Nu i måndags så bar jag ut min Bosch Indego 10 från garaget där den legat i ide sedan i höstas. Anledningen till den sena klippstarten i år beror inte på att gräsmattan slutat växa. Anledningen är att det planterades lökar i gräsmattan i höstas och för att de nu skulle hinna få ihop energi nog inför nästa års blomning så klippte/slog jag istället gräsmattan en gång för ett par veckor sedan med Boschtrimmern jag fick med när jag köpte Indegon 2014. När jag nu i tisdags startade årets första robotklippning så hade klipparen med andra ord allt annat än en perfekt golfgreensaktig gräsmatta att klippa.

Medan klipparen gjorde sitt bästa, i det upp till 20 cm höga gräset, så passade jag på att med sekatören knipsa av alla grenar från buskar som riskerade att vara i vägen längs med kanttråden. Under premiärturen så körde klipparen fast en gång vid kanttrådsvändning (grävde ner ena hjulet), en gång vid krock längs med kanttråden då en jordkoka glöms kvar vid tidigare trädgårdsarbete och en gång vid en 90-graders sväng längs med kanttråden (ojämn terräng = slirande hjul). Dessutom så stoppade den nosen under ett studsmatteben två gånger och blev ståendes där och gjorde "burnouts" i gräset.

Det höga gräset blev inte perfekt, vilket är förståeligt, men jag är ändå glad att maskinen fortfarande fungerar som tänkt. Antar att stå under tak vid laddning och bara klippa vid uppehållsväder gör sitt.Startade andra klippningen idag och den har klippt, gått och laddat, klippt och återvänt till laddaren. Den har kvar samma delar och mjukvara som när jag köpte den. Det enda som som krånglar nu är samma sak som vid första klippningen 2014, den reagerar otroligt långsamt på knapptryckningar. Det enda positiva med det är väl att ingen på håll kan gissa pinkoden.

Nu ska jag gå ut och justera kanttråden lite. Någon (det vill säga jag) har visst lagt lite extra jord intill en buske som gör att kantklippningen moturs inte gick varvet runt.

Mvh. nöjd Indego-husse. :)
 
  • Gilla
LennartN och 3 till
  • Laddar…
Här rullar det på i säsong #10. Varje år är det något nytt som händer. Detta år funkade inte dockning. Det visade sig att myror byggt bo under bottenplattan till laddstationen. Ett 2-3 cm lager av sand och jord gjorde plattan konvex. Tillräckligt mycket för att laddpiggarna inte skulle matcha klipparen. Plocka bort, rengöra och så var det bara att åka. En knepig rot till en rönn har orsakat stopp tidigare säsong. Några snygga stenar fick bli ett röse, så var det problemet löst. Blev faktiskt rätt tjusigt oxå.
 
  • Gilla
Segepe
  • Laddar…
Jag håller snart på att ge upp helt :cry:. Min Indego beter sig riktigt konstigt. Jag har provat återställning, ta ur nyckel och återställa, dra ur strömmen till basstationen i samband med återställning.

Problemet är att den inte vill följa begränsningskabeln. Jag har startat kartering och den följer inte ens kanttråden mer än några decimeter. Jag försökte filma, dock med väldigt dålig upplösning. Den bara drar iväg. Är det någon som har någon idé vad det kan vara ?


Här skulle den ju ha åkt längs kanten. Om det varit någon sensor så borde det väl mer ha varit att den hade svårt att följa tråden, nu drar den iväg jättefort och helt rakt ut på gräsmattan. Det känns ju mer som ett mjukvarufel.
 
Vad händer sedan? Kör den över kanttråden eller stannar den där?
Har du kollar att sensorkortet i fronten är torrt och rent från smuts?
Att kontakterna till korten är ok?
 
lilytwig lilytwig skrev:
Vad händer sedan? Kör den över kanttråden eller stannar den där?
Har du kollar att sensorkortet i fronten är torrt och rent från smuts?
Att kontakterna till korten är ok?
När den kommer till en kanttråd stannar den fint, så det känns som det fungerar.
Jag har inte öppnat maskinen och kollat korten, men lär väl göra det.
 
