Tror att de är rätt kapabla att riva på egen hand.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Snälla Byggahus, kan ni börja med att länka till era källor? Nu vill man ju gärna se klippet i fråga och då måste man in och söka upp rätt klipp på SVT. Nu är jag inget proffs, men det är väl även nån form av webb-kutym att man länkar vidare till källan om man återpublicerar en nyhet?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/byggde-jattekoja-under-14-ar-nu-maste-den-rivas

Synd att de fortsatt bygga på den, hade det varit 10 år och 1 dag sedan sista spiken borde den ha fått vara kvar? Har de å andra sidan byggt på den de senaste fem åren borde de dessutom behöva betala vite?
 
Redigerat:
  • Gilla
TSkoogh och 21 till
  • Laddar…
De verkar ju vara med på att det är så det måste gå till. Rimligt ändå.
 
  • Gilla
Azur och 3 till
  • Laddar…
Kojan borde rivits för längesedan, sån där skylt kan man ju inte ha.
 
Är inte Johan Hagsgård avunsjuk för att han inte får plats med en egen koja på sin radhus tomt
 
Unikt namn
Jag är i alla fall avundsjuk på kojan. :surprised:
 
Baserat på namn och ort (från SVT) så var det lätt att hitta kojan på satellitbilder. Det är rimligen grannen vars tomt den ligger mot som har klagat, det är den enda som störs då den inte syns i övrigt då den är osynlig från vägen i den skogsdunge den står (på egna tomten) och även från andra tomter.

Solklart att den är olaglig, men varför har man gnällt?
 
  • Gilla
ichigo
  • Laddar…
Fulkemisten
Låt dem vara. Det är utom allt tvivel INTE en byggnad utan en koja.
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
En lekstuga eller koja kräver inget bygglov men det ska då vara uppenbart att den är ägnad för barn och lek. När man är 19 har jag svårt att se att den är till barn längre men då den samtidigt lär sakna el o vatten och inte används som förråd eller liknande går det nog säkert att göra ett case om man vill. Materialval som anges som argument kan nog knappast vara giltigt då i stort sett alla lekstugor är gjorda av vanlig panel. Takhöjden är väl det som skapar problem gissar jag..
 
  • Gilla
ichigo och 1 till
  • Laddar…
Hur kan man uppehålla sig "varaktigt" i en koja helt utan isolering vintertid?
Om det inte är möjligt att uppehålla sig "varaktigt" så faller ju hela resonemanget om att det inte är en koja.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Noterar: ”Glöm inte be barnen söka bygglov nästa gång de bygger koja”
 
  • Gilla
roniish och 1 till
  • Laddar…
Och att kommunerna i dessa fall så gott som alltid då ger avslag på grund av formaliteter såsom bristfällig ritning mm.
 
  • Gilla
Klas Kallin och 1 till
  • Laddar…
Lika bra att barnen lär sig att kommunen inte är där för att underlätta :rofl:
 
  • Gilla
Lärospånet och 4 till
  • Laddar…
Häftig koja!

Men ganska solklart också att det är över gränsen för vad som kan anses ok i ett bostadsområde.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.