Har skaffat en USA-köpt picka, Senco Frame Pro 602. Den saknar luftanslutningsnippel. Storleksmässigt såg det ut som R3/8" men det var det inte. Kan det vara UNC 1/2"? var kan man hitta denna nippel fsf?

Mvh Mattias
 
Ytterdiameter på G(R) 3/8" är 16,66mm (19G/T) och UNC 1/2" 12,7mm (13G/T).
På tryckluftsmaskiner är det allt som oftast G(R) 1/4" som är 13,16mm (19G/T).
Det enda jag kan tänka att det är om det inte är "vanliga" rörgängor är NPT som är likt G(R) men det skiljer någon gänga/tum i stigning (18G/T istället för 19G/T)!!!
 
Tack för svaret!

...ja då kan jag iaf förkasta UNC då pickans gänga ligger runt 19-20G/T. R1/4" ramlar i så den är det inte. vad kan det vara för gänga som ligger runt YD 15-16 med ca 19-20 G/T??

Ska kolla min verkstadshandbok.
 
UNF 5/8-18 ligger bra till just nu!!....
 
Kanske dags att ta med pickan till en butik med lite anslutningar för luft och hydraulik?
:))

Lagavulin
 
Habbe, vad fick du ge totalt med frakt och tull.

Tack så länge
 
Lagavulin skrev:
Kanske dags att ta med pickan till en butik med lite anslutningar för luft och hydraulik?
:))

Lagavulin
Ska hitta en sån butik.
/Habbe
 
Habbe skrev:
Har skaffat en USA-köpt picka, Senco Frame Pro 602. Den saknar luftanslutningsnippel. Storleksmässigt såg det ut som R3/8" men det var det inte. Kan det vara UNC 1/2"? var kan man hitta denna nippel fsf?

Mvh Mattias
Berätta mer, har du köpt den direkt från USA? Vart ifrån? Hur gick det med frakt? Ny eller beg? Pris?
Tänkte själv köpa en 602:a

Kan dessa länkar hjälpa!?


http://www.senco.com/pdf/us-pc/FP602_PC0968_11_21_03.pdf

SENCO Air-Powered Nailers, Staplers, and Fasteners
 
Asarum skrev:
Habbe, vad fick du ge totalt med frakt och tull.

Tack så länge
Vill minnas att jag gav 5-600kr mer än Biltemas motsvarighet tullat och klart. Dock kostade Biltemas motsvarighet 1995 på den tiden så 2500kr ungefär och det var när jag köpte 2 stycken för att minska fraktkostnaden.. Skall tilläggas att det inte var hardcase till mina utan i vanlig original papperskartong. Lite som att köpa datorprular på bulk!! :)

I svenska Sencos vårerbjudande säljer dom samma picka för 4375 så ingen megavinst mao...vem vet, den satans luftnippeln kanske sväljer hela vinsten. :)



/Habbe
 
Tror inte en luftnippel ska vara så dyr. typ 29kr/par på jula.

Denna väska är snyggare än orginal case.
 
  • 483e_1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Benny_P skrev:
Berätta mer, har du köpt den direkt från USA? Vart ifrån? Hur gick det med frakt? Ny eller beg? Pris?
Tänkte själv köpa en 602:a

Kan dessa länkar hjälpa!?


[länk]

SENCO Air-Powered Nailers, Staplers, and Fasteners
Tackar!

tror vi ringat in den satans nippeln nu. NPT 3/8" konisk rörgänga. Blir luftbutiken imorgon.

/Habbe
 
Habbe skrev:
Tackar!

tror vi ringat in den satans nippeln nu. NPT 3/8" konisk rörgänga. Blir luftbutiken imorgon.

/Habbe

Det står MPT i länken och den gängan har jag aldrig hört talas om!?

När det gäller NPT så kommer det inte bli enkelt att hitta en lämplig nippel...
...Cejn har dock men jag känner inte till någon å-f som har dessa.
Blir nog en vanlig G(R) 3/8" som du får tvinga in!!! ;)
 
P-plats skrev:
Det står MPT i länken och den gängan har jag aldrig hört talas om!?

När det gäller NPT så kommer det inte bli enkelt att hitta en lämplig nippel...
...Cejn har dock men jag känner inte till någon å-f som har dessa.
Blir nog en vanlig G(R) 3/8" som du får tvinga in!!! ;)
Första luftfirman jag ringde till hade BARA koniska 3/8", dom tyckte att det var konstigt att jag inte hittat det i "vanliga" industriförnödenhetsbutiker.

Tar med pickan dit imorgon, rapport kommer....
 
Habbe skrev:
Första luftfirman jag ringde till hade BARA koniska 3/8", dom tyckte att det var konstigt att jag inte hittat det i "vanliga" industriförnödenhetsbutiker.

Tar med pickan dit imorgon, rapport kommer....
G(R) och NPT är båda koniska rörgängor!
 
Nippel införskaffad och pickan testad, case closed.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.