Familjen växer och det behövs ett rum till. Arbete hemifrån ökar behovet av ett litet hemmakontor. Att dela ett större rum är en möjlighet att skapa fler rum utan att utöka boytan. Det kan också göra huset mer attraktivt inför en försäljning.

Du kan läsa artikeln här: Gör ett rum till - sätt upp en mellanvägg
 
60 cm mellan reglarna? Var ska man hitta OSB eller gips som passar på det måttet? 1290? 600 mm c/c om något.. Men 450 mm c/c känns väl mest lämpligt för att slippa jobba med tunga och stora 1200-skivor. De är jobbiga både att transportera och hantera.

Sätta foder och lister innan man målar eller tapetserar?
 
Åsa Lund
Glöm inte att alla rum (utom kanske klädkammare) måste ha ventilation av något slag
 
emmschen emmschen skrev:
Sätta foder och lister innan man målar eller tapetserar?
Är du lat måla eller tapetsera först, så gör man i nyproduktion för att det är billigare. Vill du ha det snyggt så gör som de beskriver i artikeln och sätt foder o lister först.
 
J JockeUn skrev:
Är du lat måla eller tapetsera först, så gör man i nyproduktion för att det är billigare. Vill du ha det snyggt så gör som de beskriver i artikeln och sätt foder o lister först.
Precis. Lister efteråt är enkelt, men ser slarvigt ut. Listen blir uppenbart något som sitter där för att täcka en skarv. Sätter man listen först, tätar glipor med latex och sedan målar/tapetserar några millimeter ut på listen blir den en integrerad del i väggen och ger ett intryck av kvalitet till bygget.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
P peroande skrev:
Precis. Lister efteråt är enkelt, men ser slarvigt ut. Listen blir uppenbart något som sitter där för att täcka en skarv. Sätter man listen först, tätar glipor med latex och sedan målar/tapetserar några millimeter ut på listen blir den en integrerad del i väggen och ger ett intryck av kvalitet till bygget.
Håller helt med. Allt annat osar "nyproduktion/Hyresrätt" - billigt.
 
P peroande skrev:
Precis. Lister efteråt är enkelt, men ser slarvigt ut. Listen blir uppenbart något som sitter där för att täcka en skarv. Sätter man listen först, tätar glipor med latex och sedan målar/tapetserar några millimeter ut på listen blir den en integrerad del i väggen och ger ett intryck av kvalitet till bygget.
Det beror väl lite på stilen, jag tycker det är snyggare närma sätter lister efteråt, men då föredrar jag inte en modern stil.
Jag föredrar lite äldre stil och har allmogelister i en avvikande färg mot mot väggarna så att det blir en synlig inramning av fönster och dörrar.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Håller helt med. Allt annat osar "nyproduktion/Hyresrätt" - billigt.
Tycker det ser billigt ut som hyres-rättsrenovering när tapen går upp på listerna eller väggfärgen går upp på listen. Vi renovering så är det billigare att inte ta loss lister....
 
  • Gilla
emmschen
  • Laddar…
M mattoys skrev:
Det beror väl lite på stilen, jag tycker det är snyggare närma sätter lister efteråt, men då föredrar jag inte en modern stil.
Jag föredrar lite äldre stil och har allmogelister i en avvikande färg mot mot väggarna så att det blir en synlig inramning av fönster och dörrar.


Tycker det ser billigt ut som hyres-rättsrenovering när tapen går upp på listerna eller väggfärgen går upp på listen. Vi renovering så är det billigare att inte ta loss lister....
Har nog aldrig sett en sockel med väggfärg på. Men även om man gillar gamla hus och gamla socklar så brukar de vara inmålade i väggen (kan ju vara annan färg).
 
Såhär ser det ut när det är inmålat / intapetserat hos mig, målar man inte in det så blir set glipor mellan vägg och list/sockel.
Enligt mig är det snyggare men passar kanske inte in i en nyproduktion där allt annat är gjort tvärtom.
Närbild på en vägghörn med inmålade vitlist och beige tapet utan synliga glipor mellan list och väggyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggmöte med målad sockellist utan glipor mot blommig tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J JockeUn skrev:
Såhär ser det ut när det är inmålat / in[bild] [bild] tapetserat hos mig, målar man inte in det så blir set glipor mellan vägg och list/sockel.
Det ser enligt mig då billigt
Fast båda exempel är inmålat enligt mig även om det första inte är så fint gjort. Hade man bara tryckt dit smyglisten så hade du haft två svarta kanter längs med den. Eller så ser jag dåligt, men isåfall är det ingen "skada skedd". det ser inte billigt ut.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Fast båda exempel är inmålat enligt mig även om det första inte är så fint gjort. Hade man bara tryckt dit smyglisten så hade du haft två svarta kanter längs med den. Eller så ser jag dåligt, men isåfall är det ingen "skada skedd". det ser inte billigt ut.
Du har rätt båda bilderna är exempel på inmålade lister.
 
J JockeUn skrev:
Såhär ser det ut när det är inmålat / intapetserat hos mig, målar man inte in det så blir set glipor mellan vägg och list/sockel.
Enligt mig är det snyggare men passar kanske inte in i en nyproduktion där allt annat är gjort tvärtom.
[bild]
[bild]
Mycket prydligt. Så tycker jag det ska se ut:)
 
J JockeUn skrev:
Såhär ser det ut när det är inmålat / intapetserat hos mig, målar man inte in det så blir set glipor mellan vägg och list/sockel.
Enligt mig är det snyggare men passar kanske inte in i en nyproduktion där allt annat är gjort tvärtom.
[bild]
[bild]
Det där tycker jag inte ser bra ut, men smaken är som baken.

Vad menar du med glipa om man inte gör så?
sätter man listen efteråt så målar/tapetserar man ju så att det täcker bakom listen.
 
M mattoys skrev:
Det där tycker jag inte ser bra ut, men smaken är som baken.

Vad menar du med glipa om man inte gör så?
sätter man listen efteråt så målar/tapetserar man ju så att det täcker bakom listen.
Så här menar jag att det glipar
En glipa mellan en vit dörrkarm och en vit dörr som inte slutar helt tätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
@JockeUn

Men är det inte kakelvägg?
Det är ju inte riktigt jämförbart, vad är alternativet i det här fallet förutom att lägga en silikonsträng.
Man kan ju inte gärna låt kaklet gå upp på listen.;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.