F
Njingan Njingan skrev:
Samtidigt står det i manualen att centreringsbrickan ska vara åt olika håll beroende på vad för skiva du använder. Du kanske har satt på den fel utifrån den skiva du använde?

Jag samlade mod och provade min maskin igår för att kapa lite kantsten. Medföljande stenskiva kan man vikka på ytterst lite, inget som märktes av då jag kapade.
Kan det vara så att det finns en baktanke att skivan inte ska hugga lika lätt?
Skoj. Nej, den satte jag inte åt fel håll och det spelar ingen roll vilket håll man satte den brickan på då det tveklöst var en defekt del. Vet inte om det går att förklara men landningsytan skivan ligger var inte vinkelrät med rotationsaxeln.

Du skall inte kunna vicka skivan, då är nåt fel eller så är det bara den kassa kvaliten. Kör du diamantstenkap eller nån fiberskiva? Var försiktig och använd glasögon, skivorna kan splittras vid vibrationer/obalans och i 6000 rpm så kan det gå illa. Det händer fler olyckor än man tror med kollapsade skivor och det kan se rätt illa ut. En bekant till mig fick en del av en skiva rakt igenom kinden.
 
B Byggisen skrev:
Om någon har erfarenhet av denna får hen gärna berätta. Spontant låter 1050W lite svagt jämfört med konkurrenterna!?
Kom hem med en för en timme sedan (tack för tipset) och testade lite snabbt på bordssågen. Den verkar göra det som den ska och suger inte sämre vad jag märker än en jag haft tidigare med högre effekt. Enda förvånande är att den kör en bra stund efter sågen stängts av. Bra att den inte stannar direkt, men kanske inte nödvändigt med 10-15 sek extra eller vad det var. Den får fyra dammråttor av fem efter första testet.
 
  • Gilla
Tovin
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Kom hem med en för en timme sedan (tack för tipset) och testade lite snabbt på bordssågen. Den verkar göra det som den ska och suger inte sämre vad jag märker än en jag haft tidigare med högre effekt. Enda förvånande är att den kör en bra stund efter sågen stängts av. Bra att den inte stannar direkt, men kanske inte nödvändigt med 10-15 sek extra eller vad det var. Den får fyra dammråttor av fem efter första testet.
Vad är det för filter och påsar till?
Har kört min Biltema i 8 år men nu är det inte många saker kvar som är helt. Däremot är det rätt prisvärda filter och påsar till Biltema. Jag funderar på att köpa en ny och denna skulle kunna passa
 
F
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag har vinkelslipen nämnd, men köpte den inte i paketet, utan när Jula reade ut dem till halva priset för några år sen... Tror jag betalade runt 700 spänn...

Kvalitetsmässigt så tror jag den är bättre än motsvarande prisklass från "Meec" eller Biltema, men det är ju som du säger, det är helt klart en produkt riktad till sällan-användare... Låter mycket, vibrerar lite för mycket, men funkar...

Har man ingen vinkelslip alls (och inget uttalat behov av kapdjupet) hade jag nog övervägt att lägga samma summa (~1300) på en bra 125 mm istället..
Tror också den kan vara snäppet bättre än Noname. Den 230mm jag var van vid var en Metabo med mjukstart, vridbart handtag och mycket mindre vibrationer. Dock så är alla 230mm jävligt tunga.

man behöver alltid en skaplig 125 och är man så pass medioker med svetsen dom jag är så bör den med fördel ha lite mindre motor så det inte sliter så förbannat på handleden. Sen är det fint att ha två st 125mm. En med en tunn kapskiva och en med flapdisc.
 
Hittar inget namn på filtret i manualen, men någon med svart bälte i googling kanske kan lösa det.
 
Hep Hep skrev:
Påsarna: [länk]

Filtret ser ut som valfri shakesperekrage, men jag hittar det inte på nätet. Jag kan kolla i manualen lite senare om det har något artikelnummer som går att söka på.
Kanske svårt för dig att svara, men är den värd 400kr mer än Biltemas?
 
Helt riktigt. Svårt för mig att svara på, så jag passar tillbaka till dig. Svarar du om en vecka?
 
I
T Ejmelie skrev:
Vet inget om dammsugaren, men det låter som ett bra pris.
[bild]

[länk]
Jag köpte mycket från biltema men absolut inte elektronik. Hade deras förra dammsugare och kan inte direkt säga att den var bra. Kvalitén på dammsugarpåsarna var så dåliga att de behövde tejpas för att hålla, om man inte gjorde detta så blev resultatet ett igensatt filter. Att fylla en hel påsa kunde man glömma, fick alltid bytas på förtid. Som tur är körde jag oftast virvelvind framför som tog det mesta. Dammsugarna blev dessutom strömförande, man fick då och då rejäla stötar från den. När jag försökte reklamera så tog killen bakom disken den, satte den i uttaget och försökte återskapa, imponernade att gå så långt för sin arbetsgivare. Men det blev givetvis nerslag eftersom det inte gick att återskapa just där och då. De e dock inte första gången deras kundtjänst har varit minst sagt undermålig jämfört med andra butiker.

Idag har jag 2 st Kärcher MV 6 P Premium dammsugare som varit med par år och de har jag aldrig haft problem med. Dessutom rejäl sugkraft både luft och vatten.

