Stått i regnet en timme och planterat.

Jag har helt misslyckats med dahlior i år. Vet ej varför.

Förmodligen var det därför som jag inte kunde hejda mig, när jag var på fina plantskolan och letade stor kruka. Jag hittade ingen kruka men köpte tre sommardahlior. Jag som inte brukar köpa annueller. Stor terrakottakruka med blandade växter, inklusive sommardahlior och palettblad, mot en trädgårdsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Palettbladen har jag dragit upp själv i alla fall.
 
  • Gilla
Snigla och 2 till
  • Laddar…
Fadai
Jiji Jiji skrev:
Stått i regnet en timme och planterat.

Jag har helt misslyckats med dahlior i år. Vet ej varför.

Förmodligen var det därför som jag inte kunde hejda mig, när jag var på fina plantskolan och letade stor kruka. Jag hittade ingen kruka men köpte tre sommardahlior. Jag som inte brukar köpa annueller. [bild]
Palettbladen har jag dragit upp själv i alla fall.
Dahlia som annuell?? Är du säker på det? Du får kolla i höst om det finns knölar att spara.
 
Fadai Fadai skrev:
Dahlia som annuell?? Är du säker på det? Du får kolla i höst om det finns knölar att spara.
Det är sommardahlior. Jo de gör väl knölar som går att övervintra men nu verkar jag ha kommit in i en "dålig våg" och lyckas inte med det, så vi får se helt enkelt...
 
Fadai
Jiji Jiji skrev:
Det är sommardahlior. Jo de gör väl knölar som går att övervintra men nu verkar jag ha kommit in i en "dålig våg" och lyckas inte med det, så vi får se helt enkelt...
Turen vänder nog, det brukar den göra. (y)
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Turen vänder nog, det brukar den göra. (y)
Eller så är det skickligheten som försvunnit...
Jag minns inte att det var svårt alls.
 
Druvklasar skyddade bakom ett nät för att hindra fåglar från att äta dem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag låste in druvorna in fåglarna börjar festen;)
 
  • Gilla
sinuslinus och 3 till
  • Laddar…
Idag har jag klippt äppelträdet. Och Marlén har bakat god äppelpaj.

Nu över till det roliga, att ta fram golfklubborna och chippa och pitcha ihop alla äpplen i en hög. :D

Trädgård med nedklippt äppelträd, äpplen på marken, grill och stege i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Tänkte flytta en syren som stått fel sen vi flyttade hit och inte växer den heller så kanske den trivs bättre på ett annat ställe.
Åh hej...
Uppgrävd syren med blottade rötter och en stenborr bredvid i torr jord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nehe... Torr, jordblandad lerjord. Att hugga med spaden var lönlöst. Några rötter skulle ju vara kvar. Så, en gammal stenborr fick bli mitt verktyg att hacka lös varje liten j-a kubikcentimeter mellan rötterna ... Mer än en timme senare så vann jag i varje fall...
Pust...
 
  • Gilla
  • Wow
Maria T och 5 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Tänkte flytta en syren som stått fel sen vi flyttade hit och inte växer den heller så kanske den trivs bättre på ett annat ställe.
Åh hej...
[bild]
Nehe... Torr, jordblandad lerjord. Att hugga med spaden var lönlöst. Några rötter skulle ju vara kvar. Så, en gammal stenborr fick bli mitt verktyg att hacka lös varje liten j-a kubikcentimeter mellan rötterna ... Mer än en timme senare så vann jag i varje fall...
Pust...
Om man aldrig grävt upp en buske eller ett träd så är det lätt att tänka att det väl inte kan vara så svårt. Man ändrar sig lätt när man försökt :) Ska man dessutom göra det med målet att få med rötterna istället för att bara radera plantan så … puh. Bra jobbat! Hoppas den låter bli att dö nu.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
halper halper skrev:
Om man aldrig grävt upp en buske eller ett träd så är det lätt att tänka att det väl inte kan vara så svårt. Man ändrar sig lätt när man försökt :) Ska man dessutom göra det med målet att få med rötterna istället för att bara radera plantan så … puh. Bra jobbat! Hoppas den låter bli att dö nu.
Jo så, buskar och träd har flyttats många gånger på andra gårdar och några här men jag "lär" mig aldrig att denna förbenade lerjorden är tuffare än vad det behövs!
Har faktiskt flyttat 3 rosor med grävmaskin och de ser fina ut idag :D
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Jo så, buskar och träd har flyttats många gånger på andra gårdar och några här men jag "lär" mig aldrig att denna förbenade lerjorden är tuffare än vad det behövs!
Har faktiskt flyttat 3 rosor med grävmaskin och de ser fina ut idag :D
Vi har också lerjord och jag tycker det är mycket lättare att gräva när jorden är fuktig. Då är den inte så cement-hård. Kan vara ett tips till nästa gång.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Visst blir man förvånad! Egentligen har jag lärt mig att grävarbeten i lerjord ska ske på våren när allt är blött och det går att gräva. Men jag glömmer och kommer ingenstans i jorden. Skulle kunna vara betong.
 
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har också lerjord och jag tycker det är mycket lättare att gräva när jorden är fuktig. Då är den inte så cement-hård. Kan vara ett tips till nästa gång.
Det som är så jobbigt med fuktig lerjord är att precis allting blir insmetat i geggamoja. Skor, kläder, verktyg, trädäcket man passerar med skorna på vägen in … den enda som uppskattat leran är min sexåring (och hennes kompisar) som glatt slafsar runt. Och när det är torrt så är det stenhårt och dammar något fruktansvärt. Det är liksom aldrig trevligt att jobba med :poop:
 
halper halper skrev:
Det som är så jobbigt med fuktig lerjord är att precis allting blir insmetat i geggamoja. Skor, kläder, verktyg, trädäcket man passerar med skorna på vägen in … den enda som uppskattat leran är min sexåring (och hennes kompisar) som glatt slafsar runt. Och när det är torrt så är det stenhårt och dammar något fruktansvärt. Det är liksom aldrig trevligt att jobba med :poop:
Jo jag vet men det finns ett mellan läge när man kan skotta upp som tårtbitar, då går det rätt fort. Nackdelen är att man kan inte fylla ut någon grop eller så med dessa sega bitar.. Jaja, lerjord håller fukt bättre så någon fördel är det trots allt!
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har också lerjord och jag tycker det är mycket lättare att gräva när jorden är fuktig. Då är den inte så cement-hård. Kan vara ett tips till nästa gång.
Precis. Ibland kan man förvattna om det inte regnat på ett tag.
 
  • Gilla
Per Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.