Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
P pmd skrev:
Sommar året runt vore mycket trevligt!

En bättre riskanalys än så kan du väl åstadkomma?

Är det vanligt att allvarliga biverkningar av vaccinering börjar visa sig efter nåt år?
Jag ger dig samma svar som jag gav Birgit eller vem det nu var, hade det varit ett traditionellt vaccin så hade också erfarenheter från andra traditionella vacciner också kunnat vara applicerbara i det här fallet men som sagt så rör det sig i detta fallet om RNA/mRNA-teknik. Något som aldrig tidigare har testats i full skala. Ingen vet med 100% säkerhet när efter man har blivit injicerad som eventuella biverkningar kommer.
 
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
P
E EPG skrev:
Jag ger dig samma svar som jag gav Birgit eller vem det nu var, hade det varit ett traditionellt vaccin så hade också erfarenheter från andra traditionella vacciner också kunnat vara applicerbara i det här fallet men som sagt så rör det sig i detta fallet om RNA/mRNA-teknik. Något som aldrig tidigare har testats i full skala. Ingen vet med 100% säkerhet när efter man har blivit injicerad som eventuella biverkningar kommer.
Men mRNA-vaccinerna har testats i full skala. De har testats på samma sätt som alla vacciner testas.
Det har gått fortare än det brukar göra, inte pga att man har tagit genvägar, utan för att tillsynsmyndigheterna har gett de nya vaccinerna (och inte bara de som är mRNA-baserade) högsta prioritet.

Tekniken att modifiera cellkärnor med hjälp av transfection av mRNA har tagits fram under ett par decennier och nu är den mogen att används för vaccin. I slutändan har man påverkat cellen att producera antikroppar vilket är målet med alla vaccin.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det finns fyra vaccin som är godkända för användning i Sverige. Vilket av dem syftar du på?
Som jag har fattat det så använder Pfizer och Moderna mRNA-teknik och Astra Zeneca RNA-teknik. Vilken är den 4:e? Ryska Sputnik? Jensen?
Oavsett vilket så är alla sådana som inte har testats i full skala tidigare.
Ett riktigt vaccin bygger ju på att man sprutar in en liten dos virus som är så pass försvagat att det inte kan ställa till med någon oreda i kroppen men tillräckligt mycket för att immunförsvaret ska vakna till liv.
Jag läste för någon vecka sedan om Novavax som tydligen skulle vara ett "proteinbaserat" vaccin. Jag vet inte riktigt vad som menas med det men om det betyder att det är inaktiverat virus man sprutar in så låter det ju i alla fall i min värld som ett bättre val om man nu inte orkar vänta nåt år för att se vad som händer med alla de människor som frivilligt har ställt upp som försökskaniner.
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Men mRNA-vaccinerna har testats i full skala. De har testats på samma sätt som alla vacciner testas.
Det har gått fortare än det brukar göra, inte pga att man har tagit genvägar, utan för att tillsynsmyndigheterna har gett de nya vaccinerna (och inte bara de som är mRNA-baserade) högsta prioritet.

Tekniken att modifiera cellkärnor med hjälp av transfection av mRNA har tagits fram under ett par decennier och nu är den mogen att används för vaccin. I slutändan har man påverkat cellen att producera antikroppar vilket är målet med alla vaccin.
Jo det tror jag absolut att man har fast jag tror fortfarande inte att man har lyckats att uppfinna tidsmaskinen ;)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
E EPG skrev:
[…] om man nu inte orkar vänta nåt år för att se vad som händer med alla de människor som frivilligt har ställt upp som försökskaniner.
Det har nu gått ett år och tre månader sedan de fick sina första doser av Comirnaty i alla fall (studien har enligt uppgift över 40 kilopersoner): https://clinicaltrials.gov/ct2/show/NCT04368728
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Hittade lite informarion ang [länk] som händer i israel som 80.8% har fått sin första dos medans 74.3% sin andra.När kommer bubibjörnarna acceptera fakta.
Fakta står ju just där!

Textutdrag med markerad information om Covid-19-vaccinationer och genombrudsinfektioner.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
engs
  • Haha
  • Gilla
Fadai och 9 till
  • Laddar…
Nissens
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Nissens. Jag frågade förut, om du kan läsa. Vilket du inte besvarade. Anledningen är att du gång på gång citerar mina inlägg (se ovan) men besvarar något annat (se nedan).

Så. Kan du läsa? Eller klipper du in text på måfå?

Svar på ditt påstående. -Nej många med min inställning och hälsa, hamnar inte på bårhus. Det är bara ännu ett hittepåfakta alá Nissens.
Kanske för att du vill stilla din egen oro? För du låter väldigt rädd.

Staffans
Det är du som inte tar till dig fakta. Det är många med bra hälsa i din ålder som hamnar på sjukhus i Covid.
I Sverige är det 90% av dem som hamnar på sjukhus med Covid-19 infektion ovaccinerade just nu. Det borde speglas i siffrorna till iva och bårhuset också.

