U Undertaker skrev:
En annan fråga till alla övriga.
Nu när det läckt vatten så tänker jag riva upp linoleummattan i sovrummet (någon gång).
Men jag ska få bukt med läcka först.
hade egentligen tänkt lägga golvet ovanpå, men nu är det lite bökigt och knökigt där, så känns inte bra att ha ojämnt klickgolv.
Så min fråga:
Är det enkelt att ta bort linoleum ur jungahusen?
Vet någon om det innehåller asbest då det är från 70 talet ? (tänker alltså på limmet under linoleumet).
Vet någon vilken typ av golv som är under linoleumet? (vi har krypgrund).
Det känns mjukt där och ser märkligt ut.
Kan det vara en filt man lagt under linoleumet som nu knökat till sig ordentligt av tunga möbler/fukt?
Vi bytte golv på hela våningen när vi flyttade in för 3 år sedan.
Tog bort linoleumet och skickade in ett prov på limmet, det var inte asbest. Kan ju inte garantera att dom inte använde det hos er dock.
Har bild på hur det ser ut under om det är av intresse. Vi hyrde en golvslip och slipade spånskivorna för att få bort allt lim. Det var ett jäkla jobb för 2 amatörer.
 
M MathiasFurst skrev:
Vi bytte golv på hela våningen när vi flyttade in för 3 år sedan.
Tog bort linoleumet och skickade in ett prov på limmet, det var inte asbest. Kan ju inte garantera att dom inte använde det hos er dock.
Har bild på hur det ser ut under om det är av intresse. Vi hyrde en golvslip och slipade spånskivorna för att få bort allt lim. Det var ett jäkla jobb för 2 amatörer.
Ja de vore ju toppen.
Jag har fått 2 olika bud, så de verkar som de använt olika metoder då.
Personligen tycker jag de är märkligt men det finns säkert någon förklarning.
Jag tar gärna bild och vi får väl se när läckan är klar vad jag kommer göra.
En sampling till miljön kanske är steg 1 för att vara säker i vilket fall.
 
Jag har nu bestämt träff med fasad/tak arbetare som ska komma o kika in nocken.
Tanken är att lägga till isolering, men de var lite oroliga för att sabba ventilation (om de ska gå ut luft via det på något vis), jag sa dock att jag hellre tar dålig luft än vattenskador i vägg o golv.
Vi får väl se, de går att lösa om det skulle vara på det viset.
Tanken är väl då att hitta alla möjliga skäl till läcka, nocken är starten.
Men ska nog kolla skorsten osv. Någon i grannskapet sa att han hade haft läcka vid en kabel för ström som går där någonstans (ventilationskabel kanske?).

En orelaterad liten fråga.
Vi hade dåligt tryck på vatten, men jag tyckte de lät konstigt i rören i våtutrymme för tvätt.
Där sitter ju ledningar och mätaren.
Så jag vred lite på kranen (vi har såna gamla rattar) och då blev de bättre tryck.
Min fråga är då, kan det bli några problem om jag nu eventuellt släpper på för mycket vatten?
Jag kan nu spola upp ett badkar och köra tvätta händerna samtidigt.
Antar att jag nu kan köra disk/tvätt samtidigt också, vilket ska provas när jag vet om det är safe.
jag är inte bra på rör så därför jag frågar.
Vattnet blev lite brunt när jag släppte aningen på ratten också, men de spolade vi bort rätt snabbt.
Lite bruna bitar kom ut också, men de var ytterst lite, rost antar jag.
Men de borde väl inte vara någon fara att mata på mer vatten genom röret för att vi ska få bra tryck allround på våra kranar i huset? (innan så blandade tvättmaskinen dåligt när vi duschade samtidigt t.ex.)
 
