Sittställning
Charlieflower Charlieflower skrev:
Upprinnelsen till frågan är egentligen att jag mailade med Villaägarnas expertrådgivning om dränering och de sade att beroende på grundens konstruktion (från 20-talet) så kunde det vara svårt att dränera pga rasrisk och att man isf fick lämna källaren "rå". Det fick mig att undra varför jag då alls skulle dränera även om det gick om vi nu inte har för avsikt att ha det som boyta :thinking:

Man får göra en utredning i fall det skulle kännas Aktuellt. Gräva en sida av huset i taget är ju lämpligt. Jag skulle nog säga att det finns väldigt många anledningar att göra det men allt beror på yttre faktorer och inte direkt på huset om man bortser från t.ex rasrisk.

Dränering har blivit en stor sak tror jag för "fukt hysterin".. fukt och mögel hör ihop så.

Annars så sätter jag saker luftigt i vår källare, inga täta mtrl mot väggar eller golv.

Vi har öppen spis i källaren där vi kan grilla lite korv vintertid :)
 
Sittställning Forlowt skrev:
Man får göra en utredning i fall det skulle kännas Aktuellt. Gräva en sida av huset i taget är ju lämpligt. Jag skulle nog säga att det finns väldigt många anledningar att göra det men allt beror på yttre faktorer och inte direkt på huset om man bortser från t.ex rasrisk.

Dränering har blivit en stor sak tror jag för "fukt hysterin".. fukt och mögel hör ihop så.

Annars så sätter jag saker luftigt i vår källare, inga täta mtrl mot väggar eller golv.

Vi har öppen spis i källaren där vi kan grilla lite korv vintertid :)
Jag tror huset skulle må utmärkt på alla plan av fler eldstäder. Får kanske lägga pengarna på att värma upp murstocken istället:D
 
  • Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
pacman42 pacman42 skrev:
Om man får fukt i betongen så börjar armeringen att rosta. Detta gör att betongen kan spjälka sig (det som fällde höghuset i Miami häromsistens) och då tappar betongen hållfasthet och det leder till att det kan rasa.

Men allt beror på hur källaren är byggd (materialval främst).
Hur många svenska villor kan du nämna som kollapsat av det här skälet?
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Det verkar onekligen Dåligt om man riskerar att huset rasar. Bra synpunkt!

Samtidigt är det ju inte särskilt vanligt att man hör om villor i Sverige som kollapsar pga att grunden viker sig. Tror du det är ett underskatta problem med bristande hållfasthet?
Vi har hus från -53 som vi dränerade om för 2 år sen tror jag det var. Och det fanns en väntad effekt och en bonus som vi spekulerat i men inte tänkt på så mycket; 1. Det blir torrt, vi hade "bubblingar" i putsen på insidan på några ställen som slutade bubbla. Men de visste vi om när vi flyttade in och levde med i 7-8år innan vi tyckte att det var dags att fräscha upp i källaren också som helhet då det blev naturligt att dränera om. 2. Det blir MYCKET skönare inneklimat. Vi har halva källaren boyta och halva ekonomi, men hela ytan blev mycket behagligare. Och med modern dränering med isolering så blir det bra mycket varmare.

Sen kan det hända att man får mögel, eller bara vansinnigt fuktig luft. En kompis under uppväxten som tömde avfuktaren två ggr om dagen på 10L minst per gång. Men det är ju också en variant om man inte vill gräva.

Lätt värt när det är dags, men man behöver ju inte okynnesgräva för det.
 

Bästa svaret

Charlieflower Charlieflower skrev:
Så olika det kan vara! Vår källare från 30-/50-tal håller sig mellan 50-60% förutom när tvätten torkar och har bara problem med lite putssläpp/missfärgning i ett hörn. Vet du hur snabbt problemen har uppstått i ditt hus?
Jag tror att du svarat på din egen frågeställning här. Har du under 60% relativ luftfuktighet i källaren är det knappast någon fara. Lite putssläpp är heller inget allvarligt.

När vi köpte vårt hus, 60-tal med platta på berg med putsade källarrväggar i lättbetong, såg jag också putssläpp nere vid golvet. Givetvis gick tankarna mot att behöva dränera om (befintlig dränering gjordes på 80-talet och vår besiktningsman sa att den får anses vara förbrukad), och det enorma ingrepp det innebär på tomten samt rivning av altan. Andra saker prioriterades högre och efter ett tag upptäckte jag exakt likadana putssläpp nere vid golvet på innerväggarna. Då insåg jag att fukten inte kommit genom väggarna utifrån, utan den har vandrat upp i väggarna (bakom någon plastfärg som tidigare ägare målat med) från plattan. Ingen dränering i världen skulle kunna förhindra detta.

