Äntligen är den klar!. Ärligt talat så var detta apkul så nu har jag fått blodad tand.
Handgjord kniv med ekgrepp och plywoodinslag bredvid ett enklare skärverktyg på en pappershög.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min första egengjorda kniv.
Blad från en gammal sågklinga. En bit ek från ett golvprov. Gillar plywooden som kontrast och der grova bladet.
Med en polering av eggen på Tormeken klarade den papperstestet galant.
Se upp alla grönsaker!
(får upp bilden i huvudet från filmen Long kiss goodnight)
 
Redigerat:
  • Gilla
kamo och 13 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Äntligen är den klar!. Ärligt talat så var detta apkul så nu har jag fått blodad tand.
[bild]
Min första egengjorda kniv.
Blad från en gammal sågklinga. En bit ek från ett golvprov. Gillar plywooden som kontrast och der grova bladet.
Med en polering av eggen på Tormeken klarade den papperstestet galant.
Se upp alla grönsaker!
(får upp bilden i huvudet från filmen Long kiss goodnight)
Tjusig! Gillar att den ser så rå ut! Den ser ut att placera sig bra på zombiedödar-skalan som jag och brorsan alltid brukar jämföra olika saker som kan användas som tillhyggen mot. Bordsben i metall med fästplatta från IKEA brukar komma högt upp också.
 
Klaugust Klaugust skrev:
Tjusig! Gillar att den ser så rå ut! Den ser ut att placera sig bra på zombiedödar-skalan som jag och brorsan alltid brukar jämföra olika saker som kan användas som tillhyggen mot. Bordsben i metall med fästplatta från IKEA brukar komma högt upp också.
Kul att du ser precis det jag önskade, arr den skulle bli rå (det döljer också småmissar amatör som jag är)
Som zombiedödare funkar den nog sämre då den inte är så lång så man får komma lite väl nära!
 
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Trimmerhuvud med lindad gul trimmertråd på grusunderlag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

:thinking:
 
  • Ledsen
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Har du haft knopövningar???
 
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Tillverkat pluggar och fyllt lite pocket holes.

Jag har bara den enkla kreg jiggen så jag får vara lite mer kreativ för att få ut mina pluggar men det funkar helt ok. Bonus är att borrarna utan jigg är bra för raka hål så dom är riktigt användbara för mig som pular på en inte allt för hög nivå.

Hantverksprojekt med hemmatillverkade träpluggar och pocket holes i träbitar, inkluderar borrning utan jigg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träpluggar i pocket holes på träyta med borr bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(gammalt projekt för att visa min poäng och ja det skulle målas)
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Ärligt talat så var detta apkul så nu har jag fått blodad tand.
Ja, nu är det antagligen kört för dig med :D(y)
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Slipade trätrappsteg bredvid dammsugare och elverktyg, visar före och efter lackborttagning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På Chefen och fruns införstådda uppmaning tog jag ett 4 minuters ryck med lackfräs och turboslip vilket gav ett trärent och färdigslipat plansteg:
Trästege med slipade och lackade plansteg, turboslip och lackfräs vilande på stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är duktigt tjock lack som ligger på. gångytan är skadad, vissa ställen med slitmärken ner i trät Baksidan och stycket är dock hyfsade. Nu funderar jag på om det räcker att rugga upp baksida och stycke för att sedan måla rasket med golvfärg. Vad tror eminenserna?
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 3 till
  • Laddar…
Fortsatt med hyveluppfräschning. Planbordet är tillbaka och rör sig så fint så

Uppfräschad hyvelmaskin med renoverat planbord i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Angående höjdjusteringen så såg jag i en tidigare tråd att någon använde en vanlig blocknyckel för att höja/sänka. Det visade sig att en 8mm nyckel med 12kant fäste passar perfekt. En framtida motorisering blev ju plötsligt väldigt enkel :D.

Blocknyckel som används för justering på verktygsmaskinens planbord med synligt skruvfäste.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även kuttern och matarvalsarna åkte på lite puts. Här var det lite lindrigare rost så 5-56 och stålborste/svinto funkade helt ok. Gick över kutter och den släta valsen med ett par fina våtslippapper också. Lagren till kuttern verkar ha klarat sig från fukt tack vare täcksidorna, så dom får sitta kvar.

Uppfräschade hyvelkomponenter med putsade matarvalsar och kutter på en verkstadsbänk
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nya remmar är beställda, så jag börjar få lite hopp om att det här kanske blir skapligt ändå till slut:D.

/DM
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Lyckats få 'faceplaten' att fastna på svarven.

Skiten sitter fast riktigt bra..
Den fasta nyckeln gick sönder (man sätter den så den ska låsa axeln) när jag fäste en hävarm på plattan... Fastkilad faceplate på svarv med en bruten fast nyckel och spån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart faceplate fastkilad på en svarv med spånskärvor i bakgrunden, verktyg synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Faceplate fastsatt på svarv med synlig trasig fast nyckel och träspån i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så nu måste jag få till en 31-32mm tunn fast nyckel innan jag kan fortsätta bända..
 
  • Ledsen
Tule54
  • Laddar…
Någon som har något bra knep?
Träbit fäst på plattjärn inklämd i arbetsbänk med spännanordning och inga tecken på rörelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbiten som är fäst på plattan har ett plattjärn på insidan mot plattan och trots att jag hänger 90kg 50cm ut från centrum händer inte ett jota..
 
Frustrator Frustrator skrev:
Någon som har något bra knep?
[bild]
Träbiten som är fäst på plattan har ett plattjärn på insidan mot plattan och trots att jag hänger 90kg 50cm ut från centrum händer inte ett jota..
Värme?
 
tommib
Gängstång och mothåll med mutter? Det såg ut att finnas hål i plattan.
 
Har testat att värma på plattan (över delen som är pågängad så att säga). Hände inget :(

Plattan har ett hål i axeln, 7mm. Allt jag fäst där i böjer sig pga för tunt gods.
Hålen i själva plattan är där jag fäst plattjärnet med träpinne. :(
 
Frustrator Frustrator skrev:
Har testat att värma på plattan (över delen som är pågängad så att säga). Hände inget :(

Plattan har ett hål i axeln, 7mm. Allt jag fäst där i böjer sig pga för tunt gods.
Hålen i själva plattan är där jag fäst plattjärnet med träpinne. :(
Dum fråga kanske men du har koll på om den är höger- eller vänstergängad? Har inte en aning om hur det är men har själv slitit med prylar till jag kom på att prova åt andra hållet :oops:
 
  • Haha
  • Gilla
Toddbertuzzi och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.