M maria01 skrev:
Va
vad tråkig du låter
Tack.

Eller så fattar jag att man får följa reglerna lite.
Annars hade vi haft fler lars vilks som slänger upp en massa skit strandnära.
 
  • Gilla
Calle Kula22
  • Laddar…
P
R Rkarlsson skrev:
Klart det får avvika. Men inom rimliga gränser. Jag kan ju tycka att en längre ner på gatan borde flytta till hyresrätt för det ser ut som ett sopupplag och sticker ut något jävulskt. Men han har ju rätt att ha det så.
Men jag tror inte många hade uppskattat om någon byggt något så stort som tråden handlar om inne i villakvarteret.
Men du tycker annorlunda och det är okej.
Då kanske det vore vettigare med striktare regler om skrotupplag på villatomter än strikta bygglovsregler?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
P pmd skrev:
Då kanske det vore vettigare med striktare regler om skrotupplag på villatomter än strikta bygglovsregler?
Haha de är väldigt strikta men det är lättare att lyfta lön och inte göra något. ;) Med tanke på hur mycket svartbygge det finnes så förstår man hur dåligt skött det är såklart.
 
R Rkarlsson skrev:
Aftonbladet kunde ju ta bilderna från andra sidan. Ser för jävligt ut. Om han nu skulle bygga kunde han gjort det ordentligt.
Kan du länka till bilder från andra sidan? Eller är det Eniro-fotot du hänvisar till? Jag hade gärna sett hur det ser ut från baksidan.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Alti Alti skrev:
Kan du länka till bilder från andra sidan? Eller är det Eniro-fotot du hänvisar till? Jag hade gärna sett hur det ser ut från baksidan.
Det var eniro jag menar. Aftonbladet har bilder där det ser riktigt bra ut men inte helheten att det var en trävilla som ser ut att ha muterat.
 
  • Gilla
Alti
  • Laddar…
Calle Kula22
P pmd skrev:
Det är ett fint hus. Att man inte kan få bygglov för en sådan byggnad visar bara hur stelbenta bygglovsreglerna är.
Det är för att folk lite här och där resonerar som du, som det är nödvändigt med regler. Alla tycker olika om vad som är "fint". Just därför tillåts inte folk att måla sitt hus diagonalrandigt i lila och mintgrönt.

Nä, det här huset är sannerligen inte lämpligt "vart som helst". Det är i princip bara ett snäpp mindre illa det lila-gröna huset, om du frågar mig.
 
Calle Kula22
P pmd skrev:
Då kanske det vore vettigare med striktare regler om skrotupplag på villatomter än strikta bygglovsregler?
DÄR har du en enorm brist i plan och bygglagen, så som den sett ut fram till och med idag. Ett enormt problem ffa på landsbygd och på landsort med fastigheter vars ibland ringa marknadsvärde medför att diverse rövhattar köper upp och struntar fullkomligt i

a) Att hyra ut till vettigt folk som tar hand om och sköter om tomt och byggnader

b) Att underhålla sitt hus och sköta det på ett något så när civiliserat sätt. Knähögt gräs, totalflagnande panel och bråte, avfall, sopor och gärna 5-20 bilvrak i olika nedbrytningsgrad på tomten

Sen finns ju även fallet "c)", som är betydligt mer tragiskt: Personer som blir kvar så långt upp i åldern i sina hus att de inte reder att sköta om fastigheten över huvud taget längre, och som saknar närstående som har möjlighet att hjälpa till. När de stackars gamla människorna till slut går bort, så kan deras fastigheter vara halvt fallfärdiga och har knappt nåt marknadsvärde kvar över huvud taget längre.

När de ev anhöriga som har flyttat långt bort ärver kåken så saknas lust och intresse för det lågvärderade huset och man låter det bara stå och till slut falla ihop.

De här fastigheterna är det sannerligen inte kul att ha till grannar. Det är en stor skam att Sverige inte har en lagstiftning som bättre kan styra upp de här problemen, t ex med ett tvångsförvaltningsförfande likt till exempel den för hyreshus.
 
P
Calle Kula22 Calle Kula22 skrev:
Det är för att folk lite här och där resonerar som du, som det är nödvändigt med regler. Alla tycker olika om vad som är "fint". Just därför tillåts inte folk att måla sitt hus diagonalrandigt i lila och mintgrönt.

Nä, det här huset är sannerligen inte lämpligt "vart som helst". Det är i princip bara ett snäpp mindre illa det lila-gröna huset, om du frågar mig.
Ja, det gäller att inte sticka ut. För få människor resonerar som jag, uppenbarligen.

Vad som "passar in" kan sällan kodifieras, vilket medför mycket tolkande (läs tyckande) av handläggarna. Det är inte bra.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Calle Kula22 Calle Kula22 skrev:
Det är för att folk lite här och där resonerar som du, som det är nödvändigt med regler. Alla tycker olika om vad som är "fint". Just därför tillåts inte folk att måla sitt hus diagonalrandigt i lila och mintgrönt.

Nä, det här huset är sannerligen inte lämpligt "vart som helst". Det är i princip bara ett snäpp mindre illa det lila-gröna huset, om du frågar mig.
Fast allt du uttrycker ovan är också tyckande och åsikter. Det är just det som är problemet. Man vill lagstagda vad som är god smak, när god smak är ungefär lika lätt definierbart som vad som är gott att äta.

