A
Du skrev att vid köp av lägenhet (byggnad av huset) fick boende välja var kök och rum skulle vara.

Vid denna tidpunkt fick VVS och Ventilationsfirma ritningar på hur stammar för vatten och sticken från dessa skulle monteras.

Om du har tur så går det enkelt för VVS firman att justera sticken så att vatten och avlopp kan dras ut på andra sidan av ”stamväggen”. Nu kan det behövas konstruktionsritningar för att se hur det är draget i väggarna, hur mycket som går att öppnas och vridas.

Det är klart att en VVS firma behöver anlitas för att göra denna ändring då du går in på stammen som antagligen är föreningens ansvar och ägande (beror på om du har ett stick till lägenheten eller om huvudstammen går genom den väggen till grannar ovan eller under.


När det gäller ventilation så behöver en Vent firma se hur det går att dra rör så att tilluft kommer där kök är nu och att frånluften (köksfläkten) kan dras genom väggen till andra sidan. Frånluften ska normalt vara brandskyddad genom köksfläkt vilket då måste kontrolleras hur det ska lösas då det går genom vägg (så inte brandzoner skadas).


Så ventilationen och vattnet kan begränsa layouten på hur köket kan se ut (var spis och vatten behöver vara)


Kolfläkt kan inte ersätta den befintliga köksfläkten då fläkten är en del av hela husets ventilationssystem så du lär få räkna med att samma fläkt ska monteras på den nya väggen (finns fler fläktar med samma funktioner och vent firman kan det).


Summeringen är helt enkelt hur mycket det är värt för dig att bygga om mot att köpa en större/fler rums lägenhet..
 
  • Gilla
GrenBo och 4 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, vi får se vad firman säger... för nu börja jag få en klump i magen :(

Kan man muta hantverkare på något sätt... gillar dem snus?
 
A
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack för alla svar, vi får se vad firman säger... för nu börja jag få en klump i magen :(

Kan man muta hantverkare på något sätt... gillar dem snus?

Skämt: På detta forum gillar hantverkare pengar, gärna kopiösa mängder, fakturerade utifrån premissen, arbeta en timme och fakturera tre :cool:.


Det är så många personer inblandade så det lär nog kosta mer att ”övertala dem” än att göra jobbet ordentligt.
 
  • Haha
SnällKyckling
  • Laddar…
TS, du fick ett superbt råd att kolla hur detta har hanterats i andra lägenheter, där liknande flytt gjorts. Jag hade följt det rådet innan jag ens haft fortsatt kontakt med någon ventfirma. Det är onödigt att betala för att uppfinna hjulet på nytt.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
TS, du fick ett superbt råd att kolla hur detta har hanterats i andra lägenheter, där liknande flytt gjorts. Jag hade följt det rådet innan jag ens haft fortsatt kontakt med någon ventfirma. Det är onödigt att betala för att uppfinna hjulet på nytt.
Jag kollade precis upp det med styrelsen och fick som svar att trots den möjligheten fanns valde ingen att göra om sin 1a till 2a. Det finns cirka 8 likvärdiga lägenheter i byggnaden... Därmed min klump i magen...
 

Bästa svaret

Att flytta ett kök är inte hela världen.

Räkna med att du får en rördragning med fall i garderoben (från gamla diskhon) och att det blir en ventilationskanal i toppen av garderoben så kommer det där att lösa sig när du förklarar för en ventilationstekniker vad du önskar göra.

Om du tänker från styrelsen perspektiv så är dom lika mycket amatör som dig och vill således att fackman gör installationer och kommer med garantier på genomförandet.

Dom försöker inte vara jobbiga utan förklarar bara vad dom behöver för att kunna säga ja.

Om ventilationsteknikern säger nej till din föreslagna lösning så är den givna uppföljningsfrågan hur teknikern hade önskat att det genomfördes för att kunna godkänna flytten av köket och den justerade ventilationen.
 
  • Gilla
Donn och 3 till
  • Laddar…
J
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Tack väldigt tydligt hade ingen aning... och då gissar jag på att en fläkt som blåser ut inte får stå i närheten av kolfilter, för det blir fel effekt? Finns det några bestämmelser vart iså fall den ska stå. För som vi ser på mina bilder så kommer befintliga blås ut vara ovanför köket, kanske inte vid spisen direkt men i närheten... eller detta är bättre ta med ventilations expert? Jag har bokat in någon nu nästa vecka för jag känner har mycket mer kött på benen efter alla som förklarat här.
Hänger inte riktigt med här, och tråden har flutit på efter du frågade. Men för att det ska bli lättare att förstå vad du menar och undvika missförstånd så säg inte utblås etc eftersom det egentligen är tvärtom mot vad som menas. Det som du kallar utblås är tilluft (även om ventilen, inte fläkten blåser utåt till rummet), och det som lämnar rummet är frånluft, alltså ut ur huset. Precis som du resonerar är tanken att man ska ha frånluft i kök och badrum, inte tilluft. Den kommer istället från övriga rum genom tex toalettdörrens öppning i karmen.
 
  • Gilla
mellansorken och 2 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
En fastighet måste ha en godkänd ventilationskontroll, OVK.
Nja. Vän av ordning vill nog invända här med att kravet är att OVK skall utföras. Den behöver inte vara godkänd. Men i detta fall så påverkar det inte utfallet. När man bygger om så måste man tillse att ventilationen fungerar på så sett som den gör i övriga lägenheter.
 
Nissens
Du måste ju förstå att du inte äger lägenheten, du har bara rätten att bo där, därav namnet ”bostadsrätt”.

Det är föreningen som äger byggnaden du bor i, och svaret har du ju redan fått från styrelsen i bostadsrättsföreningen, vilken då representerar fastighetsägaren.

