Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
Fairlane
V växelventil skrev:
Sök på Israel sputnick Göteborgs Posten så ser du svaret.
Är det den här meningen du syftar på: "Palestinierna har avtalat med Ryssland om köp av fyra miljoner doser av det ryska vaccinet Sputnik."

Länk
 
Fairlane Fairlane skrev:
Är det den här meningen du syftar på: "Palestinierna har avtalat med Ryssland om köp av fyra miljoner doser av det ryska vaccinet Sputnik."

Länk
Nej
 
Så om ni tror att vaccineringen mot denna pandemi är en lösning som uppkommit under pandemin och att krav på samtliga blir vaccinerade är för att situationen ser ut som den gör behöver jag tyvärr göra er besvikna och råda er till att se denna film från WHO där man informerar om vaccinberedskap från 2015. Så att ungdomar och barn skall vaccineras på grund av risker med covid smitta faller på viljan i filmen att samtliga skall vaccineras

https://youtu.be/pvI_XPHM1RY
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
F
RoTe RoTe skrev:
Jag anser att Covid har blivit en sekt och om man ser till dödsfall per capita står inte 2020 ut överhuvudtaget om man kikar på statistik från SCB. När man pratar om vaccinet med vänner och kollegor så känner jag att det är religion det handlar om snarare än en pandemi.
Så du menar att hela världens forskning och sjukvård har fel?? Bara du har rätt. VAKNA TILL!!
Är det något som är en sekt så är det ni lättmanipulerde motståndare.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Hur tänker du då? TBE verkar drabba 250-350 personer per år, mindre än hälften av dessa får bestående men, hittills har över 14000 dött av covid.
Eller missar jag något/misstolkar dig?
Det handlade ju om reell risk och att TBE-vaccinet torde ha hunnit testats under rimlig tid...
-Svininfluensa-vaccinet var väl ett vaccin där det gick lite för fort... Om jag nu inte minns helt fel...
-Framstressade produkter i allmänhet är sällan genomtänkta och vältestade...
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Finns det ritningar för hur man bygger en foliehatt?
De verkar vara av skiftande kvalité här på forumet iaf.
Paroditråd!
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
Fasa!! Så många antivaccare!
Jag vaccinerade mig som en soldaritetshandling gentemot se som är sårbara och inte kan vaccinera sig.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jag har aktivt undvikit att skriva något i alla trådar om Covid-19 men i detta fall kan jag inte låta bli.

Jag kan förstå att man är tveksam till ett vaccin som har utvecklats såpass snabbt som detta. Dock kan jag konstatera att vaccinen i huvudsak är säkra. Visst, det har förekommit enstaka biverkningar, tyvärr även dödsfall. Antalet är dock minimalt jämfört med den normala incidensen av dessa händelser (främst blodproppar) i befolkningen i stort. Det är en tragedi när sådant händer men det är en extrem slump.

Mitt huvudbudskap är dock detta: Vaccineringen handlar om att förebygga allvarlig sjukdom. Inte att skydda från sjukdomen, men se till att man inte blir allvarligt sjuk. Anledningen till detta är att vi annars får en total katastrof i vården. Förra året var, för att uttrycka det krasst, just en katastrof. En situation där tillgängliga resurser var otillräckliga trots att vi vidtog de åtgärder som kunde vidtas. Standarden på vården som gavs var inte i närheten av det den vanligen är och människor dog som en följd av detta. I media pratades det om att "vi aldrig fick slut på platser" (Stockholm) och det är sant, men bara i en rent teknisk mening. Fysiska platser fanns men bemanning till dem var, ska vi säga, gravt bristfälligt. Vårdpersonalen betalade ett väldigt högt pris för att hålla folk under armarna genom den här sjukdomen och följden har blivit att många har slutat. Många är helt enkelt utbrända.

För min egen del är jag starkt för ett solidariskt sjukvårdssystem men just i detta fall är jag benägen att se fördelarna med ett försäkringsbaserat system. I ett sådant kan man nämligen ställa krav på försäkringstagaren genom vad man ersätter. Det är oetiskt att tvinga på folk en behandling (vaccin) som de inte vill ha men jag tycker också ur ett samhällsperspektiv att det är orimligt att samhället då ska betala för vården. Skit i vaccinet, för all del. Betala då dina egna sjukvårdskostnader. Som referens kostar ett dygn på IVA ca 50 kkr.

@Staffans2000 Din riskkalkyl baseras på att någon annan betalar när du blir sjuk. Både ekonomiskt och med sin hälsa. Det handlar inte bara om dig.
Så vi vaccinerar oss för att skydda oss från regeringens katastrofala välfärdspolitik?
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
harry73
K Kajsasudde skrev:
Fasa!! Så många antivaccare!
Jag vaccinerade mig som en soldaritetshandling gentemot se som är sårbara och inte kan vaccinera sig.
Nej, man är inte antivaxare bara för att man inte vaccinerar sig mot Covid
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Nej, man är inte antivaxare bara för att man inte vaccinerar sig mot Covid
Nej man är bara egoist
 
  • Gilla
  • Haha
remrag och 4 till
  • Laddar…
K Kajsasudde skrev:
Nej man är bara egoist
Vad har bygga hus med covid-19 vaccin att göra??, hur kan man ens tänka på att starta en sådan tråd i ett husforum
 
  • Haha
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
T Tony Johansson1 skrev:
Vad har bygga hus med covid-19 vaccin att göra??, hur kan man ens tänka på att starta en sådan tråd i ett husforum
Välkommen till Byggahus! :D Hoppas på många kloka inlägg om husbyggande ;)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
B Konsumenten84 skrev:
Då tycker inte jag man ska vistas i samhället o ta del av välfärden om man inte behagar gå och vaccinera sig.
Om det skulle visa sig att rädslan för vaccinet är befogat, och vaccinerade börjar insjukna i löpande band, hur ser ordningen ut då? Blir det bara ovaccinerade som får röra sig i samhället?
 
  • Gilla
mickef och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
V växelventil skrev:
Nej
Ok, du skrev att Israel köpt 4 miljoner doser av Spuntik och att vi kan hitta informationen på Göteborgspostens hemsida. Allt vi hittar är att Palestina köpt just den mängden doser, inget om Israel. Kan du kanske länka själv för att styrka ditt uttalande eller var det så att du mindes fel?

Israel har kört med Pfizers vaccin och slöt tidigt ett avtal med Pfizer.
 
  • Gilla
remrag och 1 till
  • Laddar…
H Harpgear skrev:
Om det skulle visa sig att rädslan för vaccinet är befogat, och vaccinerade börjar insjukna i löpande band, hur ser ordningen ut då? Blir det bara ovaccinerade som får röra sig i samhället?
Bara om biverkningarna är smittsamma.
 
  • Gilla
Olajoh
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.