Hallå! Jag håller på att rama in på ena sidan en liten rad barrväxter och på andra sidan lite jordgubbsplantor. I mitten blir det en något slingrande gång.
Slingrande jordgång omgiven av barrväxter och jordgubbsplantor i trädgård under arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är frågan vad som fungerar som underlag. Någon typ av grus hade fungerat, men det blir dels ett himla släpande och dels blir det ändå med tiden ogräs till ingen nytta. Jag skulle gärna ha något som är lite mer biologiskt, och då tänker jag att man antingen kan köra på något dött (flis eller bark) eller något levande (gräs eller någon annan växt). Med något levande får man fördelen att lite ogräs inte spelar så stor roll (tistlar, nässlor och kaktusar undantagna).

Flis kan jag skaffa själv i begränsad omfattning genom att köra grenar genom kompostkvarnen. Som bonus kan man då efter några år blanda i det understa lagret i komposten, så får jag jord. Jag gillar tanken att återanvända lokalt material (det syns inte men under jorden ligger det tonvis med sten jag grävt upp på andra ställen i trädgården, detta så jag kunde använda jorden där gången ligger till odlingsbaljan till höger). Till första fyllningen måste jag köpa flis någonstans, men det går väl att lösa. Får ringa någon arborist eller något.

Gräs är ju slitstarkt och bra, och skönt att gå på. Det är också relativt underhållsfritt; denna gång är ingen paradgräsmatta så det räcker nog att klippa den en gång var tionde dag under de där få månaderna på året då gräset faktiskt växer. Andra växter kunde fungera (så länge det fungerar att gå barfota på dem). Klöver kan ju vara supersnyggt (blodklöver är riktigt fint) men hur fungerar det att gå på? Gräs är ju liksom som gjort för det, men klöver blir kanske bara mos och fult. Det är rätt mycket trafik längs detta stråk, så det kan inte vara något särskilt ömtåligt.

Har ni några kul förslag på något som ser snyggt ut, är praktiskt och underhållsfritt samt är billigt? :p
 
I den övre delen av trädgården har jag använt mig av täckbark på gångarna men flis går ju lika bra. Ett trevligt material som är mjukt och fint att gå på, förmultnar så småningom så man bör fylla på ungefär vart tredje år.

Täckbark är också sådär lagom diskret och konkurrerar inte med växterna om uppmärksamhet.

Hela området som vi gjort till trädgård är skogsmark så all skräpjord, rötter och ogräs är bortgrävda och ersatt med ny jord. På en del gångar satte jag markduk under täckbarken där jag var osäker om jag fått bort alla rötter. En del duk har jag tagit bort efter några år, gillar inte markduk i trädgården. Inget rotogräs har anfallit, något enstaka fröogräs har grott under åren men det är så lite så det orsakar inget arbete.

Som alltid - det är underarbetet som avgör om det blir lättskött eller inte, helt underhållsfritt blir det väl aldrig annat än i reklamens värld.

Trädgårdsgångar med täckbark, omgivna av växtlighet och dekorativa stenar, i en skogsmark-baserad trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsgång med täckbark, omgiven av gröna växter och stenar, i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsparti med täckbark på gångar omgivna av gröna växter, stenar, stubbar och en stenlagd stig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsgång täckt med täckbark omgiven av frodig växtlighet och stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsgång täckt med täckbark omgiven av grönskande växter och mossa på stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsgång täckt med barkflis omgiven av gröna växter och mossa på stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trädgårdsgång med täckbark omgiven av gröna växter och mossa täckta stenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bygglov och 9 till
  • Laddar…
Ja, täckbark kan vara aktuellt. Jag har det kring barrväxterna till vänster och det fungerar bra. Där har jag ingen duk eller något utan tänkte det var bäst att ha marken bar, så jag har rensat så gott jag kan och det växer bara lite ogräs där barken är som tunnast. Däremot så verkar den brytas ner relativt fort. Bara över sommaren så verkar det i botten ha börjat bli lite halvförmultnat.

Skulle också föredra att slippa markduk, eftersom det känns dumt att lägga plast i skogen och eftersom det lätt blir trassligt i framtiden om jag vill gräva/kratta för att byta ut materialet.

Den här gången är i runda slängar kanske 11 kvadratmeter, så om jag ska ha tio centimeter blir det en dryg kubik. Inte omöjligt att släpa hem 25 säckar täckbark. Kanske kan jag ovanpå barken lägga flis efterhand som jag tillverkar egen från tomten? (Jag sparar grövre grenar så jag kan köra dem i kompostkvarn och göra flis utan massa småbitar och lövrester; det senare blandar jag ner i hushållskomposten istället.)

