Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
V växelventil skrev:
Genom vaccin ja det ser man ju vad effektivt det är nere i Israel och kommer till Sverige snart med.
Är du fast i det där än? Det stod ju i artikeln du refererade till att det är mycket större risk att hamna på sjukhus i Israel om man är ovaccinerad än om man är vaccinerad.
 
  • Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
R
V växelventil skrev:
Så du menar att alla som har blivit sjuka i covid 19 blev svårt sjuka trots starkt immunförsvar?Hur förklarar du det som står i Expressen att dom som redan haft covid 19 kan ha bättre skydd en exempel 2 sprutor från Pfizer?
Nu svarar du på saker jag inte ens skrivit. Jag börjar faktiskt tröttna på att diskutera med dig. Du svarar inte på raka frågor, du svarar på saker jag inte skrivit, och du verkar inte anstränga dig det minsta för att dina inlägg ska gå att förstå.

Jag har inte hävdat att "alla som har blivit sjuka i covid 19 blev svårt sjuka trots starkt immunförsvar". Jag frågade om du kan visa på ett test som garanterat (eller i.a.f. med mycket hög säkerhet) visar om en person riskerar att bli svårt sjuk i covid. Om du inte kan det förstår du väl att din idé med att smitta ner folk med flit är ogörbar?

Jag vet inte heller varför jag ska förklara något jag inte påstått eller ifrågasatt. Det är mycket möjligt att man får ett längre och/eller bättre skydd mot covid efter att faktiskt ha varit sjuk i det. Det är inget jag kommenterat alls. Vad har det med denna diskussion att göra?

Vi (i.a.f. jag) diskuterar din idé att medvetet smitta ner befolkningen istället för att vaccinera dem.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
harry73
B b8q skrev:
Är du fast i det där än? Det stod ju i artikeln du refererade till att det är mycket större risk att hamna på sjukhus i Israel om man är ovaccinerad än om man är vaccinerad.
Här tänker du fel. Att vaccinerade har ett bättre skydd mot sjukdom och allvarlig sjukdom än icke vaccinerade som inte har antikroppar pga covidsjukdom, är inte något som ifrågasätts.
Nu handlar det ju om frågan om vaccinet skyddat bättre än antikroppar pga alphavarianten, och hur det ser ut på sikt.
Hela diskussionen är ju väldigt hypotetiskt, eftersom deltavarianten har tagit över helt och hållet, och det är som sagt inte etiskt att medvetet smitta folk med en potentiell dödlig sjukdom, även om det är den något snällare alphavarianten.

Sedan är en intressant fråga (tycker jag) vad som händer med mitt immunförsvar om jag har antikroppar (pga vaccin eller sjukdom) och jag befinner mig nära en covidpatient under en längre tid. Rent logiskt borde jag utsätta mitt immunsystem för viruset. Lär jag då också upp mitt immunsystem att känna igen de nya varianter, även om jag inte blir sjuk?
 
harry73 harry73 skrev:
Här tänker du fel. Att vaccinerade har ett bättre skydd mot sjukdom och allvarlig sjukdom än icke vaccinerade som inte har antikroppar pga covidsjukdom, är inte något som ifrågasätts.
Nu handlar det ju om frågan om vaccinet skyddat bättre än antikroppar pga alphavarianten, och hur det ser ut på sikt.
Hela diskussionen är ju väldigt hypotetiskt, eftersom deltavarianten har tagit över helt och hållet, och det är som sagt inte etiskt att medvetet smitta folk med en potentiell dödlig sjukdom, även om det är den något snällare alphavarianten.

Sedan är en intressant fråga (tycker jag) vad som händer med mitt immunförsvar om jag har antikroppar (pga vaccin eller sjukdom) och jag befinner mig nära en covidpatient under en längre tid. Rent logiskt borde jag utsätta mitt immunsystem för viruset. Lär jag då också upp mitt immunsystem att känna igen de nya varianter, även om jag inte blir sjuk?
Ja, jag kanske tolkade in fel saker när jag kommenterade. @växelventil kanske inte alls menade att det inte var någon vidare mening med att vaccinera sig.
 
B b8q skrev:
Det skulle väl möjligen vara det gentest som visar om du har vissa neandertal-gener. Eller vad säger du, @Ulltand ?
Fungerar det verkligen på vaccinerade personer :D
 
B b8q skrev:
Ja, jag kanske tolkade in fel saker när jag kommenterade. @växelventil kanske inte alls menade att det inte var någon vidare mening med att vaccinera sig.
B b8q skrev:
Ja, jag kanske tolkade in fel saker när jag kommenterade. @växelventil kanske inte alls menade att det inte var någon vidare mening med att vaccinera sig.
För 80 gången. Det är inte vaccinet jag är emot utan folket som inte följer rekommendationerna och följer vi inte dom så kommer vi bara försätta dosera.
 
harry73
B b8q skrev:
@växelventil kanske inte alls menade att det inte var någon vidare mening med att vaccinera sig.
Även här tänker du fel. Jag vet såklart inte vad @växelventil menar eller tycker, men det är möjligt att både acceptera att ett vaccin ger ett bra skydd mot sjukdom och allvarlig sjukdom, och samtidigt tycka att det för vissa grupper inte finns någon mening med att vaccinera sig.
Mycket tyder på att vaccinets skydd minskar med tiden, så den positiva effekten av vaccinet är kortvarig (max några år?), medan de negativa effekter kvarstår. Det betyder också att man behöver göra en ny bedömning av vaccinets samhällsnytta.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tja du vill verkligen inte förstå.
Det är nästan så jag tycker synd om dig
Vaccin tvång eller ni vill kalla det vaccinpass.
Handlar inte bara om att inte titta på fotboll eller gå på konsert. Det är så mycket mer man inte får göra.
Att försöka förminska det hela genom att jämföra med bilkörning. Det är bara barnsligt.
Stå för vad du tycker. Göm det inte
Vad är det mer man inte skulle få göra? Är detta förutbestämt eller är du orolig att det överanvänds?
 
