Jag köpte en DeWalt med Ni-MH-batterier 2007, när jag flyttade till lägenhet, batteriet var stendött 2012 när jag flyttade till bostadsrätt, köpte då ett blå Bosch kit som idag kallas 12V, li-ion baserat. Ett av tre batterier börjar kännas väldigt trött, men det är samma batteri till maskinerna idag så det är inget problem att skaffa nya. (Själv överväger jag att byta celler istället).
 
N Nikorasu skrev:
Vad gör du med skruvdragaren varje dag, då du bor i lägenhet?
Jag utför mest mindre arbeten hos min mor, hon har ett stort hus med tillhörande tomt och ibland får jag åka dit och snickra, riva eller bara vara allmänt händig!

H Harald Blåtumme skrev:
Det största problemet för sällananvändare är att det går så lång tid mellan laddningar att batterierna förstörs.
Jag hade ju dock följt råden kring batterivård, dvs ca halv-laddat eller kanske 60-70% för maximal livslängd på hyllan. Men det är lättare sagt än gjort såklart, svårt att se exakt vad batteriet ligger på utan att sitta med en multimeter och krångla.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att det kommer att finnas batterier till dagens batterimaskiner länge. I och med att de är standardiserade och varje märke har en uppsjö med verktyg till samma batteri kommer vi inte att få se en situation som på 90-talet få det var ett verktyg ett batteri och när batteriet var slut så sneglades det på något nyare.
Tack för ditt svar! Du råkar inte ha koll på hur länge sedan det var som DeWalt bytte till den sortens standard som kör med nu? Jag har en gammal DeWalt laddare som ser helt annorlunda ut, men har ingen aning om åldern på den. Batteritiden är förövrigt 30 sekunder på den :crysmile:
 
H Huzzbutt skrev:
Hikoki har dragare med tillhörande sladdkopplingssystem, de är dock inte billiga, jag tror att du tänker rätt.





Derail deluxe, men det är någon tiondels procent vanligare med inbrott idag än för 15 år sen. Vill man måla fan på väggen är det bättre investerade pengar att köpa en färgspruta än ett larmsystem.
Jag menar på byggen, i företagsbilar mm.
 
S sjoelund skrev:
Jag hade en black and decker från typ 2003 med NiMH batterier. 2019 tyckte jag det var dags att fixa nya batterier då man kunde dra typ 4 skruv och enbart om batteriet kom direkt från laddaren. Men det var billigare att köpa ny skruvdragare då batteriet blivit för ovanligt för att få till vettigt peng.

Batteridrivet är bra om man köper flera enheter i samma system. Då kan det vara värt strulet att hitta ersättare 15+ år senare eftersom man räddar flera verktyg.
Jo jag känner igen detta. Har en gammal B&D -maskin, på den tiden riktigt bra grejer elektriskt och mekaniskt tror det var ELU-teknik i botten. Bytte det där 14,4 V NiCd-packet 2,0 Ah en gång, körde den tills bara för något år sedan och byggde en altan med den. Men när detta ersättnings-batteripack gav upp så var det bara att lämna bakom sig. Helt vansinnigt att offra pengarna på ytterligare ett mycket udda batteripack, NiCd. Maskinen helt enastående iofs men tiden gick ifrån den. Skapad i en tid där man ännu inte hittat fram till dagens standardiserade batterisystem, alla batterimaskiner hade sitt eget och det var inget bra alls på sikt - oavsett hur bra själva maskinerna var.
 
Tror den billigaste dragaren från Lidl uppfyller dina krav, för övrigt de krav som 99% av alla här har på en dragare. Cellerna i Li akkar tillverkas alla av ett fåtal företag, Sanyo och Panasonic är störst. Så det är samma sak i under plasten i alla. De håller säker minst 20 år, men antalet batterisystem håller på att minska (tex genom Bosch Open Battery) så du kommer säkert att kunna köpa nya då också.
 
  • Gilla
Otidsenlig och 2 till
  • Laddar…
N Nikorasu skrev:
antalet batterisystem håller på att minska (tex genom Bosch Open Battery) så du kommer säkert att kunna köpa nya då också.
Med det problemet att just ditt system kanske inte finns i framtiden om de går över till samma överallt. De flesta idag kan du konvertera mellan massa olika system. Men har du Ryobi 18V så finns det inte många adaptrar att använda deras batterier i andra system (för du sticker in dem i maskiner; de flesta 18V hakar du på undersidan). Det vore dock toppen om de alla körde samma. Att de kör 12V, 18V, 36V för det mesta och det mest är det mekaniska som skiljer är en bra start.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag köpte en DeWalt med Ni-MH-batterier 2007, när jag flyttade till lägenhet, batteriet var stendött 2012 när jag flyttade till bostadsrätt, köpte då ett blå Bosch kit som idag kallas 12V, li-ion baserat. Ett av tre batterier börjar kännas väldigt trött, men det är samma batteri till maskinerna idag så det är inget problem att skaffa nya. (Själv överväger jag att byta celler istället).
Har du den kvar från 2012?
 