Eftersom kanten sticker upp ungefär 25 cm funderar jag på om det skulle fungera att fylla på ett rätt rejält lager, säg 20 cm. Kan inte finnas mycket ogräs som klarar att växa igenom det, tänker jag. Kanske också kan lägga ett lager tidningar underst som förmultnar på ett par år men innan dess agerar barriär.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
halper halper skrev:
Kanske också kan lägga ett lager tidningar underst som förmultnar på ett par år men innan dess agerar barriär.
Det går alldeles utmärkt, papp går också att använda. Kan inte se några nackdelar heller med ett rejält lager av bark/flis på gången.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Claes Sörmland
A Abies koreana skrev:
Det går alldeles utmärkt, papp går också att använda. Kan inte se några nackdelar heller med ett rejält lager av bark/flis på gången.
Jag har kört det, tidningar rakt på gräsmattan och ett lager med täckbark. Fungerar bra för att döda gräs och ogräs men det kan komma upp lite tidningsbitar år ett och två när koltrastar, katter och liknande börjar gräva.
 
  • Gilla
halper
  • Laddar…
Ska försöka samla tidningar under vintern då, och papplådor :D
 
Jag har ingenting under barken och det funkar fint, men det var välrensat från början. När jag gör nya odlingslådor lägger jag tidningar och papp underst mot gräset om lådan inte är så djup och det funkar utmärkt.

Jag har gångar av bark/flis och gångar av gräs. Båda funkar. Bark är nog det som är minst jobb med. Och varmt och skönt att gå barfota på när solen är framme.
 
Ja, flis kan nog vara mindre behagligt att gå på. Eftersom jag inte prenumererar på någon papperstidning så har jag inte tillgång till större mängder, så i jordgubbbsbaljorna har jag inte lagt något under. Får se hur det blir till nästa sommar :sweat:

Däremot kan jag kanske samla ihop nog med tidningar (grannar och släktingar vet att jag vill ha) om jag väntar några månader och fyller på med bark i typ februari. Skönast att arbeta där när det är frost (eller rejäl torka) för det är så obegripligt lerigt …

Nu måste jag klura ut hur jag ska avsluta det hela bara. Gången är ju upphöjd mellan stålkanterna men jag har inte funderat hur den tar slut. Inte så snyggt med en 20 cm tjock hög med flis som efter en vecka är upptrampad och har spridits runt hela tomten. Svårt att ”ringa in” hela området pga stenbumlingar, övrig växtlighet osv.
 
Reklamblad från en del större livsmedelsbutiker är i samma papper som dagstidningar. Du få säkert tillräckligt med material om du frågar grannar och släktingar. Vi har heller ingen papperstidning och en "ingen reklamskylt" på brevlådan men ändå dimper det ner ibland.

Men det ser ju ogräsfritt ut på bilden så kanske behöver du inget under? En rad plattor som avslut kanske? Eller en bit stock men det blir väldigt halt. Marktegel är ju snyggt och lite lyxigt. Det är bra att ha en yta som man kan sopa bort barken/fliset ifrån. En stor stenhäll hade ju varit väldigt snyggt.
 
En träspång blir en snygg gång och skön att gå på. Träspång som slingrar sig genom ett våtmarksområde omgivet av lövträd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träspång som slingrar sig genom skogsmark och speglas i vattendrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Husbuset
  • Laddar…
S
  • Gilla
Husbuset
  • Laddar…
Kolla med någon som jobbar med att packa upp varor/i varuhus/bygghandel om den kan fixa kartong. Det blir drivor varje dag.

Klöver och gräs funkar utmärkt att gå på men klövern drar bin och humlor och det kan vara en nackdel om man går barfota. Välj en lågväxande vitköver så kväver den inte gräset och ligger antagligen längre. Klövern gödslar omgivande växtlighet bättre än bara gräs.

Eftersom du har stålkanter kan du också blanda in kryddväxter t ex timjan och t o m någon lågväxande mynta. Blomning har samma nackdel som klöver men klipper du så ofta så bör det inte störa så mycket. Vid klippningen så kommer hela tomten dofta kryddor.

Väljer du flis/bark så kan du avsluta med några rader stenar du verkar ha gått om den varan.
 
Tack för inläggen!

