pacman42 pacman42 skrev:
Barnen delar därför på en eldriven mopedbil och vi har även behållit fruns förra bil till dess att det äldre barnet får B-körkort. Vi behöver dessutom en manuellt växlad bil till övningskörningen. Manuell låda lär ju bli väldigt ute snart och kravet kommer att försvinna från körkortet också.
Jag själv har ju pendlat trots att jag bor i förort till Stockholm. Är man en hel familj så är det svårt att alla ska ha jobb/skola "lokalt". Men skulle pendlingskostnad öka dramatiskt så skulle antingen distans(hem)arbete eller byta jobb nog vara lösningen för mig. Jag förstår att ni bor kvar om ni trivs. Barnen blir väl stora snart och har egna viljor.

Gör man klimatsmarta val och har råd med den initialt högre kostnaden för eldrivet fordon så finns det ju egentligen inget som säger att man pga "klimatskäl" ska sluta köra bil. Det är väl isåfall om man lyckas schabbla bort det på regeringsnivå så vi plötsligt börjar förbruka massa kolkraft.

Kortsiktigt borde vi nog förlänga driften av kärnkraftverk. Jag är positiv till nästa generations kraftverk, men äldre kärnkraftverk borde nog ha en utfasningsplan. Men för att riskbalansera så skulle iallafall jag hellre ta risken med 10 års ytterligare kärnavfall mot ökade klimateffekter.

Jag själv ser bara 3 egentliga problem med dagens elbilar.
1) Avsaknad av dragkrok på de modeller som ligger på rimlig inköpskostnad
2) inköpskostnad (som för mig är för hög med 500k för bil med dragkrok)
3) Hur den årliga skidresan ska gå.

Vad gäller skidsemester tänker jag att man kanske får anpassa så att man inte åker samma dag som alla andra. Jag tycker ändå man borde tänka om kring sportlovet, då det gör stughyrorna orimligt höga. Skulle man sprida ut "sportlovet" ännu mer, från januari till april, så skulle fler ha råd och alla inte åka samtidigt. Det kunde vara en "roterande" vecka, så att man tex var tredje år får en vecka där det är riktigt snösäkert. Eller kör vi på så vi antingen får tropiskt klimat eller inlandsis så behöver vi inte funder på nåt sportlov. Det är ju förresten långt ifrån alla som faktiskt vill åka skidor på sportlovet.

1 och 2 tror jag inom kort kommer lösa sig inom några få år. Jag har inget behov av att dra husvagn eller häst/bilsläp utan bara en liten lätt kärra för "vardagslastning". Kan skaffa minsta kärran och åka flera gånger istf att kunna lasta max. Tillsvidare är jag inne på att skaffa en "byggbil" om det blir en elbil utan krok.
 
N Nerre skrev:
Kollektivtrafiken verkar funka sämst för de som inte använder den.
Sannolikt är det så, i mitt fall är det för att kollektivtrafiken inte fungerar för 98% av mina resor.
Åker jag över 50mil, utan passagerare i bilen och utan last eller skrymmande bagage tar jag faktiskt tåget i bland, det är skönt att komma fram utvilad även om tåget hittills aldrig tagit mig snabbast från dörr till dörr kan det vara billigast eller åtminstånde väsentligt billigare än en bilresa.
På resor under en timme vinner cykeln, men då är det ibland problem med passagerare, väder, grusväg och ev tung och skrymmande last.
Flyg är väl oxå kollektivtrafik och det är ju ibland det smidigaste om man ska utanför skandinavien så till både London och Marseille har jag valt att åka kollektivt istället för egen bil.

Hoppas att kunna byta bensinbilen från - 18 mot nått nyare, men hittar ännu ingen elbil som funkar som ersättare.
Utvecklingen gör säkert elbilarna bättre och mer konkurenskraftiga, i framtiden kanske vi har el tillräckligt för att ladda dem och ett utbyggt laddnätverk så de kan fungera som enda bil, eller så lägger vi ner baskraften och inför effekttaxa så elbilarna blir ointressanta om man inte har överskott på egen solel.
 