Jag tror så här: det är två kategorier människor som alltid kommer propagera för (om)dränering: de som jobbar med det och därför tjänar pengar på det, samt de som betalat för det alt. gjort det själva för att motivera sitt beslut. På samma sätt finns kategorin som jag själv tillhör, som hävdar att dränering ofta är onödigt för att man själv valt bort det. Även detta för att motivera sitt beslut. Det är nog anledningen till att du upplever att det antingen är "totalt husras" eller "inga problem alls" om du skulle välja att inte dränera.

Mitt tips är att tänk själv och undersök din källare. Luktar det unket? Verkar det vara fukt uppe i väggarna som ligger under marknivå? Vad har du för markmaterial utanför väggarna? Är det ofta blött runt huset efter regn eller torkar det upp snabbt? Observera relativa luftfuktigheten i källarens alla rum under ett helt år. Är den aldrig över 60% någonstans så har ni inte en fuktig källare. Vår källare har jag aldrig sett högre än 60% bortsett från tvättstugan när det är fullt med blöt tvätt på tork. På vintern klarar inte våra digitala hygrometrar att visa något värde, då de bara mäter ned till 20%.

Vår granne dränerade om sin kåk. Jag frågade honom hur hans grund sett ut och fick svaret att firman som gjorde jobbet sagt att det var helt onödigt att dränera eftersom jorden är så genomsläpplig här att allt regnvatten rinner undan väldigt snabbt. Nu är grannen just typen att han vill göra om allt för att "det känns bra", så han hade insisterat på att firman utförde jobbet trots avrådan.
 
  • Gilla
Modski och 4 till
  • Laddar…
Hejhej! På våran gata så är läget ganska nära toppen på en kulle. Vi är i en låglutande slänt med massa hus byggda 71 med källare. Marken omkring är sandig morän, så det har ALDRIG varit en vattenpöl på gräsmattan oavsett regnmängd. Grundvattnet går några meter under huset. Vi har alltså ett hus som inte behöver dräneras överhuvudtaget. Luftfuktighet sällan över 60 % om man inte hänger tvätt (vi har avfuktare därför). När vi köpte huset så rev vi bort isolering på insidan i källaren, inga fuktskador. Ingen på gatan här har dränerat om och det kommer aldrig behövas är jag relativt säker på!
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
Skumpe Skumpe skrev:
Hur många svenska villor kan du nämna som kollapsat av det här skälet?
Ingen, men det finns de som har fått dyra renoveringar och de som har rivits.

Det är som med bilar, de som sköter om bilen får mindre reparationer än de som kör till dess något går sönder.
 
Z Zharz skrev:
Hus från 70 talet med originaldränering. Vi använder källaren som boyta. Skall dränera med 10cm isodrän för att isolera upp lite också. Hus som kostar 4 miljoner och sen vill man inte lägga 150.000 på en dränering, bara dumt tycker jag. Better safe than sorry.
Du borde kolla i England. Där vet de inte vad dräneing är, har man lite fukt på källarväggar så har de numera allehanda injekteringsmedel och elgrunkor för att "fix it". Kan vara väldigt underhållande att se engelska renoveringsprogram.
Men det är ju England.
 
  • Haha
Charlieflower
  • Laddar…
BOOster BOOster skrev:
Hejhej! På våran gata så är läget ganska nära toppen på en kulle. Vi är i en låglutande slänt med massa hus byggda 71 med källare. Marken omkring är sandig morän, så det har ALDRIG varit en vattenpöl på gräsmattan oavsett regnmängd. Grundvattnet går några meter under huset. Vi har alltså ett hus som inte behöver dräneras överhuvudtaget. Luftfuktighet sällan över 60 % om man inte hänger tvätt (vi har avfuktare därför). När vi köpte huset så rev vi bort isolering på insidan i källaren, inga fuktskador. Ingen på gatan här har dränerat om och det kommer aldrig behövas är jag relativt säker på!
Så har även mina föräldrar det. Huset ligger på en sluttande sandhed med diverse stenar från istiden liggande i sanden. Det är nog det absolut bästa underlaget.

Gräsmattan deras är grön på våren och gul resten av året (om man inte vattnar den).
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Sittställning
När ni snackar luftfuktighet så berätta gärna vid viken temperatur ! :)
 
  • Gilla
claym och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag tror att du svarat på din egen frågeställning här. Har du under 60% relativ luftfuktighet i källaren är det knappast någon fara. Lite putssläpp är heller inget allvarligt.

