D Daniel 109 skrev:
Den servicen är byte av olja och filter en gång per år. Det kostar 300kr om du gör det själv. Knappast en storkostnad.
Nej så kan man inte räkna. Jag har servat mina bilar själv så länge jag har kört bil, men nu pratar vi om att köpa en ny bil med garanti (antar jag) och det handlar inte bara om oljebyten - det handlar om att saker går sönder. Det är otroligt mycket färre system som kan gå sönder i el elbil, som regelmässigt ställer till problem i bränslebilar. Givetvis finns också nya system i elbilen som kan gå sönder, men jag tycker det är rätt tydligt att det är avsevärt mer problemfritt med elbilar.
 
  • Gilla
ViktorHg och 2 till
  • Laddar…
S
W witten skrev:
Antagandet att en "korrekt" använd laddhybrid kan köras på el till 99% låter som hittepå enligt min egna erfarenhet av laddhybrid.
Någon som hade räknat lite mer på det hela hade fått det till att brytgränsen låg på 85% el då laddhybriden hade samma miljöbelastning som elbilen. Själv körde jag min Outlander PHEV i nästan 4 år på ca 95% el. Min nuvarande RAV4 kommer jag kunna köra på en ännu större andel el.

Dock går det, grovt räknat, lika mycket batterier till en elbil som till 10 laddhybrider. Eftersom batteritillverkningen just nu är en flaskhals så kan vi välja mellan:
1 elbil + 9 fossilbilar
10 laddhybrider
Så länge som laddhybriderna har tillgång till daglig laddning hemma eller på jobbet så kommer de 10 laddhybriderna ge en mindre miljöbelastning.

MathiasS MathiasS skrev:
Att slippa allt vad service och underhåll på drivlina och avgasreningssystem innebär är för mig ett så stort plus att en hybrid är utesluten. Jag hoppas verkligen att övriga tillverkare följer tesla och slopar kravet på service för att garantin ska gälla.
Jag tittade på att köpa en eldriven Skoda som otroligt nog hade högre servicekostnad än en normal bensinbil. Mitt förslag är att du tittar på den faktiska kostnaden och inte på tekniken.
Gissningsvis kommer min bensinmotor att bara ha gått några timmar innan första servicen. Jag håller med om att det inte borde vara ett krav för garantin.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den servicen är byte av olja och filter en gång per år. Det kostar 300kr om du gör det själv. Knappast en storkostnad.
Men de flesta gör inte detta själva. Det kostar då över 3000 kr på verkstaden. Lägre pris hos liten oberoende än hos märkesverkstaden.
dessutom tillkommer bränslefilter och en del annat med jämna mellanrum.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nej så kan man inte räkna. Jag har servat mina bilar själv så länge jag har kört bil, men nu pratar vi om att köpa en ny bil med garanti (antar jag) och det handlar inte bara om oljebyten - det handlar om att saker går sönder. Det är otroligt mycket färre system som kan gå sönder i el elbil, som regelmässigt ställer till problem i bränslebilar. Givetvis finns också nya system i elbilen som kan gå sönder, men jag tycker det är rätt tydligt att det är avsevärt mer problemfritt med elbilar.
Vad går sönder på en bensinbil som inte finns på en elbil. Det jag har bytt på min bil är.
Drivknut.
Hjullager
bromsok
bromsbelägg
Lager i växellådan
Torkare
Lampor
Däck
Backspegel

Det enda jag bytt som har med motorn att göra är olja och filter. Så jo, i allmänhet är det inte mer än olja och filter som skiljer.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Vad går sönder på en bensinbil som inte finns på en elbil. Det jag har bytt på min bil är.
Drivknut.
Hjullager
bromsok
bromsbelägg
Lager i växellådan
Torkare
Lampor
Däck
Backspegel

Det enda jag bytt som har med motorn att göra är olja och filter. Så jo, i allmänhet är det inte mer än olja och filter som skiljer.
Växellåda saknas väl i elbilen även om det finns någon form av fast utväxling. Drivknut kanske också utgår beroende på konstruktion? Bromsarna slits generellt mindre på elbilen som motorbromsar kraftigare, men däremot slits däcken generellt mer.
Även bränslefilter byts med intervall.
 
P
W witten skrev:
Antagandet att en "korrekt" använd laddhybrid kan köras på el till 99% låter som hittepå enligt min egna erfarenhet av laddhybrid.
Om jag hade en laddhybrid skulle den garanterat gå extremt sällan på bensin. Jag kör väldigt sällan sträckor över 3 mil på en dag och högst ett par gånger i månaden.

