Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Det går alldeles utmärkt att bli kvar här och vänta tills det globala vansinnet lagt sig.
Men risken finns naturligtvis att Italiens Facistlagar att bara folk med intyg får åka buss, gå på restaurang eller besöka sjukhus, även kommer hit. Vissa här har ju redan tagit på sig sin bruna skjorta.

Staffans
Tja det är ju faktiskt så att ni riskerar gamla och sjuka eftersom ni kan gå runt med smittan.
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tja det är ju faktiskt så att ni riskerar gamla och sjuka eftersom ni kan gå runt med smittan.
Precis som du.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Precis som du.

Staffans
Det är ju mycket mindre risk att en vaccinerade sprider det
 
P
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju självklart att vården inte beror på om man är vaccinerad eller inte.
Det finns väl en viss risk att det kan ändras, om än väldigt liten och avlägsen i Sverige.

Jag läste igår om en amerikansk f.d. soldat som drabbas av något slags gallproblem (tror jag) som normalt är lätt att åtgärda, men det fanns ingen plats på sjukhusen i hans område och när han väl fick en sjukhusplats efter en helikoptertransport hade det gått för långt så han dog.

Man bör ju helst ange en källa till nyheterna här så här är en (fast det var inte den jag läste igår).
https://www.cbsnews.com/news/covid-us-hospital-icu-bed-shortage-veteran-dies-treatable-illness/
 
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Med tanke på hur ni vaccinförespråkare reagerar på de uppgifter som talar mot vaccinet, är det en helt adekvat fråga då ni skyr dem som vampyrer ogillar dagsljus.
Ovetenskapliga argument tål inte dagsljus.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
P
E EPG skrev:
Jo det tror jag absolut att man har fast jag tror fortfarande inte att man har lyckats att uppfinna tidsmaskinen ;)
Se första stycket i inägg #1883.
 
P
E EPG skrev:
Som jag har fattat det så använder Pfizer och Moderna mRNA-teknik och Astra Zeneca RNA-teknik.
Astra Zenecas vaccin använder ett modifierat adenovirus, som får kroppens celler att producera "spikproteiner" vilket i sin tur triggar kroppens immunsystem.
Vilken är den 4:e? Ryska Sputnik? Jensen?
Janssen. Se Läkemedelsverkets sida om godkända vaccin mot covid-19.
https://www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin

Janssens vaccin fungerar på liknande sätt som Aztra Zenecas men med ett annat adenovirus.
Oavsett vilket så är alla sådana som inte har testats i full skala tidigare.
Alla vaccinerna har testats på samma sätt som alla vaccin brukar testas.
Ett riktigt vaccin bygger ju på att man sprutar in en liten dos virus som är så pass försvagat att det inte kan ställa till med någon oreda i kroppen men tillräckligt mycket för att immunförsvaret ska vakna till liv.
Det är en av typerna av "vanligt" vaccin. Det finns fler typer.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
P pmd skrev:
Det finns väl en viss risk att det kan ändras, om än väldigt liten och avlägsen i Sverige.

Jag läste igår om en amerikansk f.d. soldat som drabbas av något slags gallproblem (tror jag) som normalt är lätt att åtgärda, men det fanns ingen plats på sjukhusen i hans område och när han väl fick en sjukhusplats efter en helikoptertransport hade det gått för långt så han dog.

Man bör ju helst ange en källa till nyheterna här så här är en (fast det var inte den jag läste igår).
[länk]
Ja, mitt svar gällde Sverige.

Ja, det är ju inte första gången under pandemin som ambulanser och liknande har cirkulerat runt i städer för att försöka hitta ett sjukhus som inte redan är överfullt. Det har rapporterats från flera håll i världen inkl. i Europa under första vågen.
 
