Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
harry73 harry73 skrev:
Nej, frågan är just varför folk inte vill vaccinera sig, så den delen är on topic.
Vilken del är det du menar är on topic? Svar på frågan i trådstarten naturligtvis, men vad är det för skäl som du läst i tråden för att inte vaccinera sig?
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jaså? Gör du?
Livet är fullt av medvetet risktagande. Så, gäller ditt "vuxna" ansvarstagande bara andra. DVS de som inte vaccinerat sig? Eller skall du ställa dig sist i sjukhuskön ifall du inte skött din hälsa helt optimalt, alltid?
Som nästan alla förstår, blir det en fullständigt omöjlig avvägning att bedömma vilket riskbeteende som skall nedprioriteras i sjukvården. Kanske ditt lullande på den knökfulla Smögenbryggan kan likställas med mitt val att avvakta med vaccineringen? Sedan kommer alla de som av olika anledningar inte kan/bör/skall vaccinera sig. Vem skall avgöra det och hur skall det gå till. Det blir ännu en omöjlig gränsdragning.

Alternativet är naturligtvis att helt ignorera annat risktagande såsom rökning, krökning, oskyddat sex, MC:körning, icke absolut nödvändig bilkörning, riskfyllda sporter, dåliga matvanor, drunkningar, samt allt annat vårdslöst beteende vi utsätter oss för dagligen och bara ge oss på en minoritet i taget.
Vem vet. Nästa gång kanske det är de med läs och skrivsvårigheter som anses vara en samhällsfara:D.

Staffans
Du älskar att tjafsa tydligen.

Ingen är perfekt, men i detta fallet gör man ett val, man väljer att vara med om att riskera att överbelasta sjukvårdssystemet eller så väljer man att bidra till att minska risken för det.

Vad jag vet har vi inget annat i samhället just nu som riskerar att få sådana konsekvenser.

Väljer man att inte bidra till att minska risken för ett sjukvårdshaveri, utan tvärtom, motarbetar det så har man gjort ett val och borde rimligtvis stå för det.

As simple as that.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nu blev det nån slags mobbningstråd, där alla som är före vaccin, mobbar de som inte tänker vaccinera sig.
Då blir tråden kontraproduktivt.
Jag är för vaccinering Harry så med din grova generalisering utnämner du mig till mobbare.
Sådana anklagelser kastar man inte ur sig hur som helst så upp till bevis.

Vem har jag mobbat?
 
  • Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Ni som är mot covidvaccinet och skriver om människors lika värde när covidpass kommer upp. Tycker ni att ni själva är mindre värda eftersom ni inte vill skydda er med vaccin, eller är ni kanske bättre än mig som inte ens behöver vaccin?
Jag är emot covidpass och har vaccinerat mig.
 
  • Gilla
EPG och 2 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Jag är emot covidpass och har vaccinerat mig.
Om vi inte använder covidpass blir större tillställningar stängda för oss alla ett tag till.,Ekonomin och arbetstillfällen påverkas negativt.
Vilka är dina argument mot?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Tänk... Går det att få dig att förstå att vi alla är lika mycket värda?
Det är vi inte. Sjukvården har ändliga resurser och måste prioritera.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Alternativet är naturligtvis att helt ignorera annat risktagande såsom rökning, krökning, oskyddat sex, MC:körning, icke absolut nödvändig bilkörning, riskfyllda sporter, dåliga matvanor, drunkningar, samt allt annat vårdslöst beteende vi utsätter oss för dagligen och bara ge oss på en minoritet i taget.
Eftersom sjukvården inte betalas med försäkringar så har vi mycket litet begrepp om vad den kostar oss. Om sjukvården istället blev försäkringsbaserad skulle nog rätt många se till att bete sig på ett sätt som minimerar försäkringspremien.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
P
Bananskalare Bananskalare skrev:
Hur kan man tycka att en viss grupp människor inte ska ha rätt till sjukvård?
Hur kan man tycka att samma grupp inte ska ha rätt att vara på vissa platser?
Detta enbart för att man valt att inte vaccinera sig?
Hur kan man tycka att en viss grupp människor inte ska få köra bil på allmän väg?
Detta enbart för att man valt att inte ta körkort?
 