J JohanLun skrev:
Jag själv har ju pendlat trots att jag bor i förort till Stockholm. Är man en hel familj så är det svårt att alla ska ha jobb/skola "lokalt". Men skulle pendlingskostnad öka dramatiskt så skulle antingen distans(hem)arbete eller byta jobb nog vara lösningen för mig. Jag förstår att ni bor kvar om ni trivs. Barnen blir väl stora snart och har egna viljor.

Gör man klimatsmarta val och har råd med den initialt högre kostnaden för eldrivet fordon så finns det ju egentligen inget som säger att man pga "klimatskäl" ska sluta köra bil. Det är väl isåfall om man lyckas schabbla bort det på regeringsnivå så vi plötsligt börjar förbruka massa kolkraft.

Kortsiktigt borde vi nog förlänga driften av kärnkraftverk. Jag är positiv till nästa generations kraftverk, men äldre kärnkraftverk borde nog ha en utfasningsplan. Men för att riskbalansera så skulle iallafall jag hellre ta risken med 10 års ytterligare kärnavfall mot ökade klimateffekter.

Jag själv ser bara 3 egentliga problem med dagens elbilar.
1) Avsaknad av dragkrok på de modeller som ligger på rimlig inköpskostnad
2) inköpskostnad (som för mig är för hög med 500k för bil med dragkrok)
3) Hur den årliga skidresan ska gå.

Vad gäller skidsemester tänker jag att man kanske får anpassa så att man inte åker samma dag som alla andra. Jag tycker ändå man borde tänka om kring sportlovet, då det gör stughyrorna orimligt höga. Skulle man sprida ut "sportlovet" ännu mer, från januari till april, så skulle fler ha råd och alla inte åka samtidigt. Det kunde vara en "roterande" vecka, så att man tex var tredje år får en vecka där det är riktigt snösäkert. Eller kör vi på så vi antingen får tropiskt klimat eller inlandsis så behöver vi inte funder på nåt sportlov. Det är ju förresten långt ifrån alla som faktiskt vill åka skidor på sportlovet.

1 och 2 tror jag inom kort kommer lösa sig inom några få år. Jag har inget behov av att dra husvagn eller häst/bilsläp utan bara en liten lätt kärra för "vardagslastning". Kan skaffa minsta kärran och åka flera gånger istf att kunna lasta max. Tillsvidare är jag inne på att skaffa en "byggbil" om det blir en elbil utan krok.
Nu finns det ju flera elbilar som har dragkrok. Dock så har jag insett att jag måste byta släp då jag aldrig kommer att få tummen ur för att uppgradera mitt körkort till B96...
I vårt fall är Skodan en förmånsbil och jag tror inte att det är vettigt att köpa en elbil idag... det kommer säkerligen att hända mycket på den här marknaden de kommande åren.
Privatleasing borde vara ett bättre alternativ just nu då både priserna på elbilar fortfarande är höga och laddtekniken kommer att utvecklas ytterligare.
Egentligen var det en Hyundai Ioniq 5 jag ville ha men de levererades först i juli och därmed påverkades ju förmånsvärdet :rolleyes:
En byggbil är dock guld värd och jag saknar vår som vi gjorde av oss med tidigare... tyvärr är det bara jag i familjen som saknar den... kanske för att det alltid är jag som åker till soptippen...
 
Scout Scout skrev:
I vårt fall är Skodan en förmånsbil och jag tror inte att det är vettigt att köpa en elbil idag... det kommer säkerligen att hända mycket på den här marknaden de kommande åren.
Privatleasing borde vara ett bättre alternativ just nu då både priserna på elbilar fortfarande är höga och laddtekniken kommer att utvecklas ytterligare.
Att låna pengar till konsumtion och resor är inte för mig, hittills i mitt femtioåriga liv har alla fordon varit kontant betalda och jag anser att leasing är att låna till konsumtion.
Visst kan månadskostnaden på ett par tusen för en Kinesiskbudgetelbil verka låg, men det är inte ett skäl att inte betala kontant och minska den finansiella risken med bilägandet.
 