Just nu ser det tämligen ogräsfritt ut eftersom jag varit där och grävt och flyttat på jord. Jag har grävt upp en ränna i mitten och lagt den jorden i odlingsbaljan till höger, där jag sedan ska blanda i lite torv innan jag planterar om jordgubbarna. (Just nu är vi sjuka så arbetet står stilla.) Sedan dumpade jag i tonvis med sten i rännan och täckte med ett tunt lager jord. Kommer säkert sätta sig lite, men det spelar ingen roll. Har ingen bra bild på de två sluten av gången men jag funderar på att kanske gräva ner några ordentliga stenar på högkant (har några 15 cm tjocka 30x30 betongblock) eller kanske ännu enklare gräva en ränna och gjuta en liten kant i betong. Problemet är att jag måste ha något som tar upp en 10–15 cm höjdskillnad mellan "gången" och utanför, för att kvar täckmaterialet. En stor stock hade varit snyggt, men blir som sagt rejält halt (och notera hur mycket stora stenar man kan ramla och slå huvudet i eller bryta handleder på). En annan sak jag funderade på var en liten korv av stenar som man eventuellt skulle kunna förstärka lite inuti med lite grovbetong, som jag har några säckar kvar av i garaget efter att ha gjutit plintar till en redskapsbod. Den behöver inte motstå någon särskilt enorm belastning, utan bara se till att inte fliset/barken rinner i väg. Större stenar vore snyggt, men jag orkar nog inte bära mer än 50–60 kg några större sträckor (och bara några gånger på en dag innan kroppen börjar klaga) men kanske kan jag hitta några stenar som är platta: då kan man ju fuska lite undertill (knytnävsstora stenar blandat i betong med platta större stenar ovanpå).

Idén med en gång av trä är inte så dum, men då måste jag gissningsvis ändå göra någon typ av underarbete så att inte ogräs växer under den? Man kunde ju lägga den på stockar (så man slipper plintar och grejer) men i så fall behöver de vara impregnerade och även om jag kanske oroar mig i onödan så känner jag mig lite tveksam till impregnerat trä precis bredvid odlingar.

Att odla klöver eller örter är en bra idé, men jag funderar på om den kanske inte är rätt för mig just nu. Hade inte tänkt på insekterna men det är klar att alla blommor lär dra till sig sådana, just där barnfötterna lär trampa runt. Det blir rätt mycket barfota i trädgården på sommaren för både eget barn och grannbarn, så jag kanske hoppar över den idén. Dessutom hade jag tänkt att jag skulle slippa klippa regelbundet och ska jag klippa kan jag nästan lika väl ha gräs, eftersom denna gång ligger mellan en liten plätt gräs och gräsmattan på baksidan, så jag passerar ändå där med klipparen. Jag köpte lite på impuls ett runt "odlingsrör" också (50 cm högt, 50 cm i diameter) och man skulle kanske kunna tänka sig att odla lite klöver där. Förutom häckväxter så har jag nog inte planterat något i trädgården som inte är ätbart, men det kunde vara riktigt snyggt med blodklöver som ett starkt kontrasterande inslag blad flis/bark och i övrigt rätt gröna växter.

Har faktiskt läst den där bloggartikeln om träflis och det var därför jag initialt tänkte på det. Jag funderar på att under hösten prata med en arborist om några tallar som står lite lurigt nära tomten, och det är möjligt att de har flis de behöver bli av med så kanske kan jag rentav få ett par kubik gratis eller billigt. Ska man köpa träflis i handeln så känns det som prissättningen ofta blir lite som den där sandlådesanden från Hasselfors som kostar 4 kronor litern ... enda nackdelen med träflisen är väl att den är mindre skön att gå barfota på än barken, särskilt om man får "gratis skrot" från skogen. Å andra sidan har jag ju manuellt sållat säkert 50 m³ jord det senate året så att manuellt sålla ett par kubik flis genom något lämpligt stålnät är ju ingen match :D Eller så börjar jag med bark och ser hur länge det håller och fyller på med flis om det känns som att jag behöver fylla för ofta... oavsett så är ju tanken att någon gång då och då gräva bort det nedersta förmultnade och ersätta med nytt material.
 
Eftersom lillskruttan varit hemma från skolan hela veckan pga snuva så har vi hunnit flytta på jordgubbarna från pallkragarna in i den nya planteringsvolymen, som också beretts med lämpligt substrat. Nu står en pallkrage kvar med ett par chiliplantor tills min fru inser att det nog inte blir någon chili på dem (plantorna, inte kragarna) i år – de såddes typ i juni, och tydligen ska man börja förgro dem i februari eller något …

Trädgård med flyttade jordgubbsplantor i planteringsvolym och en tom pallkrage med chiliplantor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En fundering är att det blir en planteringscylinder någonstans hitom pallkragens nuvarande centrum, och där funderade jag på någon onyttoväxt för en gångs skull. Den där nämnda klövern eventuellt.
 
Chiliplantorna kan ni sätta i krukor och ha i köksfönstret.
Flytta ut dem igen till våren.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.