Claes Sörmland
Sen måste en bygganmälan göras till kommunen angående ändringen av ventilationssystemet och arbetena kan inte påbörjas innan kommunens byggnadsnämnd har gett startbesked. Eftersom ventilationsanläggningen är föreningens så är de lämpligen också den part som gör bygganmälan.

Det handlar således inte bara om att börja bygga om ventilationssystemet och hoppas på nästa OVK-besiktning.

Här är Boverkets allmänna råd med exempel på ändringar som kräver anmälan:

Textdokument med Boverkets råd kring anmälningspliktiga åtgärder för ventilationssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


https://www.boverket.se/sv/lag--ratt/forfattningssamling/gallande/vas--bfs-201212/
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fast ingen av dom där punkterna passar väl in på flytt av ett par till- och frånluftdon i en lägenhet i byggnaden?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Fast ingen av dom där punkterna passar väl in på flytt av ett par till- och frånluftdon i en lägenhet i byggnaden?
Jag tänker att kökets ventilation med styrutrustning och huv ska tas bort, ventilationsanläggningen ändras med ny rördragning och nya don. Nya flöden ska mätas in. Det gäller dessutom en förändrad planlösning. Det stämmer in på det allmänna rådet som jag läser flera av exempelpunkterna.

Men går det att lösa tekniskt utan alla dessa åtgärder så lär ingen anmälan krävas.

EDIT: Här är listan på exempel på icke väsentliga förändringar. Rätt små saker samt undantag för en- och tvåbostadshus:

Utdrag från dokument som listar exempel på icke anmälningspliktiga åtgärder inom ventilation.
Textdokument med exempelpunkter på icke väsentliga förändringar i ventilationssystem enligt BFS 2017:4.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
useless useless skrev:
Om du blåser in luft och matos i det som är utblås i vardagsrummet i dag så kommer grannarna definitivt att klaga...
Om du kopplar rätt men ändrar flödena dramatiskt så kommer det att påverka grannarna. Anlitar du en ventfirma för installationen så kommer dom att justera in flödet så att allt blir som innan.
Jag var otydlig jag menade inte blåsa in i utblåset, utan där det blåser ut så blåser det åt vänster sida. Där kommer det sitta socklar för nya köket så jag vill den fortsätter blåsa ut men istället framåt. Svårt förklara ändra bara riktning av vilket håll det blåser ut på.

Men som jag förstår det nu så är det krav på att det måste blåsa in luft även i sovrummet, om man stänger igen där... och så måste jag installera luftutsug i vardagsrummet.

Förstår inte poängen med kolfilterfläkt då, om man ska ändra så mycket, lika gärna köra vanlig fläkt? Hur gör folk i lägenheter när dem flyttar på kök, ändrar dem verkligen på all ventilation så mycket? Det är väldigt vanligt i små lägenheter att man flyttar ut köket och gör det till sovrum, har sällan stött på dem problemen som jag får nu.
 
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag var otydlig jag menade inte blåsa in i utblåset, utan där det blåser ut så blåser det åt vänster sida. Där kommer det sitta socklar för nya köket så jag vill den fortsätter blåsa ut men istället framåt. Svårt förklara ändra bara riktning av vilket håll det blåser ut på.

Men som jag förstår det nu så är det krav på att det måste blåsa in luft även i sovrummet, om man stänger igen där... och så måste jag installera luftutsug i vardagsrummet.

Förstår inte poängen med kolfilterfläkt då, om man ska ändra så mycket, lika gärna köra vanlig fläkt? Hur gör folk i lägenheter när dem flyttar på kök, ändrar dem verkligen på all ventilation så mycket? Det är väldigt vanligt i små lägenheter att man flyttar ut köket och gör det till sovrum, har sällan stött på dem problemen som jag får nu.
Ja, ventilationen åtgärdas alltid vid flytta av kök om det görs på rätt sätt.
Många kök är olovligt flyttade vilket innebär problem för innehavaren när ventilationsproblemen upptäcks vid nästa OVK eller när grannar klagar.
 
  • Gilla
Meriwether och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tänker att kökets ventilation med styrutrustning och huv ska tas bort, ventilationsanläggningen ändras med ny rördragning och nya don. Nya flöden ska mätas in. Det gäller dessutom en förändrad planlösning. Det stämmer in på det allmänna rådet som jag läser flera av exempelpunkterna.

Men går det att lösa tekniskt utan alla dessa åtgärder så lär ingen anmälan krävas.

EDIT: Här är listan på exempel på icke väsentliga förändringar. Rätt små saker samt undantag för en- och tvåbostadshus:

[bild]
[bild]
Jag är ändå tveksam till att flytt av don till en ny plats med oförändrad funktion faller in under anmälningsplikten. Punkten om ändrad planlösning tycker jag handlar om större ingrepp som påverkar hela byggnadens användning.

Men det skadar ju inte att kontakta kommunen och fråga.
 
BirgitS
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Jag var otydlig jag menade inte blåsa in i utblåset, utan där det blåser ut så blåser det åt vänster sida. Där kommer det sitta socklar för nya köket så jag vill den fortsätter blåsa ut men istället framåt. Svårt förklara ändra bara riktning av vilket håll det blåser ut på.
Men du får inte ha inkommande luft i kök utan bara luft som går ut från köket.
 
Claes Sörmland
useless useless skrev:
Jag är ändå tveksam till att flytt av don till en ny plats med oförändrad funktion faller in under anmälningsplikten. Punkten om ändrad planlösning tycker jag handlar om större ingrepp som påverkar hela byggnadens användning.

