Charlieflower Charlieflower skrev:
Precis, ingen (förutom jag då:p) har något att förlora på att säga att jag borde dränera. Oerhört svårt tycker jag. Bor i ett hus med liknande förutsättningar som ditt med undantag att det finns enstaka putssläpp/missfärgningar längst ned på vissa väggar. Det gäller även inneväggar märkligt nog . Frågan är om det är väta utifrån eller om det är kondens. Nu har vi köpt en avfuktare och märker att golven är tydligt torrare vilket rimligen är ett kondensproblem sommartid.

Vet inte hur man ska tänka faktiskt. Man vill ju inte få källarväggar som är håliga som schweizerost :surprised:
Glömde att skriva att det så klart är bra att ha koll på var vattnet från stuprören leds. Om de inte är kopplade till dagvatten anslutning så bör de ju ledas så långt bort från huset som möjligt och om möjligt till en punkt som är lägre än huset. Har man regnvattentunnor gäller såklart samma när de blir fulla!
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
Z Zharz skrev:
Hus från 70 talet med originaldränering. Vi använder källaren som boyta. Skall dränera med 10cm isodrän för att isolera upp lite också.
Passa på att lägga dubbel ISO dvs 20 isodrän när ni ändå håller på!
Jag la 20 pordrän i samband med att jag gjorde om en felaktig dränering :)
 
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Hus från 60-talet troligtvis aldrig omgjord dränering. Men inga större problem heller något enstaka putssläpp. Och lite flagnad färg på målat betonggolv.
Tänkte ta bort rabatten närmst huset då det ej är bra med växter nära huset.
Vad är då bra ? Ska man lägga grus mot huset och ut en bit eller gräsmatta? Plattor?
Det viktiga är kanske att marken lutar från huset.
 
  • Gilla
OFP
  • Laddar…
Sittställning
Charlieflower Charlieflower skrev:
Precis, ingen (förutom jag då:p) har något att förlora på att säga att jag borde dränera. Oerhört svårt tycker jag. Bor i ett hus med liknande förutsättningar som ditt med undantag att det finns enstaka putssläpp/missfärgningar längst ned på vissa väggar. Det gäller även inneväggar märkligt nog . Frågan är om det är väta utifrån eller om det är kondens. Nu har vi köpt en avfuktare och märker att golven är tydligt torrare vilket rimligen är ett kondensproblem sommartid.

Vet inte hur man ska tänka faktiskt. Man vill ju inte få källarväggar som är håliga som schweizerost :surprised:

Har du kondens bör du se över din ventilation sommartid. Varm luft i kall källare ger kondens. Jag minskar min frånluft i källaren sommartid för att inte dra ner luft varm, fuktig luft till en relativt kall källare på 22 grader.

Med källare får du också det underhåll som en källare vill ha så klart olika grad beroende på massa saker. Lite bubblande färg på grund av saltutfällning är fullt normalt och inget som är värt att dränera huset för enligt mig, igen beroende på grad.

Hur menar du att golven torrare ?
Golven bör inte vara våta eller fuktiga något nämnvärt. Vad har du för golv i källaren ?

Klipp sönder en påse och tejpa fast en lagom stor 4kant och titta om det kondenserar i påsen, det kan ge en bild av var fukten kommer ifrån.
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
det finns enstaka putssläpp/missfärgningar längst ned på vissa väggar. Det gäller även inneväggar märkligt nog . Frågan är om det är väta utifrån eller om det är kondens.
Det beror på att markfukt sugs upp kapillärt i golvet. Det beror i sin tur på att huset inte står på ett tjockt lager kapillärbrytande material såsom t ex makadam. Vilket i sin tur innebär att du kan lägga ner hur mkt dräneringsrör som helst, men det kommer inte att lösa problemet.

Källare i äldre hus är inte byggda för att vara kruttorra. Använder man dem så som de är tänkta att användas så är den fukt som finns normalt inget problem.

Det är normalt bara moderna hus, (grovt sett byggda efter 2:a vk), i städer som behöver dräneras. Med urbaniseringen tvingades man bygga på olämplig (=blöt) mark. Därav behovet av dränering. (En grov generalisering med gott om undantag, men ändå.)
I det gamla bondesamhället placerades husen på dålig odlingsmark för att man inte ville offra god och dyrbar åkermark. Dessutom kände man sin mark väl, och visste precis var det var blött och var det var torrt. I byarna innan laga skifte låg de små tegarna tätt. Varje bonde hade små tegar utspridda runt om byn. Detta för att man i byarådet försökte fördela den bra och den dåliga marken lika mellan bönderna.
 