harry73 harry73 skrev:
Här tänker du fel. Att vaccinerade har ett bättre skydd mot sjukdom och allvarlig sjukdom än icke vaccinerade som inte har antikroppar pga covidsjukdom, är inte något som ifrågasätts.
Nu handlar det ju om frågan om vaccinet skyddat bättre än antikroppar pga alphavarianten, och hur det ser ut på sikt.
Hela diskussionen är ju väldigt hypotetiskt, eftersom deltavarianten har tagit över helt och hållet, och det är som sagt inte etiskt att medvetet smitta folk med en potentiell dödlig sjukdom, även om det är den något snällare alphavarianten.

Sedan är en intressant fråga (tycker jag) vad som händer med mitt immunförsvar om jag har antikroppar (pga vaccin eller sjukdom) och jag befinner mig nära en covidpatient under en längre tid. Rent logiskt borde jag utsätta mitt immunsystem för viruset. Lär jag då också upp mitt immunsystem att känna igen de nya varianter, även om jag inte blir sjuk?
Det tror jag man har sett: det är väl därför man hittar folk utan symptom som blivit smittade av den så kallade delta-varianten. Immunförsvaret hinner alltså få kontroll på viruset innan det hinner föröka sig till den grad att man får symptom. Nu spekulerar jag förstås, eftersom jag inte är medicinskt tränad, men själv tänker jag att om man kontinuerligt utsätter sig för samma virus (eller ett väldigt nära besläktat) så stärks försvaret mot det eftersom immunsystemet får ständig träning. Det är på så sätt samma som en ny dos av vaccinet. Det enda som är lurigt är att man nog inte, särskilt inte som lekman, kan säga hur mycket virus man utsätter sig för. I ena fallet kanske det kan vara helt ofarligt (immunförsvaret är redo och dosen är låg) att bli hostad rakt i ansiktet och i ett annat fall kanske den som nyser på en har en variant eller ett immunförsvar som gör att antalet virioner är tusenfalt högre och då får man kanske en sådan där så kallad genombrottsinfektion. Detta är dock helt teoretiskt eftersom vi under de kommande decennierna ovetandes kommer utsättas för korråna i alla dess varianter ständigt, så ibland blir man kanske sjuk och ibland inte. Det tror jag är lite tidigt att säga. (Vissa sjukdomar verkar ge ett livslångt skydd – typ mässling – medan andra inte gör det, såsom många av de virus vi kallar förkylningsvirus, som vi smittas av då och då. Om jag får gissa så får man av detta koronavirus inte heller livslång immunitet: det får man inte av de flesta andra, så varför detta?)
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Visst det är frivilligt men med vaccin pass så börjar man gå ifrån frivilligheten.
Sen börjar andra röster prata om att ovaccinerade inte ska få sjukvård. Då försvinner friheten ännu mer.

Tycker du att något är frivilligt om jag säger att du får gärna putsa mina fönster.
Men om du inte gör det krossar jag dina fönster fönster? Känner du att det är frivilligt att putsa mina fönster?
Det där med att inte ge ovaccinerade vård kommer aldrig att ske. Det var utryck för frustration hos några skribenter.

Ditt exempel om frivillighet är så dåligt så jag vet knappt hur jag ska bemöta det. Det är naturligtvis ett hot om skadegörelse. Liknade skulle vara ”om du inte vaccinerar dig slår jag sönder dina fönster” eller spöar upp dig. Men ingen har sagt att det ska vara så.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Även här tänker du fel. Jag vet såklart inte vad @växelventil menar eller tycker, men det är möjligt att både acceptera att ett vaccin ger ett bra skydd mot sjukdom och allvarlig sjukdom, och samtidigt tycka att det för vissa grupper inte finns någon mening med att vaccinera sig.
Mycket tyder på att vaccinets skydd minskar med tiden, så den positiva effekten av vaccinet är kortvarig (max några år?), medan de negativa effekter kvarstår. Det betyder också att man behöver göra en ny bedömning av vaccinets samhällsnytta.
Vilka kvarstående negativa effekter av vaccinet menar du då?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu gör du bort dig totalt. Så för din egen skull släpp körkortet.

Du vet, vaccinpasset som är helt frivilligt gör att man inte är välkommen till vissa platser längre, helt frivilligt. Om jag inte har körkort är jag är ändå välkommen överallt. Oavsett om jag har körkort eller inte.
Utan vaccinpasset är det ju som om ingen hade körkort. Vägarna är tomma för att några inte vill ta körkort.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Genom vaccin ja det ser man ju vad effektivt det är nere i Israel och kommer till Sverige snart med.
Vaccinet gjorde att flera tusen färre personer dog under tredje vågen än under de andra två fast likartad smittspridning. Även senare så har vaccinet gjort att många äldre inte har blivit sjuka, inkl. just nu Så vaccinet gör och har gjort väldigt stor nytta. och den nyttan försvinner inte bara för att det behövs fler vaccindoser i framtiden.

Lika lite som man kan säga att eftersom influensavaccinet bara skyddar mig ett halvår eller så och man behöver en ny dos nästa höst är det meningslöst att ta det. Influensavaccinet räddar liv under det halvår det gör nytta.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
V växelventil skrev:
Fungerar det verkligen på vaccinerade personer :D
Varför skulle en DNA-analys av ens gener påverkas av om man är vaccinerad?
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.