A Andy78 skrev:
Har du den kvar från 2012?
Jadå, använde den innan idag, med batterier köpta i samma kit, tillverkat 2011 enligt datumstämpel (köpte ett kit med skruvdragare, skruvknackare, minitiger, multicutter, ficklampa, laddare och tre batterier. Allt lever än)
 
Har en Elu 12v (DeWalt) från 90-talet nån gång där ett av två medföljande batterier fortfarande är fungerande……..
Inget man skruvar trall med kanske men ett antal skruv i sträck fungerar innan strömmen är slut…..
Hittat några gamla Makita i gömmorna både 7,2 och ”nya starka” 9,6 ska se om det inte går att få liv en en sån med ;)
 
  • Gilla
Tori
  • Laddar…
C chromatic91 skrev:
Jag hade ju dock följt råden kring batterivård, dvs ca halv-laddat eller kanske 60-70% för maximal livslängd på hyllan. Men det är lättare sagt än gjort såklart, svårt att se exakt vad batteriet ligger på utan att sitta med en multimeter och krångla.

/QUOTE]

På mina blå Bosch är de bara o klicka på en knapp på batteriet o se hur laddat det är med några dioder...
 
J Joonazz skrev:
På mina blå Bosch är de bara o klicka på en knapp på batteriet o se hur laddat det är med några dioder...
Det är det på mina Ryobi också. Men ibland kan den visa 1/4 staplar och väntar man någon minut så visar den 3...

De flesta av mina Li-Ion batterier är märkta med eller säger i instruktionerna att ladda var tredje månad om du inte använder dem.
 
Köp en ny populär riktigt bra maskin och när/om du framöver behöver nytt batteri kolla Tradera och Blocket. Då har det kommit ny teknologi och folk vill sälja sina gamla oanvända reservbatterier för att köpa nya prylar.
Jag kör med Atlas Copco/AEG/Milwaukee-maskiner med NiMh och NiCad-batterier. Fantastiska kvalitetsmaskiner.

/Höghus
 
Jag skulle inte råda någon att skaffa maskiner i gamla NiCD eller NIMH idag, väldigt föråldrad och underlägsen batteriteknologi på alla sätt.

Vad jag gjort är nog ganska vettigt.

A. Vad är det för maskiner jag ser behov av framöver.
B. Vilka batterisystem täcker dessa behov. OBS: kan vara flera, inte alla maskiner gör sig rättvisa i 12V (onödigt klena) resp 18V (onödigt tunga).
C. Acceptera att du kan behöva maskiner i flera batterisystem typiskt 12V, 18V, kanske 36V om du shoppar trädgårdsprylar. Behöver inte vara från samma märke såklart.

Har själv landat i Milwaukee M12 som har en del riktigt härliga små skruvmaskiner för mina behov, samt Ryobi One+ (18v) med en del mer effektslukande grejer typ cirkelsågar, terrassborstar, häcksaxar, grästrimmers som funkar mycket bra.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag skulle inte råda någon att skaffa maskiner i gamla NiCD eller NIMH idag, väldigt föråldrad och underlägsen batteriteknologi på alla sätt.

Vad jag gjort är nog ganska vettigt.

A. Vad är det för maskiner jag ser behov av framöver.
B. Vilka batterisystem täcker dessa behov. OBS: kan vara flera, inte alla maskiner gör sig rättvisa i 12V (onödigt klena) resp 18V (onödigt tunga).
C. Acceptera att du kan behöva maskiner i flera batterisystem typiskt 12V, 18V, kanske 36V om du shoppar trädgårdsprylar. Behöver inte vara från samma märke såklart.

Har själv landat i Milwaukee M12 som har en del riktigt härliga små skruvmaskiner för mina behov, samt Ryobi One+ (18v) med en del mer effektslukande grejer typ cirkelsågar, terrassborstar, häcksaxar som funkar mycket bra.
Om det var mitt svar du kommenterar så har du nog läst lite slarvigt. Jag rekommenderar en ny maskin och då får du inte vare sig nimh eller nicad-batterier.
Jag skaffade mina första maskiner för länge sedan innan liion fanns.

/Höghus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.