Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Ta det jävligt lugnt samtidigt som du håller koll på RF etc. Det kanske visar sig att du måste göra nåt. Eller inte.
I hear ya @Düsseldorff !:D
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Vart man än vänder sig verkar folk antingen dränera eller oroa sig för om de borde dränera:thinking: sina källare. Därför undrar jag som husnovis:

VAD kan hända om man inte dränerar? Fukt i källaren ja men spelar det någon roll om det inte ska vara någon boyta där? Kan det påverka resten av huset? Hur? Vilka tidsrymder talar vi om? (Förstår att vissa frågor kan te sig som "Hur långt är ett snöre...;)")
Mycket rimlig frågeställning, dräneringshetsen är verkligen utbredd. Det känns som att markentreprenörernas intresseorganisation gjort ett bra lobbyarbete.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Ja det är väl verkligen värsta scenarierna. Det jag inte får ihop riktigt är att även med dränering så blir väl betongväggarna inte snustorra (de ligger ju ändå under marken). Varför ruttnar inte huset pga det? :thinking:

Samma med att armeringen rostar om det är fuktigt. Det borde ju hända alla på sikt? (Det kanske det gör)
Pga att mögel och röta händer vid vissa fuktkvoter. För en träregel t.ex. är standarden att den kan ha en fuktkvot på upp till 17-18%. Det är vid högre fuktkvoter än så man får problem. Sen finns det standarder på fuktnivåer i luft under golv som är på upp till 75% och över det börjar mögel gro, under det är man ok, t.ex.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
A
Har en isolerad källare som jag ska riva ut vid årsskiftet. När är det som fuktigast? Funderar på att göra ett titthål redan nu. Om det är väldigt fuktigt så kanske man bör dränera om också.
 
Düsseldorff
Det är som fuktigast nu. Riv lite och kolla läget.
 
A
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är som fuktigast nu. Riv lite och kolla läget.
Tack :)
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
A
A Anders99999999 skrev:
Tack :)
Könns torrt bakom men verkar vara målat med nån plastfärg ?
 
  • Öppning i vägg med synligt trä och rör, målad med tjock, glansig färg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
A Anders99999999 skrev:
Könns torrt bakom men verkar vara målat med nån plastfärg ?

Mät fukthalten i regeln, det borde ge en bättre indikation är i betongen/putsen.
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Upprinnelsen till frågan är egentligen att jag mailade med Villaägarnas expertrådgivning om dränering och de sade att beroende på grundens konstruktion (från 20-talet) så kunde det vara svårt att dränera pga rasrisk och att man isf fick lämna källaren "rå". Det fick mig att undra varför jag då alls skulle dränera även om det gick om vi nu inte har för avsikt att ha det som boyta :thinking:
Charlieflower Charlieflower skrev:
Upprinnelsen till frågan är egentligen att jag mailade med Villaägarnas expertrådgivning om dränering och de sade att beroende på grundens konstruktion (från 20-talet) så kunde det vara svårt att dränera pga rasrisk och att man isf fick lämna källaren "rå". Det fick mig att undra varför jag då alls skulle dränera även om det gick om vi nu inte har för avsikt att ha det som boyta :thinking:
Om det ej är lämpligt att dränera intill husgrunden,
så beroende på markförhållandena så kan kanske ett alternativ för dig vara att lägga dränering en bit utanför din grund för att minska mängden vatten och fuktpåverkan på grunden.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
A
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag håller inte med! Det är härligt att vara ny ägare till äldre hus! Massor att göra och överraskningar överallt, superkul!
Tjena! :sleep:
 
  • Haha
Charlieflower
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Låter precis som vårt hus. Av ren nyfikenhet: om du inte hade tänkt inreda källaren, hade du fortsatt som det är nu dvs utan ny dränering?
Ja det hade jag absolut. Så länga det skall vara en "källar-källare" och vi inte får problem med fukt på något sätt så lägger jag de pengarna på annat. Fördelen med mitt hus är också att det är mycket sand i marken så vatten rinner undan relativt fort. För någon vecka sedan regnade det +40mm här på någon timme och inte ens då hade vi några problem. Många fastigheter här i stan fick in vatten i sina källare på olika sätt den dagen.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Det är väl
Charlieflower Charlieflower skrev:
Vart man än vänder sig verkar folk antingen dränera eller oroa sig för om de borde dränera:thinking: sina källare. Därför undrar jag som husnovis:

VAD kan hända om man inte dränerar? Fukt i källaren ja men spelar det någon roll om det inte ska vara någon boyta där? Kan det påverka resten av huset? Hur? Vilka tidsrymder talar vi om? (Förstår att vissa frågor kan te sig som "Hur långt är ett snöre...;)")
Det är väl en säkerhet. Vi gjorde inordning en ”massa” i trädgården första åren och sedan gick ju allt det åt helsike när vi dränerade så planerar man att göra något o trädgården eller bygga uteplats och dräneringen är gammal så skulle jag råda vem som helst att dränera det första man gör.

Vidare så blir det torrare och varmare i källaren om man kör ordentligt med typ isodrän och återfyller med singel.

så det beror ju på situation och får ju utvärderas från hus till hus.
 
Vi är lite i samma situation. Hus med inredd källare från1945 med en gammal dränering. Vi upplever inget dåligt inomhusklimat i källaren. Putsen har dock bubblat sig på 2 ställen nere vid golvet. En dräneringsfirma var där och mätte och fick upp 100% fuktighet i väggen och gav oss en dräneringsoffert på 190 000 för 28m. Jag är väldigt osäker på om huruvida vi kommer gå vidare. Jag ser inte att luftfuktigheten i källaren överstiger 60% och tvätt torkar alltid över natten.
 
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
L ljjanson skrev:
Vi är lite i samma situation. Hus med inredd källare från1945 med en gammal dränering. Vi upplever inget dåligt inomhusklimat i källaren. Putsen har dock bubblat sig på 2 ställen nere vid golvet. En dräneringsfirma var där och mätte och fick upp 100% fuktighet i väggen och gav oss en dräneringsoffert på 190 000 för 28m. Jag är väldigt osäker på om huruvida vi kommer gå vidare. Jag ser inte att luftfuktigheten i källaren överstiger 60% och tvätt torkar alltid över natten.
Svårt läge! 100% fuktighet låter ju bisarrt mycket, det borde rinna vatten från väggen :surprised:
 
A
L ljjanson skrev:
Vi är lite i samma situation. Hus med inredd källare från1945 med en gammal dränering. Vi upplever inget dåligt inomhusklimat i källaren. Putsen har dock bubblat sig på 2 ställen nere vid golvet. En dräneringsfirma var där och mätte och fick upp 100% fuktighet i väggen och gav oss en dräneringsoffert på 190 000 för 28m. Jag är väldigt osäker på om huruvida vi kommer gå vidare. Jag ser inte att luftfuktigheten i källaren överstiger 60% och tvätt torkar alltid över natten.
Vi betslade ca 100 000 för 40 m. Då behövde de gräva ner ca 1 1/2 m och de la 200mm isodrän. Fråga runt till fler firmor. Nu gjorde dock inte firman någon återställning på tomten (ingen plattläggning eller annat som skulle återställas mer än jämna till marken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.