Men det skadar ju inte att kontakta kommunen och fråga.
Flytt av ett likvärdigt don är ju en sak men här ska en flödesreglerande huv tas bort och ersättas av ett ej reglerat rumsdon samt (tror jag) rör dras om helt mellan olika rum för frånluft och tilluft. Risken att man sabbar ventilationen i lägenheten och hela byggnaden är överhängande om det inte görs på rätt sätt. Och det är i just för att säkra att så inte sker som vi har bygganmälan.

Men helt tydligt är ju inte detta. Tyvärr listar inte Boverket detta ingrepp som ett exempel på något som inte kräver bygganmälan. Då hade det ju varit tydligt att så inte var fallet. Istället listar man betydligt mindre ingrepp som rena underhållsåtgärder samt byte av don/ventiler till likvärdiga. Likvärdiga ska läsas som likvärdiga och inte som annat slumpvis don/ventil.

Generellt har man styrt upp kravet på bygganmälan vartefter de allmänna råden har kommit ut. Tittar vi på lokaleldstadssidan så har många ändringar som för ett antal år sedan inte sågs som väsentliga av många kommuner nu blivit det och därmed är anmälningspliktiga.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Kommer det här gå att lösa? Ni har sett mina planritningar?

Jag ser självklart till att ta hit så bra personal som möjligt. Vad är det man ska fråga om "ventilations leg?". Kan man kontrollera om en ventilationsgubbe är bra någonstans?
 
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Förstår inte poängen med kolfilterfläkt då, om man ska ändra så mycket, lika gärna köra vanlig fläkt? Hur gör folk i lägenheter när dem flyttar på kök, ändrar dem verkligen på all ventilation så mycket? Det är väldigt vanligt i små lägenheter att man flyttar ut köket och gör det till sovrum, har sällan stött på dem problemen som jag får nu.
Kolfilterfläkten är ju en B-lösning. Många lägenheter är till skillnad mot din gamla med frånluftsventilation i form av en taknära imkanal i köket antingen i form av självdrag eller genom ett fläkt på vinden som suger och inkommande luft via ventiler vid t ex fönstren. När man flyttar ett sånt kök så kan det räcka med att förlänga imkanalen till det nya rummet eftersom ventilationen är så tekniskt primitiv. För att slippa os så installeras till detta en extra kolfilterfläkt.

Men i en samtida lägenhet med tilluft och frånluft som dessutom har flödesreglering via kåpa så blir den tekniska insatsen större.

Sen om jag tittar på bekantskapskretsen så är det nog många kök som bara har flyttats utan att informera någon. Ingen BRF-styrelse eller bygganmälan till kommunen. Och upplägget med att bara köra på kan löna sig i Sverige. Många styrelser i föreningarna är trötta och svensken är konflikträdd samt lösningsorienterad. Kommunen har inte resurser för tillsyn. Ställd inför fait accompli så brukar BRF-styrelserna få hantera det när OVKn dyker upp. Detta är ingen rekommendation utan en observation.
 
  • Gilla
justmakemyday och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
SnällKyckling Kycklingen skrev:
Kommer det här gå att lösa? Ni har sett mina planritningar?

Jag ser självklart till att ta hit så bra personal som möjligt. Vad är det man ska fråga om "ventilations leg?". Kan man kontrollera om en ventilationsgubbe är bra någonstans?
Eftersom du beskrev att det redan finns likvärdiga lägenheter med den lösning som du vill ha, fråga föreningen eller kommunen efter ritningar på ventilationsanläggningen. Kopiera konstruktionen och dimensioneringen som finns i en likvärdig lägenhet. Det borde övertyga styrelsen. Se till att en ventilationsfirma bygger om och justerar in systemet.
 
  • Gilla
OleB och 2 till
  • Laddar…
Utsuget är köksfläkten och ventilationen i badrummet.
 
Varför köpte du inte en tvårumslägenhet från början? Visst ventilation är en sak men du måste även flytta vatten och avlopp, dessa hamnar i en position som inte är tänkt från börja, tycker din styrelse är snäll, jag hade sagt tvärt nej på en gång, du äger inte din lägenhet, bara en andel i en ekonomiskt förening med rätten att bo i en viss lägenhet, därav namnet bostadsrätt. Att ha en diskmaskin i ett utrymme som är tänk som ett vardagsrum ger mig rysningar, hoppas du har ett bostadsrättstillägg i din försäkring.
 
  • Gilla
Miro63
  • Laddar…
HeineA HeineA skrev:
Varför köpte du inte en tvårumslägenhet från början? Visst ventilation är en sak men du måste även flytta vatten och avlopp, dessa hamnar i en position som inte är tänkt från börja, tycker din styrelse är snäll, jag hade sagt tvärt nej på en gång, du äger inte din lägenhet, bara en andel i en ekonomiskt förening med rätten att bo i en viss lägenhet, därav namnet bostadsrätt. Att ha en diskmaskin i ett utrymme som är tänk som ett vardagsrum ger mig rysningar, hoppas du har ett bostadsrättstillägg i din försäkring.
Vad är skillnaden?
 
A Andy78 skrev:
Vad är skillnaden?
En tvårumslägenhet behöver du Inte bygga om, om syftet med köpet var att få två rum och köp, att köpa ett rum och kök för att sen bygga om till två rum och kök, med allt arbete med cent och VVS är en stort skillnad, eller vad menar du?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.