Det funkar den inte till - Iallafall inte det exemplaret jag har. Står man och nöter ett tag så kan man få lös en del av skruvarna. Dock tycker jag den är användbar ändå vid hjulbyte. Det går ändå fortare att skruva ur och i skruvarna efter att ha lossat dom med fälgkorset.
 
  • Gilla
b_hasse och 1 till
  • Laddar…
E EccoochD skrev:
Tanken var hjulbyte, annars får det bli en Ryobi
Tror det är värt att pröva det man redan har batterisystemet för....
 
useless useless skrev:
'För klen' är väl en definitionsfråga... Den drar inte 400Nm som specen säger iallafall, men den duger till mycket ändå.
Tittar en del på Torque Test Channel på Youtube, och det verkar som att mutterdragare ger mellan 50-70% av de Nm som står på kartongen, i verkligheten...
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tittar en del på Torque Test Channel på Youtube, och det verkar som att mutterdragare ger mellan 50-70% av de Nm som står på kartongen, i verkligheten...
Såg en tysk som jämförde Ryobi och Parkside upp till 210nm med momentnyckel, frågan är ju om Ryobin inte klarar av hjulbyte heller.

Har testat elektriska mutterdragare men de är för klena, jag saknar tillräckligt stor kompressor för att kunna ha en luftdriven mutterdragare
 
  • Gilla
Taxture
  • Laddar…
Jag har för mig att någon i tråden skrev att Parkside hade en starkare variant i Professional serien. Minns inte Nm men tror mer än det dubbla.
Professional verkar ha borstlös motor, iallafall på dom andra verktygen jag har så den är kanske ett bättre köp om den kommer hit?

Jag är dock nöjd med min knackare från Lidl, dom flesta hjulbultar har den klarat av men några har jag fått ta med handkraft först.
 
E EccoochD skrev:
Såg en tysk som jämförde Ryobi och Parkside upp till 210nm med momentnyckel, frågan är ju om Ryobin inte klarar av hjulbyte heller.

Har testat elektriska mutterdragare men de är för klena, jag saknar tillräckligt stor kompressor för att kunna ha en luftdriven mutterdragare
Ryobi har ju kommit med en nyare serie verktyg som heter HP, där borde det ju finnas en bättre mutterknackare, om du sitter på såna batterier...
 
E EccoochD skrev:
Såg en tysk som jämförde Ryobi och Parkside upp till 210nm med momentnyckel, frågan är ju om Ryobin inte klarar av hjulbyte heller.

Har testat elektriska mutterdragare men de är för klena, jag saknar tillräckligt stor kompressor för att kunna ha en luftdriven mutterdragare
Hur hårt drar ni era hjulskruvar/muttrar? På våra bilar skall det inte dras hårdare än 120 Nm.

Eller är det för att kunna lossa infästningar som är dragna av däckverkstäderna? För de drar hellre för kung och fosterland än med "rätt" åtdragningsmoment.
 
  • Gilla
  • Älska
bulleribock och 2 till
  • Laddar…
Utan att ha testat Parksides så skulle jag säga att om den inte pallar trycket så har man dragit hjulmuttrar/skruvarna för hårt till att börja med.

Använder själv en borstad Ryobi och den har inte misslyckats med några jobb jag gett den.
 
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
E EccoochD skrev:
Tanken var hjulbyte, annars får det bli en Ryobi
Min klarar hjulbultar utan några som helst problem, tycker att den rent allmänt ger ett väldigt gott kvalitetsintryck också.
 
Det tråkiga är väntetiden, att man inte kan köpa verktygen när man behöver/vill
 
  • Gilla
Pingo och 1 till
  • Laddar…
R roli skrev:
Hur hårt drar ni era hjulskruvar/muttrar? På våra bilar skall det inte dras hårdare än 120 Nm.

Eller är det för att kunna lossa infästningar som är dragna av däckverkstäderna? För de drar hellre för kung och fosterland än med "rätt" åtdragningsmoment.
Även om man drar enligt specen så behövs det högre moment för att lossa skruvarna.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Min Parkside mutterknack lossar i genomsnitt 19 av 20 hjulmuttrar. Jag drar å andra sidan alltid åt mina hjulmuttrar med momentnyckel
Jag har ett par Ingersoll-knackare och en stor kompressor….. som jag sällar plockar fram…
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.