Dina och mina personliga erfarenheter är kanske inte typiska för hur laddhybrider skulle användas om de var den vanligaste biltypen i landet?
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur vet du att det inte är fel på resonemanget om du inte kan bedöma antagandena?
Jag kunde inte hitta några logiska fel i resonemanget.
En gasmotor som behövde slå på och av så mycket som bensinmotorn i en hybrid gör skulle jag vara skeptisk till.
Varför måste bensinmotorn i en laddhybrid slå på och av ofta?
Och oavsett vilket är ju gasen kolväten som kommer släppa ut koldioxid vid förbränning. Det är klart att biogas där är bättre än naturgas (som i sin tur är bättre än bensin och diesel), men det är i mina ögon en klen tröst.
STB postulerade att efterfrågan på bränsle skulle sjunka till en nivå som gjorde det möjligt att täcka behovet med förnybart bränsle. Huruvida det är ett korrekt antagande vet jag inte.

Biogas (och HVO) är klimatneutralt, men jag tror inte att det finns så många laddhybrider med gasmotor. De flesta har väl bensinmotor. Finns det förnybart bränsle som kan ersätta bensin? Etanol, kanske?
 
P
MathiasS MathiasS skrev:
Nej så kan man inte räkna. Jag har servat mina bilar själv så länge jag har kört bil, men nu pratar vi om att köpa en ny bil med garanti (antar jag) och det handlar inte bara om oljebyten - det handlar om att saker går sönder. Det är otroligt mycket färre system som kan gå sönder i el elbil, som regelmässigt ställer till problem i bränslebilar. Givetvis finns också nya system i elbilen som kan gå sönder, men jag tycker det är rätt tydligt att det är avsevärt mer problemfritt med elbilar.
Serviceintervallet för förbränningsmotorn i en laddhybrid borde kunna vara mycket långt (i tid räknat). I scenariot vi diskuterar skulle ju elmotorn användas till 99%.
 
99% av sträckan betyder att bara 10 mil av 1000 mil körs på el. Alltså en enda resa på typ 15 mil där de 5 första gick på el. Det låter som orealistiskt körmönster med kanske två sådana resor per år. Det skulle i så fall enkelt kunna lösas med en ren elbil med mycket kort räckvidd alternativt samma laddhybrid fast utan bensinmotorn och sedan hyra en bil två ggr per år, eller är detta en endags resa 15 mil fram o tillbaka?
 
P pmd skrev:
Serviceintervallet för förbränningsmotorn i en laddhybrid borde kunna vara mycket långt (i tid räknat). I scenariot vi diskuterar skulle ju elmotorn används till 99%.
Tyvärr är det väldigt kort i tex storsäljande Passat GTE. Var 12e månad.
 
P
Lite trist. Min gamla Passat har variabelt serviceintervall, men kortare än 3000 mil brukar det sällan bli. En servicelampa tänds i instrumentpanelen när det är dags för service.
 
P Pin skrev:
Växellåda saknas väl i elbilen även om det finns någon form av fast utväxling. Drivknut kanske också utgår beroende på konstruktion? Bromsarna slits generellt mindre på elbilen som motorbromsar kraftigare, men däremot slits däcken generellt mer.
Även bränslefilter byts med intervall.
Du har en växel även i elbilar
Drivknutar finns, och belastas hårdare. Visserligen och bak utan styrning.
Bromsarna används mindre men det är inte samma sak som att de håller längre. De motioneras klart mindre vilket inte sällan leder till problem.
Bränslefilter byts väl för att man kan debitera för det snarare än att det behövs i normalfallet.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
S STB skrev:
Eftersom batteritillverkningen just nu är en flaskhals
Är den? Finns det folk som vill köpa elbilar som inte kan det pga. batterier?

Själv väntar jag på en försenad ID.4, men jag misstänker att halvledarbristen är en betydligt mer sannolik orsak än batteribrist. Därtill byggs det batterifabriker både här och där.

Jag skulle aldrig igen betala nybilspengar för en hybrid. De är redan omoderna och kommer vara så än mer den dag den ska säljas.
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Att gasbilar inte är särskilt gynnade beror på att de trots allt släpper ut rätt mycket CO2.
Nej, det jag talar om är borttagandet av den 40%-iga rabatten på förmånsvärdet som gasbilarna åtnjutit sedan länge. Metangas- och etanoldrivna bilar betalar fortfarande bara halva "straffskatten" för CO2-utsläpp.
Förvisso lite snålt kan man tycka med tanke på att biogas potentiellt kan ha negativt GWP-netto, men så har det varit länge.
 
Ja, men den nedsättningen är ju också av klimat-/miljöskäl. Etanolbilar och ickeladd-hybrider har ju sen länge blivit av med motsvarande subvention för att de inte längre är i teknikens framkant och driver förändring.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.