Konsultera en ventilationsexpert, få till en lösning som experten godkänner och få intyg från experten att lösningen uppfyller kraven som gäller. Presentera detta för styrelsen och få deras godkännande.

Sedan är det ”bara” att genomföra projektet, sannolikt vill styrelsen ha ett protokoll efteråt att allt fungerar som det skall.

Du gör det bara krångligt för dig själv att lista ut det som ventilationsexperten fixar åt dig.
 
  • Gilla
Donn
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du måste ju förstå att du inte äger lägenheten, du har bara rätten att bo där, därav namnet ”bostadsrätt”.

Det är föreningen som äger byggnaden du bor i, och svaret har du ju redan fått från styrelsen i bostadsrättsföreningen, vilken då representerar fastighetsägaren.

Konsultera en ventilationsexpert, få till en lösning som experten godkänner och få intyg från experten att lösningen uppfyller kraven som gäller. Presentera detta för styrelsen och få deras godkännande.

Sedan är det ”bara” att genomföra projektet, sannolikt vill styrelsen ha ett protokoll efteråt att allt fungerar som det skall.

Du gör det bara krångligt för dig själv att lista ut det som ventilationsexperten fixar åt dig.
Han förstår nog att han inte äger bostadsrätten och därför tar upp det med styrelsen.
 
Claes Sörmland
F Fredrik7865 skrev:
Att flytta ett kök är inte hela världen.

Räkna med att du får en rördragning med fall i garderoben (från gamla diskhon) och att det blir en ventilationskanal i toppen av garderoben så kommer det där att lösa sig när du förklarar för en ventilationstekniker vad du önskar göra.

Om du tänker från styrelsen perspektiv så är dom lika mycket amatör som dig och vill således att fackman gör installationer och kommer med garantier på genomförandet.

Dom försöker inte vara jobbiga utan förklarar bara vad dom behöver för att kunna säga ja.

Om ventilationsteknikern säger nej till din föreslagna lösning så är den givna uppföljningsfrågan hur teknikern hade önskat att det genomfördes för att kunna godkänna flytten av köket och den justerade ventilationen.
Det ska troligen flyttas en tilluft också.

Och till detta en bygganmälan och startbesked från kommunen och genom styrelsen innan något byggs om..
 
M merbanan skrev:
Nja. Vän av ordning vill nog invända här med att kravet är att OVK skall utföras. Den behöver inte vara godkänd. Men i detta fall så påverkar det inte utfallet. När man bygger om så måste man tillse att ventilationen fungerar på så sett som den gör i övriga lägenheter.
Det stämmer. Kravet är att OVK genomförs. Om det inte görs kan kommunen agera. Om det är brister kan kommunen agera med
ett föreläggande, men det kan variera från kommun till kommun. I detta fall får vi utgå från att TS gör rätt. Så här skriver Boverket om OVK

”Kommunen ansvarar för kontroll och tillsyn
Det är kommunens byggnadsnämnd som ska övervaka att byggnadens ägare sköter sina skyldigheter för OVK. Om byggnadens ägare inte genomför OVK kan byggnadsnämnden förelägga ägaren att genomföra den. Om det framgår av ett protokoll att kraven om funktionskontroll inte uppfylls, kan byggnadsnämnden förelägga ägaren att åtgärda bristerna.”
 
  • Gilla
TTperra och 2 till
  • Laddar…
Nissens
A Andy78 skrev:
Han förstår nog att han inte äger bostadsrätten och därför tar upp det med styrelsen.
Jo, men styrelsen har berättat för honom vad han behöver göra… det är ju bara att följa det. Han har inget val liksom…
 
Claes Sörmland
K klimt skrev:
Det stämmer. Kravet är att OVK genomförs. Om det inte görs kan kommunen agera. Om det är brister kan kommunen agera med
ett föreläggande, men det kan variera från kommun till kommun. I detta fall får vi utgå från att TS gör rätt. Så här skriver Boverket om OVK

”Kommunen ansvarar för kontroll och tillsyn
Det är kommunens byggnadsnämnd som ska övervaka att byggnadens ägare sköter sina skyldigheter för OVK. Om byggnadens ägare inte genomför OVK kan byggnadsnämnden förelägga ägaren att genomföra den. Om det framgår av ett protokoll att kraven om funktionskontroll inte uppfylls, kan byggnadsnämnden förelägga ägaren att åtgärda bristerna.”
Kan bidra med att Stockholms stad verkar inte vara för heta på gröten med tillsynen. Min BRF har slarvat med OVKn och har anmärkningar men hör inget från kommunen. Har vänner i andra BRFer med samma erfarenhet. Jag gissar att de helt enkelt inte har resurser att följa upp den störa OVK-röran i Stockholm.
 
  • Gilla
justmakemyday
  • Laddar…
M
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Kan bidra med att Stockholms stad verkar inte vara för heta på gröten med tillsynen. Min BRF har slarvat med OVKn och har anmärkningar men hör inget från kommunen. Har vänner i andra BRFer med samma erfarenhet. Jag gissar att de helt enkelt inte har resurser att följa upp den störa OVK-röran i Stockholm.
OVK och lägenheter är rena skämtet, finns ju inte en chans att de skall kunna kolla alla man får bara hoppas att de som byggt om fel inte är hemma och släpper in dem när kontrollen utförs. Föreningen får ett protokoll med avvikelser som skickas in till kommunen, brukar bara vara att ringa efter någon månad och säga att allt är fixat så har man 10år till (i självdragshus). Att det sedan riskerar att bli samma anmärkningar igen efter 10år är det ingen som noterar eller har åsikter om. Har man mekanisk ventilation som TS så kan ju faktiskt felombyggnader verkligen förstöra för grannar så där är det bäst att göra rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.