U Undertaker skrev:
Jag har nu bestämt träff med fasad/tak arbetare som ska komma o kika in nocken.
Tanken är att lägga till isolering, men de var lite oroliga för att sabba ventilation (om de ska gå ut luft via det på något vis), jag sa dock att jag hellre tar dålig luft än vattenskador i vägg o golv.
Vi får väl se, de går att lösa om det skulle vara på det viset.
Tanken är väl då att hitta alla möjliga skäl till läcka, nocken är starten.
Men ska nog kolla skorsten osv. Någon i grannskapet sa att han hade haft läcka vid en kabel för ström som går där någonstans (ventilationskabel kanske?).

En orelaterad liten fråga.
Vi hade dåligt tryck på vatten, men jag tyckte de lät konstigt i rören i våtutrymme för tvätt.
Där sitter ju ledningar och mätaren.
Så jag vred lite på kranen (vi har såna gamla rattar) och då blev de bättre tryck.
Min fråga är då, kan det bli några problem om jag nu eventuellt släpper på för mycket vatten?
Jag kan nu spola upp ett badkar och köra tvätta händerna samtidigt.
Antar att jag nu kan köra disk/tvätt samtidigt också, vilket ska provas när jag vet om det är safe.
jag är inte bra på rör så därför jag frågar.
Vattnet blev lite brunt när jag släppte aningen på ratten också, men de spolade vi bort rätt snabbt.
Lite bruna bitar kom ut också, men de var ytterst lite, rost antar jag.
Men de borde väl inte vara någon fara att mata på mer vatten genom röret för att vi ska få bra tryck allround på våra kranar i huset? (innan så blandade tvättmaskinen dåligt när vi duschade samtidigt t.ex.)
Skall du lägga till isolering mellan ytter och innertak vind?
Varför då isåfall? :)
 
T ThomasZZ skrev:
Skall du lägga till isolering mellan ytter och innertak vind?
Varför då isåfall? :)
Ingen aning, alltså jag tror de sa något om skummfog så att vattnet inte kommer in den vägen.
Jag bryr mig inte så noga om taket så länge de inte läcker vatten till mina fönster.
Det är fortfarande det som är mitt problem.
Tycker man ska kunna fövänta sig ett hus utan rinnande vatten vid fönsterkanterna och lister :D
 
U Undertaker skrev:
Ingen aning, alltså jag tror de sa något om skummfog så att vattnet inte kommer in den vägen.
Jag bryr mig inte så noga om taket så länge de inte läcker vatten till mina fönster.
Det är fortfarande det som är mitt problem.
Tycker man ska kunna fövänta sig ett hus utan rinnande vatten vid fönsterkanterna och lister :D
Klart du skall förvänta dig en kåk som inte läcker in vatten! :)

Men har du inga ritningar på huset?
 
T ThomasZZ skrev:
Klart du skall förvänta dig en kåk som inte läcker in vatten! :)

Men har du inga ritningar på huset?
Jo jag ska vaska fram dom och be läggaren kika på dom när de skickar hit rätt person.
De som var här och gjorde en tidig koll är experter på fönster (då vi trodde dessa läckte först), jag själv kan så klart gissa lite efter ritningarna, men är definitivt mer kunnig på datorer än hus och arkitektur.
Bättre att de som kan får chansen o ta del av det.
Sen står det ändå några fler såna här hus och jung är inte så långt bort, borde varit fler hus som har service och fler kända hus i området kan man tycka :)
 
U Undertaker skrev:
Jo jag ska vaska fram dom och be läggaren kika på dom när de skickar hit rätt person.
De som var här och gjorde en tidig koll är experter på fönster (då vi trodde dessa läckte först), jag själv kan så klart gissa lite efter ritningarna, men är definitivt mer kunnig på datorer än hus och arkitektur.
Bättre att de som kan får chansen o ta del av det.
Sen står det ändå några fler såna här hus och jung är inte så långt bort, borde varit fler hus som har service och fler kända hus i området kan man tycka :)
Yeah, på ritningarna ser man ganska tydligt har jag för mig iaf hur luften skall är tänkt att cirkulera emellan yttertak och innertaket på vinden.