Just klåfingriga politikers strävan efter att likrikta allt behöver stävjas. Ett bra exempel är det ”gradientgula” huset i Skänninge som till slut fick behålla sin färg trots att byggnadskontoret tyckte den var ”osvensk”;
https://www.byggahus.se/renovera/lansstyrelsen-huset-behover-inte-alls-malas-traditionellt-gult
https://www.byggahus.se/renovera/lansstyrelsen-huset-behover-inte-alls-malas-traditionellt-gult
Det visade sig att hundrstusentals människor, även från området, tyckte politikerna var rejält ute och cyklade. Och vad är demokrati om inte folkets vilja?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
För att spåna vidare på hur fantastiskt det kan bli när man inte är så stelbent kan jag ta det Thailändska templet i Bispgården en kort bit från och inlandsälven och Rv 86 i Jämtland;
Thailändskt tempel med gyllene spira i Bispgården, omgivet av gröna gräsmattor och blomsterarrangemang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är definitivt mkt ”osvensk” och följer inte på något sätt omgivande bebyggelse. Men det har en kul historia bakom sig och har blivit ett mkt populärt utflyktsmål. Dessutom är det en mkt vacker byggnad. Men det skulle förstås fått rivas och ersättas av ett sterilt thujaomgärdat modulhus om det skulle byggts idag…
 
  • Gilla
Martin C O Ekblom och 8 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
För att spåna vidare på hur fantastiskt det kan bli när man inte är så stelbent kan jag ta det Thailändska templet i Bispgården en kort bit från och inlandsälven och Rv 86 i Jämtland;
[bild]

Detta är definitivt mkt ”osvensk” och följer inte på något sätt omgivande bebyggelse. Men det har en kul historia bakom sig och har blivit ett mkt populärt utflyktsmål. Dessutom är det en mkt vacker byggnad. Men det skulle förstås fått rivas och ersättas av ett sterilt thujaomgärdat modulhus om det skulle byggts idag…
Men nu ligger den ju lite för sig själv. Tänk att bygga den mitt i villakvarter med rätt vanliga villor. Det hade ju dels inte passat in och dels hade det väl varit synd att lägga något som faktiskt såg bra ut bland vanliga villor.

Tänk om dårarna som byggde detta exemplar mitt i byn.
yangtorp.jpg
 
P
Snyggt!
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
Calle Kula22
S Styrman_jansson skrev:
Fast allt du uttrycker ovan är också tyckande och åsikter. Det är just det som är problemet. Man vill lagstagda vad som är god smak, när god smak är ungefär lika lätt definierbart som vad som är gott att äta.

Just klåfingriga politikers strävan efter att likrikta allt behöver stävjas. Ett bra exempel är det ”gradientgula” huset i Skänninge som till slut fick behålla sin färg trots att byggnadskontoret tyckte den var ”osvensk”;
[länk]
Det visade sig att hundrstusentals människor, även från området, tyckte politikerna var rejält ute och cyklade. Och vad är demokrati om inte folkets vilja?
Jag kan hålla med om att det kan bli ett jäkla kocketerande med hårfina krav ibland, och att restriktionerna kan bli åt helsicke för hårda. Mycket hänger ju på vad gällande detaljplan anger, och det verkar somliga ha totalt förträngt eller "inte haft en aaaaning om", när det blir sura över att de inte får göra precis vad de vill med nyköpta kåken. Vill man bygga om sin funkisvilla till ett grekiskt tempel, så får man nog göra sin hemläxa innan man köper hus, och läsa in sig på PBL och på vilka detaljplanebestämmelser som råder i aktuellt område.

Men generella moderniseringar som utvändig tilläggsisolering, fönsterbyten, nån takkupa, färgbyten på fasad eller tak, samt åtgärder som skapar energieffektiviseringar i hushållet, borde vara mindre hårt reglerat - om du frågar mig. Kulturminneslagarna borde underordnas de högre syftena med klimatvänliga åtgärder på fastigheter. Vem vill bo i ett "friluftsmuseum fruset i tiden", bara för att "just den här bebyggelsen anses vara ett utmärkt exempel på den tidens byggstil och materialval". Vem vill vara hänvisad till utedass idag, när det finns vattentoaletter inomhus, liksom (ja, jag vet att liknelsen haltar...) Pängen är att huset måste kunna fungera i sin samtid, det ska inte primärt ingå i stadsbyggnadsantikvariernas lilla sandlåda/museum att lattja med.

Men den här "borgen" är så långt ifrån det resonemanget man kan komma. Det är i andra änden av skalan, s a s.

Rörande demokrati så har vi representativ demokrati, och lyckligtvis inte direktdemokrati. Tyvärr har människor en tendens att fatta förhastade och rätt dåliga beslut under affekt och i ärenden de är känslomässigt engagerade i. Det blir sällan särskilt bra i det långa loppet. Vi har ju också grundlagar som är rätt mariga att ändra på, för att hålla politiken på mattan så att de inte ska kunna hitta på jämt vad som helst under mandatperioden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.