H Hullefar skrev:
Av ren nyfikenhet, hur lång tid tar det är gräva till en sådan pool?

Jag har märkt att det är vääääldigt dyrt att få grävt något, och samtidigt verkar en grävmaskin bara kosta runt 500k. Känns som att man tjänar ihop det på typ två veckor som grävare?
Det beror helt på förutsättningarna.
Vad är det för material i marken, hur stor maskin behövs? 2 ton eller 16?
Hur långt måste materialet transporteras inom tomten för att kunna lastas på lastbil?
Omvänt, vad krävs för att få in material?

Du kan säkert köpa en begagnad grävmaskin för 500k men du lär knappast köra in den kostanden på 2 veckor. Säg att maskin med förare kostar snitt 750-800kr timme ex moms. Av dessa 800kr kostar föraren 350-400kr med normal månadslön och alla avgifter skatter. Sen tillkommer diesel, slitage, och service.
Du kanske kan köra in den på 2 år om du har full beläggning hela tiden

Och som tidigare kommentar nämnde så är det oftast transport och tippavgifter som kostar mest..
Idag har tipparna högre krav på materialet så ibland krävs det provtagning innan man ens får köra in det på tippen

Stefan N Stefan N skrev:
Det tog fem dagar för två man 7-16, lastbilen som hämtade och lämnade massor/grus kördes av en tredje kille men det va lite sporadiskt under veckan. Etablering av grävmaskin gjordes innan start och hämtades efter så det va effektiv grävtid i veckan.

Första frågan, du skrev 130-150 kubik? Om man gräver 5x9 meter och 2 meter djupt så blir det 90 kubik, plus kanske 10 kubik för teknikrum och dräneringsbrunn så 150 kubik kändes väldigt i överkant, om du så klart inte grävt ut mer för ev altan eller liknande?

Sen känns spontant 5 dagar väldigt mycket för grävandet? Hur stor maskin fick ni in på tomten? Och hur lastade ni iväg schaktmassorna?
 
  • Gilla
pebe292
  • Laddar…
Själva hålet är ca 11x6 för att rymma teknikutrymmet samt plats runt om med rasvinklar.
Själva grävandet tog väl max 2.5 dagar sen va det dränering och återfyllnad.
Dom hade en 8-tons grävmaskin som va den enda som gick in då detta är på baksidan av huset.
Massorna lastades på lastbil som backade in så långt han kunde, 10 fulla bilar gick iväg, plus ett halvt flak på slutet. Ett lass har vi kvar som ska va som återfyllnad när det är gjutet.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
B Björkdahl skrev:
örsta frågan, du skrev 130-150 kubik? Om man gräver 5x9 meter och 2 meter djupt så blir det 90 kubik, plus kanske 10 kubik för teknikrum och dräneringsbrunn så 150 kubik kändes väldigt i överkant, om du så klart inte grävt ut mer för ev altan eller liknande?
5x9x2 = 90 precis som du säger. Men det är packad jord, så när man gräver upp det tar det mer plats.
Så 5x9x2 x 1,5 = 135 är vad jag förstått gäller för att vara verklighetsförankrad (tittar på poolbygge själv just nu)
 
AXS
Kul att se ett projekt där alla byggare verkar väldigt proffsiga. Ser fram emot att se slutresultatet.

PS: Köpt en dewaltsåg av dig som nu byggt ett helt hus.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Om ändå 500 hade räckt....
Byggmaterial: 66
Poolbygge 88
El 26
Pool 199
Stensarg 20
Grävning 126
Trall 35

Runt 600 totalt med det som tillkommer.
Svårt med posterna när man inte vet exakt vad som ingår men du har betalat mer för gräv än vad jag gjorde för hela mitt husbygge och då har vi lagt ut 700 ton bärlager. (hus, garage, uteplats, förråd, uppställningsplats för bilar). Och grävt bort/flyttat minst lika mycket jord. Posterna byggmaterial (är det något annat än betong, armering, cellplast och träram?) och pool finns det säkert lite att kapa i också.
 