  • Gilla
  • Haha
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
harry73
P pmd skrev:
Eftersom sjukvården inte betalas med försäkringar så har vi mycket litet begrepp om vad den kostar oss. Om sjukvården istället blev försäkringsbaserad skulle nog rätt många se till att bete sig på ett sätt som minimerar försäkringspremien.
Du menar som i USA?
 
P
harry73 harry73 skrev:
Nu var det ursprungligen en tråd (eller poll) om varför man valde att inte vaccinera sig.
Det är lärorikt att höra andras åsikter. Inte för att de nödvändigtvis har rätt, men för att lära sig hur andra tänker.

Nu blev det nån slags mobbningstråd, där alla som är före vaccin, mobbar de som inte tänker vaccinera sig.
Då blir tråden kontraproduktivt.

Världen går inte under för att en del inte vill ha vaccin. Det gjorde den inte heller medmässlingen, polio eller svininfluensan.

Polarisering och brist på respekt för varandra kanske gör det.
Att påpeka att vi fortare blir av med hotet från covid-19 om alla som kan vaccinerar sig är inte mobbing. Det är ett enkelt konstaterande av faktum.

Det är heller inte mobbing att propagera för vaccinering. Jag förespråkar inte vaccineringstvång. Det enda vettiga sättet att få folk som är ovilliga att vaccinera sig är att övertyga med argument.
 
  • Gilla
linneac och 7 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Om vi inte använder covidpass blir större tillställningar stängda för oss alla ett tag till.,Ekonomin och arbetstillfällen påverkas negativt.
Vilka är dina argument mot?
Jag tror jag redan har redogjort för mina argument. Inskränkningar i den personliga friheten ska helst undvikas så långt det är möjligt.

Nästa gång kan det vara en själv som står på ”andra sidan” och har en ”övertygelse” som man tror på och då kommer man inte tycka det är lika kul att inte få tillträde till olika tillställningar pga sin åsikt.

När politikerna väl fått verktygen att särskilja människor kommer de använda dessa till det som de tycker passar. Bättre att det inte finns en massa exempel på redan genomförda inskränkningar de kan använda som argument för sina egna nyckfulla påhitt som jag kanske inte alls håller med om nästa gång.

Jag tar i princip hellre det kanske lite dyrare kortsiktiga priset det eventuellt kostar för att de inte ska hålla på och kladda i medborgarnas fria val.
 
  • Gilla
linneac och 5 till
  • Laddar…
P
harry73 harry73 skrev:
Du menar som i USA?
Finansieringen av sjukvården i USA är rätt komplicerad så jag avstår från att göra några jämförelser.
 
harry73
P pmd skrev:
Finansieringen av sjukvården i USA är rätt komplicerad så jag avstår från att göra några jämförelser.
Då får du gärna komma med ett annat exempel, där man har sjukförsäkring och befolkningen är mycket friskare än i Sverige (pga sjukförsäkringssystemet så klart)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Jag är för vaccinering Harry så med din grova generalisering utnämner du mig till mobbare.
Sådana anklagelser kastar man inte ur sig hur som helst så upp till bevis.

Vem har jag mobbat?
Om du missade mitt inlägg Harry så ställer jag frågan igen

Vem har jag mobbat?
 
  • Gilla
uplj och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
harry73 harry73 skrev:
Då får du gärna komma med ett annat exempel, där man har sjukförsäkring och befolkningen är mycket friskare än i Sverige (pga sjukförsäkringssystemet så klart)
Normalt är väl sjukförsäkringen i USA något som betalas av arbetsgivaren som en gruppförsäkring och det innebär att hur en viss person beter sig när det gäller rökning etc. inte påverkar personens utgifter. Eller?
För i så fall har ju inte det amerikanska systemet inga likheter med det som pmd skrev om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.