När vi köpte vårt hus, 60-tal med platta på berg med putsade källarrväggar i lättbetong, såg jag också putssläpp nere vid golvet. Givetvis gick tankarna mot att behöva dränera om (befintlig dränering gjordes på 80-talet och vår besiktningsman sa att den får anses vara förbrukad), och det enorma ingrepp det innebär på tomten samt rivning av altan. Andra saker prioriterades högre och efter ett tag upptäckte jag exakt likadana putssläpp nere vid golvet på innerväggarna. Då insåg jag att fukten inte kommit genom väggarna utifrån, utan den har vandrat upp i väggarna (bakom någon plastfärg som tidigare ägare målat med) från plattan. Ingen dränering i världen skulle kunna förhindra detta.

Jag tror så här: det är två kategorier människor som alltid kommer propagera för (om)dränering: de som jobbar med det och därför tjänar pengar på det, samt de som betalat för det alt. gjort det själva för att motivera sitt beslut. På samma sätt finns kategorin som jag själv tillhör, som hävdar att dränering ofta är onödigt för att man själv valt bort det. Även detta för att motivera sitt beslut. Det är nog anledningen till att du upplever att det antingen är "totalt husras" eller "inga problem alls" om du skulle välja att inte dränera.

Mitt tips är att tänk själv och undersök din källare. Luktar det unket? Verkar det vara fukt uppe i väggarna som ligger under marknivå? Vad har du för markmaterial utanför väggarna? Är det ofta blött runt huset efter regn eller torkar det upp snabbt? Observera relativa luftfuktigheten i källarens alla rum under ett helt år. Är den aldrig över 60% någonstans så har ni inte en fuktig källare. Vår källare har jag aldrig sett högre än 60% bortsett från tvättstugan när det är fullt med blöt tvätt på tork. På vintern klarar inte våra digitala hygrometrar att visa något värde, då de bara mäter ned till 20%.

Vår granne dränerade om sin kåk. Jag frågade honom hur hans grund sett ut och fick svaret att firman som gjorde jobbet sagt att det var helt onödigt att dränera eftersom jorden är så genomsläpplig här att allt regnvatten rinner undan väldigt snabbt. Nu är grannen just typen att han vill göra om allt för att "det känns bra", så han hade insisterat på att firman utförde jobbet trots avrådan.
Stort tack för ett nyanserat inlägg!:giggle:
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
När ni snackar luftfuktighet så berätta gärna vid viken temperatur ! :)
För oss har det legat runt 20-22 grader nu i sommar (ouppvärmt då)
 
D Dublin skrev:
Glömde att skriva att det så klart är bra att ha koll på var vattnet från stuprören leds. Om de inte är kopplade till dagvatten anslutning så bör de ju ledas så långt bort från huset som möjligt och om möjligt till en punkt som är lägre än huset. Har man regnvattentunnor gäller såklart samma när de blir fulla!
Vi dränerade pga uppmätt fukt i källarväggen. Det visade sig att stupröret som vi trodde var kopplat till dagvattenledningen istället gick rakt ner en bit i maken och slutade där. Invid källarväggen. Inte konstigt att det blev blött. Kändes bra att dränera och upptäcka detta.
 
  • Gilla
  • Wow
ninne45 och 1 till
  • Laddar…
Initialt funderar jag på om alla diskuterar dränering eller isolering eller bägge. Jag tror inte något händer direkt men det ökar möjligheterna att använda källaren. Jag äger ett hus från -73 med med källare. När vi flyttade in i huset luktade det ordentligt och var kallt. Jag isolerade väggarna utvändigt med dubbla 100mm pordränskivor. Upplever det som om det är mycket varmare i källaren nu och efter 4 år ingen lukt alls. Fukthalt i väggarna gick från 80 till 20% på 1 eller 2 år. Kostade oss 70000kr för allt inkl nya mark/dränrör. Gjorde dock jobbet själv. Är nöjd då källaren går att vara i och att tvätten torkar over natten till skillnad från tidigare då det tog 4-5 dagar.
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Marvil Marvil skrev:
Initialt funderar jag på om alla diskuterar dränering eller isolering eller bägge. Jag tror inte något händer direkt men det ökar möjligheterna att använda källaren. Jag äger ett hus från -73 med med källare. När vi flyttade in i huset luktade det ordentligt och var kallt. Jag isolerade väggarna utvändigt med dubbla 100mm pordränskivor. Upplever det som om det är mycket varmare i källaren nu och efter 4 år ingen lukt alls. Fukthalt i väggarna gick från 80 till 20% på 1 eller 2 år. Kostade oss 70000kr för allt inkl nya mark/dränrör. Gjorde dock jobbet själv. Är nöjd då källaren går att vara i och att tvätten torkar over natten till skillnad från tidigare då det tog 4-5 dagar.
Snabbt torkade tvätt är ett starkt argument! Jag tror att många tänker sig isolering som en del i dräneringen. Jag gör det i alla fall ;)
 
  • Gilla
Allmäntvetgirig och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.