Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
MathiasS MathiasS skrev:
Tre doser, då får man en stänkare på väg ut.
(y)

Eller kanske 10% rabatt, jevlar va vaccinsugna folket skulle bli.
 
  • Haha
  • Gilla
b8q och 2 till
  • Laddar…
harry73
P Pin skrev:
Vaccinering för vissa yrkesgrupper ger sig som ett relevant krav.
Arbetsgivaren har ingen rätt att veta om du är vaccinerat eller inte. Och jag tror att det är ok att ljuga om det.
Lite på samma sätt att du inte behöver berätta att du är gravid eller försöker bli gravid på ett jobbintervju eller under din prövotid. Visst behöver man berätta det till slut för att ordna mammaledigheten på ett lämpligt sätt, men inte redan i början (innan det syns)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Arbetsgivaren har ingen rätt att veta om du är vaccinerat eller inte. Och jag tror att det är ok att ljuga om det.
Lite på samma sätt att du inte behöver berätta att du är gravid eller försöker bli gravid på ett jobbintervju eller under din prövotid. Visst behöver man berätta det till slut för att ordna mammaledigheten på ett lämpligt sätt, men inte redan i början (innan det syns)
Så är det på min arbetsplats. Däremot kan jag frivillig berätta att jag är vaccinerad, vilket underlättar att få en resa godkänd i nuläget. Men då arbetar jag inte vården med sköra patienter. Vad jag menade var att det skulle vara relevant för arbetsuppgifterna, så arbetsgivaren får då i första hand ge andra arbetsuppgifter.

I mitt fall blir det ju knepigt om jag ljuger om att jag är vaccinerad och skickad på tjänsteresa utomlands men inte blir insläppt i landet utan bevis på vaccin.
 
P pmd skrev:
Dumt? Njae, han måste väl sköta sitt jobb?
Jo, som hans jobb är definierat av regeringen. Min naiva önskan vore att han gjorde strikt medicinska bedömningar och lämnade jämlikheten därhän. Medicinskt är det ju bättre om vissa kan jobba hemma även om inte allla kan. Istf alla ska gå till jobbet för att vissa måste.
 
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja du vill verkligen inte förstå.
Jag börjar misstänka att det är du som inte förstår. Något vettigt resonemang om det du försöker få mig att förstå kan jag inte se.
Vaccin tvång eller ni vill kalla det vaccinpass.
Det är alltså två olika saker.
  1. Vaccintvång innebär att staten kan använda våldsmedel för att få en person vaccinerad.
  2. Vaccinpass (som jag har uppfattat det i den här diskussionen) är ett intyg som berättigar en person att få delta i olika aktiviteter.
Handlar inte bara om att inte titta på fotboll eller gå på konsert. Det är så mycket mer man inte får göra.
Vilka saker? Eftersom vi inte har covidpass så har jag ingen aning. Har du inside-information från regeringen om planer på ett covidpass och vad det skulle omfatta?
Att försöka förminska det hela genom att jämföra med bilkörning. Det är bara barnsligt.
Du får nog förklara vad förminskningen består i.
Stå för vad du tycker. Göm det inte
Tack för tipset, men jag står redan alltid för vad jag tycker. Jag kan dock ändra åsikt om jag serveras goda argument.
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
(y)

Eller kanske 10% rabatt, jevlar va vaccinsugna folket skulle bli.
Tycker du har en poäng faktiskt. Morot brukar ju ofta vara bättre än piska. Nu kanske det inte är tillräckligt pk att muta folket med sprit för att få till vaccinationen, men man kan kanske tänka sig något annat. Kontroversiellt men på ett annat sätt kan ju vara att helt enkelt ge alla som underhåller sin dosering en bunt med pengar. Man kan antagligen skicka ut rätt mycket pengar och ändå tjäna på det i minskade vårdkostnader (iaf sekundära vårdkostnader för de som inte hinner få vård nu, uppskjutna operationer osv).
 
  • Gilla
Darling McFluff
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men gratis immunitet är inte poppulärt hos vaccintillverkarna.
Jag hoppas dock att det är populärt hos befolkningen i Sverige. Det är fantastiskt att bli bjuden på ett dyrt vaccin. Inte en spänn har jag betalat för mina två sprutor. Det är mycket bättre än TBE-vaccin och vaccin mot säsongsinfluensa. Båda dessa måste jag betala för. Jag är mycket tacksam.

Och eftersom jag betalar lite mer skatt än de flesta så hoppas jag att ni sänder även mig en tacksamhetens tanke. ;)
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
A
Bananskalare Bananskalare skrev:
Varken läkarvården eller vaccinpassen kommer att ske. Tack vare grundlagen.
På vilket sätt sätter grundlagen stopp för vaccinpass?
 
  • Gilla
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
P
F frasen_36 skrev:
Det har inte talats om något "straff" överhuvudtaget. Var har du fått det ifrån? Det handlar om att SKYDDA övriga genom att MINSKA smittspridningen.
Exakt det är vad körkort går ut på, om man byter ut "smittspridningen" mot "trafikolyckorna" i den sista meningen.
 
I
Detta är ändå lite intressant, folk är generellt inte så petiga med hälsan. Man kan mycket väl stå och såga/slipa i diverse material utan andningsskydd, man kan köra plastprylar i både mikro och diskmaskin, man kan steka sönder sina teflonpannor, man kan trycka i sig tvivelaktigt livsmedel men att ta ett vaccin som dels gått igenom hårda tester och dessutom kört skarpt i mer eller mindre hela världen i över 6 månader går inte.

Kanske handlar det i grunden om vad man själv får ut av det. Har man redan klarat av smittan och vet att man själv drabbas lindrigt är man kanske redo att ta en omgång om året precis som med influensan.