  • Gilla
Oldjoe och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Att låna pengar till konsumtion och resor är inte för mig, hittills i mitt femtioåriga liv har alla fordon varit kontant betalda och jag anser att leasing är att låna till konsumtion.
Visst kan månadskostnaden på ett par tusen för en Kinesiskbudgetelbil verka låg, men det är inte ett skäl att inte betala kontant och minska den finansiella risken med bilägandet.
Har man de ekonomiska möjligheterna så är ju det trevligt men annars är inköpspriset en fet bromskloss för många privatpersoner när det gäller övergången till elbil.
Nu har jag som sagt inte kört en vinter ännu men än så länge så är ju övergången tämligen odramatisk.
Dock... utifrån ett ekonomiskt perspektiv bygger det på att man bor i villa så man har tillgång till att ladda hemma (lite mer ovanligt när man bor i BRF).
Är man hänvisade till snabbladdare så är ju det svårt att räkna ihop det.
8 kr/kwh hos Ionity gör nog ingen elbilsägare lycklig
 
  • Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Har man de ekonomiska möjligheterna så är ju det trevligt men annars är inköpspriset en fet bromskloss för många privatpersoner när det gäller övergången till elbil.
Nu har jag som sagt inte kört en vinter ännu men än så länge så är ju övergången tämligen odramatisk.
Dock... utifrån ett ekonomiskt perspektiv bygger det på att man bor i villa så man har tillgång till att ladda hemma (lite mer ovanligt när man bor i BRF).
Är man hänvisade till snabbladdare så är ju det svårt att räkna ihop det.
8 kr/kwh hos Ionity gör nog ingen elbilsägare lycklig
Men gratis på köpcentrum och billigt hemma/jobb kan nog rädda kalkylen när räckvidden förbättrats.
 
Scout Scout skrev:
Nu finns det ju flera elbilar som har dragkrok. Dock så har jag insett att jag måste byta släp då jag aldrig kommer att få tummen ur för att uppgradera mitt körkort till B96...
Har BE så det borde inte vara problem för mig... :D Tror jag?
I vårt fall är Skodan en förmånsbil och jag tror inte att det är vettigt att köpa en elbil idag... det kommer säkerligen att hända mycket på den här marknaden de kommande åren.
Privatleasing borde vara ett bättre alternativ just nu då både priserna på elbilar fortfarande är höga och laddtekniken kommer att utvecklas ytterligare.
Ja, det verkar som privatleasing blir billigare än förmånsbil, iallafall när man nu som jag är nere på 1000 mil / år (då jag jobbar hemifrån). Jag ska kolla upp vad det kostar att byta (förmåns GTEn) till en ID4 (eller motsvarande), men jag tror det blir väsentligt dyrare än en privatleasad eller privat bil. Tex MG ZS för 1995 per månad (jag antar försäkring tillkommer?) är ju oerhört prisvärt. Dock antar jag att det riskerar bli dyrt om man skadar bilen på något sätt (dyra självrisker eller kostnader för överslitage). En sån MG skulle täcka allt utom släpkörning & skidresa tror jag.

En byggbil är dock guld värd och jag saknar vår som vi gjorde av oss med tidigare... tyvärr är det bara jag i familjen som saknar den... kanske för att det alltid är jag som åker till soptippen...
Jag bytte en saab-cab utan krok mot en sunkig skoda octavia för att kunna köra barnens gokartsläp då banans schema krockade med frugans aktiviteter. Hon vägrade köra octavian. Sen köpte jag en BMW Z3, men den vill hon heller inte köra.

Funderar på en liten elbil som vi alla kan köra och en byggbil som ändå bara jag vill köra. Kan vara en manuell skitbil. Min andra fundering går ju som sagt mot en Dacia Spring som elbil och en något bättre byggbil, en kombi för kanske 60.000 som även kan agera "sportlovsbil" förutom byggbil. Fortsätter hemarbete minst 2-3 dagar i veckan så är det nog inte helt fel att downsizea vardagsbilen, både för ekonomi och miljö. Min fru vill helst ha liten bil (därav tyckte jag en Z3 skulle vara perfekt, men det ska även helst vara automat och hillhold och en bil som känns ny och pålitlig - jag var sugen på en z3 för 20 år sen men slog aldrig till då, så nu har jag bockat av det och kan väl gå vidare...). Just nu har jag 2st bromsade 750kg släp (ett eget kåpsläp och farsans öppna som han inte längre använder) - byter jag till elbil med krok så måste jag nog byta släp också?

