Varför har ni inte vaccinerat er?

  • Antal röster
    807
BirgitS
Bananskalare Bananskalare skrev:
Men barn har aldrig varit några större smittbärare.
Vaccinen är testade för vuxna. Men vet man något om barn?
Sen har jag lärt mig en sak när det gäller corona. Så länge det står läkare på rocken kommer media att ta allt människan för sanning.
Jag gör så att tegnell får vara min gud.
Men det har varit väldigt många olika bud när det gäller delta och vaccin. Har man fått andra dosen så ska det inte vara några problem. Problemet är att vi inte vet.
Just nu är delta och full vaccin väldigt nytt. Att det inte går att få några vettiga siffror.
Barn verkar få mer symtom med alfa och ändå mer med delta, och det gör ju att de blir större smittspridare och särskilt i ett samhälle där allt fler restriktioner tas bort och familjer allt mer träffar andra familjer.

Naturligtvis har Pfizer och Moderna gjort studier på barn innan deras vacciner blev godkända för barn. Det var ju visserligen inte så stora fas 3-studier men sen dess är det ju väldigt många barn som har vaccinerats i USA, Israel och EU och naturligtvis håller man koll på deras biverkningar också och informationen om det sprids mellan länderna.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
BirgitS
tusenett skrev:
Nja, att vilja att de som inte vaccinerats inte ska få ta del av vissa delar av samhället är ju i praktiken ett krav på att folk ska vaccinera sig vare sig de vill eller inte eller hur? I alla fall väldigt likt ett sånt krav.
Är inte ditt resonemang lite som att säga att det är ett krav/tvång på att folk ska ta körkort för annars kan de inte få köra bil?

Men jag hoppas ju att smittspridningen kan bli tillräckligt liten så att det inte behövs några vaccinpass inom Sverige. Men det är ju omöjligt att veta för närvarande när man inte vet gränsen för flockimmunitet och särskilt inte med ett begränsat skydd av vaccinerna samt inte heller hur många som i praktiken kommer att vaccinera sig.
 
BirgitS
M mnils skrev:
Dessa rabiata Coronahysteriker och vaccinfascister gör ju att man inte vill vaccinera sig. Varför skall man göra som folk som har fel i allt annat de håller på med säger?
Så du anser att över 6,6 miljoner människor i Sverige har fel i allt annat de säger?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Men jag hoppas ju att smittspridningen kan bli tillräckligt liten så att det inte behövs några vaccinpass inom Sverige. Men det är ju omöjligt att veta för närvarande när man inte vet gränsen för flockimmunitet och särskilt inte med ett begränsat skydd av vaccinerna samt inte heller hur många som i praktiken kommer att vaccinera sig.
Det finns många olika varianter och analogier åt olika håll man kan göra.

Jag är hursomhelst fascinerad (och lite skrämd kanske) över hur lättvindigt folk vill ge upp den personliga friheten för olika ändamål (i just det här fallet är det såna som vaccinerat sig som vill inskränka friheten för alla andra). Jag är av åsikten att kan det lösas ändå, dock kanske inte lika snabbt och/eller inte lika billigt, så är det ett pris som ibland kan vara värt att betala.

Börjar man att kräva vaccinpass för att få delta i olika saker i samhället så blir det lätt prejudicerande för politikerna att fortsätta hitta på att kräva en massa olika typer av ”pass” för än det en och än det andra. Hur länge ska kravet på vaccinpass fortsätta, hur många sprutor för olika varianter ska man behöva ta under många år framöver för att få gå på restaurang eller på konsert? Vilka andra sprutor för vilka andra sjukdomar kommer man inkludera i passet när väl infrastrukturen och lagstiftningen är på plats? (Retoriska frågor).

Sammantaget tycker jag man ska undvika den här typen av idéer i största möjligaste mån och istället lita på att de sociala normerna, kommunikation, informationskampanjer och kunskapsspridning fixar biffen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Nissens
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du bör verkligen öva på läsförståelse. Samt lite minnesträning. Att komma ihåg vad man själv skrivit.

Jag tycker verkligen synd om dig. Om du på fullaste allvar tror att corona kan skicka oss hundratals år tillbaks i utvecklingen. Då är du nog på samma nivå som anti vaxxers. Bara med skillnaden är du tror på vaccin men lika galna argument. Men du kan inte förstå hur folk kan tveka att vaccinera sig. Du bör nog försöka få hjälp när din rädsla för corona och för din oförståelse för de som inte vill vaccinera sig.

Jag tror att vi kommer nå upp till 90% vaccinerade. Det är väldigt bra siffror. Nu är vi inte där ånnu. Det är brutala siffror om vi uppnår dessa. Och de flesta är garanterat nöjda med det.
Men varför inte åka runt i Europa och propagera. Det behövs. Många länder har bra mycket sämre än 80%
Att du försöker förminska mig fungerar inte, så att du vet. Bättre att du tycker synd om någon annan, för mig är det definitivt inte synd om. Det mesta i livet har gått mycket bra för mig.

