Modem fel E52/148, någon som har någon aning om vad det betyder?
 
Tror faktiskt det kan vara så enkelt som att sim-kortet har blivit inaktivt. Behöver skaffa ett nytt. Satte det i telefonen och det funkade inte, så det är väldigt misstänkt ;)
 
LoweW
Demmpa Demmpa skrev:
Till MAPen (manöverpanelen) behöver en 4-ledare (+12V, 0V, data+, data-) från centralen.

Alla expansionsenheter som sitter på bussen ska sitta i serie med varandra.
Så om du ska ha två MAPar så ska dom sitta i serie efter varandra. Så om bussen ska gå fram-å-tillbaka i samma rör eller i två olika är vad som är bäst installationsmässigt.

Har du dragit rör till:
Larmdon (sirener & blixtljus) inne & ute?
RD (rökdetektorer) varje sovrum, vardagsrum, tvättstuga, teknikrum, etc?
Vattenfelsbrytare?
PIR (rörelsevakter)?
???
Ah, tack för all info och tips! Ska se över om jag kanske borde dra ytterligare några rör till det du föreslog.
 
T Tobias Aschbacher skrev:
Hallå igen! Nu har jag testat alla möjliga varianter och har kommit fram till att koppling enl bild nedan funkar bäst "so far". Om någon har ett vettigare förslag så säg gärna till :)

Får nu 4,7k ohm vid normal drift. Tamper registeras om man bryter I1 eller COM. Om jag lossar detektorn från sockeln så får jag 9,4k ohm och "fire". Alltså inte tamper, men jag antar att jag kan leva med det. Gör man magnettest på detektorn alternativt test-spray så får jag "fire" och 9,4k ohm. Det går fint att nolla detta via OP5 på central då detektorn är i behov av 9-33V för att reläfunktionen ska funka. Däremot så får jag inte upp "tamper" om jag försöker bryta antingen 12V eller 0V. Jag antar att detta är för att I1 och COM går igenom detektorn och då blir det ändå någon form av signal. Kanske inte är katastrof då det är en vanlig villa, men jag tycker ändå att det borde finnas något sätt att upptäcka i fall 12V slingan är bruten? Det är ju en förutsättning för att detektorn skall kunna larma och det vore ju smutt om man fick en varning via SPC om 12V bryts. Någon som har någon bra idé här? :)

Tack igen på förhand!

Med vänlig hälsning, Tobias

[bild]
Jag tänker mig en Branddetektor med specialinkoppling:) men vet inte om det funkar, kanske nån som har ett svar på det.
Jag har sockel DB702 (och siren DP721). Jag störde mig vid vanlig inkoppling på att jag fick BRANDLARM när detektorn lossades från sockeln - så istället har jag kopplat in den på NO och får således antingen BRANDLARM vid brand eller SABOTAGELARM vid kortis eller kabelbrott men däremot är det fortsatt normal drift om detektorn plockas bort...
Nu till min fråga, tänker jag rätt i att jag kan ställa in centralen på DUAL_2K2_2K2 och seriekoppla NO och NC med 2,2k resp 4,7k inkopplat parallellt med respektive kontakt eller kan det bli helknasigt?
 
  • Schematisk diagram och tabell för inkoppling av en branddetektor med motstånd och beskrivning av larmtyper.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag har börjat få såna mail från min SPC4320:

8/15/2021 4:34:56 PM: Alert (Open Alert), Alert 5006: PSU Battery Fault
8/15/2021 4:35:00 PM: Alert (Close Alert), Alert 5007: PSU Battery Restore

Har mätt spänning i batteriet och det ligger mellan 13,76 och 13,68V. Det går ner till 11,67V när jag kopplar av strömmen till centralen. Är det för låg? Måste jag byta batteri eller kan det vara något annat?

Batteriet jag har är på 12V/7,2Ah (se bilden). Vad brukar det vara för livslängd på batteri till SPC4320?
 
  • Bild på ett UPLUS 12V 7.2Ah bly-syra batteri med laddningsspecifikationer och säkerhetsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Går spänningen ner under 12V ”direkt” efter man tagit nätspänningen så är batteriet dåligt. Mitt batteri i centralenheten går ner från 13,8 till 12,8, batteriet i PSU-expanden går ner från 13,9 till 13,2.

Ett blysyra/blygsel batteri som underhållsladdas konstant med 13,5-13,8V håller i 3-5 år. Om underhållsladdspänningen är över 13,8V så förkortas batteriets livslängd.

Edit: ”längs ner” på denna sida,
http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm
Tabell som visar spänningsnivåer för batteriladdning från 0% till 100% i volt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jepp går direkt ner till under 12V. Livslängd stämmer bra också då min batteri är 3 år gammal. Ska prova var jag hamnar i tabellen.
 
Spänningen kommer inte att gå upp utan bara mer ner
 
Demmpa Demmpa skrev:
Spänningen kommer inte att gå upp utan bara mer ner
Ser ut som jag måste byta det. Tips på var och vilken batteri kan jag köpa denna gång? Ska man ha 7Ah eller kan man ha 8,5Ah? Vad ska man ha för värde i "Initial current/Max charging current"? Jag hade 2,16A, ska man ha mer/mindre?

Hittat följande specs där Vanderbilt ange batteri modell YUASA NP7-12FR (12 V 7 Ah), men känns som det finns bättre modell:

http://www.spcsupportinfo.com/conne...tasheets/v54541c109b100_spc4320_023_03_en.pdf
 
Redigerat:
Någon som kopplat ihop lämpligt kodlås med larmet och kan berätta hur det funkar?
 
F Fumble skrev:
Någon som kopplat ihop lämpligt kodlås med larmet och kan berätta hur det funkar?
Jag använder dörrcentraler (med och utan batteri) i kombination med PP500EM, funkar klockrent. Något särskilt du undrar över?
 
Jag undrar egentligen om det finns någon lösning som är rimlig för en villa, 2 dörrar och ett garage. Det där ser riktigt dyrt ut?
 
F Fumble skrev:
Jag undrar egentligen om det finns någon lösning som är rimlig för en villa, 2 dörrar och ett garage. Det där ser riktigt dyrt ut?
Ellås typ EL580 kan du hitta billigt på Tradera. Likaså kortläsare PP500EM. Det är svårare att få tag på begagnad dörrcentral A210. Dock blir detta en bättre och säkrare lösning än med kontakt i låset. När larmet är av öppnar du med tagg och när larmet är på gäller tagg+kod. Detta går naturligtvis att ställa in på andra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.