En del pratar om biverkningarna, hjärtmuskelinflammation har ju ökat med 500% på sina håll i världen. Men vad hade hänt om alla på jorden taget 2 Alvedon just precis nu? Vild gissning är att det blivit ett uppsving i ett par biverkningar.

Men Covid-19 är ju inte farligt? Riskerna är så små? Är det inte fler som dör av influensan? Sjukvården borde vara en bra mätsticka, i Sverige var man på gränsen, man tvingades prioritera bland patienter, många andra länder hade det klart mycket värre. Detta trotts de åtgärder som man satte in för att begränsa smittspridning. Har vi varit med om något liknande under vår livstid? Hur vanligt är det att man vårdas på sjukhus för influensa jämfört med covid-19? Ska man tro sjukhusen är det en stor skillnad.

Visst kan man prata om att man har många sköra personer o.s.v. men är det verkligen där vi vill lägga nivån? Par år mer eller mindre spelar ingen roll? Att slänga dem under bussen gör inget för de borde ändå redan vara döda? Sen ska man veta att det är en betydande andel "yngre" som också vårdats på sjukhus för covid-19.

Tanken med vaccinet är 2, dels är det att skydda mottagaren men framför allt handlar det om att bromsa smittspridning, att skapa utrymme för sjukvården att hantera vårdskulden.

Men absolut vi har inget facit i hand än, det kan fortfarande uppstå problem, frågan är bara hur stor risk det verkligen är jämfört med alla andra risker man tar? En vild gissning är att vi kommer få leva med Covid-19 och de restriktioner de innebär bra länge tyvärr. Det ska bli intressant att åter igen gräva sig ner i Socialstyrelsens statistik när det till slut planar ut.
 
  • Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Av 514 patienter som behöver akut sjukvård är 59% fullvavaccinerade. [länk] i Israel.
Det är vad du väljer att poängtera, ja. Själv föredrar jag denna del:
Närbild på en textutdrag med fokus på vaccinets skydd mot ursprungs- och deltavarianterna av viruset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
A
I Ironside skrev:
Detta är ändå lite intressant, folk är generellt inte så petiga med hälsan. Man kan mycket väl stå och såga/slipa i diverse material utan andningsskydd, man kan köra plastprylar i både mikro och diskmaskin, man kan steka sönder sina teflonpannor, man kan trycka i sig tvivelaktigt livsmedel men att ta ett vaccin som dels gått igenom hårda tester och dessutom kört skarpt i mer eller mindre hela världen i över 6 månader går inte.

Kanske handlar det i grunden om vad man själv får ut av det. Har man redan klarat av smittan och vet att man själv drabbas lindrigt är man kanske redo att ta en omgång om året precis som med influensan.

En del pratar om biverkningarna, hjärtmuskelinflammation har ju ökat med 500% på sina håll i världen. Men vad hade hänt om alla på jorden taget 2 Alvedon just precis nu? Vild gissning är att det blivit ett uppsving i ett par biverkningar.

Men Covid-19 är ju inte farligt? Riskerna är så små? Är det inte fler som dör av influensan? Sjukvården borde vara en bra mätsticka, i Sverige var man på gränsen, man tvingades prioritera bland patienter, många andra länder hade det klart mycket värre. Detta trotts de åtgärder som man satte in för att begränsa smittspridning. Har vi varit med om något liknande under vår livstid? Hur vanligt är det att man vårdas på sjukhus för influensa jämfört med covid-19? Ska man tro sjukhusen är det en stor skillnad.

Visst kan man prata om att man har många sköra personer o.s.v. men är det verkligen där vi vill lägga nivån? Par år mer eller mindre spelar ingen roll? Att slänga dem under bussen gör inget för de borde ändå redan vara döda? Sen ska man veta att det är en betydande andel "yngre" som också vårdats på sjukhus för covid-19.

Tanken med vaccinet är 2, dels är det att skydda mottagaren men framför allt handlar det om att bromsa smittspridning, att skapa utrymme för sjukvården att hantera vårdskulden.

Men absolut vi har inget facit i hand än, det kan fortfarande uppstå problem, frågan är bara hur stor risk det verkligen är jämfört med alla andra risker man tar? En vild gissning är att vi kommer få leva med Covid-19 och de restriktioner de innebär bra länge tyvärr. Det ska bli intressant att åter igen gräva sig ner i Socialstyrelsens statistik när det till slut planar ut.
Ännu mer fascinerande är det folk som vägrar olika läkemedel som har genomgått rigorösa tester men har samtidigt inga som helst problem med att trycka i sig helt oreglerade s.k. hälsokostpreparat som marknadsförs av nån snubbe på youtube och av ett antal kändisar.
 
  • Gilla
Guzzi och 7 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är vad du väljer att poängtera, ja. Själv föredrar jag denna del:
[bild]
Så klart han säger det.Men vi har väl folk i riskgruppen här med som är fullvavaccinerade.
 
P
harry73 harry73 skrev:
Men vad som händer nu, är att man medvetet minskar smittspridningen genom att begränsa befolkningens friheter, och där kan man såklart välja att lätta upp restriktionerna under vissa perioder och för vissa grupper, och acceptera att man får en mer naturligt smittspridning inom gruppen.
Det låter ungefär lika lätt som att valla katter.

Smittspridningen just nu tyder på att vi inte har nått flockimmunitet under hela befolkningen, men hur nära är vi?
Den frågan får vi inte riktigt svar på om vi bara tittar på antal som är fullvaccinerat
Den frågan går bara att svara på genom att extrapolera den senaste tidens trend för smittspridningen (med lagom värde på "senaste tiden". Ett säkert svar blir det inte, men osäkerheten blir mindre och mindre ju längre tiden går utan en ökad smittspridning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.