Vad tror du händer om sjukvårdssystemet knäcks? Vad tror du händer vid långvarig(flera års) lockdown?

Jag överdrev med stenåldern vilket är uppenbart för de flesta, men vi hade kastats tillbaka i tiden på många sätt utan vaccin.

Många länder i världen har bara vaccinerat få procent av befolkningen, av alla möjliga skäl, fattigdom och korruption tex.
 
  • Haha
  • Gilla
Perfaus och 1 till
  • Laddar…
tusenett skrev:
Det finns många olika varianter och analogier åt olika håll man kan göra.

Jag är hursomhelst fascinerad (och lite skrämd kanske) över hur lättvindigt folk vill ge upp den personliga friheten för olika ändamål (i just det här fallet är det såna som vaccinerat sig som vill inskränka friheten för alla andra). Jag är av åsikten att kan det lösas ändå, dock kanske inte lika snabbt och/eller inte lika billigt, så är det ett pris som ibland kan vara värt att betala.

Börjar man att kräva vaccinpass för att få delta i olika saker i samhället så blir det lätt prejudicerande för politikerna att fortsätta hitta på att kräva en massa olika typer av ”pass” för än det en och än det andra. Hur länge ska kravet på vaccinpass fortsätta, hur många sprutor för olika varianter ska man behöva ta under många år framöver för att få gå på restaurang eller på konsert? Vilka andra sprutor för vilka andra sjukdomar kommer man inkludera i passet när väl infrastrukturen och lagstiftningen är på plats? (Retoriska frågor).

Sammantaget tycker jag man ska undvika den här typen av idéer i största möjligaste mån och istället lita på att de sociala normerna, kommunikation, informationskampanjer och kunskapsspridning fixar biffen.
Det går att vända på det. Utan vaccinering av tillräckligt antal i populationen så måste vi bibehålla ett antal restriktioner vi redan har och detta drabbar samtliga (100%), och inte bara ovaccinerade (10%?). Är det bättre att ingen får gå på en större konsert vän att majoriteten som är vaccinerad får göra det?

sociala normer låter som grupptryck, i värsta fall mobbing. Ett annat utryck av sociala normer är att ovaccinerade inte välkomnas i sociala sammanhang. Precis som man inte inkluderar andra kategorier (välj fritt på hela skalan från förkylda till mördare och pedofiler)i gemenskapen om de introducerar för stor risk för kollektivet. Eller vad menar du med sociala normer, att alla ska bestämma själva oavsett konsekvenser för andra?

kommunikation, informationskampanjer och kunskapsspridning har pågått sedan pandemins början. Vissa verkar immuna, inte mot virus, utan mot information. Det finns alla möjliga (bort)förklaringar. Dessa individer förstår inte svenska (eller något av alla de språk som informationen finns tillgänglig på). De läser inte tidningar, ser inte på tv, har inte internet eller dator eller smartphone. De anser att informationen är propaganda i en konspiration, så ju mer fakta desto mer motstånd mot denna fakta. Dessutom sprids ju irrlärorna som om de vore fakta om och om igen.

Detta sagt så är det fortfarande valfritt att vaccinera sig.
 
  • Gilla
mugatu och 3 till
  • Laddar…
Nissens
useless useless skrev:
Ja, det var väl det han höll på med när pandemin bröt ut istället för att vara i Sverige och leda arbetet?
Vad snackar du om? Ebolautbrottet var långt innan dess, han hade en annan tjänst då dessutom.

Vet inte om du kollat på nyheterna senaste 1,5 året, men Anders Tegnell har lett arbetet hela tiden.
 
  • Gilla
mugatu och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Att du försöker förminska mig fungerar inte, så att du vet. Bättre att du tycker synd om någon annan, för mig är det definitivt inte synd om. Det mesta i livet har gått mycket bra för mig..
Ett lustigt fenomen det här med hur människan fungerar när den är anonym. Upphör aldrig att bli nyfiken på det.
 
  • Gilla
Jonobe och 1 till
  • Laddar…
Att vaccination kan vara en känslig fråga är ju tydligt och vissa kopplar ihop det med den personliga friheten. Men vad tycker ni om testning, särskilt kopplat till hemresa från länder med stor covid-spridning? Inte minst för att undvika fall som det som beskrevs i DN (https://www.dn.se/sverige/okning-av-smittade-till-landvetter-men-fa-valjer-att-testa-sig/) - där en ovaccinerad person varit utomlands, inte testat sig vid hemkomsten och sedan åkt till äldreboendet där hen jobbade och smittat både personal och boende (utan att någon blev allvarligt sjuk, som tur var).