Men räckvidden då. Jo 25 mil vintertid räcker utan problem för nästan alla årets resor.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Scout Scout skrev:
Har man de ekonomiska möjligheterna så är ju det trevligt
Har man inte de ekonomiska möjligheterna är det ännu vansinnigare att skaffa ny bil
 
  • Gilla
Oldjoe
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har man inte de ekonomiska möjligheterna är det ännu vansinnigare att skaffa ny bil
nja ny bil handlar inte bara om ekonomi utan trygghet.
Personligen skulle jag aldrig köpa en ny bil oavsett drivmedel eftersom det (enligt mig) är ren kapitalförstöring.
Privatleasing kan vara en hyffsat alternativ på elbilar då andrahandsvärdet troligen inte kommer vara så högt bå de bilar som säljs idag...
Men det är som allt annat spekulation.
 
F fribygg skrev:
Men gratis på köpcentrum och billigt hemma/jobb kan nog rädda kalkylen när räckvidden förbättrats.
Njae de få köpcentrum jag sett som har laddning har det tidsbegränsat och med låg kapacitet så det ersätter inte "ladda hemma".
Men har man gratis laddning på jobbet så är ju det fint... dock så är det ju skattepliktigt så det gäller att man har en "flexibel" arbetsgivare :cool:
 
Scout Scout skrev:
Njae de få köpcentrum jag sett som har laddning har det tidsbegränsat och med låg kapacitet så det ersätter inte "ladda hemma".
Men har man gratis laddning på jobbet så är ju det fint... dock så är det ju skattepliktigt så det gäller att man har en "flexibel" arbetsgivare :cool:
Gratisparkering på jobb är väl oxå en skattepliktig förmån, ska man ändå betala för parkering på arbete är det väl lämpligt att det finns tillgång till el.
 
Bara om den är personlig och garanterad.
men nu hamnar vi off topic :)
 
C
F fribygg skrev:
Gratisparkering på jobb är väl oxå en skattepliktig förmån, ska man ändå betala för parkering på arbete är det väl lämpligt att det finns tillgång till el.
Så kul skall man förstås inte få ha det, att man betalar förmånsskatt för fri parkering innebär inte att man slipper betala förmånsskatt för möjlighet till fri laddning på sagda parkeringsplats.
 
  • Gilla
Scout
  • Laddar…
Nu börjar ju klart intressanta alternativ dyka upp i Kia EV6!
  • 510 km range
  • 4,5 min laddning ger dig en
    räckvidd på 100 km.
  • 18 min ultrasnabb laddning från
    10 till 80 procent.
  • 3.5 sek 0-100 km/h acceleration som en extra lite bonus i GT modellen!
  • 1600 kg dragvikt
  • Privatleasing från ca. 4600kr/mån
Skulle välja den över ID.4 alla dagar i veckan! :)
 
  • Gilla
Scout och 3 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det finns två enkla sätt att lösa det på. Flytta eller byt jobb. Troligen flytta eftersom skolan ligger lika i närheten av jobbet. Lättare sagt än gjort, det förstår jag också. Men någon sorts kalkyl gjorde du säkert (du verkar mkt analytisk) innan du flyttade dit du bor. Jag gissar på pluskontot fint hus och rimligt pris samt fin miljö runtomkring. På minuskontot restid och reskostnad. Men för dig är väl elbil eller laddhybrid en självklarhet med det körmönstret.
De 2 sätten är inte så enkla.
1. Ja man kan flytta, men hur blir livskvaliten om man flyttar ifrån sin familj och får längre. Skolan blir drabbad och jag blir tvingad att ha bil ändå.
2. Jobb är inte så lätt som man kan tro om man vill ha livskvaliten med familj. Låter som arbetsförmedlingen som försökte tvinga folk att flytta 20-50 mil för ett struntjobb.
Och jag byter ju inte ett "livssäkert" jobb mot något mindre säkert jobb.

Nackdelen uppå det blir ju även att det blir sämre skola här. Längre från stan osv.

Nackdelen är ju som jag märkt att det finns inga elbilar någon verkar veta med säkerhet klara 8 mil om dagen året runt i alla väder för max 150 tusen :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.