behövs den ju verkligen,
Du sätter fingrat rakt på den rätta punkten, för sällananvändaren som inte plågar sin maskin är det troligen batteriet som sätter slutdatumet för dragaren.

Dagens batteriteknologi, Li-ION har blivit ett väldigt bra och lyckat batterisystem. Energitätt (dvs mycket Wh / volym och vikt) och låg självurladdning och ingen minneseffekt.

NiCd som fanns på 70-talet och säkert tidigare också, var en bra teknologi som mest led av problemet med minneseffekt. Laddade man inte ut helt, och ladda upp helt, cyklade hela laddningscykeln till 100% så lärde sig batteriet nya nollnivåer, och man fick bara in begränsat med laddning och ut begränsat med effekt. Hur man laddade var helt kritiskt och essentiellt då.
Jag det fanns ju en nackdel till, tungmetallen kadmium, mycket celler hamnade i vanliga sopor och sen deponisoptippar.

Sen kom nästa fantastiska teknologi. NiMH. Nu skulle det inte längre finnas någon minneseffekt, särskilt trevligt för hantverkare som inte alls vill hålla på och jönsa med att dra ur batteriet till sista droppen och sen stå med batteritorsk precis när man tagit sig upp på taknocken.
Men det visade sig att det visst fanns tendenser till minneseffekt, men största nackdelen var nog ändå självurladdningen. Vilket var en katastrof för sällananvändare. När prylen legat i ett år oanvänd så hade batteriet blivit totalt tömt och förstört pga det. Men det var en revolution, särskilt för hantverkarna.

Nu har ju Li-ION tagit över allt, den teknologin är outstanding och sopar mattan med de gamla teknikerna. (Fast ja, Ni-cd har nog någon liten fördel kvar, jag tror man ännu idag kan hitta sådana celler i prylar för väldigt speciellt bruk. Men det har inget med oss och våra skruvdragare att göra)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Mikael_L
Hur länge håller en Li-ION-cell då?
Jag har fortfarande kvar min 14.4 Hitachi DS14DSAL, som idag är ganska precis 10,5 år gammal.
Den gick hårt och användes mycket i ca 5 år. Sen blev den nästan pensionär, och ligger alltid här hemma och "skräpar" för att tas fram när jag ska göra något och inte orkar/vill gå och hämta en annan dragare.
Jag tycker ackarna känns något lite trötta idag. Jag vet inte om det beror på att jag numera är van nyare, kraftigare ackar, högre spänning och sånt. Jag misstänker att hälften av den upplevda tröttheten beror på försämrade accar, och andra hälften att jag blivit mer bortskämd med nyare starkare grejer.

Efter denna maskin gick jag över till Hitachi's 18V system (numera Hikoki, eller vad de nu heter), och där har jag stannat. Där har jag 2 st borrhammare, en belysning och haft 3 dragare som alla gick på 18V.
2 likadana borrhammare, då en stals på ett bygge, så jag köpte en ny, men den "stulna" hittade tillbaka till mig innan jag hann börja använda den nya. Så nu kan man ju säga att jag sitter ordentligt fast i detta batterisystem, då jag har två borrhammare att slita ut innan jag kan byta. :)
Vad gäller dragarna så har jag kvar den första, men den börjar kännas lite glapp i chuckens lagring, så jag tror den kommer ge upp snart, men det ha å andra sidan känts så rätt länge. Jag har nog kört lite för mycket 74mm dosfräs osv, det är egentligen för tufft jobb för en sådan här maskin.
Den andra dragaren jag köpte stals på ett bygge (nästan ny :mad: ) och kom aldrig igen. Den tredje fungerar helt utmärkt.
(Och så har jag faktiskt köpt en ny nu, inte börjat använda än).
Så jag har diverse olika 18V accar i en sorglig blandning och skilda åldrar, och jag har noll koll på vilken som är vilken. Men ingen känns idag som att den blivit trött.


Så jag tror inte att det är det minsta problem att få dagens Li-ION-accar att leva 10 år, om man sköter dem någorlunda. Jag tror många kommer klara 20år, vid vettig privatpersonsanvändning. De kommer ju till skillnad från hantverkarnas inte få lika många laddcykler per år, varje laddcykel sliter ju lite.
Viktigt är ju dock att man inte låter accarna ligga mer än ett år utan att ladda, så man undviker full urladdning, vilket fördärvar batteriet direkt.
Li-ION mår bäst av att vara laddade någonstans mellan 20-80% och förvaras svalt, men inte minusgrader.
Men använder man sin maskin minst 1-2 ggr per år sköter sig nog allt av sig självt, då glöms den inte bort så länge att det laddar ur.

