S snuttekudden skrev:
Snyggt!

Finns det inte en överhängande risk att den spricker om det är så färskt virke?
Jodå den risken finns, då får man svarva en till :)
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Gör ett lock till den så blir det en ask igen.
 
  • Gilla
  • Haha
Jocke935 och 20 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Gör ett lock till den så blir det en ask igen.
För sent. Nedsågaren har redan fått den.
Men har ju några bitar kvar, får göra en ny ask ;)
 
Idag blev det en råttfälla
Råttfälla placerad på en trädäck med vildväxande växter och utemöbler i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Appendix och 5 till
  • Laddar…
Påbörjat renoveringen av en Kity 636 hyvel.

Så här såg det ut vid demontering
Demonterad Kity 636 hyvel med synliga gängstänger och rostiga delar i en verkstad, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kuttern snurrar i alla fall fint, resten rör på sig men inte mer än så. Jag tänkte att jag börjar nerifrån och upp så får man förhoppningsvis montera lite saker ibland också

Planbord och höjdmekanism är nu rengjort:
Renoveringsprojekt av en hyvelmaskin, demonterade delar och planbord rengjorda och upplagda på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tips på någon smörjning till gängstängerna? Lär ju samlas en hel del smuts där.

Och resten av delarna till höjdjusteringen fick sig en rengöring också

Rengjorda metallkomponenter och kedja till Kity 636 hyvel på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Luddis_1 och 9 till
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
Påbörjat renoveringen av en Kity 636 hyvel.

Så här såg det ut vid demontering
[bild]
Kuttern snurrar i alla fall fint, resten rör på sig men inte mer än så. Jag tänkte att jag börjar nerifrån och upp så får man förhoppningsvis montera lite saker ibland också

Planbord och höjdmekanism är nu rengjort:
[bild]
Tips på någon smörjning till gängstängerna? Lär ju samlas en hel del smuts där.

Och resten av delarna till höjdjusteringen fick sig en rengöring också

[bild]
Vilken välgärning! Hur tänkte du rengöra inmatningsvalsen (det är väl den som är taggig)? Har själv en demonterad hyvel där valsarna skulle behöva lite puts. Du verkar ha bra koll på det där, har du något annat bra tips för puts och rostborttagning?
 
För att ta bort rost har jag använt en såkallad pysslargrogg, 50/50 vatten och hessa kalkbrott.
Min ejca-huvel hade en liknande mängd ytrost.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
För att ta bort rost har jag använt en såkallad pysslargrogg, 50/50 vatten och hessa kalkbrott.
Min ejca-huvel hade en liknande mängd ytrost.
"Kalkbrott"??? Du menar väl något annat?:thinking:
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
R roli skrev:
"Kalkbrott"??? Du menar väl något annat?:thinking:
Jäkla autoincorrect, kalkbort var det jag menade :crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Vilken välgärning! Hur tänkte du rengöra inmatningsvalsen (det är väl den som är taggig)? Har själv en demonterad hyvel där valsarna skulle behöva lite puts. Du verkar ha bra koll på det där, har du något annat bra tips för puts och rostborttagning?
Jag hade tänkt köra citronsyra i vatten, men hittade inte storpack med citronsyra. Däremot hittade jag lite Biltema rostlösare hemma så det fick bli det istället, var ganska smidigt att pensla på. Gissar att det också är en syra som förenar sig med rosten. Hessa gör väl samma sak, den stora skillnaden är väl hur länge det behöver verka. Fick bort rosten med stålborste och scotch brite sen.

Det blir nog samma recept på inmatningsvalsen sen, men man får nog vara lite försiktig så att man inte får skador. Där borde ett fint sandpapper kunna funka också om man drar längs valsen. Planbordet är räfflat så där tordes jag inte ta ett sandpapper. Nu sitter valsarna och kuttern ihop i ett paket här, så jag får se om jag får isär det eller om det får bli rengöring på plats så att säga. Det får bli ett något senare problem, först ska jag montera planbordet, man behöver några delsegrar i rostdjungeln

/DM
 
  • Gilla
Klaugust och 1 till
  • Laddar…
T
J JSten skrev:
Själv behov av rostborttagning så jag googlade lite, det är denna produkt som syftas på [länk] (kalkbrott => kalkbort). Ser ut som att det blir en tur till ÖoB i närtid.

Se [länk]
Hessa finns även på större ICA-butiker. Iaf den Maxi där kag bor i norra Stockholm.

Tror den kostar runt 30 pix.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
D.M. D.M. skrev:
Jag hade tänkt köra citronsyra i vatten, men hittade inte storpack med citronsyra. Däremot hittade jag lite Biltema rostlösare hemma så det fick bli det istället, var ganska smidigt att pensla på. Gissar att det också är en syra som förenar sig med rosten. Hessa gör väl samma sak, den stora skillnaden är väl hur länge det behöver verka. Fick bort rosten med stålborste och scotch brite sen.

Det blir nog samma recept på inmatningsvalsen sen, men man får nog vara lite försiktig så att man inte får skador. Där borde ett fint sandpapper kunna funka också om man drar längs valsen. Planbordet är räfflat så där tordes jag inte ta ett sandpapper. Nu sitter valsarna och kuttern ihop i ett paket här, så jag får se om jag får isär det eller om det får bli rengöring på plats så att säga. Det får bli ett något senare problem, först ska jag montera planbordet, man behöver några delsegrar i rostdjungeln

/DM
Kilosförpackningar citronsyra har jag köpt på ÖoB. Kan vara ett prisvärdare alternativ än Hessa ifall man behöver bada något stort. Och så är det gott att äta.
 
siggebo siggebo skrev:
Kilosförpackningar citronsyra har jag köpt på ÖoB. Kan vara ett prisvärdare alternativ än Hessa ifall man behöver bada något stort. Och så är det gott att äta.
Tar man mer än en matsked riskerar man rännskita dock.
 
Med Hessa så verkar det vara 50/50 blandning mellan vatten och Hessa. Men hur är "blandningen" om man väljer citronsyrelösningensvarianten (vilket långt ord det blev...)?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.