  • Gilla
linneac och 4 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Det beror på att markfukt sugs upp kapillärt i golvet. Det beror i sin tur på att huset inte står på ett tjockt lager kapillärbrytande material såsom t ex makadam. Vilket i sin tur innebär att du kan lägga ner hur mkt dräneringsrör som helst, men det kommer inte att lösa problemet.

Källare i äldre hus är inte byggda för att vara kruttorra. Använder man dem så som de är tänkta att användas så är den fukt som finns normalt inget problem.

Det är normalt bara moderna hus, (grovt sett byggda efter 2:a vk), i städer som behöver dräneras. Med urbaniseringen tvingades man bygga på olämplig (=blöt) mark. Därav behovet av dränering. (En grov generalisering med gott om undantag, men ändå.)
I det gamla bondesamhället placerades husen på dålig odlingsmark för att man inte ville offra god och dyrbar åkermark. Dessutom kände man sin mark väl, och visste precis var det var blött och var det var torrt. I byarna innan laga skifte låg de små tegarna tätt. Varje bonde hade små tegar utspridda runt om byn. Detta för att man i byarådet försökte fördela den bra och den dåliga marken lika mellan bönderna.
Finns det inget vatten så behövs naturligtvis ingen dränering. Men det är rätt ovanligt när det gäller hus med källare byggda inom detaljplanerat område.

Jag har suterränghus och kommer nog aldrig att behöva dränera om, men jag har ytterst lite vatten som kommer på den yta som dräneringen tar upp. Detta då enbart 1,5 m ut från huset (det som är sprängt) dräneras mot huset, allt annat vatten går bort från detsamma. Dessutom så leder jag bort allt ytvatten från huset också.

Mitt hus är dock inte som andra, men det var en av anledningarna till att vi köpte det. Garanterat inga problem med fukt.
 
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Finns det inget vatten så behövs naturligtvis ingen dränering. Men det är rätt ovanligt när det gäller hus med källare byggda inom detaljplanerat område.

Jag har suterränghus och kommer nog aldrig att behöva dränera om, men jag har ytterst lite vatten som kommer på den yta som dräneringen tar upp. Detta då enbart 1,5 m ut från huset (det som är sprängt) dräneras mot huset, allt annat vatten går bort från detsamma. Dessutom så leder jag bort allt ytvatten från huset också.

Mitt hus är dock inte som andra, men det var en av anledningarna till att vi köpte det. Garanterat inga problem med fukt.
Hur gör du för att leda bort ytvattnet? Rätt marklutning?
 
Oldboy Oldboy skrev:
Det beror på att markfukt sugs upp kapillärt i golvet. Det beror i sin tur på att huset inte står på ett tjockt lager kapillärbrytande material såsom t ex makadam. Vilket i sin tur innebär att du kan lägga ner hur mkt dräneringsrör som helst, men det kommer inte att lösa problemet.

Källare i äldre hus är inte byggda för att vara kruttorra. Använder man dem så som de är tänkta att användas så är den fukt som finns normalt inget problem.

Det är normalt bara moderna hus, (grovt sett byggda efter 2:a vk), i städer som behöver dräneras. Med urbaniseringen tvingades man bygga på olämplig (=blöt) mark. Därav behovet av dränering. (En grov generalisering med gott om undantag, men ändå.)
I det gamla bondesamhället placerades husen på dålig odlingsmark för att man inte ville offra god och dyrbar åkermark. Dessutom kände man sin mark väl, och visste precis var det var blött och var det var torrt. I byarna innan laga skifte låg de små tegarna tätt. Varje bonde hade små tegar utspridda runt om byn. Detta för att man i byarådet försökte fördela den bra och den dåliga marken lika mellan bönderna.
Jo tack, det där med skiften känner jag väl till. Är uppvuxen i en by som lyckades undgå skiftesreformen och formellt fortfarande är skattskyldig till ätten Trolle :rofl:
 
Charlieflower Charlieflower skrev:
Hur gör du för att leda bort ytvattnet? Rätt marklutning?
Jag har en lätt lutning bort från grunden på stenläggningen, sedan har jag under sättgrus och makadam en (nästan) vattentät duk som har kraftigare lutning ut från huset till ett dräneringsrör.vpå detta sätt så kommer nästan ingen fukt ned under ytskiktet. Och eftersom jag har berg en bit jotört då har jag helt torrt.

Jag grävde för några år sedan för att gjuta om plintarna till farstun. Det var kruttorrt ned till 70cm (så djupt jag grävde).
 