Så vill man som TS ha en maskin så länge som möjligt så tror jag på att köpa en av känt bra märke (Bosch, Festool, Hitachi/Hikoki, Panasonic, Makita, deWalt, Milvaukee osv) som troligen håller mekaniskt bra för dem som inte våldar och är vårdslös. Har man otur kan man ju iofs få ett måndagsexemplar eller ett bottennapp bland tillverkarens olika modeller. Men alla dessa har ju numera en lång erfarenhet av detta, och de håller ju inte som typ B&D och hittar på en massa konstiga fancy grejer som riskerar att det plötsligt blir en kass maskin.

Samtidigt får man också batterier som ligger i framkanten av dagens teknik.


Men vad händer då om 20 år, när maskinen fortfarande är bra, men accarna har gett upp?
Tja, det är inte gott att veta.
Jag tänker dock lite som såhär. Numera har de flesta av dessa tillverkare (alla?) låst sina batterisystem, och erbjuder nakna maskiner billigare för den som redan har laddare och batterier, och erbjuder kombopack med flera maskiner 2-3 batterier och en laddare, osv.
De har ju fattat att det säljer, (se bara mig, som har låst mig i Hitachi/Hikoki-träsket), och det borgar för att chansen är stor att de kommer köra med samma batterier i lång lång tid framöver.
Vidare, köper man av en tillverkare som är stor på marknaden, så ökar ju chansen väldans att det finns fler som tillverkar noname ersättningsbatterier, och ökar chansen att det finns ett bra tag efter att tillverkaren själv har lagt ner sitt batterisystem.

Men så är ju också frågan till sist .. Vill man verkligen köpa två nya batterier när de gamla till sist tagit slut, man får ju ofta en ny maskin + 2 batterier + laddare för nästan samma pris. :thinking:
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Vet inte riktigt om jag delar din erfarenhet, nästan alla Ryobi-maskinerna jag har kört har känts väldigt rappliga och varit allt annat än imponerande i funktion och prestanda. Nu har jag iofs inte känt på några maskiner på ett par år under pandemin, men har provat ett tiotal maskiner innan dess.

Nu vet jag dock inte om jag provat bottenskrapet eller inte, håller inte så bra koll på Ryobis sortiment. Kanske ska se om jag kan få känna på någon mer maskin framöver.
Ryobi tillhör helt klart segmentet medel+. Definitivt inte proffs som Blå Bosch, Festool, Makita mm, men funkar utmärkt för hemmafixare. Jag har använt många olika Ryobi under år, bla skruvdragare, och kör fortfarande vissa trädgårdsmaskiner. Dock var det en fröjd att byta till BBosch, men det var ett lyxbyte helt klart. Dock dog 2 av 3 batterier efter 4-5 år (ryobi).
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vad gäller dragarna så har jag kvar den första, men den börjar kännas lite glapp i chuckens lagring, så jag tror den kommer ge upp snart, men det ha å andra sidan känts så rätt länge. Jag har nog kört lite för mycket 74mm dosfräs osv, det är egentligen för tufft jobb för en sådan här maskin.
Känner igen det där, T70, T80 samt 100mm+ hålsåg, samt långa borrar är nog det min 18V milwaukee-maskin gör mest. :crysmile:

Dess enda syfte i livet...
 
Såg att det fortfarande går att köpa orginalbatteri till min gamla Dewalt 12v dragare. Har för mig den är från 2005. Fanns även 2-pack piratbatteri på Amazon för 379 :p. Nästan så man måste testa!
 
  • Gilla
Limpdjuret
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Ryobi tillhör helt klart segmentet medel+. Definitivt inte proffs som Blå Bosch, Festool, Makita mm, men funkar utmärkt för hemmafixare. Jag har använt många olika Ryobi under år, bla skruvdragare, och kör fortfarande vissa trädgårdsmaskiner. Dock var det en fröjd att byta till BBosch, men det var ett lyxbyte helt klart. Dock dog 2 av 3 batterier efter 4-5 år (ryobi).
Kanske helt enkelt är bortskämd från jobbet, har nog inte kört annat än Hilti samt DeWalt och Makitas bättre modeller där. Är ju dock en annan prisklass på sakerna...

Ärligt talat är det nog mest att formfaktorm varit lidande hos Ryobi, i kombination med kass känsla i avtryckarna och dålig ork överlag. Men gröna Bosch brukar ändå ta priset i att vara vedervärdiga att jobba med, i alla fall av de kundmaskiner jag lånat, har varit en väldigt udda känsla i avtryckarna på dem.
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Kanske helt enkelt är bortskämd från jobbet, har nog inte kört annat än Hilti samt DeWalt och Makitas bättre modeller där. Är ju dock en annan prisklass på sakerna...