Resultatet är att aldrig köpa elektronik från Biltema, deras 10 års garanti verktyg funkar dock bra.
 
kulle
F fsn skrev:
är det verkligen det? Jag köpte 230 slipen. Ingen mjukstart, den lösa centreringsbrickan som slipskivan vilar på var tjockare på ena sidan, skivan vobblade typ 1cm. Hela maskinen andas lågprisbudget. Åkte tillbaka till Hornbach efter 10 minuter. Har man använt en riktig 230mm så känner man att detta är budget söder om vad som är ok. Tyvärr, för jag har inte råd att köpa den jag är van vid.
Mjukstart hade ju inte skadat, men wobblat har den aldrig gjort och tycker att det är ett helt ok paket för dom pengarna. Vet man att man kommer att använda den nästan dagligen ska man nog satsa på ngn rejälare maskin.
 
I Ironside skrev:
Jag köpte mycket från biltema men absolut inte elektronik. Hade deras förra dammsugare och kan inte direkt säga att den var bra. Kvalitén på dammsugarpåsarna var så dåliga att de behövde tejpas för att hålla, om man inte gjorde detta så blev resultatet ett igensatt filter. Att fylla en hel påsa kunde man glömma, fick alltid bytas på förtid. Som tur är körde jag oftast virvelvind framför som tog det mesta. Dammsugarna blev dessutom strömförande, man fick då och då rejäla stötar från den. När jag försökte reklamera så tog killen bakom disken den, satte den i uttaget och försökte återskapa, imponernade att gå så långt för sin arbetsgivare. Men det blev givetvis nerslag eftersom det inte gick att återskapa just där och då. De e dock inte första gången deras kundtjänst har varit minst sagt undermålig jämfört med andra butiker.

Idag har jag 2 st Kärcher MV 6 P Premium dammsugare som varit med par år och de har jag aldrig haft problem med. Dessutom rejäl sugkraft både luft och vatten.

Resultatet är att aldrig köpa elektronik från Biltema, deras 10 års garanti verktyg funkar dock bra.
Blev verkligen maskinen strömförande eller laddades den upp statiskt? För statisk blir min med, men absolut inte strömförande. Påsarna brukar jag kunna fylla men visst går de sönder mot slutet. De kostar ju 1/6 del med. Vill inte lägga 3-4k så det kanske blir Dewalten. Om inte granngården felprisar igen :p
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Jag tyckte många hade lite kort sugslang, har nu en Nilfisk Multi II 30 Inox (~1600), med 4m sugslang och 5m sladd som fungerar bra. Mellanskillnaden bör dock erbjuda en extra slang kan en tycka..
 
T
Går dewalten att använda utan dammsugarpåsar?
Gillar den funktionen om man har riktigt skitigt i garaget någon gång. Bara att tömma rakt ner i eldningstunnan sen.
 
I
Ramnemark Ramnemark skrev:
Blev verkligen maskinen strömförande eller laddades den upp statiskt? För statisk blir min med, men absolut inte strömförande. Påsarna brukar jag kunna fylla men visst går de sönder mot slutet. De kostar ju 1/6 del med. Vill inte lägga 3-4k så det kanske blir Dewalten. Om inte granngården felprisar igen :p
Nja, troligen var det statisk laddning men det var en rejäl kyss man fick, så pass att man tänkte till innan man hanterade maskinen. Kom man i närheten med något annat som kunde leda så se såg man ett blått sken som hoppade en bra bit. Det intressanta dock är att jag har haft kärsher dammsugarna i ett par år och de är minst sagt välanvända men ändå har jag aldrig fått någon kyss av dem trotts att även dem har metall tunna. Kan de kanske ha jordat tunnan?

När det gäller påsarna så hade jag ett par uppsättningar av den typ som Biltema sålde till dem. Pappret på dem var väldigt tunnt, till och med tunnare än det vi har till de vanliga dammsugarna i huset. Oftast gick de isönder på baksidan mot filtret men det hände också att de släpte från papp biten som höll runt slangingången. Jag brukade sätta par remsor maskeringstejp i riskområdet vilket hjälpte avsevärt. Uppfattningen var att dammsugaren var för kraftig för så klena påsar. Det är möjligt man kunde köpa bättre på annat håll. Kärshers påsar är något helt annat, de är mer tygliknande som de vi har till inomhus dammsugarna, ingen av dem har gått sönder.

Dammsugare har man generellt ganska länge och de används nästan lika mycket som en skruvdragare så jag skulle säga att det är värt att gå upp lite i pris. Men visst, man har olika krav på grejerna, finns ingen anledning att betala merän vad man behöver.
 
I
G gmanhem skrev:
Jag tyckte många hade lite kort sugslang, har nu en Nilfisk Multi II 30 Inox (~1600), med 4m sugslang och 5m sladd som fungerar bra. Mellanskillnaden bör dock erbjuda en extra slang kan en tycka..
Så är det, vi köpte till förlängning till vår kärscher direkt när den var ny vilket gav den 2.2m + 1.5m(d.v.s 3,7 m) + 6 m elkabel vilket är riktigt nice, speciellt när man använder den i bilen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.