Sitter begränsningskabeln rätt? Inte förväxlat in och ut.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Sitter begränsningskabeln rätt? Inte förväxlat in och ut.
Men då brukar det stå att det är fel?
 
  • Gilla
Segepe
  • Laddar…
R raderarn skrev:
Men då brukar det stå att det är fel?
Gör Den? Det har jag inte sett någon gång. Undrar hur den känner av det i så fall.
När jag lyckats med det så har världen blivit omvänd. Innanför slingan blir utanför och tvärs om. Roboten fattar inget utan bara irrar omkring.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Gör Den? Det har jag inte sett någon gång. Undrar hur den känner av det i så fall.
När jag lyckats med det så har världen blivit omvänd. Innanför slingan blir utanför och tvärs om. Roboten fattar inget utan bara irrar omkring.
Jag testade nu, bytte och då säger den direkt "Fel i kanttråd" och åker inte ens ur basstationen. Sen byter jag tillbaka och då startar den.
 
R raderarn skrev:
Jag testade nu, bytte och då säger den direkt "Fel i kanttråd" och åker inte ens ur basstationen. Sen byter jag tillbaka och då startar den.
R raderarn skrev:
Jag testade nu, bytte och då säger den direkt "Fel i kanttråd" och åker inte ens ur basstationen. Sen byter jag tillbaka och då startar den.
Hej, jag skulle rekommendera att du sätter upp en liten testslinga som du kopplat basstation till.
Mjukvarufel är nog det sista felet jag skulle gissa på. Oftast är det givare eller motorer som strular. Fungerar roboten normalt när den klipper i övrigt? Är det bara när den ska följa kanttråden som den beter sig felaktigt?

Kör roboten rakt om du släpper iväg honom på gräsmattan eller drar den åt ena eller andra hållet? Kör den rakt som den brukar har du förmodligen inga fel på drivning utan felet bör då ligga i givaren som känner av kabeln.
 
  • Gilla
Segepe och 1 till
  • Laddar…
A Alexisub skrev:
Håller på att felsöka min bosch indego 1000, tidig modell utan wifi. Den stod på gräsmattan helt död en dag utan att någon tryckt på stop knappen.

Nu har jag lyckats få igång den, om än några sekunder. När jag drar ut sladden till basstationen och sätter in igen så vaknar diaplayen till liv. Efter några sekunder så dör den igen och jag får inget liv i den, har provat att dra ut fler gånger men den lyser i några få sekunder.

Såg att när jag plockat ner den att det fanns två kablar att koppla batteripaketet i, den ena märkt cl och den andra cr. Någon som vet skillnaden på dessa? Den var kopplad i cl från början.

Det är när klipparen kommer till synkroniserar som skärmen dör, man hör liksom ett klick och sen slocknar den. Knapparna går att trycka på som vanligt innan det läget.

Alex
Hittade du någon lösning på problemet? Jag har precis samma fel.
 
Gissar på att batteriet är slut, alternativt att det inte blivit laddat.
 
Då var det dags för första delen till min Indego 10 tillverkad 03/2014 att ge upp. Nätdelen (transformatorn) har slutat fungera. Laddstationen lyser inte grönt och vid mätning på nätdelens utgående kontakt så säger voltmätaren 0 volt. :confused:

Min nätdel: F.016.L67.828 är på 42V och 3.5A är tillverkad 04/2013.

Bild på en Bosch nätdelsetikett, modell F.016.L67.828, med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sökt lite här i tråden och har hittat t.ex. fravs inlägg om att nätdelar tillverkade före juni 2013 kan ha tillverkningsfel och att Bosch kan skicka ut ny nätdel. De inläggen har dock några år på nacken. Närmare sju år för att vara exakt.

https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-indego-10-robotklippare.193959/page-344#post-2043604
https://www.byggahus.se/forum/threads/bosch-indego-10-robotklippare.193959/page-351#post-2056117

Hittade ingen passande nätdel vid googling så jag ringde Bosch svenska Indegosupport (087501820) och frågade hur det såg ut på nätdelsfronten. Fick bra hjälp och fick veta att det nya artikelnumret är F.016.L69.116, vilket då är den uppdaterade nätdelen. Jag nämnde för supporten att min nätdel är tillverkad före juni 2013, det vill säga har tidigare kunnat bytas ut utan kostnad, men supporten visste inget om detta. Fick tipset att söka efter ersättarens artikelnummer på Bosch online reservdelsservice vilket jag nu gjort.

https://www.boschtoolservice.com/se/sv/boschdiy/spareparts/search
https://www.boschtoolservice.com/se/sv/boschprof/spareparts/search-results?q=F.016.L69.116

Pris 1444kr + 75kr frakt = 1519kr.

