Hej! Vi har precis köpt ett hus med besiktningsklausul och genomförde idag en överlåtelsebesiktning. Allt som allt så var det bra men badrummen behöver renoveras och det behövs framför allt bytas golvbrunnar. Detta är inte gjort trots att det ena badrummet byggdes om 2005, alltså efter den nya standarden infördes. Är detta något som det är värt att ”ta upp” med säljarna? Det blir ju några tusenlappar ändå att fixa.

Det ena badrummet är inte renoverat sedan byggåret 1980 så där kan vi ju inte räkna med att golvbrunnen skulle vara bytt, men det andra badrummet är renoverat 2005 och borde därför ha ny golvbrunn. Där börjar även plastmattan att släppa runt brunnen och det var fuktmarkeringar under golvet vid duschen. Vi hade som sagt tänkt att renovera badrummen inom 2 år men känner nu att det kanske borde göras tidigare, vad tror ni?
 
Den tekniska livslängden har nästan uppnåtts för badrummet från 2005. En billig duschkabin kan ju vara ett sätt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A A.G skrev:
Den tekniska livslängden har nästan uppnåtts för badrummet från 2005. En billig duschkabin kan ju vara ett sätt.
Jo absolut men det gäller väl inte själva golvbrunnen eller? Besiktningsmannen sa att man inte brukar behöva byta själva golvbrunnen om den är bytt efter 2004 (när nya standarden kom) vid en renovering.
 
Du har precis köpt ett hus, hus kan vara som en jobbig brorsa, du kommer hitta fler saker att oroa dig över. Ta det lungt, du ska ju ändå renovera om ett tag. jag gissar att felet är synligt om man lyfter på silen, och därmed inget dolt fel. Spar din oro till något värre att ta upp med säljaren.
 
  • Gilla
munge och 6 till
  • Laddar…
Haha okej, jo vi har förstått att det ständigt kommer vara saker att fixa. Men då släpper vi det!
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
För att byta golvbrunnen behöver hela badrummet göras om. Ni kommer förstöra tätskickten vid bytet. Något ni ändå tänkt göra då badrummen är 40 respektive 15år gamla. Är det de nya brunnen du vill ha ersättning för eller för renovering av badrummet från 2005?

Jag tycker inte att detta är något att ta upp eftersom en ny brunn är är en försvinnande lite del av badrumrsrenoveringen. Ni hade dessutom ändå bytt brunnen vid kommande renovering eftersom den är från 2005.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Vi hade tänkt renovera badrummen inom 2 år, men behöver det göras tidigare tror ni? Det var väl själva brunnen men om det är en liten kostnad så är det ju inget att tjafsa om.
 
Claes Sörmland
Om det kom som en komplett överraskning att badrummet från 2005 har läckageproblem runt brunnen i form av att plastmattan har börjat släppa runt brunnen och att det fanns fuktmarkeringar under golvet så får du överväga hur mycket av en dealbreaker detta är. Det är ju en rätt långt gången skada och inte bara en formaliafel med en gammal brunn så det kommer att kräva snar och total badrumsrenovering om det ska duschas på golvet framgent.

Eller som föreslogs ovan, köpa en duschkabin för att använda de närmsta åren så att vattnet rinner rakt ned i brunnens vattenlås via rör och inte ut på golvet kring den. Jag antar nu att det är mattans anslutning till den gamla brunnen via en klämring som läcker och inte att brunnen i sig läcker p g a en spricka.

Och sen renovera när det finns pengar och energi.

Men tanken med en öppen besiktningsklausul är inte att börja pruta på priset i efterhand, det är en möjlighet att ta sig ur affären i sin helhet. Ni har redan köpt huset till ett visst pris.
 
  • Gilla
J.Wentzel och 6 till
  • Laddar…
Att brunnen inte byttes 2005 är ett formaliafel. Jag tror (är osäker) att utbyteskravet infördes 2002. Då att brunnar äldre än 1992 (?) skall bytas.
Att du har en pågående vattenskada vid brunnen är värre, om det inte var känt när du lade ditt bud. Det kan vara värt att överväga en prutning.

Men samtidigt, har du ändå tänkt renovera det badrummet så är det väl inte så mycket att bråka om. Kanske begära en duschkabin som ersättning.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Nu kollade jag. Branschstandarden är mer komplicerad än vad besiktningsmannen och tråden påstår. Här finns alla nyanser att läsa:

https://www.gvk.se/branschregler/fr...r-aldre-an-1990-maste-bytas-ut-vem-beslutade/

Först i Säkra Våtrum april 2008 skärps reglerna så att golvbrunnar före 1990 ska bytas ut vid större renovering. Undantag för mindre renoveringar som t ex byte av en del av våtrumsmattan. Från feb 2011 blir reglerna hårda, inga undantag.

Det som gällde 2005 när TS badrum renoverades var att Säkra våtrum anvisade hur plastmatta kunde monteras fackmässigt i brunn från före 1990.

Så det verkar inte ens vara ett formaliafel i TS fall i och med att brunnar från 1980 hade klämring för våtrumsmatta.
 
  • Gilla
Hjaal och 11 till
  • Laddar…
och när du byter brunnar så skulle jag även kolla rören :). Sedan är det väl så att besiktningsmän kan titta i en brunn och konstatera att den rostar... och där slutar väl oftast deras kunskap . (Det var min plattsättare som sa så ) Det är alltså enkelt att slå ner på en gammal brunn..
 
  • Gilla
NiLo
  • Laddar…
S
Men alltså, att mattan börjar släppa runt golvbrunnen ser man ju t.o.m på visningen, eller kollar inte folk sånt innan dom budar? :O
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Tack! Ditt svar var precis det jag letade efter :) .
 
S SueCia skrev:
Men alltså, att mattan börjar släppa runt golvbrunnen ser man ju t.o.m på visningen, eller kollar inte folk sånt innan dom budar? :O
Alla kan inte allt. Här har ju TS tagit in en besiktningsman, antagligen för att hjälpa hen med undersökningen :)

Som det sagts tidigare, du behöver ta ställning till om du fortfarande vill ha huset. Om inte, avbryt köpet.

Att huset säljs med besiktningsklausul är antagligen för att man vill ha snabb process med underskrift för att sen tillåta undersökning.

Känner du att den nya informationen som kommit dig till känna gör att du inte värderar huset lika högt som när du budade så tycker jag helt klart att du kan öppna upp dialog med säljaren om priset.
 
Jag skulle inte bråka om det förutsatt att det inte finns en pågående fuktskada som gör att ni måste riva ut allt nu-nu.
Besiktningsmän gnäller alltid på brunnar, det är mer standard än undantag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.