När vi lade om vårt tak tänkte jag först difföppen duk. Men läste på en hel del och ringde även och pratade med ett par tillverkare. Vi valde tillslut att köra med tät papp. Om jag minns rätt så fick jag svaret att de difföppna inte var helt täta för vatten uppifrån. Vi har handslaget enkupigt tegel som verkligen inte är tätt, så ville vara säkra på att ha ha en duk som inte släpper igenom vatten.
 
  • Gilla
Gajonen
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag hade också för klena takstolar för luftspalt och isolering, men jag skulle aldrig välja bort luftspalt. Så jag gjorde luftat nock, satte luftspalt och byggde på takstolarna så att tillräckligt med isolering kom dit.

Förstår inte riktigt hur man vågar välja bort luftspalt faktiskt.
Många äldre hus är ju byggda så, alltså utan luftspalt. Med asfaltspapp, råspont, kutterspån och så innervägg/tak av råspont. Sedan kanske 100 år, ofta fungerar det bra.
 
Redigerat:
L lupp skrev:
När vi lade om vårt tak tänkte jag först difföppen duk. Men läste på en hel del och ringde även och pratade med ett par tillverkare. Vi valde tillslut att köra med tät papp. Om jag minns rätt så fick jag svaret att de difföppna inte var helt täta för vatten uppifrån. Vi har handslaget enkupigt tegel som verkligen inte är tätt, så ville vara säkra på att ha ha en duk som inte släpper igenom vatten.
Sorry, lånar tråden kort - vilken papp valde ni? Tänkte också byta till enkupigt tegel från tvåkupig betong, idag sitter tjock gammal asfaltspapp under, utan problem, vill ju inte förvärra nåt!
 
A Alko skrev:
Sorry, lånar tråden kort - vilken papp valde ni? Tänkte också byta till enkupigt tegel från tvåkupig betong, idag sitter tjock gammal asfaltspapp under, utan problem, vill ju inte förvärra nåt!
Jag kommer faktiskt inte ihåg vilket det blev på huset när vi höll på och jämförde. Men senast när vi lade på taket på garaget (vilket även det har samma handslagna lertegel) så körde vi med T-Tak Evo.
 
  • Gilla
Alko
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
... det är aldrig någon nackdel med luftspalt. Lite mer insats när man bygger, men är problemfritt livet ut.
Nissens Nissens skrev:
... försöker bara förstå hur vissa tänker, men det var tydligen inget tänk alls bakom din kommentar…
Snacka om att kasta sten i glashus. Finns gott om exempel på konstruktioner med luftspalt som absolut inte är problemfria, i synnerhet i kustnära lägen.
 
  • Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
A Alko skrev:
Många äldre hus är ju byggda så, med asfaltspapp, råspont, spån och så innervägg/tak av råspont. Sen kanske 100 år, ofta fungerar det bra.
I alla fall fungerade det bra när vattenförbrukningen låg på ett par liter per dygn. Men dagens hushåll förbrukar hundratals liter per dygn, installerar bubbelbas och ångbastu mm. och det får spånet stora problem att absorbera. Lägg sen till att det tilläggsisolerats med mineralull. Många charmiga gamla hus är därför inte så charmiga under sponten längre.
 
K KTM950 skrev:
I alla fall fungerade det bra när vattenförbrukningen låg på ett par liter per dygn. Men dagens hushåll förbrukar hundratals liter per dygn, installerar bubbelbas och ångbastu mm. och det får spånet stora problem att absorbera. Lägg sen till att det tilläggsisolerats med mineralull. Många charmiga gamla hus är därför inte så charmiga under sponten längre.
Självklart ska badrum ventileras ordentligt, och tilläggsisolering utförs gärna med cellulosa om det fanns innan. Har sett väldigt tråkig glasull bakom gipsskivor kan jag meddela. Oavsett luftspalt eller ej.
 
Nissens
H Hjalmar Nilsson skrev:
Snacka om att kasta sten i glashus. Finns gott om exempel på konstruktioner med luftspalt som absolut inte är problemfria, i synnerhet i kustnära lägen.
Jahapp, där ser man. Nu råkar jag ha byggt just ett hus som är konstruerat för kustnära lägen. Och det är klassiska lösningar med råspont och luftspalter.

Kan du förklara vad problemet skulle vara med luftspalter? Jag bor på västkusten och har aldrig hört eller sett problem med luftspalter, tvärtom.

Varför slår du ner på min kommentar om riktad ventilation förresten? Det har ju inget med tråden att göra eftersom det inte handlar om något kallt utrymme.
 
