Jonas Persson
F fusion skrev:
det man förundras över såhär efteråt var punktligheten, kan bara minnas 2 gånger tåget var försenat till Boden, idag är den mycket sämre
Instämmer, tror inte en enda avgång missades på min tid och då var vagnarna från stenåldern.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det hände/händer att det ”kopplades” fel ibland, alltså att den som ringer slår rätt telefonnummer men på något sätt kopplar telefonstationen samtalet till fel abonnent.


På 90-talet var det en granne som skulle ringa, lyfte luren och kom in mitt i ett samtal mellan två andra personer, den ena bodde två hus bort i området bakom å den andra i ett annat område 700 meter ifrån.
Vår granne lade på luren å väntade ett litet tag å lyfte luren igen, kom fortfarande in i samma samtal, gjorde så några gånger, till slut så var han tvungen att säga något.
De två som pratade med varandra blev väldigt paffa, som tur var så kände alla tre till varandra.
På tal om felkopplade telefonledningar, när jag flyttade hemifrån 1998 så skaffade jag såklart fast telefon, och den tillhörande internetuppkopplingen via modem.. Men internetanslutningen fungerade inte trots att det gick utmärkt att ringa ut... Efter ett flertal samtal med Telia där de felsökte och talade om för mig att allt funkade som det skulle, gick de med på att skicka ut en tekniker, med de sedvanliga hoten om hur dyrt det skulle bli när teknikern bekräftade att det var min utrustning det var fel på...

Teknikern kom och hittade snabbt felet, min telefonledning in var kopplad till grannen under mig och jag hade fått hans.. Teleskåpet i källaren var såklart plomberat enligt konstens alla regler....
 
  • Haha
ichigo
  • Laddar…
F fusion skrev:
Ja, det är ju faktiskt kortare än 77mil från Hudik till Boden bilvägen, men jag undrar om man helt enklet utgick från SJ's uppgiter om avstånd med tåg, Norra Stambanan är ju inte direkt rak. 77mil minns jag var det besked jag fick av vår adjutant. Det var en bekant från Söderhamn som låg på F21 i Luleå som fick flyga (c 3-4 mil längre med tåg än Boden). Ibland fick de flyga boskapsklass med Hercules.
Jag tror att på 90-talet var det nog restid och tid hemma som var faktorer, vi hade en som bodde i Nynäshamn som fick permis tidigare än oss andra för att få rätt tid hemma.
 
hsd hsd skrev:
[bild]
Nu utgick jag iof. från fågegelvägen som du nog förstod.
 
hsd
Aha, helikopter från hkps
 
  • Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
Eftersom jag bodde i Boden vid tiden för lumpen så gjorde jag den i Göteborg...

Vår adjutant var dock väldigt väl inläst på reglerna om hemresor sås det slutade med att vi hade i princip fria resor vart som helst i landet varje helg med flyg om det var långt och hyrbil för kortare resor om man var några stycken som skulle åt samma håll. Dessutom trixade vi alltid med schemat när det var möjligt så vi kunde sluta tidigt på fredagen och de som hämta hyrbilar skjutsade flygresenärerna är till Landvetter.

/Andreas
 
Mellan förläggningen utanför Vaxholm och Lkpg åktes det buss på sent 80-tal, det var inte fråga om att få nån extra permis övht på det regementet, men kondition och uthållighet fick man.
 
Min ni den sk sunkpizzan eller förortspizzan innan pizza napoli-renässansen? :)

Pizza med skinka, ananas och bananskivor, serverad i en kartong.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
På tal om felkopplade telefonledningar, när jag flyttade hemifrån 1998 så skaffade jag såklart fast telefon, och den tillhörande internetuppkopplingen via modem.. Men internetanslutningen fungerade inte trots att det gick utmärkt att ringa ut... Efter ett flertal samtal med Telia där de felsökte och talade om för mig att allt funkade som det skulle, gick de med på att skicka ut en tekniker, med de sedvanliga hoten om hur dyrt det skulle bli när teknikern bekräftade att det var min utrustning det var fel på...

Teknikern kom och hittade snabbt felet, min telefonledning in var kopplad till grannen under mig och jag hade fått hans.. Teleskåpet i källaren var såklart plomberat enligt konstens alla regler....
Liknande felkoppling råkade jag själv ut för hösten -99, när jag flyttade till Olofström.
Grannen ena grannen hade sagt upp sitt abonnemang men hade låtit telefonen sitta kvar i jacket.
Jag fick nycklarna till lägenheten på fredagseftermiddagen, på kvällen kopplade jag in min telefon i jacket och pappa provade att ringa till mig från sin mobil, signaler gick fram i mobilen men det ringde inte i min telefon, provade en gång till och då svarade grannen.
Jag felanmälde, på lördagen ringde det i min telefon, då var det en tekniker som höll på att koppla in nya linjer på Volvofabriken (andra sidan stan), tekniken skulle egentligen till centralvakten (jag förklarade även mitt problem), det blev några samtal under lördagen, till slut framåt eftermiddagen så ringde tekniken mitt nummer å sa att han nu hade kopplat mitt nummer rätt.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min ni den sk sunkpizzan eller förortspizzan innan pizza napoli-renässansen? :)

[bild]
Frukt på pizza. :sick:
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Huddingebo och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Frukt på pizza. :sick:
[media]
Fredde Andersson är grym. :)
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Fast å andra sidan var timpenningen när man jobbade för försvarsmakten såsom värnpliktigt 96 öre timmen (jag fick 23 kr per 24 timmar).
Så biljetten kostade ca 10 timmars "arbete", och sett ur det perspektivet var det inte så billigt ...
Det fanns inte så mycket att göra av med pengar på. Gratis mat och logi. Jag gick plus på dagersättningen (eller vad den kallades på den tiden).
 
P pmd skrev:
Det fanns inte så mycket att göra av med pengar på. Gratis mat och logi. Jag gick plus på dagersättningen (eller vad den kallades på den tiden).
Jag gick varken plus eller minus på dagersättningen i lumpen. Kommer inte ihåg exakt vad vi fick när den utbetalades kontant var 14:e dag men det räckte till en limpa John Silver och ett par flaskor Beyaz. Då hade man cig så man klarade sig till nästa löning och så kunde man berusa sig en helg. Det blev några kronor över men de spenderades i jukeboxen på markan. Muckarbidraget när vi ryckte ut var i alla fall 2.500:- :D
 
Keiller Keiller skrev:
Jag gick varken plus eller minus på dagersättningen i lumpen. Kommer inte ihåg exakt vad vi fick när den utbetalades kontant var 14:e dag men det räckte till en limpa John Silver och ett par flaskor Beyaz. Då hade man cig så man klarade sig till nästa löning och så kunde man berusa sig en helg. Det blev några kronor över men de spenderades i jukeboxen på markan. Muckarbidraget när vi ryckte ut var i alla fall 2.500:- :D
O idag är dagersättningen 146kr.
O muckarbidraget samma summa som man fått som dagersättning x antalet dagar man legat inne.
En son till en bekant till oss fick över 40 000kr när han muckade!!!!
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
Maria T
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Min ni den sk sunkpizzan eller förortspizzan innan pizza napoli-renässansen? :)

[bild]
Jajjemen, burkskinka ("spam"), burkananas, champinjoner från burk och självklart tomatsås med lätt metallsmak.
Funkade ändå när jag var för hungrig/trött för att laga mat.
 
  • Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.