35 729 läst · 303 svar
36k läst
303 svar
Tvingad att ha tjänstebil, vilken?
Nej så kan man inte räkna. Jag har servat mina bilar själv så länge jag har kört bil, men nu pratar vi om att köpa en ny bil med garanti (antar jag) och det handlar inte bara om oljebyten - det handlar om att saker går sönder. Det är otroligt mycket färre system som kan gå sönder i el elbil, som regelmässigt ställer till problem i bränslebilar. Givetvis finns också nya system i elbilen som kan gå sönder, men jag tycker det är rätt tydligt att det är avsevärt mer problemfritt med elbilar.D Daniel 109 skrev:
Någon som hade räknat lite mer på det hela hade fått det till att brytgränsen låg på 85% el då laddhybriden hade samma miljöbelastning som elbilen. Själv körde jag min Outlander PHEV i nästan 4 år på ca 95% el. Min nuvarande RAV4 kommer jag kunna köra på en ännu större andel el.W witten skrev:
Dock går det, grovt räknat, lika mycket batterier till en elbil som till 10 laddhybrider. Eftersom batteritillverkningen just nu är en flaskhals så kan vi välja mellan:
1 elbil + 9 fossilbilar
10 laddhybrider
Så länge som laddhybriderna har tillgång till daglig laddning hemma eller på jobbet så kommer de 10 laddhybriderna ge en mindre miljöbelastning.
Jag tittade på att köpa en eldriven Skoda som otroligt nog hade högre servicekostnad än en normal bensinbil. Mitt förslag är att du tittar på den faktiska kostnaden och inte på tekniken.MathiasS skrev:
Gissningsvis kommer min bensinmotor att bara ha gått några timmar innan första servicen. Jag håller med om att det inte borde vara ett krav för garantin.
Men de flesta gör inte detta själva. Det kostar då över 3000 kr på verkstaden. Lägre pris hos liten oberoende än hos märkesverkstaden.D Daniel 109 skrev:
dessutom tillkommer bränslefilter och en del annat med jämna mellanrum.
Vad går sönder på en bensinbil som inte finns på en elbil. Det jag har bytt på min bil är.MathiasS skrev:Nej så kan man inte räkna. Jag har servat mina bilar själv så länge jag har kört bil, men nu pratar vi om att köpa en ny bil med garanti (antar jag) och det handlar inte bara om oljebyten - det handlar om att saker går sönder. Det är otroligt mycket färre system som kan gå sönder i el elbil, som regelmässigt ställer till problem i bränslebilar. Givetvis finns också nya system i elbilen som kan gå sönder, men jag tycker det är rätt tydligt att det är avsevärt mer problemfritt med elbilar.
Drivknut.
Hjullager
bromsok
bromsbelägg
Lager i växellådan
Torkare
Lampor
Däck
Backspegel
Det enda jag bytt som har med motorn att göra är olja och filter. Så jo, i allmänhet är det inte mer än olja och filter som skiljer.
Växellåda saknas väl i elbilen även om det finns någon form av fast utväxling. Drivknut kanske också utgår beroende på konstruktion? Bromsarna slits generellt mindre på elbilen som motorbromsar kraftigare, men däremot slits däcken generellt mer.D Daniel 109 skrev:Vad går sönder på en bensinbil som inte finns på en elbil. Det jag har bytt på min bil är.
Drivknut.
Hjullager
bromsok
bromsbelägg
Lager i växellådan
Torkare
Lampor
Däck
Backspegel
Det enda jag bytt som har med motorn att göra är olja och filter. Så jo, i allmänhet är det inte mer än olja och filter som skiljer.
Även bränslefilter byts med intervall.
Om jag hade en laddhybrid skulle den garanterat gå extremt sällan på bensin. Jag kör väldigt sällan sträckor över 3 mil på en dag och högst ett par gånger i månaden.W witten skrev:
Dina och mina personliga erfarenheter är kanske inte typiska för hur laddhybrider skulle användas om de var den vanligaste biltypen i landet?
Jag kunde inte hitta några logiska fel i resonemanget.Nötegårdsgubben skrev:
Varför måste bensinmotorn i en laddhybrid slå på och av ofta?
STB postulerade att efterfrågan på bränsle skulle sjunka till en nivå som gjorde det möjligt att täcka behovet med förnybart bränsle. Huruvida det är ett korrekt antagande vet jag inte.
Biogas (och HVO) är klimatneutralt, men jag tror inte att det finns så många laddhybrider med gasmotor. De flesta har väl bensinmotor. Finns det förnybart bränsle som kan ersätta bensin? Etanol, kanske?
Serviceintervallet för förbränningsmotorn i en laddhybrid borde kunna vara mycket långt (i tid räknat). I scenariot vi diskuterar skulle ju elmotorn användas till 99%.MathiasS skrev:Nej så kan man inte räkna. Jag har servat mina bilar själv så länge jag har kört bil, men nu pratar vi om att köpa en ny bil med garanti (antar jag) och det handlar inte bara om oljebyten - det handlar om att saker går sönder. Det är otroligt mycket färre system som kan gå sönder i el elbil, som regelmässigt ställer till problem i bränslebilar. Givetvis finns också nya system i elbilen som kan gå sönder, men jag tycker det är rätt tydligt att det är avsevärt mer problemfritt med elbilar.
99% av sträckan betyder att bara 10 mil av 1000 mil körs på el. Alltså en enda resa på typ 15 mil där de 5 första gick på el. Det låter som orealistiskt körmönster med kanske två sådana resor per år. Det skulle i så fall enkelt kunna lösas med en ren elbil med mycket kort räckvidd alternativt samma laddhybrid fast utan bensinmotorn och sedan hyra en bil två ggr per år, eller är detta en endags resa 15 mil fram o tillbaka?
Du har en växel även i elbilarP Pin skrev:
Drivknutar finns, och belastas hårdare. Visserligen och bak utan styrning.
Bromsarna används mindre men det är inte samma sak som att de håller längre. De motioneras klart mindre vilket inte sällan leder till problem.
Bränslefilter byts väl för att man kan debitera för det snarare än att det behövs i normalfallet.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Är den? Finns det folk som vill köpa elbilar som inte kan det pga. batterier?S STB skrev:
Själv väntar jag på en försenad ID.4, men jag misstänker att halvledarbristen är en betydligt mer sannolik orsak än batteribrist. Därtill byggs det batterifabriker både här och där.
Jag skulle aldrig igen betala nybilspengar för en hybrid. De är redan omoderna och kommer vara så än mer den dag den ska säljas.
Nej, det jag talar om är borttagandet av den 40%-iga rabatten på förmånsvärdet som gasbilarna åtnjutit sedan länge. Metangas- och etanoldrivna bilar betalar fortfarande bara halva "straffskatten" för CO2-utsläpp.Nötegårdsgubben skrev:
Förvisso lite snålt kan man tycka med tanke på att biogas potentiellt kan ha negativt GWP-netto, men så har det varit länge.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 309 inlägg
Ja, men den nedsättningen är ju också av klimat-/miljöskäl. Etanolbilar och ickeladd-hybrider har ju sen länge blivit av med motsvarande subvention för att de inte längre är i teknikens framkant och driver förändring.