Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Att jämföra vaccin och köra bil. Så det är en väldigt mycket större kostnad för samhället om man skulle skippa körkort.
Hur mycket större?

[Edit: frågan är besvarad i inlägg #2041].
 
Redigerat:
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. För ingen tror väl att dessa "pass" kommer att försvinna när Coronan mattats av? Eller har ni inte tänkt på vilket fantastiskt övervakningssystem ni vill ge staten eller den som uppgifterna säljs till. Det syns när, var och hur du reser, fritidssysslor, restauranger, vilket politiskt parti du besöker, vilken demonstration du deltar i. Ja, allt tänkbart godis varje regering kan drömma om. Och det är ni stolta och glada att få dela med er av. Är ni på riktigt!
Det finns väldigt få fascistpartier i riksdagen och det kommer troligen inte att ändras radikalt framöver, så någon jätterisk för ditt scenario ser jag inte i min kristallkula.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
harry73
Du skrev att ett sjukflösäkringssystem skulle leda till att folk skulle ta mindre risker med hälsan.
Är det då för mycket begärt att du underbygger ditt påstående med fakta från andra länder? T ex genom att visa att färre röker eller dricker alkohol, eller kör försiktigare i trafiken?

Du bara bluffar och det är ett riskabt sätt att argumentera.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
MathiasS MathiasS skrev:
Det är givetvis principen som illustreras här - att vi redan har etablerat villkor för att göra många saker som vi gärna vill göra lite hur vi vill med. Att kostnaderna skulle vara avsevärt större utan körkort känns inte helt självklart givet totalnotan för covid. Jag tror tex inte vi skulle gå från 250 döda per år till 7-8000 bara för att ett körkortskrav slopades.
För att jämförelsen ska vara giltig behöver ingenting ändras vad gäller körkortskrav.

Att stoppa ovaccinerade från att delta i vissa evenemang är jämförbart med att förbjuda folk utan körkort att köra bil.
 
P Pin skrev:
Kan man inte klara sig utan både körkort och covidpass? Varför är covidpasset nödvändigt? Nog är det väl frivilligt att vaccinera sig eller inte, Det har vi väl alla varit överens om sedan början av tråden.
Du ser inte skillnaden? Det är inte frivilligt om man får straff för att man inte gjorde som man skulle.
Om jag avstår från att köra bil, får jag något straff då? Nix, du fortsätta gör som du vill.

Men varför är det så viktigt för er att alla vaccinerar sig? Så viktigt att man väljer olika sätt att straffa människan på?
Har ni ens tagit reda på hur viktigt det är att siffrorna kommer över 80%? Vad händer om det bara blir 82% som vaccinerar sig?
 
P
P Pin skrev:
Kan man inte klara sig utan både körkort och covidpass?
Covidpass inskränker friheten.
Det gör väl inte avsaknaden av körkort? ;)
 
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För tillfället, ja. Men krävs det registrering hos staten för att köpa mat eller åka kollektivt, kan man omöjligt tala om frivillighet. Då blir vi istället tvångsregistrerade. Sug på det ordet. Tvångsregistrerade. Låter det inte lite surt?
Vi är alla redan "tvångregistrerade". Har du försökt ha att göra med en myndighet eller göra en transaktion med ett större bolag utan att uppge personnummer på sistone?
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Det finns väldigt få fascistpartier i riksdagen och det kommer troligen inte att ändras radikalt framöver, så någon jätterisk för ditt scenario ser jag inte i min kristallkula.
När jag tittade senast, fanns det inga.
Men kom ihåg historien. Det var inte längesedan socialdemokraterna beordrade sina "nyttiga idioter" till fackanslutna att spionera på sina kollegor på sjukhusen för att avslöja och avskeda kommunister. Allt för att rensa ut obekväma individer som inte lydigt rättade in sig i leden.
Så du tror verkligen att en stats ledning kan motstå frestelsen att kunna kartlägga varenda medborgares förehavanden. De har ju tillochmed lyckats få populasen att vaccinera sina egna barn, trots att de löper en väldigt liten risk.

Staffans
 
Redigerat:
P pmd skrev:
För att jämförelsen ska vara giltig behöver ingenting ändras vad gäller körkortskrav.

Att stoppa ovaccinerade från att delta i vissa evenemang är jämförbart med att förbjuda folk utan körkort att köra bil.
Du vill inte förstå att liknelsen inte fungerar.?
Orkar jag att få dig att förstå?
Nä jag gör inte det. Om du inte förstått skillnaden ännu kommer du aldrig göra det.
Men å andra sidan varför måste man ens göra en jämförelse? Nä fundera lite själv.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P
B Besiman skrev:
[länk]
Det var väl någon som missade att det ska vara nanochips och inte mikrochips. En kommunikationsmiss helt enkelt.
 
  • Haha
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Vi är alla redan "tvångregistrerade". Har du försökt ha att göra med en myndighet eller göra en transaktion med ett större bolag utan att uppge personnummer på sistone?
Det är illa nog som det är. Men det blir väsentligt värre när du skall "blippa" varje gån du går på bio, frisör, offentlig toalett, restaurang, försäkringskassan etc etc etc ...
Resultatet blir en total övervakning.


Staffans
 
F
R Rkarlsson skrev:
Söker du runt finns mallen redan klar med stjärnan, och länk var du kan beställa.

Förlåt mina ordval men frasen är en komplett idiot som skriver "Därför hoppas jag att Sverige också genomför vaccinationspass för att få tillgång till offentliga platser."

Stanna för fan hemma om du är livrädd. Jävla diktaturfasoner.
Jag vet inte vilka läkarkunskaper du har som kan idiotförklara andra för att DU inte vågar vaccinera dig utan föredrar att fortsätta sprida smittan. Egoism brukar det ofta benämnas..
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du ser inte skillnaden? Det är inte frivilligt om man får straff för att man inte gjorde som man skulle.
Om jag avstår från att köra bil, får jag något straff då? Nix, du fortsätta gör som du vill.
Att avstå från att köra bil är inte samma sak som att inte ha körkort. Den som har körkort kan avstå från att köra bil precis som den som är vaccinerad kan låta bli att besöka evenemang där det finns mycket folk.

Men den som inte har körkort kan inte avstå från att köra bil eftersom den inte ens får köra bil.
Analogin med ovaccinerade är uppenbar.
Har ni ens tagit reda på hur viktigt det är att siffrorna kommer över 80%? Vad händer om det bara blir 82% som vaccinerar sig?
Det är ingen som vet exakt hur många som behöver vaccinera sig för att vi ska få flockimmunitet. Så länge inte smittspridningen avtar och sen håller sig på en låg nivå så har vi inte flockimmunitet och då behöver fler vaccinera sig.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du vill inte förstå att liknelsen inte fungerar.?
Varför fungerar den inte?
 
Staffans2000
F frasen_36 skrev:
Egoism brukar det ofta benämnas
Andra kallar det "försiktighet". Vänta några år innan du mopsar upp dig, för det kan slå tillbaka som en taskspark.

Staffans
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.