Staffans2000 Staffans2000 skrev:
historien har visat sig innehålla mängder med exempel på när den samlade vetenskapen och läkarkåren haft helt fel.
Ja, men det är inte en brist hos vetenskapen, det är en styrka. När nya bevis dyker upp så reviderar man sin uppfattning i enlighet med det. Hur skulle det annars fungera? Ingen kan ju sitta med hela sanningen i förhand.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Men nu finns det lilla problemet att inte alla forskare och läkare, varken tycker lika, eller som du. Vilket kan ställa till det för den som vill grunda sin uppfattning på så många källor som möjligt. Det är därför världsledare har flera rådgivare istället för bara en. Hänger du med nu då?

Staffans
Med det resonemanget borde du kolla med så många forskare och läkare du bara kan och sedan gå på majoritetens linje.
 
Staffans2000
P pmd skrev:
De flesta av de exemplen är väl sådana där seriös forskning har hittat en bättre förklaringsmodell och den samlade vetenskapen har accepterat detta?
Japp. Vanligtvis många år senare!
 
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och när skulle jag ha sagt att man skall lyssna på alla lika mycket! Källa på det:D.
Självklart lyssnar jag mer på en gammal raggare när min bil går isönder, än en operasångare som påstår att alla bilar ser likadana ut.

Staffans
Men du själv jobbar med VVS? Är detta inte lite för långt över din nivå? Borde du inte låta de skolade sköta detta?

Typ som Lammkotletten, han visste inte ens att han var död.
 
  • Haha
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
S Strontus skrev:
Ja, men det är inte en brist hos vetenskapen, det är en styrka. När nya bevis dyker upp så reviderar man sin uppfattning i enlighet med det. Hur skulle det annars fungera? Ingen kan ju sitta med hela sanningen i förhand.
Du slår in öppna dörrar. För jag håller helt med dig och något annat har jag inte heller påstått.

Staffans
 
Staffans2000
Hep Hep skrev:
Med det resonemanget borde du kolla med så många forskare och läkare du bara kan och sedan gå på majoritetens linje.
Naturligtvis inte. Majoriteten har haft fel förr. Så det är en ovanligt dålig taktik.

Staffans
 
  • Gilla
Harpgear
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Naturligtvis inte. Majoriteten har haft fel förr. Så det är en ovanligt dålig taktik.

Staffans
Så en bra taktik är att lyssna på många forskare och sedan välja ut några få som inga andra håller med och sedan gå efter vad de säger?
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Hep Hep skrev:
Så en bra taktik är att lyssna på många forskare och sedan välja ut några få som inga andra håller med och sedan gå efter vad de säger?
Ja. Om tjugo forskare och läkare säger att det till exempel, är skadligt att käka taggtråd och man tycker att det låter rimligt.

Staffans
 
NU känns det som ett bra läge att visa min samling med utvalda forskarrapporter:
Inramad tidningssida med rubriken "DU KAN BLI FRISK AV SPRIT" från Expressen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inramad tidningssida från Expressen med rubrik om IQ och kost, daterad 1 juli 1997.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tidningsurklipp i ram med rubriken "DU BLIR DUM I HUVUDET AV ATT SLUTA RÖKA".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Gilla
ichigo och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Om tjugo forskare och läkare säger att det till exempel, är skadligt att käka taggtråd och man tycker att det låter rimligt.

Staffans
Fast problemet är att det sällan är några forskare som är oense med saker som är så uppenbara som att äta taggtråd. Det kan dessutom "vanliga" människor själva avgöra om det låter rimligt eller inte. Problemet är när det börjar bli lite svårare och mer abstrakt. Då är det väldigt svårt att gå på om det låter "rimligt" för en "vanlig" människa (som jag gissar att du är) som inte själv har forskat inom ämnet.

Jag gissar igen nu, men jag har inte fått intrycket av att du pluggat virologi eller något annat relevant ämne, utan bara går på vad och vem du själv tycker verkar ha rätt. Om det är så tror jag att du måste ha tur om du ska pricka in just de forskare som har rätt, bland alla de som inte följer majoriteten. För visst finns det någon som ska vara först med nya och revolutionerande rön. Problemet är bara att det är rätt många som kommer med nya och avvikande rön, men bara ett litet fåtal av dem som faktiskt har rätt.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Och när skulle jag ha sagt att man skall lyssna på alla lika mycket! Källa på det:D.
Självklart lyssnar jag mer på en gammal raggare när min bil går isönder, än en operasångare som påstår att alla bilar ser likadana ut.

Staffans
Där fick du till en bra metafor som jag tycker håller väldigt bra. Jag skulle ha gjort likadant. Problemet är, anser jag, de argument som framförs av vaccinmotståndare och förringare av covidvirusets farlighet i stor utsträckning kommer från operasångarna……..
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Men du själv jobbar med VVS? Är detta inte lite för långt över din nivå? Borde du inte låta de skolade sköta detta?

Typ som Lammkotletten, han visste inte ens att han var död. [media]
Ja. Precis så tänker även ja! Även när de välutbildade är i majoritet, kan de likväl ha fel.
Glädjande att du vidgat dina vyer.

Staffans

Ps.
Jobbade med Vvs. Men det gör ingen skillnad för mitt nuvarande jobb är lika långt från medicinen som gängandet och krökandet.
Uppgifterna får jag ifrån några bekanta damer som är mycket intresserade av läkekonst. Det var en av dem som fick sin Endokrinolog att säga: -Det är uppenbart att du kan mycket mer om det här än jag, så tala om vad du behöver så skriver jag ut det".
 
Redigerat:
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ja. Precis så tänker även ja! Även när de välutbildade är i majoritet, kan de likväl ha fel.
Glädjande att du vidgat dina vyer.

Staffans

Ps.
Jobbade med Vvs. Men det gör ingen skillnad för mitt nuvarande jobb är lika långt från medicinen som gängandet och krökandet.
Uppgifterna får jag ifrån några bekanta damer som är mycket intresserade av läkekonst. Det var en av dem som fick sin Endokrinolog att säga: -Det är uppenbart att du kan mycket mer om det här än jag, så tala om vad du behöver så skriver jag ut det".
Det är bara fega pojkar som inte vaccinerar sig. Living on the edge.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
F fsn skrev:
Det är bara fega pojkar som inte vaccinerar sig. Living on the edge.
Japp. Håller i princip med dig. Fega pojkar får inte kyssa vackra flickor.
Men här ser jag mer att jag är den modige som inte gör som alla andra utan att ens säga -vänta lite!
Så. Vackra flickor. Jag är beredd!

Staffans
 
  • Gilla
Harpgear
  • Laddar…
F
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Japp. Håller i princip med dig. Fega pojkar får inte kyssa vackra flickor.
Men här ser jag mer att jag är den modige som inte gör som alla andra utan att ens säga -vänta lite!
Så. Vackra flickor. Jag är beredd!

Staffans
Det var nog det dummaste (långt ifrån det dummaste men åt det hållet) jag hört, varje person som väljer att inte vaccinerar sig är egoistisk och tänker omotiverat mycket på sig själv och skiter i sina medmänniskor. Så glöm flickorna, det blir fortsatt valkar i högerhanden (förutsatt att du inte kan suga av dig själv då).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.