  • Gilla
Jörgen63 och 2 till
  • Laddar…
A Alko skrev:
Många äldre hus är ju byggda så, alltså utan luftspalt. Med asfaltspapp, råspont, kutterspån och så innervägg/tak av råspont. Sedan kanske 100 år, ofta fungerar det bra.
De hade väldigt mycket mindre isolation. Inomhusvärmen hjälpte till att torka ut både väggar och tak.
Lagret av spån buffrade också fukt på ett annat sätt än modern högeffektiv isolering.
Gammal asfaltpapp är också mycket tät om den lagts korrekt.

Sedan användes hus annorlunda förr, knappast dagliga duschar etc.
Och det är samtidigt också mycket vanligt med nedmöglade äldre hus (taken) med denna konstruktion.
Jag har varit på otaliga visningar på hus från 1890-1940 med mer eller mindre allvarliga fuktskador på dag utförda enligt gammalt snitt.
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
De hade väldigt mycket mindre isolation. Inomhusvärmen hjälpte till att torka ut både väggar och tak.
Lagret av spån buffrade också fukt på ett annat sätt än modern högeffektiv isolering.
Gammal asfaltpapp är också mycket tät om den lagts korrekt.

Sedan användes hus annorlunda förr, knappast dagliga duschar etc.
Och det är samtidigt också mycket vanligt med nedmöglade äldre hus (taken) med denna konstruktion.
Jag har varit på otaliga visningar på hus från 1890-1940 med mer eller mindre allvarliga fuktskador på dag utförda enligt gammalt snitt.
Ja, det är ju svårt att generalisera. När vi rev 60-talsduschrummet i vårt 20-talshus byggt av tegel, råspont, papp o spån, var massiva träväggen under som ny, fantastiskt fint virke också. Men självklart satte vi in ordentlig ventilation och ett modernt system för våtrum, fuktbelastningen är en annan idag, absolut.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
A
H Hjalmar Nilsson skrev:
Snacka om att kasta sten i glashus. Finns gott om exempel på konstruktioner med luftspalt som absolut inte är problemfria, i synnerhet i kustnära lägen.
finns inga glashus att kasta Sten i däremot ska man ha koll om man förändrar förutsättningar.

Problemet får du ofta om du har bra isolerat / kallt på vinden och tillför för mycket fuktig luft
Praktexempel med möglig spont ser man ofta i hus som fått kalla murstockar när folk övergått från eldning till berg/jordvärme
Luftspalten i säg är inget bekymmer det är in/utlopp som inte får bli för stort i såna lägen
Som nån ovanför skrev så är även tillsatt fukt inifrån ett bekymmer ibland badrums används ju på ett mer frekvent sätt idag
 
Nissens Nissens skrev:
Jahapp, där ser man. Nu råkar jag ha byggt just ett hus som är konstruerat för kustnära lägen. Och det är klassiska lösningar med råspont och luftspalter.

Kan du förklara vad problemet skulle vara med luftspalter? Jag bor på västkusten och har aldrig hört eller sett problem med luftspalter, tvärtom.

Varför slår du ner på min kommentar om riktad ventilation förresten? Det har ju inget med tråden att göra eftersom det inte handlar om något kallt utrymme.
https://www.isover.se/news/kondensproblem-i-nyisolerade-ventilerade-takkonstruktioner

Där kan du fördjupa dina kunskaper.

Ett annat exempel är låglutande papptak, då nattutstrålningen kyler råsponten så pass att fuktig luft i luftspalten kondenserar mot ytan vilket kan leda till påväxt.

Jag slog ner på ditt bemötande mot en annan forummedlem, och att du sedan själv gör samma miss du så aggresivt anklagat någon annan för.
 
TS, några nyheter, lyckats spåra läckan än?
@Joakim88
 
mickesundström skrev:
finns inga glashus att kasta Sten i däremot ska man ha koll om man förändrar förutsättningar.

Problemet får du ofta om du har bra isolerat / kallt på vinden och tillför för mycket fuktig luft
Praktexempel med möglig spont ser man ofta i hus som fått kalla murstockar när folk övergått från eldning till berg/jordvärme
Luftspalten i säg är inget bekymmer det är in/utlopp som inte får bli för stort i såna lägen
Som nån ovanför skrev så är även tillsatt fukt inifrån ett bekymmer ibland badrums används ju på ett mer frekvent sätt idag
Finns gott om glashus. Och problemet förekommer även i nybyggnation. Om det är ett problem som hade kunnat undvikas genom att välja en konstruktionslösning utan luftspalt så är de facto luftspalten problemet.
 
I vinkel striver du, det finns inte en ränndal i närheten?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.