Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
Nej, det är inte alternativet, för det implicerar att det är det enda alternativet. Det finns många fler alternativ.
Nej de finns inte många fler alternativ. Du har däremot rätt i att det inte endast finns två alternativ. Det finns tre.
1. Ingen får vistas där
2. Vissa får vistas där
3. Alla får vistas där

Alternativ 3 har form stängt för närvarande.
Menar du att alternativ ska baseras på annat än ett vaccinpass? Kanske ett lotteri? Eller postnummer? Eller någon annan faktor. Motivera i så fall urvalet.
 
Intressant hur det har spårat ut. När man börjar prata om mobbning här i tråden.
Men visst för all del.
För er som drar alla här över samma kam. Jag är vaccinerad...

Att jämföra vaccin och köra bil. Så det är en väldigt mycket större kostnad för samhället om man skulle skippa körkort.
Sen kan man fundera på kostnaderna för samhället corona vs bilkörning
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
harry73
P Pin skrev:
Det finns tre.
1. Ingen får vistas där
2. Vissa får vistas där
3. Alla får vistas där
Färre får vistas där samtidigt
Man lägger större resurser på sjukvården
Man ska hålla distans
Man ska ha skyddsutrustning
Sedan kan man göra en underfördelning i att färre får vistas där samtidigt med oändligt många delalternativ.
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Staffans2000
tusenett skrev:
Nästa gång kan det vara en själv som står på ”andra sidan” och har en ”övertygelse” som man tror på och då kommer man inte tycka det är lika kul att inte få tillträde till olika tillställningar pga sin åsikt.
Det löser de galant, genom att helt enkelt byta åsikt så att de hela tiden står i det andra ledet i mobgruppen, vem det än är, de framför dom sparkar på.

tusenett skrev:
När politikerna väl fått verktygen att särskilja människor kommer de använda dessa till det som de tycker passar. Bättre att det inte finns en massa exempel på redan genomförda inskränkningar de kan använda som argument för sina egna nyckfulla påhitt som jag kanske inte alls håller med om nästa gång.
Ja. För ingen tror väl att dessa "pass" kommer att försvinna när Coronan mattats av? Eller har ni inte tänkt på vilket fantastiskt övervakningssystem ni vill ge staten eller den som uppgifterna säljs till. Det syns när, var och hur du reser, fritidssysslor, restauranger, vilket politiskt parti du besöker, vilken demonstration du deltar i. Ja, allt tänkbart godis varje regering kan drömma om. Och det är ni stolta och glada att få dela med er av. Är ni på riktigt!

Staffans
 
Redigerat:
  • Gilla
EPG och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att jämföra vaccin och köra bil. Så det är en väldigt mycket större kostnad för samhället om man skulle skippa körkort.
Det är givetvis principen som illustreras här - att vi redan har etablerat villkor för att göra många saker som vi gärna vill göra lite hur vi vill med. Att kostnaderna skulle vara avsevärt större utan körkort känns inte helt självklart givet totalnotan för covid. Jag tror tex inte vi skulle gå från 250 döda per år till 7-8000 bara för att ett körkortskrav slopades.

Just nu är det ju oerhört tydligt att det är icke vaccinerade som gör att samhället fortfarande är delvis nedstängt.

I morgontidningen kunde jag läsa att 7 av 10 på intensiven i VGR var ovaccinerade och av de resterande så hade man en dos. Noll patienter med dubbla doser.
 
  • Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Nästa gång kan det vara en själv som står på ”andra sidan” och har en ”övertygelse” som man tror på och då kommer man inte tycka det är lika kul att inte få tillträde till olika tillställningar pga sin åsikt.
Det är inte pga en åsikt du skulle nekas tillträde till tex en fotbollsmatch, det är för att du ovetandes kan smitta andra och att risken för att du gör det är MYCKET större än om du är vaccinerad.

Du kan inte heller åka till vissa länder utan vaccinpass. Det beror inte på vad du tycker i frågan om vaccin, utan det handlar bara om att du ökar risken för medborgare/länder/samhällen.
 
  • Gilla
Guzzi och 6 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är givetvis principen som illustreras här - att vi redan har etablerat villkor för att göra många saker som vi gärna vill göra lite hur vi vill med. Att kostnaderna skulle vara avsevärt större utan körkort känns inte helt självklart givet totalnotan för covid. Jag tror tex inte vi skulle gå från 250 döda per år till 7-8000 bara för att ett körkortskrav slopades.

Just nu är det ju oerhört tydligt att det är icke vaccinerade som gör att samhället fortfarande är delvis nedstängt.

I morgontidningen kunde jag läsa att 7 av 10 på intensiven i VGR var ovaccinerade och av de resterande så hade man en dos. Noll patienter med dubbla doser.
Tja det som gör att jämförelsen är helt uppåt väggarna är enkel. Varför krävs det körkort? Jo för att visa att man köra bil prsktiskt och kan trafikreglerna.
 
harry73 harry73 skrev:
Färre får vistas där samtidigt
Man lägger större resurser på sjukvården
Man ska hålla distans
Man ska ha skyddsutrustning
Sedan kan man göra en underfördelning i att färre får vistas där samtidigt med oändligt många delalternativ.
Färre får vistas där samtidigt var ju mitt alternativ 2. Vilka ska få få vistas för menar du och vilka ska inte. First come first serve? Färre är samma sak som vissa, även om det inte nödvändigtvis är de vaccinerade.