Redigerat:
  • Gilla
OFP och 1 till
  • Laddar…
Sen är det ju tyvärr en marknadsgrej också, lite som takbyte, fönsterbyte osv osv. Hus som ligger i attraktiva områden måste ju ha vissa saker gjorda för att fortsätta vara attraktiva. En presumtiv köpare kan ju mycket väl pruta bort mer än vad åtgärden kostar ........om det inte är gjort vill säga. Då blir det ju gärna att många gör det även om det inte behövs.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Har du kondens bör du se över din ventilation sommartid. Varm luft i kall källare ger kondens. Jag minskar min frånluft i källaren sommartid för att inte dra ner luft varm, fuktig luft till en relativt kall källare på 22 grader.

Med källare får du också det underhåll som en källare vill ha så klart olika grad beroende på massa saker. Lite bubblande färg på grund av saltutfällning är fullt normalt och inget som är värt att dränera huset för enligt mig, igen beroende på grad.

Hur menar du att golven torrare ?
Golven bör inte vara våta eller fuktiga något nämnvärt. Vad har du för golv i källaren ?

Klipp sönder en påse och tejpa fast en lagom stor 4kant och titta om det kondenserar i påsen, det kan ge en bild av var fukten kommer ifrån.
Uttryckte mig nog otydligt. Det som hände var att när det blev sommarvarmt ute låg det plötsligt pölar med vatten på golvet längs källaren norrväggar (gjutet betonggolv). De försvann över natten när jag satte dit luftavfuktare och har inte kommit tillbaka nu när det går mot höst. Kan inte varit annat än kondens. :thinking:
 
S Stefan1972 skrev:
Sen är det ju tyvärr en marknadsgrej också, lite som takbyte, fönsterbyte osv osv. Hus som ligger i attraktiva områden måste ju ha vissa saker gjorda för att fortsätta vara attraktiva. En presumtiv köpare kan ju mycket väl pruta bort mer än vad åtgärden kostar ........om det inte är gjort vill säga. Då blir det ju gärna att många gör det även om det inte behövs.
Ja, det är helt klart en viktig fråga! Kanske kan länka den här tråden till köpehandlingarna för att motivera beslutet isf :rofl:
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
Sittställning
Charlieflower Charlieflower skrev:
Uttryckte mig nog otydligt. Det som hände var att när det blev sommarvarmt ute låg det plötsligt pölar med vatten på golvet längs källaren norrväggar (gjutet betonggolv). De försvann över natten när jag satte dit luftavfuktare och har inte kommit tillbaka nu när det går mot höst. Kan inte varit annat än kondens. :thinking:
Ahh jag förstår ! Har ni uppvärmning ?
 
A
Charlieflower Charlieflower skrev:
Vart man än vänder sig verkar folk antingen dränera eller oroa sig för om de borde dränera:thinking: sina källare. Därför undrar jag som husnovis:

VAD kan hända om man inte dränerar? Fukt i källaren ja men spelar det någon roll om det inte ska vara någon boyta där? Kan det påverka resten av huset? Hur? Vilka tidsrymder talar vi om? (Förstår att vissa frågor kan te sig som "Hur långt är ett snöre...;)")
Ett gammalt hus som jag hade tidigare hade fukt i källarväggarna och det luktade lite unket. Men huset behövde kanske inte direkt dräneras. En firma satte in elektroder på olika ställen och en kontrollpanel. Tekniken kallas Elektroosmos. Efter några månader var väggarna torra. Fungerade mycket bra.
Men jag tror inte systemet får lov att säljas längre, någon lag. Eftersom det var många lyckosökare som sålde systemet som ett reellt alternativ till dränering och då blir det bluff. Långt ifrån så bra är det. Dränering är avledning av flytande vatten och det kräver helt andra åtgärder. Elektroosmos är bra om dräneringen inte direkt akut behöver göras om, men om man vill få ned fukten i källaren. Fukt som sakta kryper upp i muren.
Tekniken är över 100 år gammal och är fysikaliskt bevisad. En del betongindustrier använder sig idag av den för att snabbare torka gjutna stora betongelement.

Kanske du kan hitta ett system på internet och montera själv? För det är nog inte svårt. Det svåra är att mäta upp fukthalten i muren och veta var man skall placera elektroderna och hur många. Du kommer också att hitta många sidor som varnar för systemet som en bluff. Men man får skilja på hur man tänkt att det skall användas
 
Redigerat:
  • Gilla
Charlieflower
  • Laddar…
Sittställning Forlowt skrev:
Ahh jag förstår ! Har ni uppvärmning ?
Ja, det finns element/fjärrvärme men de har inte varit på i sommar. Det kanske de skulle? (Vi är helt nyinflyttade så har inte hunnit lära känna huset än)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.