I
T Ejmelie skrev:
Går dewalten att använda utan dammsugarpåsar?
Gillar den funktionen om man har riktigt skitigt i garaget någon gång. Bara att tömma rakt ner i eldningstunnan sen.
Designen ser ut att vara samma som Biltemas, d.v.s ett cylinder filter direkt på motorn. Suger man vädskor kör man utan påse så högst troligt går det att köra torrt utan påse med. Tänk dock på att det då inte finns någon påse som samlar upp stoftet så är det flyktigt kan det lätt sätta igen filtret. På dessa modeller får man rengöra filtret manuellt vilket troligen är enklast med en kompressor. Visst kan man slå ur det men det är inte helt enkelt.

Personligen hade jag dock tittat närmare på påsarna och vad det finns för alternativ. På bilderna ser de precis ut som samma sköra modelle som Biltema hade till sina. Jag kan ha haft otur men för mig funka de riktigt dåligt.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
T Ejmelie skrev:
Går dewalten att använda utan dammsugarpåsar?
Gillar den funktionen om man har riktigt skitigt i garaget någon gång. Bara att tömma rakt ner i eldningstunnan sen.
Jag tror du kommer bli besviken över att dammsuga utan påse. Filter sätts igen på tok för fort utan påse(min erfarenhet). Det ska isf vara dammfritt och större bitar (tänk grus) om det ska fungera. Köp en longlife-påse som man kan tömma eller en cyklon istället. Mera pengar då du troligen behöver köpa en dyrare maskin men det är något som faktiskt fungerar utan att ge dig gråa hår ;)
 
  • Gilla
Tovin och 1 till
  • Laddar…
Jag kör utan påse och skakar ur filtret när jag tömmer behållaren. Mycket enklare och billigare att bara tömma burken i en sopsäck än att hålla på med påsar.
 
useless useless skrev:
Jag kör utan påse och skakar ur filtret när jag tömmer behållaren. Mycket enklare och billigare att bara tömma burken i en sopsäck än att hålla på med påsar.
Samma här... Jag har köpt ett extra filter och tvättar det när jag tömmer behållaren (och ofta någon gång eller två innan)...
 
Jag har en kärcher wd3, dvs modell väldigt enkel. Den fungerar oväntat bra för allt jag sugit med den. Det har mestadels varit metalldamm blandat med olje-/smörjmedelkladd.
Kör utan påse och det fungerar perfekt. :)
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
I
Påsarna är ganska stora till dessa tunnor, jag behöver sällan byta dem till Kärchern . Personligen tycker jag det är klart jobbigare att få rent filtret och dessutom påverkar det sugförmågan avsevärt. Iallafall i en "vanlig" Biltema dammsugare, pratar vi kärchern så har den inbyggd funktion för att rensa filter men den lär inte göra jättestor skillnad om man inte har påse i maskinen :)

Med det sagt är det ju bra att det finns flexibiltet i hur en maskin kan användas, kör på så som du tycker passar bäst. Testa brukar vara en bra grundregel :)
 
Kan det kanske diskuteras dammsugare i en separat tråd?
 
  • Gilla
Fairlane och 20 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:
Kanske inte verktyg, men definitivt användbart i verkstaden.
120cm expansionsbeslag / 120kg för 1,70, 60kr i frakt.
[länk]

/Höghus
Och nu är de borta... :rofl:
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och nu är de borta... :rofl:
Ja. Vi som hann beställa kan nog se oss blåsta.
Den som gapar efter mycket...(?)

Butikens enda recension:
Screenshot_20210825-100305~2.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Och nu är de borta... :rofl:
Det går fort i hockey...
Beställde aldrig, jag är på jakt efter betydligt mindre beslag.

/Höghus
 
Höghus Höghus skrev:
Det går fort i hockey...
Beställde aldrig, jag är på jakt efter betydligt mindre beslag.

/Höghus
Jag tänkte beställa, men eftersom det inte går att beställa via faktura i appen böt jag till datorn, men mellan där plockades artikeln bort ur varukorgen...
 
Höghus Höghus skrev:
Kanske inte verktyg, men definitivt användbart i verkstaden.
120cm expansionsbeslag / 120kg för 1,70, 60kr i frakt.
[länk]

/Höghus
Oj, ja får någon dem så var det ett extremt bra pris. Hittar du några andra så får du gärna tipsa. Jag är ute efter både längre och kortare modeller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.