Lägger vi inte redan så stora resurser vi kan just bu och på kort sikt? Hur det var innan pandemin behöver vi inte diskutera då det är historia. Även långsiktigt kan vi lägga mer resurser. Förvänta dig ingen revolution här och nu.

Distans började vi med för 18 månader sedan. Det är ju just detta som gör att vi inte är tillbaka i normalläget. Ska vi bara sitta på tex av 10% av stolarna? Det bästa är ju isolering, men det verkar de ovaccinerade inte acceptera. Visa aktiviteter går inte att genomföra med distans.

Skyddsutrustning, menar du munskydd? Det skyddar ju inte den som bär det utan omgivningen. Ska ovaccinerade bära munskydd men inte vaccinerade? Eller menar du att alla måste bära munskydd? Eller är det avancerad skyddsutrustning du menar, i så fall räcker den inte ens till de ovaccinerade.

Största problemet är inte att jag argumenterar emot dig utan att de ovaccinerads inte tycks vilja ha något av dina alternativ.
 
A
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte pga en åsikt du skulle nekas tillträde till tex en fotbollsmatch, det är för att du ovetandes kan smitta andra och att risken för att du gör det är MYCKET större än om du är vaccinerad.

Du kan inte heller åka till vissa länder utan vaccinpass. Det beror inte på vad du tycker i frågan om vaccin, utan det handlar bara om att du ökar risken för medborgare/länder/samhällen.
Visst, visst, inte en åsikt utan ett beslut.

Ja, man ökar risken om man inte vaccinerad. Det är något som måste hanteras av samhället att alla inte vaccinerar sig. T.ex. genom att övertyga så många som möjligt att vaccinera sig med bra kommunikation och kunskapsspridning och att med allmänna råd.

Jag tycker att man ska undvika alla dessa ”pass” så mycket som möjligt, men inser naturligtvis att någonstans går gränsen där man kanske _måste_ kräva något dylikt för att samhället slutar fungera annars. Jag tycker dock inte vi är där än. Och nej, jag vet inte vart gränsen dras, bara att man ska ska undvika inskränkningar i folks frihet i största möjligaste mån. Det finns många som tycker gränsen redan är passerad, jag är inte en av dem.

Att andra länder inte tillåter inresa utan vaccinpass måste naturligtvis de som inte vaccinerar sig anpassa sig till.
 
  • Gilla
BirgitS och 3 till
  • Laddar…
En skillnad till corona vs körkort.
Du måste inte ha körkort. Du klarar sig ofta ändå. Men visst vill du ha körkort finns det krav. Men i corona världen så ska man straffas. Och det är inte frivilligt.

Dock måste pudla. Gällande kostnaden bil vs corona Corona är dyrare. Dock vet jag inte samhällsekonomiskt. En krock på rätt ställe så stoppas trafiken mer eller mindre i halva Stockholm. Det kostar samhället väldigt mycket pengar. Men som sagt sjukvårdskostnaderna där vinner troligtvis vid corona.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
En skillnad till corona vs körkort.
Du måste inte ha körkort. Du klarar sig ofta ändå. Men visst vill du ha körkort finns det krav. Men i corona världen så ska man straffas. Och det är inte frivilligt.

Dock måste pudla. Gällande kostnaden bil vs corona Corona är dyrare. Dock vet jag inte samhällsekonomiskt. En krock på rätt ställe så stoppas trafiken mer eller mindre i halva Stockholm. Det kostar samhället väldigt mycket pengar. Men som sagt sjukvårdskostnaderna där vinner troligtvis vid corona.
Kan man inte klara sig utan både körkort och covidpass? Varför är covidpasset nödvändigt? Nog är det väl frivilligt att vaccinera sig eller inte, Det har vi väl alla varit överens om sedan början av tråden.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
P Pin skrev:
Nog är det väl frivilligt att vaccinera sig eller inte, Det har vi väl alla varit överens om sedan början av tråden.
För tillfället, ja. Men krävs det registrering hos staten för att köpa mat eller åka kollektivt, kan man omöjligt tala om frivillighet. Då blir vi istället tvångsregistrerade. Sug på det ordet. Tvångsregistrerade. Låter det inte lite surt?

Staffans

S
 
harry73
P Pin skrev:
Största problemet är inte att jag argumenterar emot dig utan att de ovaccinerads inte tycks vilja ha något av dina alternativ.
Jag tycker att ett väldigt stor problem är att du låtsas att det är den absoluta sanningen du berättar, medan det inte är det. Det gör dig inte trovärdigt.

I början av pandemin tyckte många att Tegnell var en kommunikativ katastrof, och kanske han var det, men han sa alltid sanningen. Jag saknar den Tegnell. Nu för tiden ska allt som sägs, vara ett argument för eller uppmaning till vaccin. Väldigt ofta tummar man då på sanningen. Det är en kommunikativ katastrof, för när folk förstår att du ljuger, blir det mycket svårt att övertyga dem
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Då får du gärna komma med ett annat exempel, där man har sjukförsäkring och befolkningen är mycket friskare än i Sverige (pga sjukförsäkringssystemet så klart)
Varför ska jag göra det? Finns det ens länder, som i övrigt liknar Sverige åtminstone översiktligt, där sjukvården betalas genom försäkringspremier?

Jämför med andra sorters försäkringar. Brukar man inte försöka hitta en försäkring med den lägsta premien, givet att försäkringen uppfyller ens övriga krav?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.