Men hade nog inte täckt igen med fogskum vid nocken hade istället förlängt nockplåten isåfall.
 
T ThomasZZ skrev:
Yeah, på ritningarna ser man ganska tydligt har jag för mig iaf hur luften skall är tänkt att cirkulera emellan yttertak och innertaket på vinden.

Men hade nog inte täckt igen med fogskum vid nocken hade istället förlängt nockplåten isåfall.
Ja kan ju hända att takexperten på den firman säger samma sak sen när de pratat med honom.
Fogskum är kanske mer vanligt runt fönster.
Jag själv kan i princip 0 om detta, jag vill bara att det blir tätt.
Vi har inte fått världens roligaste start på husägande.
Det finns annat o ta tag i, som oljepanna och badrum, de bitarna är liksom mer beräknade.
Men sen vet jag inte om det är nocken heller.
Man får olika bud osv från alla. Verkar inte som att dessa plåthus är helt täta :!
 
U Undertaker skrev:
Ja kan ju hända att takexperten på den firman säger samma sak sen när de pratat med honom.
Fogskum är kanske mer vanligt runt fönster.
Jag själv kan i princip 0 om detta, jag vill bara att det blir tätt.
Vi har inte fått världens roligaste start på husägande.
Det finns annat o ta tag i, som oljepanna och badrum, de bitarna är liksom mer beräknade.
Men sen vet jag inte om det är nocken heller.
Man får olika bud osv från alla. Verkar inte som att dessa plåthus är helt täta :!

Det är enda stället (nocken) det kan komma vatten till dit där det kommer hos dig om man nu inte gjort något galet vid installationen utav fönstret men det hade du väl kontrollerat?

Vad har du gått mer för teorier?
(Kan vara intressant i "lärosyfte"). :)
 
T ThomasZZ skrev:
Det är enda stället (nocken) det kan komma vatten till dit där det kommer hos dig om man nu inte gjort något galet vid installationen utav fönstret men det hade du väl kontrollerat?

Vad har du gått mer för teorier?
(Kan vara intressant i "lärosyfte"). :)
-Kondens med tanke på ventilationen i förhållande till regn/is/snö
-Att det kommer via tätningslistor i skarvar på taket generellt
-Skorsten eller dylikt
-Dåligt isolerade uttag för kablar osv på take och skorsten
-Fönster i sig (dvs runt karm eller felinstallation).

Just sista punkten kan jag säga att det inte var, nu kan de ju vara bra ändå att få bort ruttet material, för det lär inte hålla tätt där så länge heller, nu har jag smyglist i plåt. mycket snyggt och mycket funktionsdugligt.
Men de kommer vatten ändå tyvärr.

Men de övriga delarna, kondens som det pratas på i tråden eller vart på taket det nu kommer ned vatten till fönster det är svårare att säga. Finns så många olika platser det kan komma tydligen.
Men det som känns bra är ju att nocken är den flera verkar säga har varit en källa till problem, då lär det ju vara samma på ett hus här där man inte ändrat något. Det enda som är nytt på huset är själva fönstret från 06 och som sagt de verkar fina (fönsterfirma har varit här, de som bytte karm och de såg inga problem med installationen bortsett från utsidan där man tyckte underhållet var svagt)
 
U Undertaker skrev:
-Kondens med tanke på ventilationen i förhållande till regn/is/snö
-Att det kommer via tätningslistor i skarvar på taket generellt
-Skorsten eller dylikt
-Dåligt isolerade uttag för kablar osv på take och skorsten
-Fönster i sig (dvs runt karm eller felinstallation).

Just sista punkten kan jag säga att det inte var, nu kan de ju vara bra ändå att få bort ruttet material, för det lär inte hålla tätt där så länge heller, nu har jag smyglist i plåt. mycket snyggt och mycket funktionsdugligt.
Men de kommer vatten ändå tyvärr.