  • Gilla
Mansson84
  • Laddar…
Ja, det finns säkert massor att kapa i om man vill. Jag går sällan på det billigaste alternativet både vad gäller hantverkare och material.
 
  • Gilla
Sjöolsa och 8 till
  • Laddar…
Bara en reflektion… Jag tycker det från TS sida tidigt framgick att han inte jagade pris (utan kanske ville ha jobbet gjort snabbt av en firma med bra referenser?)

så klart finns det alltid här på forat de som gjort det billigare men sen vet vi ju inte alla parametrar. Men oftast så är det nästan nödvändigt för vissa att skriva att de hade fått det billigare.(sällan någon skriver tvärtom) jag tycker det är mer intressant att följa TS bygge
 
  • Gilla
Peter Petterson och 26 till
  • Laddar…
Kan inte säga att jag är jätteförvånad över prisnivåerna. Det ser ut ungefär så när man köper dessa tjänster i Stockholm, speciellt nu i covid-tider när *alla* vill ha en pool. Man ska heller inte glömma att det är skillnad på skit och pannkaka. Man kan köpa en vattenpump för 2kkr och man kan köpa en riktigt bra för 10k. Rostfritt istället för plast är också på en helt annan prisnivå.

Skillnaden i pris mellan olika väggkonstruktioner är inte alls så stor man kan tro, räknas som procent av totalpriset. Har en kalkyl jag kan dela om det är intressant.
 
  • Gilla
Zynx
  • Laddar…
Innan man drar för stora växlar på att det kostar 100+ att gräva en grop, så får man titta på vad som ingår. Om du t ex kan dumpa massorna bakom ryggen på tomten så försvinner halva kostnaden ungefär. Om du behöver spräcka ett stort block eller inte gör lätt +-10-20 000 på priset.

Att lägga ut och sprida massor på en obebyggd tomt kan man göra rätt effektivt, men om man ska gräva ett hål för en pool på en tomt där det står hus, träd och växer en fin gräsmatta så tar det betydligt längre tid per ton/kubik.
 
  • Gilla
pappel och 1 till
  • Laddar…
Jag kan lugna alla oroliga med att gjutningen gick bra, nu ska det brinna några veckor och då börjar jag med plintar till bärlinorna så länge.
Nyguuten betongplatta för husgrund med isolerade formsättningar i en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 25 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Man kan köpa en vattenpump för 2kkr och man kan köpa en riktigt bra för 10k. Rostfritt istället för plast är också på en helt annan prisnivå.
Jag har allt rostfritt, även dränkbara pumpen för dränering.
 
  • Gilla
richardtenggren och 6 till
  • Laddar…
Skoj med pool Stefan! Jag är själv sugen så denna tråd kommer följas nu när jag hittat den.

Hoppas allt fortsätter flytta på smärtfritt (y)
 
  • Gilla
Henke_79
  • Laddar…
Mycket intressant! Ungefär samma budget som vi räknar med. Har dock inte bestämt om det blir thermo med liner eller en PP-pool. Tror det går på ett ut prismässigt.
Ska besöka lokala återförsäljaren och höra lite.

men, ser ju riktigt bra ut så långt
 
Kul bygge! Ser superbra ut.

jag byggde pool från 1 april - 15 juni och landade på 609k inklusive oväntad spräckning av berg med Simplex, pooltak för 125k och trall runtom. Så budgeten är absolut rimligt.

Samma upplägg som dig i princip, thermopool, teknikrum, RF detaljer från pahlens etc.

bor i Stockholm.

Hoppas det går bra för dig Stefan!

Nybyggd bakgårdspool med trädäck omgiven av hus och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nybyggd pool med tak och omgivande trall framför ett vitt hus med blå himmel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Om ändå 500 hade räckt....
Byggmaterial: 66
Poolbygge 88
El 26
Pool 199
Stensarg 20
Grävning 126
Trall 35

Runt 600 totalt med det som tillkommer.
600-700 oavsett poolkonstruktion är väldigt överensstämmande med verkligen.
Jag byggde det mesta själv, men åkte på att ta bort ett berg. Så slutsumman blev det samma.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.