M Mekanikles skrev:
Noterar: ”Glöm inte be barnen söka bygglov nästa gång de bygger koja”
Hej Farbror Byglåv!

Jag viL BYggA KOJA. Får jag¿
 
  • Barnritning av koja i träd med stege och två glada figurer under.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
alejons och 9 till
  • Laddar…
Unikt namn
pacman42 pacman42 skrev:
Baserat på namn och ort (från SVT) så var det lätt att hitta kojan på satellitbilder. Det är rimligen grannen vars tomt den ligger mot som har klagat, det är den enda som störs då den inte syns i övrigt då den är osynlig från vägen i den skogsdunge den står (på egna tomten) och även från andra tomter.

Solklart att den är olaglig, men varför har man gnällt?
Ny granne som är bitter eller gammal som ska sälja och är rädd för de beryktade prisfallet kanske?
 
  • Gilla
Marcus Lundqvist
  • Laddar…
Fånigt att vara tvungen att riva. Typiskt Sverige.
 
  • Gilla
CCPusher och 2 till
  • Laddar…
Nissens
I ichigo skrev:
Fånigt att vara tvungen att riva. Typiskt Sverige.
Jaså, du menar att i alla andra länder hade kommunen låtit den vara kvar?
Tjenare… :rolleyes:
 
  • Gilla
Anna_H och 6 till
  • Laddar…
I ichigo skrev:
Fånigt att vara tvungen att riva. Typiskt Sverige.
Men å andra sidan, en koja har ju bara ett syfte när barnen bygger/leker i den... Vad ska två medelålders människor med utflugna barn med en koja till?
 
  • Gilla
Anna_H och 5 till
  • Laddar…
M Mekanikles skrev:
Noterar: ”Glöm inte be barnen söka bygglov nästa gång de bygger koja”
De flesta kojor skulle nog klara sig som friggebod.
 
Ni som tycker att det "bara är en koja" som borde få stå kvar - har ni sett på klippet?

Det är inte direkt någon liten koja de har byggt - fyra våningar hög och tar säkert upp en markyta på 100 (?) kvm. Jag förstår att det började med en lite koja som sedan har byggts på - men någon gång under bygget borde kanske någon ha funderat på om detta är ok för alla grannar.

Klart att barn ska få bygga en koja men den här byggnaden är långt ifrån en koja på alla sätt och vis.

/Krille
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
F
pacman42 pacman42 skrev:
Baserat på namn och ort (från SVT) så var det lätt att hitta kojan på satellitbilder. Det är rimligen grannen vars tomt den ligger mot som har klagat, det är den enda som störs då den inte syns i övrigt då den är osynlig från vägen i den skogsdunge den står (på egna tomten) och även från andra tomter.

Solklart att den är olaglig, men varför har man gnällt?
kanske för att det var charmigt med två små pojkar som gav allt på sin koja och rätt tragiskt när samma pojkar inte kunde släppa det som ”nästan vuxna”?

Samtidigt måste man känna lite med pojkarna, det är väl inte kojan i sig utan mer att ett monument som till stor del sammanfattar deras barndom skall rivas.

Några öppna visningar innan rivning borde göras kan man tycka, ge kojan nån form av värdigt avslut.
 
Redigerat:
  • Gilla
mumiemonstret och 5 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jaså, du menar att i alla andra länder hade kommunen låtit den vara kvar?
Tjenare… :rolleyes:
Jag åker förbi en koja i ett träd varje dag inte har borgmästaren tagit bort den vett flera som har inga problem med så det är en Sverige grej tror jag
 
Det är inte första gången det här har hänt
 
Nissens
M maria01 skrev:
Jag åker förbi en koja i ett träd varje dag inte har borgmästaren tagit bort den vett flera som har inga problem med så det är en Sverige grej tror jag
Du tror fel.
Och detta bygge är så stort att det inte är en koja längre…
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Du tror fel.
Och detta bygge är så stort att det inte är en koja längre…
Jag ska fråga idag om det behövs bygglov för en koja i ett land med 67 miljoner invånare
 
  • Älska
CCPusher
  • Laddar…
L Limpan4all skrev:
Hur kan man uppehålla sig "varaktigt" i en koja helt utan isolering vintertid?
Om det inte är möjligt att uppehålla sig "varaktigt" så faller ju hela resonemanget om att det inte är en koja.
Du menar att sommarstugor inte kräver bygglov?! :crysmile::surprised:
 
  • Haha
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
P
Nissens Nissens skrev:
Jaså, du menar att i alla andra länder hade kommunen låtit den vara kvar?
Tjenare… :rolleyes:
Det kan väl var typiskt för andra länder också, och inte bara för Sverige? :)

Men jag kan nog tänka mig ett eller annat land där det skulle vara enkelt att se till att kojan fick stå kvar.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.