Men de övriga delarna, kondens som det pratas på i tråden eller vart på taket det nu kommer ned vatten till fönster det är svårare att säga. Finns så många olika platser det kan komma tydligen.
Men det som känns bra är ju att nocken är den flera verkar säga har varit en källa till problem, då lär det ju vara samma på ett hus här där man inte ändrat något. Det enda som är nytt på huset är själva fönstret från 06 och som sagt de verkar fina (fönsterfirma har varit här, de som bytte karm och de såg inga problem med installationen bortsett från utsidan där man tyckte underhållet var svagt)

Ok, bor i ett likadant hus har dock pannor som tak där man lagt läkt direkt på plåttaket.
Så jag har aldrig varit med om vatten den vägen.
Men som sagt haft granne som varit med om det.

Men läcker det in vid snabba väderomslag då exempelvis, kondens?
Eller är det bara vid regn isf kan du väl utesluta kondens?
 
T ThomasZZ skrev:
Ok, bor i ett likadant hus har dock pannor som tak där man lagt läkt direkt på plåttaket.
Så jag har aldrig varit med om vatten den vägen.
Men som sagt haft granne som varit med om det.

Men läcker det in vid snabba väderomslag då exempelvis, kondens?
Eller är det bara vid regn isf kan du väl utesluta kondens?
Precis jag har haft fläkt av och på vid omslag. Det har varit allt från 20.grader till typ 5. Det har varit dis o allt. Jag hittar bara läcka vid eller kort efter regn. Mer om det blåser mycket. Framförallt så när det stormade här när gävle halvt gick under. Så jag tänker att kondens vore högst orimligt. Speciellt om man då hade ej märkt något på 15 år med nya fönster innan de gick bort. Så kondens har jag nästan helt uteslutit, bortsett från att en person hävda det här i tråden och där det kom in på samma ställe, å.andra sidan upphörde dennes när listen togs bort vilket ju inte mitt gjorde.
 
U Undertaker skrev:
Precis jag har haft fläkt av och på vid omslag. Det har varit allt från 20.grader till typ 5. Det har varit dis o allt. Jag hittar bara läcka vid eller kort efter regn. Mer om det blåser mycket. Framförallt så när det stormade här när gävle halvt gick under. Så jag tänker att kondens vore högst orimligt. Speciellt om man då hade ej märkt något på 15 år med nya fönster innan de gick bort. Så kondens har jag nästan helt uteslutit, bortsett från att en person hävda det här i tråden och där det kom in på samma ställe, å.andra sidan upphörde dennes när listen togs bort vilket ju inte mitt gjorde.

Ahh ok, då säger jag med 100% nocken och håller tummarna för det. ☺️
Men jag personligen hade inte tätat igen utan förlängt nockplåten något.

Sedan när du byter fönster m.m så skall du inte störa den ventilation som huset har alltså de här perforerade fönsterbrädorna iallafall så lite du kan.
 
T ThomasZZ skrev:
Ahh ok, då säger jag med 100% nocken och håller tummarna för det. ☺️
Men jag personligen hade inte tätat igen utan förlängt nockplåten något.

Sedan när du byter fönster m.m så skall du inte störa den ventilation som huset har alltså de här perforerade fönsterbrädorna iallafall så lite du kan.
Jag vet inte vad de gjort när de bytt. Men 06 bytte dom till 3 glas elitfönster. Jag kör spjällen på väggen på 0 läge överallt. Inuti så är det mest ihåligt, dvs under listerna.
Men ser inte hur det är relevant till läcka eller vatten som lägger sig ovanpå fönstret.
Det är sånt här som gör saker så bökigt, förstår inte liksom hur de där reglagen fungerar eller varför dom spelar roll.
Och ja vad gäller nocken vet jag heller inget. Jag vill egentligen bara att någon ser till att fönstret slutar rinna. Att mina tapeter o golv inte löper risk att gå sönder. Att förlänga plåten vet jag inte vad de skulle göra om det finns läckage men jag har själv inte kollat o skulle nog inte förstå skillnaden i vilket fall
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.