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
En antivaxxare, är väl en person som är emot vaccin i allmännhet. Ungefär som en bilhatare. Eller finns det bilmotståndare som bara föraktar Tatra och Fiat men kramar Morris?
Det finns nog ingen här, förutom Nissens, som inte förstår att: när jag säger att jag väntar med Covidvaccinet därför att jag finner utprovningen vara framhastad. Dvs tillräcklig med vatten har inte flutit under Roma broar ännu, för att eventuella biverkningar har haft tid att dyka upp.
Detta har Nissens missförstått sju gånger!
Så min enda slutsats är att han har grava skriv och läsproblem eller är väldigt rädd för vaccinet eller både och.

Staffans
Jag har överseende med personangreppet och låter det glida förbi…

Det jag svarat på det är en motfråga, och det är : hur många miljoner(miljarder) människor anser du skall vaccineras innan du tycker det är beprövat?

Du har också fått frågan hur många långtidsstudier som brukar göras på vacciner och var du hittat resultat från dem?

Du nämnde något om 2024, men du förklarade aldrig varför, eller vilken rapport som du väntar på då…

Vilka långtidsstudier har gjorts på TBE vaccinet?

Hur gör man långtidsstudier på vaccinet mot säsongsinfluensan?Det är ju nytt vaccin varje år typ?

Om ett vaccin skulle ha någon skade effekt som uppstår efter lång tid så skulle det vara fullständigt unikt, för jag har då aldrig hört talas om något vaccin som haft det.

Så, det är många saker du behöver förklara så att någon skall förstå vad du pratar om.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Staffans2000
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju mycket mindre risk att en vaccinerade sprider det
Det råder det för det första delade meningar om.
Men det beror i hör grad på den livsstil den eventuellt smittade har.

Staffans
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Ovetenskapliga argument tål inte dagsljus.
Kan du utveckla och ge exempel på din tes?

Staffans
 
Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Jag har överseende med personangreppet och låter det glida förbi…

Det jag svarat på det är en motfråga, och det är : hur många miljoner(miljarder) människor anser du skall vaccineras innan du tycker det är beprövat?

Du har också fått frågan hur många långtidsstudier som brukar göras på vacciner och var du hittat resultat från dem?

Du nämnde något om 2024, men du förklarade aldrig varför, eller vilken rapport som du väntar på då…

Vilka långtidsstudier har gjorts på TBE vaccinet?

Hur gör man långtidsstudier på vaccinet mot säsongsinfluensan?Det är ju nytt vaccin varje år typ?

Om ett vaccin skulle ha någon skade effekt som uppstår efter lång tid så skulle det vara fullständigt unikt, för jag har då aldrig hört talas om något vaccin som haft det.

Så, det är många saker du behöver förklara så att någon skall förstå vad du pratar om.
Nej. Inte en åttonde gång.

Staffans
 
P pmd skrev:
Så länge en hyfsat stor majoritet är vaccinerad så är risken inte så stor för en ovaccinerad om den håller avstånd och undviker folksamlingar.
Hur ska ni ha det nu? Nu är inte ovaccinerade så jättefarliga om de håller sig på sin kant. Men enligt Tegnell så ska vi alla hålla avstånd och tvätta händerna. Då är det inte farligt att vara ovaccinerad?
Eller hur ska du ha det nu? Och kom inte och säg att ovaccinerade inte håller avståndet och tvättar händerna.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Hur tänker ni att ni ska få resa utomlands utan vaccin?
Det kanske inte är intressant? Alla är inte intresserade av det. Alltså inget ptoblem.
Eller så accepterar man att vara kvar i Sverige.
 
@Staffans2000 Angående din ståndpunkt i vaccinationsfrågan… så kunde väl inlägg #1 också passa? Jag trodde du syftade på
blackarrow blackarrow skrev:
tvekar, avvaktar
dvs att tidsaspekten och inte mängden vaccinerade avgör.
Med tiden kan biverkningar upptäckas som tidigare avfärdats för att man inte insett eller förstått sambanden.
Varken läkare(vetenskapen) och läkemedelsindustrin är inte direkt kända för att agera snabbt när det gäller nya sjukdomar eller hantera biverkningar på nya läkemedel. Ett år är väldigt kort tid i sådana här sammanhang.
 
  • Gilla
EPG
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.