Det är tyvärr mycket pengar för mig. :worried: Att köpa en ny nätdel är dyrt. Att dessutom inte veta om det bara är nätdelen som har gått sönder gör ett inköp ännu svårare att motivera. Om laddstationen inte fungerar trots ny nätdel så blir väl nästa reservdelsgrej från Bosch dockningsstationens signalbalk för 2233kr + frakt. Då är reservdelskostnaderna uppe i mer än hälften av vad en ny Bosch Indego XS300 kostar...

Två frågor till forumet:
1. Är det någon på senare tid som har fått en ny nätdel från Bosch när den gamla från 2013 gett upp?
2. Är det någon som har en fungerande nätdel (transformator) F.016.L67.828 eller F.016.L69.116 till övers? Antingen i närheten av Trollhättan eller i övriga Sverige.
 
WALL-E WALL-E skrev:
Då var det dags för första delen till min Indego 10 tillverkad 03/2014 att ge upp. Nätdelen (transformatorn) har slutat fungera. Laddstationen lyser inte grönt och vid mätning på nätdelens utgående kontakt så säger voltmätaren 0 volt. :confused:

Min nätdel: F.016.L67.828 är på 42V och 3.5A är tillverkad 04/2013.

[bild]

Sökt lite här i tråden och har hittat t.ex. fravs inlägg om att nätdelar tillverkade före juni 2013 kan ha tillverkningsfel och att Bosch kan skicka ut ny nätdel. De inläggen har dock några år på nacken. Närmare sju år för att vara exakt.

[länk]
[länk]

Hittade ingen passande nätdel vid googling så jag ringde Bosch svenska Indegosupport (087501820) och frågade hur det såg ut på nätdelsfronten. Fick bra hjälp och fick veta att det nya artikelnumret är F.016.L69.116, vilket då är den uppdaterade nätdelen. Jag nämnde för supporten att min nätdel är tillverkad före juni 2013, det vill säga har tidigare kunnat bytas ut utan kostnad, men supporten visste inget om detta. Fick tipset att söka efter ersättarens artikelnummer på Bosch online reservdelsservice vilket jag nu gjort.

[länk]
[länk]

Pris 1444kr + 75kr frakt = 1519kr.

Det är tyvärr mycket pengar för mig. :worried: Att köpa en ny nätdel är dyrt. Att dessutom inte veta om det bara är nätdelen som har gått sönder gör ett inköp ännu svårare att motivera. Om laddstationen inte fungerar trots ny nätdel så blir väl nästa reservdelsgrej från Bosch dockningsstationens signalbalk för 2233kr + frakt. Då är reservdelskostnaderna uppe i mer än hälften av vad en ny Bosch Indego XS300 kostar...

Två frågor till forumet:
1. Är det någon på senare tid som har fått en ny nätdel från Bosch när den gamla från 2013 gett upp?
2. Är det någon som har en fungerande nätdel (transformator) F.016.L67.828 eller F.016.L69.116 till övers? Antingen i närheten av Trollhättan eller i övriga Sverige.
Det finns till ungefär halva priset på Amazon
 
A
Amazon brukar också skicka fraktfritt vid lite större belopp så du spar troligen in 75kr också.
Om inte .se har så går det kolla .de också, där ligger många säljare inom EU så det blir inget pålägg för moms.

(Reklammerade min Bosch 2013 då den varit på rep 4 ggr under sommaren och större delen av tiden på verkstad inkl frakt åt båda håll. Min misstanke är att elektroniken inte varit tillräckligt skyddad i den men vet inte säkert)
Har köpt delar till min nya klippare och Amazon brukar vara lite billigare dock inte halva priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.