Enligt dig själv är du inte direkt någon ungdom längre så…

Verkligheten visar att en Covidinfektion är väldigt mycket farligare än att vaccinera sig. Tror du något annat så är du helt verklighetsfrånvänd.

Bättre du sprider dina villfarelser bland likasinnade, förslagsvis på kavlaner.se…

Där samlas de som är egocentriska och rädda för både det ena och det andra…
 
Redigerat:
  • Gilla
Fadai och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är nog bra att värdera källan innan man agerar på vad som står i den.

Du tycktes inte tycka om att förespråkarna vägrar acceptera vaccinmotståndarnas länkar (inlägg #1849) som svar på att useless skrev att vaccinmotståndarna är faktaresistenta. "Så båda grupperna kan".

Du menar alltså inte att vaccinförespråkarna är (lika) faktaresistenta som vaccinmotståndarna? Det är ett bra klargörande i så fall!

Tack. (Till vad?)
Jag bara funderar... Är du livrädd för att det ska finna
Något vettigt argument emot vaccination?

Tänk va du går igång på ingenting.
Jag på pekade att ni inte lyssnade på vaccinmotståndarnas argument. Jag trodde att alla förstod att var mer allmänt. Jag har inga studier åt nnågot hål. Tänk att man måste förklara. Att vuxna människor är så otrygga i sig själv att de inte klarar av att dit finns andra synsätt. Om vi idag är upp i 60% vaccinerade. Så verkar inte deras synsätt påverkat människan.
Jag har inga argument om varför man ska vaccineras.
Men inga argument varför inte .
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är du som inte tar till dig fakta. Det är många med bra hälsa i din ålder som hamnar på sjukhus i Covid.
I Sverige är det 90% av dem som hamnar på sjukhus med Covid-19 infektion ovaccinerade just nu. Det borde speglas i siffrorna till iva och bårhuset också.

Enligt dig själv är du inte direkt någon ungdom längre så…

Verkligheten visar att en Covidinfektion är väldigt mycket farligare än att vaccinera sig. Tror du något annat så är du helt verklighetsfrånvänd.

Bättre du sprider dina villfarelser bland likasinnade, förslagsvis på kavlaner.se…

Där samlas de som är egocentriska och rädda för både det ena och det andra…
Verkligheten visar att det är väldigt få som blir smittade och allvarligt sjuka.
Tänk på även du kan drabbas av corona
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja den är ungefär 5% av vad det var som värst.

Det är ju subjektivt vad som är låg men det är inte Corona som begränsar svensk sjukvård idag utan andra fel som genererats över lång tid och olika regeringar.
Nu svarade du på ett inlägg från 15 augusti och då var ju läget lite annorlunda för jag hoppas att du vet om att det finns betydligt färre sjukvårdsplatser under sommaren än under resten av året. Därför är det irrelevant att jämföra hur många covidpatienter det fanns under början av augusti med hur många det någon gång har funnits som max. I Stockholm har antalet tillgängliga vårdplatser ökat med mer än 10 % under vardera av de två senaste veckorna. Normalt finns väl kring 500 IVA-platser när det inte är sommar men för 1 eller 2 veckor sen rapporterade Socialstyrelsen att antalet IVA-platser var under 400. För en vecka sen var det 38 IVA-patienter med covid, alltså minst 10 % av platserna. Naturligtvis har det en påverkan när det är mer patienter än vanligt för Socialstyrelsen har ju tydligt visat hur dödligheten i covid ändrades beroende på belastningen av vården.

Dessutom vet väl även du att mycket planerad vård har skjutits upp under de senaste 1,5 åren varför vårdbehovet är betydligt större än det var under 2019. 40 covidpatienter på IVA slår direkt på hur många uppskjutna operationer man kan utföra.
 
Nissens Nissens skrev:
Bättre du sprider dina villfarelser bland likasinnade, förslagsvis på kavlaner.se…

Där samlas de som är egocentriska och rädda för både det ena och det andra…
Det är väl inte alls bättre. Jag tror mycket mer på att prata med dem än på att skyffla ihop dem i mörka rum tillsammans med skogstokiga.
 
optimum
Den största anledningen till att inte vaccinera sig verkar vara att vaccinet utvecklats rätt så snabbt.
Och att man är orolig för biverkningar då vaccinet inte är så beprövat.


Hmmmmm.
Jag tycker det är fantastiskt bra att vi hade forskat en längre tid på mRNA teknikern och nu kunde få fram vaccinet rätt så snabbt. Tack.

Sedan är nu rätt så många miljoner vaccinerade så man kan knappast påstå att det inte är så beprövat.

Däremot viruset är rätt så outforskat ännu för framtida biverkningar och skador. De som inte vaccinerar sig borde vara mer oroliga för virusets framtida biverkningar.
Tänk om vi får en mutation som ger avsevärt högre dödlighet än de mutationer vi nu vet om. Då är det rätt sent att springa och boka sig för vaccin.
 
  • Gilla
Fadai och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.