Ärligt talat är det nog mest att formfaktorm varit lidande hos Ryobi, i kombination med kass känsla i avtryckarna och dålig ork överlag. Men gröna Bosch brukar ändå ta priset i att vara vedervärdiga att jobba med, i alla fall av de kundmaskiner jag lånat, har varit en väldigt udda känsla i avtryckarna på dem.
Så klart är det kvalitetskillnad. Något annat säger jag inte. Min 18V-EC har en grymt mycket stabilare schuck, i metall istället för plast. Den driver mycket stabilare och har känsligare knapp. Den har en behaglig motorbroms som ryobin saknar. Dessutom ger den ett bättre intryck och ligger bättre i _min_ hand. MEN ryobin gör fortfarande ett bra jobb, och jag tycker man får mycket för pengarna. De går absolut inte att jämföra med verktyg av typen rebrandat Kina-skit. Dock är det givetvis jobbigt att gå tillbaka när man vant sig vid det högre segmentet. Du måste ju tex lära dig lite andra metoder för att dra ner skruvar rätt osv.
 
Limpdjuret Limpdjuret skrev:
Kanske helt enkelt är bortskämd från jobbet, har nog inte kört annat än Hilti samt DeWalt och Makitas bättre modeller där. Är ju dock en annan prisklass på sakerna...

Ärligt talat är det nog mest att formfaktorm varit lidande hos Ryobi, i kombination med kass känsla i avtryckarna och dålig ork överlag. Men gröna Bosch brukar ändå ta priset i att vara vedervärdiga att jobba med, i alla fall av de kundmaskiner jag lånat, har varit en väldigt udda känsla i avtryckarna på dem.
Du köper väl inte Ryobi bara för en maskin? Du köper in dig för de har i princip allting i systemet. Deras borstlösa häcksax är till exempel mycket starkare än den Bosch som jag har och körs på sladd. Och så har du kompressor, limpistol och annat på samma batteri. Ryobi slagskruvdragare har jag inte hittat någon skruv/träslag som jag inte kunnat dra, och jag har provat ganska grova utan att förborra... Så jag vet inte om jag tycker de har dålig ork heller. Men kollar du på datablad så ser du att de har ganska mycket vibrationer i verktygen som man inte vill ha om man jobbar hela dagar med dem. Armarna blir lite som gummi efter 8 timmar...
 
S sjoelund skrev:
Du köper väl inte Ryobi bara för en maskin? Du köper in dig för de har i princip allting i systemet. Deras borstlösa häcksax är till exempel mycket starkare än den Bosch som jag har och körs på sladd. Och så har du kompressor, limpistol och annat på samma batteri. Ryobi slagskruvdragare har jag inte hittat någon skruv/träslag som jag inte kunnat dra, och jag har provat ganska grova utan att förborra... Så jag vet inte om jag tycker de har dålig ork heller. Men kollar du på datablad så ser du att de har ganska mycket vibrationer i verktygen som man inte vill ha om man jobbar hela dagar med dem. Armarna blir lite som gummi efter 8 timmar...
De har väl ungefär samma utbud som flera andra, lite sämre på spikpistoler, betongvibratorer, armeringsbock, metallverktyg mm men säkert fler av något annat.
Men är deras skruvdragare och batterier verkligen prisvärda? Deras bättre modeller ser ut att kosta ungefär samma som tex HiKoki lr Makita vad jag har sett utan att specialstudera ämnet.
 
Jag tycker ryobi är för dyrt för vad man får, vet att många är nöjda, men jag har klämt på lite olika, "verkstan" på jobb kör ryobi, tycker de känns klumpigare och smäckigare än mina Blåa Bosch.
 
  • Gilla
Huzzbutt och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Du köper väl inte Ryobi bara för en maskin? Du köper in dig för de har i princip allting i systemet. Deras borstlösa häcksax är till exempel mycket starkare än den Bosch som jag har och körs på sladd. Och så har du kompressor, limpistol och annat på samma batteri. Ryobi slagskruvdragare har jag inte hittat någon skruv/träslag som jag inte kunnat dra, och jag har provat ganska grova utan att förborra... Så jag vet inte om jag tycker de har dålig ork heller. Men kollar du på datablad så ser du att de har ganska mycket vibrationer i verktygen som man inte vill ha om man jobbar hela dagar med dem. Armarna blir lite som gummi efter 8 timmar...
Absolut inte, men känns lite dumt att köpa dem enbart för häcksaxens eller kanske grästrimmerns skull om de mest använda, för min del, av verktygen inte måttet. Speciellt då andra batteriplattformar har lika bra eller bättre saker. Ryobis slagskruvdragare ger jag inte mycket för, men det kanske har hänt saker på den fronten med? Däremot blev jag rätt imponerad av deras nya mutterdragare som kom vid årsskiftet.

Dock är ju sakerna rätt billiga, så man har ju helt klart råd med fler verktyg... :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.