Själv tycker jag att man skulle kunna kräva att man testar sig vid hemkomsten och det oberoende om man är vaccinerad eller inte då det verkar vara osäkert hur stor det är att även en vaccinerad person kan föra med sig smitta. Alternativet är väl att sätta sig i karantän.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
M
BirgitS BirgitS skrev:
Så du anser att över 6,6 miljoner människor i Sverige har fel i allt annat de säger?
Nu är väl inte alla som vaccinerat sig helt galna, det är som vanligt en liten extremt högljudd klick av självgoda personer. Dessa älskar att visa hur goda de är och att då de är så moraliskt högtstående att det finns ingen ände på vilka grundläggande friheter de är villiga att ge upp. Samtidigt är det ju rätt märkligt att de är så rädda dubbelvaccinerade som de är, tror de inte på vaccinets effekt?

Det är nu lika kul att driva med dessa om vaccin som det är att säga att man systematiskt lägger sakerna i fel fack i källsorteringen, om man svär i kyrkan bryr sig ju ingen längre!

Tydligen så bor det en liten Folkpartist inne i många svenskar som bara väntar på att få komma ut :)
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
T
P pmd skrev:
Den frågan passar bättre i den här trådan:
[länk]
Men oj, hur tänkte du nu?

Jag ställde ju en fråga till TS. Skulle jag ställa den fråga till TS i den andra tråden menar du? :rofl:
 
BirgitS
M mnils skrev:
Samtidigt är det ju rätt märkligt att de är så rädda dubbelvaccinerade som de är, tror de inte på vaccinets effekt?
Vaccinet är ju utvecklat för att passa till de virusvarianter som var i omlopp förra våren och sen dess har det ju kommit många nya varianter som inte längre passar som hand i handske med vaccinet så skyddet blir sämre. Det är därför välkänt att med deltavarianten är vaccinets skyddseffekt lägre än det var för tidigare varianter, även efter två doser vaccin.

Det är normalt med flera vaccindoser, t.ex. när man vaccinerar mot TBE ska man ta två doser med typ 2 månaders mellanrum och sen en dos våren därpå följt av uppföljningsdoser med 3-5 års mellanrum för att bibehålla tillräckligt höga nivåer av antikroppar.

Inget vaccin har någonsin skyddat alla vaccinerade från att bli sjuka utan det har alltid handlat om att få ner risken.
 
Vaccin mot säsongsinfluensa brukar inte skydda bättre än ca 60%, men ändå vinner man mycket på att vaccinera riskgrupper. Så något 100-procentigt skydd behövs inte för att vaccinet ska vara nyttigt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520 och 1 till
  • Laddar…
A
P Pin skrev:
Det går att vända på det. Utan vaccinering av tillräckligt antal i populationen så måste vi bibehålla ett antal restriktioner vi redan har och detta drabbar samtliga (100%), och inte bara ovaccinerade (10%?). Är det bättre att ingen får gå på en större konsert vän att majoriteten som är vaccinerad får göra det?

sociala normer låter som grupptryck, i värsta fall mobbing. Ett annat utryck av sociala normer är att ovaccinerade inte välkomnas i sociala sammanhang. Precis som man inte inkluderar andra kategorier (välj fritt på hela skalan från förkylda till mördare och pedofiler)i gemenskapen om de introducerar för stor risk för kollektivet. Eller vad menar du med sociala normer, att alla ska bestämma själva oavsett konsekvenser för andra?

kommunikation, informationskampanjer och kunskapsspridning har pågått sedan pandemins början. Vissa verkar immuna, inte mot virus, utan mot information. Det finns alla möjliga (bort)förklaringar. Dessa individer förstår inte svenska (eller något av alla de språk som informationen finns tillgänglig på). De läser inte tidningar, ser inte på tv, har inte internet eller dator eller smartphone. De anser att informationen är propaganda i en konspiration, så ju mer fakta desto mer motstånd mot denna fakta. Dessutom sprids ju irrlärorna som om de vore fakta om och om igen.

Detta sagt så är det fortfarande valfritt att vaccinera sig.
Du väljer att fokusera på en del negativa saker som sociala normer kan medföra. Jag tänkte mest på enligt min åsikt positiva saker som hög vaccinationsvilja och generellt hög vilja att bidra till det bättre för alla och inte bara för sig själv.

Bara för att man inte lagstiftar betyder inte att alla måste ha restriktioner för all framtid om det kan lösa sig med frivilliga metoder. Jag tycker man ska försöka så långt det bara är möjligt med frivillighet och bara om det absolut inte fungerar så kan man överväga vägen via lagstiftning eller föreskrifter.

Vi får hoppas att de individer du beskriver som immuna mot information m.m. är så få att de inte spelar någon roll i slutändan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.